Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Kan man lita på vad en en fd(?) Timbrochef säger så ska sosseregeringen ha gått mot lagrådet 17/33 under förförra mandatperioden gällande varningar om bristande rättssäkerhet. Direktlänk till pdf, om man inte orkar ctrl-f:a.

 

För övrigt så räcker det nog med att konstatera att min och lolzors respektive uppskattningar om kompetens och välvilja hos riksdagsmän i allmänhet nog skiljer sig rejält åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tokboken vill vi ju obv inte stifta några lagar. Vi vill upphäva!

 

Har länge haft funderingar kring vad ett ständigt expanderande rättssystem kommer få för effekter i framtiden.

Givetvis lukrativt för dem som studerar det men rättssäkerheten såväl som demokratin blir ju lidande.

 

När vi ligger på en nivå där knappast någon i riksdagen på djupet förstår vad de röstar om (utöver vad de får berättat för sig) kan vi väl knappast upprätthålla härledningen av makten från folket?

 

För att inte tala om anglosaxisk rätt...

 

 

Såg någon av Talebs fb-updateringar där han sa (ish): Att införliva 1000s lagstiftning är fragile, att upphäva en lag är anti-fragile.

Några tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lita på vad en en fd(?) Timbrochef säger så ska sosseregeringen ha gått mot lagrådet 17/33 under förförra mandatperioden gällande varningar om bristande rättssäkerhet. Direktlänk till pdf, om man inte orkar ctrl-f:a.[/Quote]

 

Skulle bli väldigt förvånad om inte den där "rapporten" hade en hel del seriösa brister.

 

För övrigt så räcker det nog med att konstatera att min och lolzors respektive uppskattningar om kompetens och välvilja hos riksdagsmän i allmänhet nog skiljer sig rejält åt.

 

Vilka styrande makthavare är kompetenta och har en välvilja enligt dig då? Globalt sett, anser du att det svenska politiska systemet befinner sig under något slags medelvärde i termer av effektivitet, rättvisa etc.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka styrande makthavare är kompetenta och har en välvilja enligt dig då? Globalt sett, anser du att det svenska politiska systemet befinner sig under något slags medelvärde i termer av effektivitet, rättvisa etc.?

 

Singapore har ett gäng. Kompetent är relativt men svenska politiker är imo oftast inte i närheten av att kunna klassas som kompetenta. En Master inom management of society borde vara vara obligatorisk samt specialkunskap för posten. Detta är vad jag anser är en kompetent politiker:

 

The eldest child of Singapore's first prime minister Lee Kuan Yew and his wife Kwa Geok Choo, Lee Hsien Loong was born in Singapore on 10 February 1952. His paternal grandmother, Chua Jim Neo, was a Hokkien Nyonya, and his mother has ancestry from Tong'an District, Xiamen, Fujian, China.[1][2] According to Lee Kuan Yew's biography, the younger Lee had learnt the Jawi script from the age of five, and has always been interested in the affairs of Singapore, often following his father to the rally grounds since 1963.

 

Lee studied at Nanyang Primary School and received his secondary education at Catholic High School, before going on to National Junior College (where he learned the clarinet under the tutelage of Adjunct Associate Professor Ho Hwee Long). In 1971, he was awarded a President's Scholarship and Singapore Armed Forces Overseas Scholarship by the Public Service Commission to study Mathematics at Trinity College, University of Cambridge. He graduated in 1974 with first class honours in mathematics and a Diploma in Computer Science (with distinction). In 1980, he completed a Master of Public Administration at the John F. Kennedy School of Government, Harvard University.

 

HideMilitary career

 

Lee joined the Singapore Armed Forces (SAF) in 1971. In 1978, he attended the United States Army Command and General Staff College at Fort Leavenworth. Lee rose quickly through the ranks in the Singapore Army, becoming the youngest brigadier-general in Singaporean history after his promotion in July 1983. He left the SAF in 1984 to pursue civilian politics.[3]

 

HideEarly political career

 

In the 1980s, Lee was regarded as the core member of the next batch of new leaders in the People's Action Party (PAP) leadership transition that was taking place in the mid-1980s, as Lee Kuan Yew had declared that he would step down as Prime Minister in 1984. Following the Singaporean general election, 1984, all the old Central Executive Committee members had resigned on 1 January 1985, except for Lee Kuan Yew himself.[4]

 

Lee was elected a Member of Parliament (MP) in 1984 at the age of 32. Following his election, he was appointed as Minister of State at the Ministry of Trade and Industry and the Ministry of Defence by his father, who was the Prime Minister at the time.

