Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

127 taget, passade på att köpa några till nyss för under marknadsvärde :)

 

Det som kan ge bitcoin fundamentalvärde är dess utnyttjande som betalmedel. Just nu finns ungefär 1,1 miljoner bitcoin till ett ungefärligt värde av $139/btc vilket betyder att det finns bitcoin för ungefär 1 miljard kronor.

 

Hur stor andel av dessa utnyttjas som fundamentalvärde dvs handel av varor och tjänster? Tyvärr verkar ganska många just nu använda bitcoin som investering / spekulation snarare än som betalmedel. Man spekulerar helt enkelt i att bitcoin ska fortsätta öka i värde. Detta parat med grafer som:

 

transactionc.jpg

 

bör inge farhågor om att fundamentalvärdet inte riktigt hunnit växa i takt med spekulationerna. Jämviktssvärdet av Silkroad + Satoshi + smågrejer+långsiktigt sparande i btc motsvarar helt enkelt inte efterfrågetrycket 1 miljard kronor ännu (dvs omsättningshastigheten motiverar inte penningmängdens uppskattade värde).

 

Jag menar, visst köper folk mycket silkestrosor, men någon miljardindustri är det inte ännu.

 

Alltså, folk köper på sig btc i hopp om att de ska stiga i värde. De har inga planer på att köpa trosor för pengarna. I stället ligger de och hoardar och hoppas på värdestegring vilket skapar värdestegring. Om inte fundamentalvärdet hinner växa ikapp uppstår hoardingspiral :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte den här artikeln (kanske har postat tidigare?) förklarade bitcoin på en enkelt sätt för en som mig som inte är insatt alls i bitcoin.

 

Köpte själv mina första btc idag för ett par svenska tusenlappar på ren spekulation. Köpte på btcx.se och betalade via swish, tog väl 30min innan jag fick kvitto och en länk till transaktionen på blockchain.info

 

Som jag förstod det så tar btcx.se en relativ hög avgift och jag har ingen aning hur seriösa de är.

 

Fin länk, sprider lite AC propaganda i smyg också. Perfa att sprida till sossepolarna som är intresserade av btc.

 

Angående fundamentalvärdet så tänk på vad värdet av dollarn är. Och SR är mycket mindre än bitpay som säljer all och bitcoistore är ju mkt billigare än newegg mfl.

 

potential-bitcoin-prices-why-bitcoins-could-be-worth-thousands-of-dollars-per-coin_513efd62ebe98.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och SR är mycket mindre än bitpay som säljer all och bitcoistore är ju mkt billigare än newegg mfl.

 

Nå, jag hoppas att du har rätt eftersom jag tänker behålla mina btc ytterligare en tid i rent spekulativt syfte (hoarding for the win!)

 

Men det skulle vara kul att titta närmare på omsättningssiffror för bitpay och vad folk egentligen utbyter för varor/tjänster i btc, har du någon länk om det här med att omsättningen i varor och tjänster för bitpay är mycket större än SR?

 

Bitcoinstore har bara omsatt 327 000 kronor :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra föreläsning! Plöjde den igår och han förklarade b.la på ett mycket bra och enkelt sätt hur det fungerar med carbs/protein/fett på cellnivå. En ögonöppnare för mig. Någon som läst hans bok "Body of science"? Känns som en given investering.

 

Har även letat efter en föreläsning om paleodiet som länkats här tidigare. En kvinnlig föreläsare som bla pratat om vilka frukter det fanns på stenåldern etc. Hittar fan inte! :evil:

 

Intressant och spännande att återhämtningen var så pass lång som 5-10 dagar och att man sabbar byggandet av fysiken om man tränar tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såhär tränar jag:

 

marklyft varannan dag

bänk, chins, militärpress och nån gång ibland dips

5-6reps och tre set. ryggsäck med vikter på chinsen och max på allt utom marklyft.

 

en eller två gånger i veckan intervallträning eller lätt jogging typ en halvmil.

klättrar också men det är rätt sällan.

 

funderar också på slänga in lite jägarvila, underarmsträning och kanske lite bicepscurls. för skojs skull.

 

föda: dricker mycket flytande kalorier för att få i mig energi. lemonade, mjölk och grädde. dricker en 3-4dl grädde varje dag och 1 och en halv liter mjölk. typisk dag i övrigt: omelett och skinka till frukost, kalops med kokt potatis till lunch och rökt makrill med gräddfil och gurksallad till middag. ett par frukter emellan eller glass med grädde och bananer.

 

vad säger panelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grey: försök få in lite mer rörelseträning också! Bra på flygplan, båtar, trappor, etc. Förslag: movnat eller modern dans.

 

 

Idag kraschade bitcoin pga en kort DDoS av mtgox. http://m.facebook.com/MtGox/posts/453409538076792 Märkligt imo, bitcoin är antifragile, varje attack gör det mer robust i framtiden. Snabb rekyl känns sannolikt så bra köpläge nu för er som är sena. Rykten om stora wallstreetpengar på ingång verkar ha drivit rushen igår, nästan 50% på knappt en dag lol...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga nyheter ang. att de tänkt safta på med fyrverkerier i CA? Jag är väl inte överdrivet orolig över att bli en siffra i nästa Hiroshima, men jag bor ju faktiskt på gångavstånd till en av USAs fetaste naval bases. Är inte så sugen på ett pearl harbour heller. :rolleyes:

 

 

Var ut i Ocean Beach idag, ganska nära Pacific Beach men något mindre så bra mycket mer "California" med mindre turister, gissar att jag var enda skandinavien på ett trevlig liten irländsk klubb vi hittade.

