Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

hur är siffran för vanliga pengar? hur många procent har bytt ägare senaste 3månderna?

 

Artikeln handlar alltså om konton som mottagit pengar men som _aldrig_ varit inblandad i någon mer transaktion i blockchain. 3 månadersgränsen gäller cutoff för projektet, starten är första transaktionen i blockchain.

 

Det är svårt att jämföra med en fiatvaluta, men låt oss försöka.

 

M0 är sedlar och mynt. Dessa omsätts mycket frekvent. Penningmängden M0 utgör ungefär 5% av penningmängden M3. Att lägga sedlar och mynt i madrassen är det enda du kan jämföra med att hoarda "utanför" ett banksystem. Även om alla sedlar och mynt sattes ur spel genom hoarding skulle alltså mindre än 5% av penningmängden vara ur cirkulation.

 

Pengar på bankkonto kan aldrig bli ett relevant jämförelsemått eftersom "vanliga" pengar rörs hela tiden genom räntebärande operationer.

 

Ett bättre jämförelsemått är att studera omsättningshastigheten där man förenklat utgår från det allmänna prisläget, BNP och penningmängd enligt formeln V = T/M , där T är värdet på alla transaktioner per tidsenhet och M är penningmängden.

 

 

velocity_of_SEK_1993-2012prel.png

 

Bilden är hämtad från ett intressant samhällskritiskt blogginlägg på cornucopia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln handlar alltså om konton som mottagit pengar men som _aldrig_ varit inblandad i någon mer transaktion i blockchain. 3 månadersgränsen gäller cutoff för projektet, starten är första transaktionen i blockchain.

 

kanske inte ska övertolkas när det gäller bitcoins...

By itself, this is uninteresting. It is part of the Bitcoin protocol that 100% of the input to a tx must be assigned to its output, so when the former is not commensurable with the latter, the spender generates a new address to which the remainder is paid (i.e., he pays himself the “change”). Also, it is recommended practice that you generate a new address for every tx where you are payee. For both of these reasons, at any given point in time most bitcoin will be in an address that has never spent. In fact, if the recommended practice were universally followed, 100% of coin would be in such an address.

 

 

 

According to R&S the sum of all transactions (excluding minted coins) for the period is 423,287,950. As money growth over this period is linear and the first block starts at 50 and the last block is 9 million, the average money supply is 4,500,00. Divide the former by the latter and multiply by and you get a quarterly money velocity for bitcoin of just under 7.

 

Is that high or low? As a benchmark, look at US M1 money velocity, which we can get from the St. Louis Fed. The average quarterly US money velocity over the same period was about 8 (it’s currently about 6.9), and this has been on a downward trend since 2008.

 

We should really work these numbers into a timeseries, but the average is at least in line with USD velocity numbers, which in itself should cast some doubt on the level of economic activity that gets done in bitcoins. But we should also note that the numerator in our rough calculation includes change, which should be subtracted out; paying yourself doesn’t exactly count as coin “changing hands”. Devising an estimator for this is a task for a rainy day, but suffice it to say that our velocity estimate of is biased upwards.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg om jag länkat till Passenger ännu. Grejen är att det är den första "artisten" under mitt vuxa liv som jag respekterat. Det är kanske inte bob dylan-klass - men det är så jävla nära.

 

Så, lifes for the living:

Plus texten:

Well grey clouds wrapped round the town like elastic

Cars stood like toys made of Taiwanese plastic

The boy laughed at the spastic dancing round in the rain

While laundrettes cleaned clothes, high heals rubbed toes

Puddles splashed huddles of bus stop crows

Dressed in their suits and their boots well they all look the same

 

I took myself down to the cafe to find all the boys lost in books

And crackling vinyl

And carved out a poem above the urinal that read

Don't you cry for the lost

Smile for the living

Get what you need and give what you'r given

Life's for the living so live it

Or you're better of dead

 

While the evening pulled the moon out of it's packet

Stars shone like buttons on an old man's jacket

We needed a nail but wetacked it 'til it fell off the wall

While pigeon's pecked trains, sparks flew like planes

The rain showed the rainbows in the oil stains

And we all had new iPhones but no one had no one to call

 

And I stumbled down to the stomach of the town

Where the widow takes memories to slowly drown

With a hand to the sky and a mist in her eye she said

Don't you cry for the lost

Smile for the living

Get what you need and give what you'r given

Life's for the living so live it

Or you're better of dead

 

