Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Jag tänkte köpa på mig ett par bitcoins i förra veckan när kursen stod på runt $40, men jag tyckte att det kändes för krångligt att sätta in pengar på mtgox via bank transfer.. Vad jag förstår finns det inga jättesmidiga sätt (åtminstone för icke-amerikaner) att skaffa sig bitcoins, eller har jag fel? Jag skulle vilja kunna köpa bitcoins via mitt VISA-kort bara. Är det någon som har något bra tips om hur man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa på mig ett par bitcoins i förra veckan när kursen stod på runt $40, men jag tyckte att det kändes för krångligt att sätta in pengar på mtgox via bank transfer.. Vad jag förstår finns det inga jättesmidiga sätt (åtminstone för icke-amerikaner) att skaffa sig bitcoins, eller har jag fel? Jag skulle vilja kunna köpa bitcoins via mitt VISA-kort bara. Är det någon som har något bra tips om hur man kan göra?

 

+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Nevermind, tvekis. 50/50 imo. Som åskådare tar man på sig en del av risken för att bli träffad av en puck. Jfr. NJA 1993 s. 149.

 

Visst tar man på sig en viss risk, men när han gör det 20 sekunder efter att domaren blåst av spelet? Hade han blivit skadad av t.ex. en puck-out så hade det ju varit solklart att man tar på sig risken.

 

Ska bli intressant att se vad som händer med det iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst tar man på sig en viss risk, men när han gör det 20 sekunder efter att domaren blåst av spelet? Hade han blivit skadad av t.ex. en puck-out så hade det ju varit solklart att man tar på sig risken.

 

Ska bli intressant att se vad som händer med det iaf!

 

Instämmer, jag lutar mer och mer åt ditt håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa på mig ett par bitcoins i förra veckan när kursen stod på runt $40, men jag tyckte att det kändes för krångligt att sätta in pengar på mtgox via bank transfer.. Vad jag förstår finns det inga jättesmidiga sätt (åtminstone för icke-amerikaner) att skaffa sig bitcoins, eller har jag fel? Jag skulle vilja kunna köpa bitcoins via mitt VISA-kort bara. Är det någon som har något bra tips om hur man kan göra?

 

det går men räkna med ca 6-10% avgifter i dagsläget. här kan du göra det:

https://btcx.se/

 

annars bankgiro till kapiton och handla där. ryker ca 1.3%(6kr/BTC idag) och idag har vi ca 10% över mtgox på säljpriserna, men ibland kan man fynda som när jag tipsade om dem för 350 och de kostade 400kr. följ steg 10 och framåt här:

http://pokerforum.nu/forum/1735971-post22111.htm

 

just nu är kapiton väldigt turbulent så lite jobbig marknad, men folk slåss om att erbjuda minst arbitrage och pengar börjar vandra från mtgox till kapiton så småningom så priserna där kommer stabilisera sig.

 

just nu har bitcoin en hel del barnsjukdomar. att så många använder det till så mycket trots att det är så svårt visar en väldigt styrka imo. ge det några år och du kommer kunna köpa för 2% avgift direkt.

 

ett alternativ kan vara att köpa av användare på 2+2, de tar ofta bara 2-3% vig för pokerstars$ och liknande. viss scamrisk finns givetvis så gör det försiktigt.

 

obs! bitcoin är extremt högrisk idag(det är SEK delvis också). så köp sådana på egen risk för pengar ni har råd att förlora. och brakar det så skyll inte på mina råd, peka och flina men var inte arga... det här är aktier på steroider, ta det för vad det är.

 

jag har lite skin in the game men det är försumbart. tycker inte det är värt besväret att investera idag... för krångligt, för osäkert(hack, scams etc) och framförallt för mycket avgifter. jag leker mest för småsummor för jag tycker det är intressant och kul. all hype är mest för att det har sån potential att vara disruptivt och att alternativen inte är jättebra de heller.

 

glhf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena. Såg att ni diskutera Bitcoins här ovan. Har läst runt lite om det men kan inte riktigt få grepp om det.

 

Bitcoin är som en internet-valuta som man kan handla med online. So far so good? MEn vad är det som bestestämmer värdet på valutan?