 

In 1985, Lee chaired the government's Economic Committee, which recommended changes to established government policies to reduce business costs, foster longer-term growth and revive the Singapore economy, which was experiencing a recession at the time. The committee's recommendations included reductions in corporate and personal taxes and the introduction of a consumption tax.

 

In 1986, Lee was appointed the Acting Minister for Trade and Industry. In 1987, he became a full member of the Cabinet as the Minister for Trade and Industry and Second Minister for Defence.

 

Lee was the chairman of the PAP Youth Committee, the predecessor to the Young PAP, when it was established in 1986, while he was still a brigadier-general. The PAP had been undergoing leadership transition, and many of its key leaders were aging, with younger replacements scarce. PAP branches were urged to recruit 40-50 members each. Lee envisioned there would be a lot of young people who were "idealistic, patriotic, nationalistic, keen to work for the nation." Lee's goal was to maintain the preeminence of the PAP such that "when the people think about the government of Singapore, if they think about the future of Singapore, then they will think about the PAP". Lee also said that the youth wing would be a channel in which the youth could communicate dissent, in which otherwise they might be "tempted" to vote for the opposition political parties and bring the PAP government down.[5]

 

HideDeputy Prime Minister

 

On 28 November 1990, Goh Chok Tong took over from Lee Kuan Yew as Singapore's Prime Minister, and Lee Hsien Loong was made one of two Deputy Prime Ministers (along with Ong Teng Cheong). He also continued to serve as the Minister for Trade and Industry until 1992.

 

In 1992, Lee was diagnosed with lymphoma and underwent a three-month period of chemotherapy. When his treatment began, he relinquished his position as the Minister for Trade and Industry, though he continued to be a Deputy Prime Minister. His chemotherapy was successful, and his cancer has since gone into remission.

 

Lee was appointed Chairman of the Monetary Authority of Singapore (MAS) in 1998, and in 2001 he was made the Minister for Finance.

 

To ease the growing budget deficit due to falling tax revenues from cuts in corporate and personal income taxes and other factors such as the Iraq War and SARS outbreak, Lee proposed on 29 August 2003 to raise the GST from three percent to five percent, a change which took place in January 2004.

 

Lee also initiated several relaxations of the requirements for Singapore citizenship, notably for foreign-born children of Singaporean women.[6] The changes were made after repeated pleas from MPs and the Remaking Singapore Committee.

 

In the sphere of domestic politics, Lee played a key role as Deputy Prime Minister. In an interview with the media in 1996, ahead of the 1997 general election, he outlined what the ruling party looked for in its candidates for Members of Parliament.[7]

 

On the international front, Lee helped build relations with other countries as far away as New Zealand.[8]

 

Är Löfven kompetent? Imo nej, enda han kan är att manipulera sig uppåt inom svensk politik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompetent är relativt men svenska politiker är imo oftast inte i närheten av att kunna klassas som kompetenta. En Master inom management of society borde vara vara obligatorisk samt specialkunskap för posten.

 

Vet inte hur stor skillnad en sån utbildning skulle göra, men visst, det kanske hade varit bra.

 

Är Löfven kompetent? Imo nej, enda han kan är att manipulera sig uppåt inom svensk politik...

 

Skulle bli förvånad om han inte är relativt kompetent, har dock inte läst några lagmotiv som har varit signerade av honom så jag kan inte uttala mig egentligen.

 

Ang. Singapore så hade det väl varit intressant att se en jämförelse med Sverige (om en sådan nu är möjlig) av någon duktig statsvetare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där tog BTC 120. Inte förvånad att den rushar, min gissning är att BTC kommer rusha upp till 200 på någon vecka. Köpteycket är enormt nu och väldigt mycket ligger i pipeline samtidigt som blaskmedia har blivit uppläxade och nu börjar skriva annat än FUD.

 

Bio för Löfven:

Stefan Löfven föddes i Hägersten i Stockholm, men kom tio månader gammal som fosterbarn till Sunnersta i Sollefteå kommun, då hans biologiska mor inte kunde behålla båda sina barn.[5] Fadern Karl Hedberg dog tidigt utan att ha träffat sin yngste son.[6] Fosterfadern Ture Melander (1926–2003[7]) var skogsarbetare och sedan fabriksarbetare, och fostermodern Iris Melander arbetade som hemsamarit. I fosterfamiljen fanns också en syster och en bror.[8]

 

Under uppväxten spelade han hockey och arbetade som kommunal slyröjare och timmersorterare. Inspirerad av Olof Palmes internationella engagemang var han med och startade en SSU-förening i Sunnersta, som han sedan blev ordförande för.[9] Han gjorde värnplikten på Jämtlands flygflottilj (F 4).[10]

 

Vid 22 års ålder återförenades Löfven med sin biologiska moder och bror. Han höll sedan kontakten med sin biologiska mor till hennes bortgång. [10]

 

Utbildning

 

Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. Han studerade därefter på socialhögskolan i Umeå i ett och ett halvt år,[5] och gick sedan en svetskurs under 48 veckor på AMU i Kramfors för att påbörja arbetslivet.