Well I'm sick of this town, this blind man's forage

They take your dreams down and stick them in storage

You can have them back son when you've paid off your mortgage and loans

Oh hell with this place, I'll go it my own way

I'll stick out my thumb and trudge down the highway

Someday someone must be going my way home

Till then I'll make my bed from a disused car

With a matress of leaves and a blanket of stars

And I'll stitch the words into my heart with a needle and thread

Don't you cry for the lost

Smile for the living

Get what you need and give what you'r given

You know life's for the living so live it

Or you're better of dead

Don't you cry for the lost

Smile for the living

Get what you need and give what you'r given

Life's for the living so live it

Or you're better of dead

 

Riktigt, riktigt mycket bättre än 99% av allt som dunkas ut på spotify.

 

Cali-update:

 

Jag hängde lite med californian promo-girls inatt, och grejen är att om ni köpt in i tokbokens hata-Trillske-fasad tror ni kanske detta är vardags brag, men då har ni inte lyssnat.

 

Alltså, för mig att själv (ensam) ta mig till en pub på garnet för att träffa en cool tjej jag bara småsnackat med och hennes kompisar där - och alla var spiknyktra - det var rätt stort. De vet inte att jag kom till USA i Januari, jag kommer inte dit som turist, jag glider in på att jag "småkänner" en tjej där och förväntas inte ha - exempelvis - dålig engelska, har ingen synbar anledning att vara nervös eller tillbakadragen etc.

 

Vad jag vill komma till att jag råder alla att göra det jag gör. Det flyter liksom ihop. Det är läskigt att gå ensam på garnet (skojar inte) vilket flyter ihop med att det är läskigt att slänga sig in i ett nytt sammanhang. Det blir inte läskigt på läskigt. Det är fortfarande bara "läskigt"; det flyter ihop.

 

Och med "gör det" menar jag inte bara åka iväg ett halvår/år som "alla" gör: när ni är där och någon exempelvis ger er nummret, hugg. Så. Jävla. Värt.

 

(fwiw fixade jag situationen jättebra, men sedan jag kom hem har jag tagit typ 5 öl för att försöka varva ner all nervositet/kuriositet/lycka/etc)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske inte ska övertolkas när det gäller bitcoins...

 

By itself, this is uninteresting. It is part of the Bitcoin protocol that 100% of the input to a tx must be assigned to its output, so when the former is not commensurable with the latter, the spender generates a new address to which the remainder is paid (i.e., he pays himself the “change”). Also, it is recommended practice that you generate a new address for every tx where you are payee. For both of these reasons, at any given point in time most bitcoin will be in an address that has never spent. In fact, if the recommended practice were universally followed, 100% of coin would be in such an address.

 

 

Nej, det där bygger på ett missförstånd om hur Shamir och grabbarna studerat blockchain. De har t.ex. använt statistiska metoder för att binda tidskausalitet med korrelationstransaktioner för att bestämma hur många användare det finns och hur många anonyma konton varje användare har. Kommentarer som den ovan visar att man helt enkelt inte har förstått de matematiska metoderna som används.

 

Däremot bygger artikeln på ett helt gäng väldigt svaga matematiska antaganden om agenternas beteende. T.ex. har en samlad walletaktör som mtgox ett helt annat beteendemönster än en "vanlig" privataktör. Därför fick artikeln delvis skrivas om innan publicering och en del av slutsatserna har tonats ned.

 

Att bitcoin har lägre omsättningshastighet är naturligt. För en deflationsvaluta finns inget banksystem. För vanliga svenska kronor gäller att så fort du sätter in sparpengar i banken börjar din bank använda dessa, t.ex. för att låna ut till andra vid husköp eller till företag som håller på att bygga en ny fabrik.

 

Bitcoin är något helt annat än "vanliga" pengar och även om deflationen på mycket lång sikt skulle stabiliseras kvarstår strukturskillnaden som gör det svårt för låntagare och långivare att se något ömsesidigt värde i en eventuell affär. Därför är bitcoin mer att betrakta som guld, än som ett friktionsfritt betalningsmedel (no stickiness / no slip condition).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken wallet använder ni för bitcoin?

 

Det finns i huvudsak två metodalternativ och vilket du väljer beror på till vad du ska använda dina btc och hur mycket nörd du vill vara.