 

Och va menas med mining?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TED tog bort den där DMT-ted-talken:

http://blog.ted.com/2013/03/19/the-debate-about-graham-hancocks-talk/

 

fin diskussion:

http://www.ted.com/conversations/17190/the_debate_about_graham_hancoc.html (sortera efter top rated)

 

någon som testat DMT? känns som något som kanske är EV+ att göra nu innan man skaffat jobb etc. era tankar?

 

hittade lite ställen man kan testa på det:

http://tierravidahealing.com/Dates_%26_Prices.html

 

$1100 för 3 ceremonies över 6dagar.

 

 

Tjena. Såg att ni diskutera Bitcoins här ovan. Har läst runt lite om det men kan inte riktigt få grepp om det.

 

Bitcoin är som en internet-valuta som man kan handla med online. So far so good? MEn vad är det som bestestämmer värdet på valutan?

 

Och va menas med mining?

 

Tack på förhand!

 

1. tillgång/efterfrågan

2. om du har _kraftfull_ dator kan du köra ett program som genomför matematiska beräkningar som behövs för att bekräfta transaktioner. som tack för detta får du betalt. detta påminner lite om hur man förr grävde guld och på så vis fick de pengar som ökade pengarna i omsättning och kallas därför det för mining.

 

hpdYJe4.png

 

http://bitcoinwatch.com/

Network Hashrate

PetaFLOPS

530.74

 

när jag skrev sist var det väl runt 400. alltså ökat med nästan 10x världens snabbaste superdator sedan dess...

CWIBsEN.png

 

inte konstigt det, de gör ju rätt bra med coins:

jOTAin1.png

 

och snart kommer BFL och helt ändrar spelreglerna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frukosttips till helgen från senaste numret av Mat&Vänner:

 

Häll neutral rapsolja i botten på en ugnsfast form och lägg i äggulor i lämplig mängd. Fyll sedan på med mer olja så det täcker gulorna. In i ugnen på 80 grader (eller kanske rentav med lämplig sousvide-utrustning?) i 30-40 minuter. Tiden beror på storlek på gulorna, efter 30 minuter tar du upp en gula och bedömer konsistensen.

 

Låter som det skulle kunna bli gott, i a f om man är stor fan av gulan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafen över bitcoin ser ut som en klassisk bubbla jfr IT-aktier i början av 2000-talet.

 

Pfff, det var ju så att ingen förstod att värderingen av IT-aktier inte går att jämföra med den gamla världens aktier. Alltså kan man inte räkna på samma sätt, typ att företaget måste tjäna pengar och sånt. Alla förstår ju att det är helt rimligt att alla företag i samma bransch kommer att bli dominerande på marknaden inom tre år!!!1!1!

 

(eller hur det nu var dom motiverade att man skulle värdera en random sajt med $20 per reggad användare)

 

;)

 

 

Edit: matlagninstips, IT-bubblerefernsironi och digital valuta inom loppet av fyra poster. Världsklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ty. Va står Bitcoin i förhållande till "verklig" valuta? Alltså, va kostar Bitcoin i Dollar? Om de nu gå att växla tillbaka.

 

Känns som att det kan vara ganska lukrativt, men hög risk. Finns det stor potential att göra en hacka på de eller?

 

se samtliga poster innan typ. just nu $68

http://bitcoincharts.com/markets/mtgoxUSD.html

 

 

potentialen är ju enorm. om bitcoin ersatte samtliga valutor och ingen framtida tillväxt skattades av marknaden skulle värdet vara runt $1M/BTC enligt någon kalkyl. om vi räknar med framtida produktivitetsökning blir ju potentialen ännu högre, men så har vi alternativkostnader etc så det bör väl ta ut sig hyfsat.

 

Frukosttips till helgen från senaste numret av Mat&Vänner:

 

Häll neutral rapsolja i botten på en ugnsfast form och lägg i äggulor i lämplig mängd. Fyll sedan på med mer olja så det täcker gulorna. In i ugnen på 80 grader (eller kanske rentav med lämplig sousvide-utrustning?) i 30-40 minuter. Tiden beror på storlek på gulorna, efter 30 minuter tar du upp en gula och bedömer konsistensen.

