Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Den överlägset största faktorn i skjutvapenvåld i usa är fattiga unga män med pistoler som de är förbjudna att ha.

Pratade med en kille som bor i LA som ibland behövt passera ett visst område jag inte minns vad det heter. Han kör mot rött eftersom han inte vågar stanna där, och enligt honom är det standard att göra så om man behöver passera, eftersom man inte är så sugen på att bli skjuten/hamna i korseld.

 

Det är alltså ett väldigt fattigt område, och för de som inte vet det finns det verkligen områden i LA där folk blir skjutna, "mördaren" gäspar lite, går hem och tar en nattmacka och får aldrig höra av polisen.

 

Helt utan 3D-printer. Kan någon åtminstone förklara varför det skulle förändra något att vapen blev billigare? Hur menar ni att priset på vapen är en flaskhals?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon åtminstone förklara varför det skulle förändra något att vapen blev billigare? Hur menar ni att priset på vapen är en flaskhals?
Tanken, vilken jag inte är särskilt imponerad av, är ju inte att vapen ska bli billiga, utan att de ska bli svåra/omöjliga att förbjuda, och särskilt då vapen som är användbara i ett lågintensivt uppror mot regeringsstyrkor, dvs olika former av gevär.

 

Gemene skurk påverkas väl ungefär inte över huvud taget då han dels inte är intresserad alls av den sortens vapen, då de lämpar sig dåligt för vanlig brottslighet, dessutom har god tillgång till vanliga puffror, och han i vart fall inte är särskilt känslig för vare sig fängelserisk eller böter.

 

För gemene vapentok så är läget rätt annorlunda då han i normala fall har både arbete och familj att förlora på att komma i klammeri med myndigheter och därför skulle ha stor nytta av att ytligt foga sig, men i hemlighet ändå ha möjlighet att beväpna sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker bristen på intervjuer med ingenjörer och materialforskare är rätt talande. Frågande man sådana skulle antagligen sådana här filmsnuttar bli betydligt mindre spektakulära.

 

I vart fall tycker jag det känns en "aning" osannolikt att det plötsligt ska dyka upp något material som är segt och hårt som stål, formbart vid ett par hundra grader och inte kostar mer än plast. Det är inte direkt så att det rått någon direkt brist på smarta människor som letat efter sådana material genom historien.

 

Tänkte inte att det inom den närmsta tiden ska gå att printa hela automatvapen men väl kanske en pistol som fungerar att skjuta ett eller några skott med. Det skulle väl kanske inte förändra så himla mycket, för hur svårt kan det egentligen vara att få tag i ett vapen om man verkligen vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker bristen på intervjuer med ingenjörer och materialforskare är rätt talande. Frågande man sådana skulle antagligen sådana här filmsnuttar bli betydligt mindre spektakulära.

 

I vart fall tycker jag det känns en "aning" osannolikt att det plötsligt ska dyka upp något material som är segt och hårt som stål, formbart vid ett par hundra grader och inte kostar mer än plast. Det är inte direkt så att det rått någon direkt brist på smarta människor som letat efter sådana material genom historien.

 

Angående vapenhysterin i övrigt så tåls det nog att påpekas att gevär, oavsett om de ser farliga ut eller inte, står för max någon procent av våldsbrott med skjutvapen som sker i USA och masskjutningar är inte ens ett rundningsfel när det gäller den totala mängden mord. Den överlägset största faktorn i skjutvapenvåld i usa är fattiga unga män med pistoler som de är förbjudna att ha. Att gorma om högkapacitetsmagasin och "assault rifles" är ren symbolpolitik som ens om den skulle lyckas till 100% ändå inte skulle ha någon meningsfull effekt på skjutvapensvåld i landet.

 

vad menar du?! kommer jag inte att kunna 3d-printa min 3d-ammunition som jag behöver för att skjuta med min 3d-pistol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja där tog bitcoin $100! Fint jag köpte på mig 12st för 460kr. Jag har funderat mycket på bitcoin här och jag är väldigt optimistisk till bitcoin, inte förvånad om bitcoin står i $100000 om 5år. Givetvis kan mycket hända men min uppfattning är att bitcoin är väldigt undervärderat just nu och jag rekommenderar era alla att iaf äga 1btc. Mer än 10btc för ren spekulation känns onödigt, antingen lyckas bitcoin och ni är oberoende eller så failar det. Behöver ni mer underkläder under perioden så kan ni alltid fylla på eftersom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjejen tränar en hel del och har problem med återhämtningen, musklerna ger mjölksyra tidigt i träningen och hon behöver ofta lång uppvärmning för att komma igång. En typisk vecka består av typ: 3h undervattensrugby, 3h crossfit, 2h löpning, 5h promenader med hunden och vanliga promenader till/från skola, buss och affären. Håller vikten stadig just nu så inget under- eller överskott av kalorier för tillfället och kosten är för det mesta helt vanlig mat, tänk tallriksmodellen+lite kakor. Har tagit energidryck (Celsius) innan träning och en banan eller någon bar efteråt.