 

Fackföreningskarriär

 

Stefan Löfven arbetade både på posten och sågverk innan han 1979 anställdes som svetsare på Hägglund & Söner i Örnsköldsvik, där han stannade till 1995. På Hägglunds träffade han sin blivande fru, Ulla. Sitt första fackliga uppdrag fick han 1981 då han valdes till kontaktombud på arbetsplatsen. Genom åren har han haft en rad fackliga uppdrag. År 1995 började han som centralt anställd ombudsman i dåvarande Svenska metallindustriarbetareförbundet (Metall) och har bland annat arbetat med avtals- och internationella frågor. Från 1998 var han internationell sekreterare och åren 1999–2002 chef för organisationsenheten. År 2001 valdes Stefan Löfven till biträdande förbundsordförande, och på IF Metalls konstituerande kongress i november 2005 valdes Stefan Löfven till dess förbundsordförande.

 

Socialdemokraternas partiledare

 

Löfven har varit engagerad i Socialdemokraterna sedan 13 års ålder. Han valdes in i partiets verkställande utskott 2005. Efter att Håkan Juholt hastigt lämnat posten som partiordförande för Socialdemokraterna, föreslog det verkställande utskottet den 26 januari 2012 att Löfven skulle väljas till ny partiordförande.[11] Dagen efter - den 27 januari - valdes Löfven till partiordförande av en enhällig partistyrelse.[12]

 

Löfven slog tidigt fast att han ville utveckla Socialdemokraternas närings- och innovationspolitik för att skapa fler företag.[13][14][15]. Under sitt första 1 maj-tal som partiordförande lanserade han idéen om ett innovationspolitiskt råd.[16][17]

 

Andra uppdrag

 

Stefan Löfven är mycket intresserad av globaliseringsfrågor: han har varit internationell sekreterare för Svenska Metallindustriarbetareförbundet, styrelseledamot i Nordiska Metall och styrelsesuppleant i Europeiska Metallarbetarefederationen. Han har även suttit i styrelsen för Olof Palmes Internationella Center och är sedan 2004 vice ordförande för Exportrådet[18]. Stefan Löfven sitter även med i universitetsstyrelsen för Kungliga Tekniska Högskolan, KTH[19].

 

Löfven har av Anna Ek vid Svenska Freds beskrivits som "vapenlobbyist", eftersom han har förespråkat ökat statligt köp av svensktillverkade vapen,[20] samt försökt att utnyttja sina brasilianska fackföreningskontakter för att sälja Saab 39 Gripen.[21][22] Tre korruptionsutredare från det sydafrikanska metallfacket Numsa menar att Stefan Löfven, som internationell sekreterare inom IF Metall, hade en ledande roll i att bygget av Numsas yrkesskola sponsrades av Saab 1999, mot avtalsvillkor att Numsa skulle ställa sig positiva till landets JAS-köp, en affär som senare visade sig vara omgärdad av mutor.[23][24][25] Löfvén bekräftar att han var en brobyggare mellan Saab och Numsa.[26]

 

 

Inte direkt att jag som arbetsgivare för statsministerposten hade sparat det CVt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ta inte cornu på för stort allvar, han dödförklarade bitcoin vid $2 och hävdar fortfarande att han är expert på att timea in bubblor...

 

http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/bitcoinbubblan-229-bitcoins-saljes.html?m=1

http://cornucopia.cornubot.se/2011/10/vad-var-det-jag-sade-om-bitcoin-nu-igen.html?m=1

 

Något som talar för bitcoin, de som förstår hur det funkar är extremt positiva, de som inte förstår är skeptiska. Syftar på implementeringen, inte dynamiken ofc...

 

127 taget, passade på att köpa några till nyss för under marknadsvärde :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår på ett ungefär hur det fungerar men känner ingen större tilltro till min förmåga att analysera det hela på ett mer objektivt sätt. Man skulle kanske klassificera mig som de som inte förstår.

 

Jag håller mig utanför just för att jag känner att jag inte riktigt vet vad det är jag sysslar med om jag köper. Än så länge har det ju kostat en hel del, jag hade gått så långt att jag hade SEK färdiga på Kapiton för ett tag sedan.