 

Låter som det skulle kunna bli gott, i a f om man är stor fan av gulan.

alltså lägga på tallrik, lägga tallrik på vattenbad med lock?

 

och där tog vi $74

 

omgcarlsen:

http://chessbomb.com/o/2013-candidates/06-Peter_Svidler-Magnus_Carlsen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoho meriter :heart:

 

jag ser mitt hål i mitt CV som ett bekymmer och väljer därför ett något svårare masterprogram som ger mer jobberbjudanden. men när jag har pratat med arbetsgivare på diverse arbetsmarknadsdagar/fester så verkar alla positiva till pokern "vad för kunskaper har du fått av det" "vilken nytta kan man ha av det?" etc. vet bara inte hur man ska formulera det på papper för att det ska låta bra, men när man får chans att prata om resultaten så verkar de flesta väldigt positiva.

 

kanske varierar lite med resultat och approach, men min approach till poker var ju rätt yrkesmässig iaf i början och resultaten är inget att skämmas över direkt. gäller bara att inte vara den som själv tar upp det utan "tvingas" hidden bragga.

Det är lite grejen, då pratar du redan med arbetsgivaren och i det läget är det du som gäller, inte papperet (även om du behöver tex en 5-årig examen eller liknande på papperet - skitsamma betyg osv). Det är det bra sättet att söka jobb.

 

Pokerresultaten är bra för dig personligen eftersom pengarna ger dig möjligheter. För CVt är det nada. Det är ju bara att säga att man vunnit 20 miljoner om man vill säga det.

 

Pappersvägen är en ganska dålig väg att söka jobb, snarare så att det blir ett nödvändigt ont om man inte har kontakterna eller personligheten osv. Jag får jobberbjudanden i USA för här träffar jag folk, i Sverige är det snarare jag som "jagar" för där är jag mer siffror i en databas. Förhoppningsvis lyckas man ta något av den här erfarenheten med sig om det blir att jobba i sverige, men tror dock att det automatiskt är snäppet mer papper/CV i Sverige (mao lite svårare att "ha kontakter" om man inte föds in i det).

 

(Igen, menar inte att du kan skippa att ha en relevant examen tex, något sådant bör ju ändå finnas på papper om man vill få en kvalificerad tjänst.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

alltså lägga på tallrik, lägga tallrik på vattenbad med lock?

 

 

NJa, om du syftar på sousvide så kan man väl ha olja i kastrullen istället för vatten tänkte jag. Osäker på hur exakt du kan hålla temperaturen dock så det kanske är en jättedum ide. När jag tänker efter så är det kanske bättre med ett vattenbad med tillräcklig volym, sen äggulorna i en mindre behållare med olja isf. Om man nu kan hålla balansen på det. Oljan ska ju täcka äggulorna så kanske du kan få till det med en djup tallrik...

 

Eller så gör man det i ugnen. :)

 

Skall testa att göra det i ugnen imorrnkväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni smarta filosofera lite:

 

1. Hur skiljer sig en värld där bitcoin där bitcoin står för <0.1% av handeln jämfört med en värld där bitcoin står för 50% av handeln?

 

2. Om övergången sker, hur mycket friktion skulle det vara i processen? Vad skulle befintliga system göra för att motverka skiten? Hur skulle det påverka länder på ett nationalekonomiskt plan? Alltså beskriv ungefär hur ni tror att det hela skulle kunna utvecklas dit?

 

3. Vilka teorier skulle det hela omkullkasta? Känns som både keynesianerna och österrikarna länge har haft teorier om pengar som säger att bitcoin inte ska funka av olika skäl. Österrikarna har ju nästan varit mer kritiska till bitcoin är keynesianerna :shock:

 

4. Kan det bli någon form av jämvikt typ 50% bitcoin 50% usd eller kommer det nå en tipping point där bitcoin antingen blir <x% eller y>% där x är säg 0-10 och y är säg 99.9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. Kan bitcoin användas för att skapa ett dystopiskt övervakningssamhälle där staten har järnkoll på varenda satoshi människor spenderar?