 

Vad rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://nymag.com/news/intelligencer/modafinil-2013-4/

 

Hur påverkar det sömnen/sömnbehovet? Har inga problem med att hålla mig vaken, snarare tvärtom, men om det mest påverkar koncentrationsförmågan kanske det vore något att testa.

 

Rekommenderas?

Fick mig att tänka på snus.

 

Jag har spelat lite poker, den lilla tid som blir över, och är back typ 70bb/100. Insåg då att jag faktiskt aldrig varit vinnande när jag inte snusat. Självklart varians, men jag är inte förvånad om min winrate åtminstone dubbleras när jag snusar.

 

Vad gäller sömn och snus bestämmer jag själv när jag sover om jag snusar. Kan nog utan problem gå 30-40 timmar, blir bara lite segare i skallen ju längre tiden går. Utan snus somnar jag när jag är trött. Även sittande. Flera gånger har jag somnat bredvid tallriken efter jag käkat middag. Om jag blundar när jag är trött och har sovit för lite på natten så somnar jag. Antagligen även stående. Är van att kunna kontrollera det så brukar inte se det som ett stort problem att ha sovit 4 timmar natten innan, men nu tar jag nikotintuggumin om jag tex ska köra bil dagen efter.

 

_______________________

 

Om det där rekommenderas beror lite på hur du värderar att det går åt helvette. Det är ju oerhört fragile, du letar lite en liten boost och kan ha en katastrofal baksida (who knows). Det är lite som propecia i ung ålder; beror lite på hur avgörande håret är så att säga.

 

(disclaimer: du vet antagligen inte hur avgörande håret är eller hur du värderar framtiden. Jag vet inte alls hur gammal du är, men folk i 20-års åldern missförstår sitt framtida jag i princip utan undantag, och jag tror det är ganska vanligt senare också. Jag själv skulle försöka kompensera för det och skippa om det ens var close, men testa det om jag var fast på livs-botten och det kan vara en väg upp.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjejen tränar en hel del och har problem med återhämtningen, musklerna ger mjölksyra tidigt i träningen och hon behöver ofta lång uppvärmning för att komma igång. En typisk vecka består av typ: 3h undervattensrugby, 3h crossfit, 2h löpning, 5h promenader med hunden och vanliga promenader till/från skola, buss och affären. Håller vikten stadig just nu så inget under- eller överskott av kalorier för tillfället och kosten är för det mesta helt vanlig mat, tänk tallriksmodellen+lite kakor. Har tagit energidryck (Celsius) innan träning och en banan eller någon bar efteråt.

 

Vad rekommenderas?

 

Att träna sig själv till mjölksyra är inte något man gör var varannan dag.

Som jag uppfattar det vill hon helt enkelt fortsätta med den typen av träning hon kör nu men kunna köra på hårdare?

 

Lång uppvärmning är ju inte direkt något jag står bakom. I en lagsport fyller den dock mer än en fysiologisk funktion så då är det en annan femma men när det kommer till annan träning så är det rimligare att hålla den så kort som möjligt för att ha energi kvar för att prestera.

 

Crossfit gillar jag inte speciellt mkt av olika anledningar men vill man nu hålla på med det så får man vara med på att det stressar kroppen väldigt hårt (för att inte tala om skaderisk).

 

Löpning och promenad tycker jag personligen är väldigt fin träning som spar kroppen från hård stress men ändå ger en god känsla.

 

 

De hon tar i samband med träningen är väl egentligen ingen höjdare sett ur prestationssynpunkt.

På det lagliga planet vore väl lite socker+koffein+beta-alanin+kreatin att föredrag (dvs PWO). Efter träningen lite snabba kolisar+protein i flytande form sen en bra mål mat på det så är man hemma :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjejen tränar en hel del och har problem med återhämtningen, musklerna ger mjölksyra tidigt i träningen och hon behöver ofta lång uppvärmning för att komma igång. En typisk vecka består av typ: 3h undervattensrugby, 3h crossfit, 2h löpning, 5h promenader med hunden och vanliga promenader till/från skola, buss och affären. Håller vikten stadig just nu så inget under- eller överskott av kalorier för tillfället och kosten är för det mesta helt vanlig mat, tänk tallriksmodellen+lite kakor. Har tagit energidryck (Celsius) innan träning och en banan eller någon bar efteråt.

 

Vad rekommenderas?

 

Skippa crossfit. Värdelöst imo. Svenne Banan-träning för medelålders som vill vara tidseffektiva. Crossfit stressar kroppen och skaderisken är skyhög.

 

För mycket cardio i träningen f.ö därav tendenser till överträning. Ersätt crossfit med tung styrketräning. Börja med 2 ggr/vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

denna kanske redan har postats men tyckte den var smått intressant.