 

Kanske att man skulle köpa en eller två på ren spekulation, som en kul grej, men som investering håller jag mig fortsatt utanför eftersom jag känner att jag helt enkelt inte kan se helt klart vad gäller bitcoins risker, framtid, användningsområden, med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där tog BTC 120. Inte förvånad att den rushar, min gissning är att BTC kommer rusha upp till 200 på någon vecka.

 

Måste säga att dina inlägg om btc är intressanta men att jag varit långsam med att handla.

Tycker det är en fantastisk idé och tror det kommer fungera så länge det inte blir för stort och inkräktar på de dominerande valutorna. Rent teoretiskt skulle man kunna få samma utveckling i ädelmetaller men det är såklart inte riktigt lika spännande som btc. :)

 

Lite kul att en kille i maj 2010 köpte 2 stora pizzor för 10000 btc.

 

Inte direkt att jag som arbetsgivare för statsministerposten hade sparat det CVt

 

Tycker det är av oerhört värde att ha med politiker som levt i verkligheten och gått den långa vägen. Att man läst en master är bara ett bevis på att man kan ta till sig information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är av oerhört värde att ha med politiker som levt i verkligheten och gått den långa vägen. Att man läst en master är bara ett bevis på att man kan ta till sig information.

 

Vi får inte glömma att vi har 300 liknande pampar som sitter med en mentometerknapp i riksdagen. Jag kan ju tycka att de som ingår i Sveriges regering bör ha ett betydligt attraktivare CV. Inom politiken så är sådana som Löfven överrepresenterade inte bara i riksdagen utan reflektera lite över vilka som sitter inom t ex region och kommun.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får inte glömma att vi har 300 liknande pampar som sitter med en mentometerknapp i riksdagen. Jag kan ju tycka att de som ingår i Sveriges regering bör ha ett betydligt attraktivare CV. Inom politiken så är sådana som Löfven överrepresenterade inte bara i riksdagen utan reflektera lite över vilka som sitter inom t ex region och kommun.

 

Absolut. Det är dock viktigt att ha en bredd och inte se ner på ett CV som baserar sig på en lång karriär i det verkliga arbetslivet.

 

Jag är ganska övertygad om att du inte hittar många med så starkt

karriär-CV som Löfven i den svenska politiken.

 

Edit: övertygad att jag mycket snart blir kallad sosse...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bli väldigt förvånad om inte den där "rapporten" hade en hel del seriösa brister.
Det har den säkert, men just det där med att regeringen skulle gå mot lagrådets rekommendation är något som är rätt svårljuget. Är du nu intresserad av frågan så är det ju inte svårare än att du ögnar igenom rapporten ifråga.

 

Vilka styrande makthavare är kompetenta och har en välvilja enligt dig då?
Jag tror att det första är ovanligt och det andra är omöjligt, för att raljera lite.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte den här artikeln (kanske har postat tidigare?) förklarade bitcoin på en enkelt sätt för en som mig som inte är insatt alls i bitcoin.

 

Köpte själv mina första btc idag för ett par svenska tusenlappar på ren spekulation. Köpte på btcx.se och betalade via swish, tog väl 30min innan jag fick kvitto och en länk till transaktionen på blockchain.info

 

Som jag förstod det så tar btcx.se en relativ hög avgift och jag har ingen aning hur seriösa de är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur stor skillnad en sån utbildning skulle göra, men visst, det kanske hade varit bra.

.

 

ska du exempelvis bli taxiförare måste du ta taxileg. ska du styra sveriges land så räcker det med att vinna ett val, det är lite ironiskt att när det gäller andra människors liv så finns det snart nog ingen gräns på hur mycket vi ska få bestämma men över vårt eget där är vi omyndigförklarade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du exempelvis bli taxiförare måste du ta taxileg. ska du styra sveriges land så räcker det med att vinna ett val, det är lite ironiskt att när det gäller andra människors liv så finns det snart nog ingen gräns på hur mycket vi ska få bestämma men över vårt eget där är vi omyndigförklarade.

 

Tänk va jobbigt om det var tvärt om:

För att få sitta i riksdagen så behövde du bara gå en kvällskurs, svara rätt på 36 av 40 frågor och sen köpa dig en stol, en mentometerknapp och sen var du good to go.

För att köra taxi behövde du turnera i valstugor, skriva ledarartiklar och sen förlita dig på att få minst tio procent av rösterna i kommunen. Repetera var fjärde år för att få behålla jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni underskattar AMU och andra arbetsmarknadsåtgärder. När Stefan Löfven hoppade av skolan och gick ut i arbetslöshet fick han fick han faktiskt en 48 veckors AMU-kurs i svetsning.

 

welder.gif

 

Jag tror ni underskattar hur duktig han kommer vara på att svetsa samman det spretiga svenska samhället. Det är precis vad som behövs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...