 

Det första och enklaste metodalternativet är att använda en webbaserad tjänst. Här står och faller din plånbok med hur säkert den som står för tjänsten administrerar din data och hur pålitlig aktören är. Det här kan låta farligt, men det är inte underligare än att du litar på Nordea, SEB, Handelsbanken eller vad du nu använder som internetbank.

 

Fördelen med denna metod är att du slipper installera en plånbok på din egen dator och att du inte behöver sätta dig in i några tekniska detaljer. Nackdelen är att din säkerhet är beroende av tredje part, både när det gäller anonymitet och force majeure (hackattack, brand, jordens undergång, zombieattack, kometnedslag)

 

Det andra metodalternativet är själv ha kontroll över dina pengar. Här finns återigen två underalternativ, fulla klienter som rigoröst sparar hela blockkedjan på din dator och verifierar denna (dessa tar 2-4 dagar att starta första gången med nuvarande storlek på blockkedjan och är direkt beroende av hur mycket beräkningskapacitet och bandbredd din dator har) och lite-versioner som endast utför verifikationer på de senaste transaktionerna.

 

Den vanligaste fulla varianten är Bitcoin qt, räkna som sagt med 2-4 dagars starttid vid installation och sedan några minuter till några timmar vid varje återstart beroende på hur ofta du använder den.

 

En bra litevariant är som jag själv använder vid sidan av bitcoin qt är Multibit. Smakerna här går isär. Jag gillar Multibit eftersom den är lätt att konfigurera, lätt att kryptera och relativt enkelt låter dig kombinera multipla plånboksfiler. Den spyr inte installationsfiler omkring sig och är lätt att monolitisera till en usb-sticka med maximal säkerhet. Dessutom är det enkelt att importera / exportera keypairs. Nackdelen är att användargränssnittet är fult och att det saknas funktionalitet (något du inte behöver om du vet vad du gör).

 

Det finns också flera litevarianter till android och iphone. Rekommenderar dock att du använder en webbaserad tjänst till telefonen och kanske bygger en egen mux/mixer eller går med i mixinggrupp om anonymitet / säkerhet står högt på listan.

 

Om du själv ska ta hand om din plånbok är det viktigt att du tar backup-kopior på wallet.dat.

 

Skulle du få ett hårddiskhaveri eller på annat sätt tappa din plånbok kommer den nämligen vara borta föralltid.

 

Oberoende av i vilken omgivning du vistas och till vad och i vilken omfattning du ämnar använda bitcoin bör du naturligtvis alltid hålla din plånbok krypterad även på din egen dator om du nu inte vill ha en monolitisk installation på särskild usb-sticka.

 

En del mountar sina plånböcker från krypterade molntjänster / online lagringssiter.

 

Ett tredje roande sätt är att vara din egen klient. Du låter då någon mjukvara generera public/private keypairs åt dig för varje ny adress du vill ha och håller sedan koll på dessa med papper och penna. Utskrifterna förvarar du i bankfack eller under sulan på din sko.

 

Nackdelen är att du inte kommer kunna kontrollera din kontobalans med annat än död räkning eller genom att använda någon walletmjukvara för att räkna fram balansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar egentligen hur problematiskt och hur stor andel av bitcoins som försvinner, likt den här artikeln då inga nya skapas.

http://ekonomistas.se/2010/07/07/john-hassler-och-per-krusell-battre-att-branna-sedlar-an-gitarrer/

 

Det borde vara relativt omfattande i relation till vanlig valuta, är det inte troligt också att många köper någon sak och sedan har ett par cent liggande efteråt som de aldrig använder, orkar omsätta igen? Förutsätt att det är en liten procent/promilleandel vid varje transaktion och utöver detta data som försvinner/förstörs. Känns som att värdet på bitcoin bara av detta även med högt användande skulle öka i värde vad fan som än händer till en viss punkt då systemet brakar ihop, väldigt högrisk som sagt.