 

cliffs:

 

-ät enligt Mark Sissons metod och kroppen kommer automatiskt nå den form den var skapt för, ca 10-11% bf för män.

-styrketräna ca en gång i veckan för maximal effekt. nå failure på 12-15min och helst med stora basövningar.

 

Mycket bra föreläsning! Plöjde den igår och han förklarade b.la på ett mycket bra och enkelt sätt hur det fungerar med carbs/protein/fett på cellnivå. En ögonöppnare för mig. Någon som läst hans bok "Body of science"? Känns som en given investering.

 

Har även letat efter en föreläsning om paleodiet som länkats här tidigare. En kvinnlig föreläsare som bla pratat om vilka frukter det fanns på stenåldern etc. Hittar fan inte! :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denna?

 

 

Hon tar mest upp vad vi INTE åt på den tiden. Men jag tyckte den var bra föreläsningen ändå, även om hon inte direkt "debunkar" något, men tog upp några rätt viktiga och praktiska saker såsom whole foods som jag inte visste, och hur överjävla lite MAT de var på alla frukter/nötter var på den tiden. Exempelvis avokadon. bara några millimeter fruktkött back in the days, så var ju inte direkt skitlätt äta några större mängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denna?

 

 

Hon tar mest upp vad vi INTE åt på den tiden. Men jag tyckte den var bra föreläsningen ändå, även om hon inte direkt "debunkar" något, men tog upp några rätt viktiga och praktiska saker såsom whole foods som jag inte visste, och hur överjävla lite MAT de var på alla frukter/nötter var på den tiden. Exempelvis avokadon. bara några millimeter fruktkött back in the days, så var ju inte direkt skitlätt äta några större mängder.

 

Precis!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att träna sig själv till mjölksyra är inte något man gör var varannan dag.

Som jag uppfattar det vill hon helt enkelt fortsätta med den typen av träning hon kör nu men kunna köra på hårdare?

 

Lång uppvärmning är ju inte direkt något jag står bakom. I en lagsport fyller den dock mer än en fysiologisk funktion så då är det en annan femma men när det kommer till annan träning så är det rimligare att hålla den så kort som möjligt för att ha energi kvar för att prestera.

 

Crossfit gillar jag inte speciellt mkt av olika anledningar men vill man nu hålla på med det så får man vara med på att det stressar kroppen väldigt hårt (för att inte tala om skaderisk).

 

Löpning och promenad tycker jag personligen är väldigt fin träning som spar kroppen från hård stress men ändå ger en god känsla.

 

 

De hon tar i samband med träningen är väl egentligen ingen höjdare sett ur prestationssynpunkt.

På det lagliga planet vore väl lite socker+koffein+beta-alanin+kreatin att föredrag (dvs PWO). Efter träningen lite snabba kolisar+protein i flytande form sen en bra mål mat på det så är man hemma :)

 

Träningsformerna är hon nöjd med och vill fortsätta som vanligt men kunna köra på hårdare under passen utan att känna sig så trött i musklerna. Hon tränar även styrketräning, men inte lika mycket som löpning/undervattensrugby/crossfit, styrketräningen kommer typ efter ett löppass. Kostmässigt så lite snabba kolhydrater strax innan träning och en protein-shake efteråt?

 

Skippa crossfit. Värdelöst imo. Svenne Banan-träning för medelålders som vill vara tidseffektiva. Crossfit stressar kroppen och skaderisken är skyhög.

 

För mycket cardio i träningen f.ö därav tendenser till överträning. Ersätt crossfit med tung styrketräning. Börja med 2 ggr/vecka.

 

Ska framföra vad ni tycker om crossfit, men det lär hon fortsätta med tror jag då hon gillar det. Hon styrketränar som sagt en del redan, efter löpning de dagar det inte är crossfit/undervattensrugby. En del av cardio-träningen kan nog skippas till förmån för mer styrketräning, det tillsammans med en protein-shake efter träning och eventuellt lite snabba kolhydrater innan får testas ett tag och se om det hjälper.

 

rättare sagt, sätt hon på marklyft och benböj 2 ggr veckan, dat ass. Lättmotiverat också, alla brudar vill ha snygga ben/röv.

 

Hon har vältränade ben och beklagar sig för att hon inte vill att de ska bli större och röven är det inget fel på heller! :-) Men tjejer bygger ju muskler tämligen sakta och när man inte ligger på överskott är det väl tämligen skitsvårt att bygga muskler alls?

 

Tack för bra input, hon undrar varför just crossfit ger stor risk för skador/överträning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mamma såg den och fastade i 2 dygn efteråt :D

 

Min mamma hävdar att bitcoin är lurendrejeri, hon har frågat en 'smart' kollega som berättade det. Roligt att facebooka om btc, fick respons från många oväntade håll, verkar som fler än jag trodde äger btc. Kan bero på att jag har ovanligt stor andel contrarians i vänlistan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...