 

går väl teoretiskt men det bör ju dyka upp ett gäng tjänster för att kringgå det.

 

principen är väl typ

 

överför från ditt konto -> tjänst som lever på att vara säker -> skicka anonymt

 

går ju redan idag att beställa ALLT på nätet anonymt via bitcoins, de gör beställning till sig, sedan postar de den till dig för 10%.

 

http://www.paybit.co/

https://bitspend.net/

https://bitcointalk.org/index.php?topic=148916.0

 

men går väl att spåra med dolda gps-sändare, rfid etc. helt klart borde bitcoin underlätta lite för att spåra jämfört med kontanter iaf. men om det blir ett problem finner jag det sannolikt att bitcoin kommer uppdateras och att Satoshi Nakamoto redan haft massa planer på hur man ska kunna motverka det i framtida versioner av Bitcoin-protokollet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6. Vad händer om världen utsätts för en EMP-deluxe, låt oss säga något slags solstorm eller något i den stilen. Slår ut all elektronik utom kanske enstaka datacenter långt under mark. Vart tar bitcoins vägen då?

 

blir längsta kedjan som vinner. antar den finns som backup på ett antal olika media som cd-skiva etc så kan nog återskapas med något dygns transaktioner förlorade.

 

du kan ju ladda ner hela kedjan idag:

http://sourceforge.net/projects/bitcoin/files/Bitcoin/blockchain/bootstrap.dat.torrent/stats/timeline

https://bitcointalk.org/index.php?topic=145386.0

 

ta en backup och spara i något tryggt media.

 

och räkna med att folk som sitter på 100k+ bitcoins har en säkerhetskopia liggandes på något säkert ställe.

 

tror snarare hunger och våld är problemet än att få rätt fördelning på köpkraften i det skedet.

 

men över till mina mer filosofiska frågor än de där rent tekniska frågorna :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de intressantaste aspekterna med Bitcoin är den inbyggda deflationen och incitament för hoarding.

 

Det här är Adi Shamir

 

14.jpg

 

För er som inte har en doktorsexamen i matematik kan vi nämna att han är S:et i RSA-algoritmen som du använder när du betalar med kreditkort i affären, tar ut pengar i en bankomat, whatever osv.

 

 

Han hävdar att 78% av den totala penningmängden aldrig är i cirkulation utan bara ligger och väntar på att växa till sig

 

78 percent of Bitcoin currency stashed under digital mattress, study finds

 

Kan vara värt att känna till att rapporten bygger på en ur statistisk synvinkel bristfällig "forskning" av Dorit Ron och Adi Shamir - Quantitative Analysis of the Full Bitcoin Transaction Graph men dess slutsatser är nog, åtminstone delvis, relevanta. Saken blir ju inte mindre obehaglig av att Citigroup stått för forskningsanslagen.

 

Men faktum kvarstår alltså. En stor stor del av penningmängden som inaktiv. Ju mer deflation vi får, desto hårdare kommer folk hoarda, tills någon kommer på den ljusa idén att sälja av några poster och vips öppnas dammportarna på vid gavel när upp till 80% av penningmängden måste avyttras snabbare än jättefort.

 

Visst kan det vara så att stora volymer är förlorade föralltid. Det fanns en tid när en pizza kostade 10 000 btc och när man kanske inte var jättenoga med att lägga in sin wallet på platinagraverade cdskivor i bankfack. Hur stor del av penningmängden som är förlorad föralltid är svårt att veta.

 

Andra problem med deflation vi diskuterat tidigare är som sagt att ingen är speciellt road av att låta pengarna röra på sig, varken banker, konsumenter eller sparare. Det riskerar att göra bitcoin till en värdetillgång (typ guld) snarare än ett medel för transaktioner i tillväxt.

 

Den senaste månaden har tom knarkarna börjat tänka i banor som "jag väntar ett par veckor med att köpa och får dubbelt så mycket gräs för pengarna!"

 

Vad skulle du själv sätta för utlåningsränta på 25 btc under en månad just nu?

 

Skulle du verkligen vara villig att "betala" den räntan om du behövde "låna" 25 btc? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...