 

Heltok, du vill inte bli en broker för mig bara på skoj? Kanske för 5kkr eller någon mindre summa. Skulle kunna tänka mig att bitcoin ökar i värde med upp till 100 ggr inom en viss överskådlig tid är inte så illa även för ett par års väntan och även med en 5% chans att det skulle hålla så är det ett väldigt bra bet att ta. Mer troligt är givet att det kanske ökar 4ggr inom en viss framtid med en 20% chans för "total" kollaps 30% för en liten minskning osv. Just den inbyggda deflationen som slaktavfall talar om talar ju för att hoarding och sitta på pengarna inte skulle skada ur ett långsiktigt perspektiv hursomhelst om nu Taleb inte har något att säga till om. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Slaktis! Ladda ner Bitcoin QT för ngn dag sedan så ligger syncad och har tagit emot min BTC här hittills. Burken jag kör den på är uppe nästan konstant så slipper väntetid. Men var inte självklart för mig hur jag skulle göra med backup etc. men hitta till slut debuggern. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar egentligen hur problematiskt och hur stor andel av bitcoins som försvinner, likt den här artikeln då inga nya skapas.

det enda som händer är ju att köpkraft flyttas till alla andra. detta kan ju vara problematiskt hur man nu ser det.

 

Känns som att värdet på bitcoin bara av detta även med högt användande skulle öka i värde vad fan som än händer till en viss punkt då systemet brakar ihop, väldigt högrisk som sagt.

till en viss punkt? men jo, bitcoin kan ju närsomhelst ersättas med något annat. man får nog försöka se det hela som att valutor aldrig var avsedda att lagra besparingar i.

 

Heltok, du vill inte bli en broker för mig bara på skoj? Kanske för 5kkr eller någon mindre summa.

äh, regga själv. så många minuter tar det inte att skaffa några. jag är själv bara inne för liknande summor mest pga att det är så osmidigt idag.

 

Just den inbyggda deflationen som slaktavfall talar om talar ju för att hoarding och sitta på pengarna inte skulle skada ur ett långsiktigt perspektiv hursomhelst om nu Taleb inte har något att säga till om. =)

citerar en favorit:

"In the long run we are all dead."

 

vi får nog anta att bitcoin är ~korrekt värderade. så ska vi betta är det nog främst som en hedgening mot eventuella märkliga scenarier som inte känns allt för osannolika eller som lite kul gambling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tar ett break från plugget, internet och Sverige och drar till Thailand för 2 veckor barfotaliv på småöar på västkusten. kommer nog bara läsa här sporadiskt på mobilen så räkna inte med allt för mycket aktivitet. fortsätt gärna diskutera allt så jag har något att se fram emot när jag kommer hem!

 

är någon i phukettrakten nu kan ni ju hojta till, kommer vara där lördag och några dagar framåt iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cali-update:

Jag hängde lite med californian promo-girls inatt, och grejen är att om ni köpt in i tokbokens hata-Trillske-fasad tror ni kanske detta är vardags brag, men då har ni inte lyssnat.

 

Alltså, för mig att själv (ensam) ta mig till en pub på garnet för att träffa en cool tjej jag bara småsnackat med och hennes kompisar där - och alla var spiknyktra - det var rätt stort. De vet inte att jag kom till USA i Januari, jag kommer inte dit som turist, jag glider in på att jag "småkänner" en tjej där och förväntas inte ha - exempelvis - dålig engelska, har ingen synbar anledning att vara nervös eller tillbakadragen etc.

 

Vad jag vill komma till att jag råder alla att göra det jag gör. Det flyter liksom ihop. Det är läskigt att gå ensam på garnet (skojar inte) vilket flyter ihop med att det är läskigt att slänga sig in i ett nytt sammanhang. Det blir inte läskigt på läskigt. Det är fortfarande bara "läskigt"; det flyter ihop.

 

Och med "gör det" menar jag inte bara åka iväg ett halvår/år som "alla" gör: när ni är där och någon exempelvis ger er nummret, hugg. Så. Jävla. Värt.

 

(fwiw fixade jag situationen jättebra, men sedan jag kom hem har jag tagit typ 5 öl för att försöka varva ner all nervositet/kuriositet/lycka/etc)

 

 

Allt är förlåtet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du har inte missat något, händer för mycket i mitt liv, att dyka in i tokboks-diskussioner kräver rätt mindset. Man måste vara lite lätt uttråkad, utan att för den sakens skull ha PMS eller liknande.

 

Fullt medveten om att det inte är så snyggt att säga att man ska återkomma utan att återkomma. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok på semester. Tokboken död.

 

Lolapollo! Medianvikten var högre än medeliqn. Satt ytterst och typ 90% gick in i mig eller tvingades hålla i mitt säte för att gå. Sjukt vad dåligt folk går, vinglar från sida till sida när de är nyktra.

 

Läst klart superior man nu, lite flum men många vettiga tankar i den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...