 

Folk är rätt allmänt galna här, så var mycket liv på vägarna när jag skulle köra hem. Helt plötsligt ser jag en svartklädd herre i solbrillor 20 meter framför mig göra en sjuk volt, rulla ut på vägen likt en skicklig stuntman, ställa sig upp mellan filerna och göra en bisarr Matrix-pose mot mig medan jag kör förbi.

 

Insåg att man vet helt enkelt inte om folk skojar (detta var rätt kul) eller menar allvar. Alla människor här är så olika, klär sig så olika, har så olika personligheter, så enormt olika inkomster, möjligheter och erfarenheter, att allt flyter ihop.

 

Insåg även att jag verkligen skulle haft en kamera igång och filmat det där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol Japan.

 

TOKYO – Japan is making a sweeping shift in its monetary policy, aiming to spur inflation and get the world’s third-largest economy out of a long, debilitating slump.

 

Bowing to demands from Prime Minister Shinzo Abe for more aggressive monetary easing, the Bank of Japan announced Thursday a policy overhaul intended to double the money supply and achieve a 2 per cent inflation target at the “earliest possible time, with a time horizon of about two years.”

 

In doing so it is joining the U.S. Federal Reserve and other major central banks in soaking the economy in money in hopes of getting corporations and consumers to begin spending more in a virtuous cycle that would put growth back on track after two decades of malaise.

 

The central bank said it was launching “a new phase of monetary easing both in terms of quantity and quality” to “drastically change the expectations of markets and economic entities.”

 

Financial markets, which had feared new BOJ Gov. Haruhiko Kuroda might not live up to expectation for bold steps, reacted with relief. The Japanese yen, which was trading at about 92.8 yen per U.S. dollar, dropped to about 94.95 yen per dollar by mid-afternoon Thursday after the announcement. The benchmark Nikkei 225 stock index rebounded from negative territory to close 2.2 per cent higher.

 

Kuroda has pledged to do what he must to meet the inflation target within two years. Thursday’s decision after a two-day policy meeting makes that central bank policy. Signaling a consensus behind Kuroda, most items agreed upon received unanimous support from the nine-member board.

 

The policy shift is a coup for Abe, whose Liberal Democratic Party needs to make headway in reviving the economy before an upper house parliamentary election in July. The LDP is hoping for a strong enough mandate to push ahead with other items on their wish list, such as politically difficult economic and educational reforms and changes to the constitution to give Japan’s military a higher profile.

 

More aggressive monetary easing is a top priority, along with increased public spending to help perk up demand and reforms to make the economy more competitive in the long-run.

 

Dubbla penningmängden, lyckas få 2% inflation? Ska vi vänta oss att bitcoin blir poppis i Japan först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla penningmängden, lyckas få 2% inflation? Ska vi vänta oss att bitcoin blir poppis i Japan först?

 

Troligare att guld/silver tar fart, also bitcoin har en sjukt lång väg att vandra vad gäller allmän kännedom/trust. Fast du kanske menar lokalt som "bland datormuppar i japan"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligare att guld/silver tar fart, also bitcoin har en sjukt lång väg att vandra vad gäller allmän kännedom/trust. Fast du kanske menar lokalt som "bland datormuppar i japan"?

 

Mobilmuppar. Bitcoin är ju nice för att splitta notor etc. Lång potential att vandra ja, att värdet står i 140 trots att bara några nördar i iländer fegar är imponerande. Om det överlever tills det funkar bra och folk vant sig vid tanken kan bitcoinsen bli väldigt värdefulla och Thailand bli fullt av stormrika knarkande nördar. Ser fram emot lyxiga barcraftpubar!

 

 

esS7RJN.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant och spännande att återhämtningen var så pass lång som 5-10 dagar och att man sabbar byggandet av fysiken om man tränar tidigare.

 

Tyckte iofs att det mest intressanta med föreläsningen var kostdelen. Beror nog på att jag har bra koll på hur man ska träna. Det jag tänkte på att var att man skulle gå till failure varje set vilket ju sliter mer och därför kräver mer vila. Men så lång tid mellan varje pass känns som väldigt lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såhär tränar jag:

 

marklyft varannan dag

bänk, chins, militärpress och nån gång ibland dips

5-6reps och tre set. ryggsäck med vikter på chinsen och max på allt utom marklyft.

 

en eller två gånger i veckan intervallträning eller lätt jogging typ en halvmil.

klättrar också men det är rätt sällan.

 

funderar också på slänga in lite jägarvila, underarmsträning och kanske lite bicepscurls. för skojs skull.

 

föda: dricker mycket flytande kalorier för att få i mig energi. lemonade, mjölk och grädde. dricker en 3-4dl grädde varje dag och 1 och en halv liter mjölk. typisk dag i övrigt: omelett och skinka till frukost, kalops med kokt potatis till lunch och rökt makrill med gräddfil och gurksallad till middag. ett par frukter emellan eller glass med grädde och bananer.

 

vad säger panelen?

 

Ser bra ut. Så jävla noga är det inte hur man tränar om man inte gör uppenbart idiotiska grejer. Det viktige är väl att man har ngn form av progression i programmet. Blir lätt att man bara lallar runt annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilmuppar. Bitcoin är ju nice för att splitta notor etc. Lång potential att vandra ja, att värdet står i 140 trots att bara några nördar i iländer fegar är imponerande. Om det överlever tills det funkar bra och folk vant sig vid tanken kan bitcoinsen bli väldigt värdefulla och Thailand bli fullt av stormrika knarkande nördar. Ser fram emot lyxiga barcraftpubar!

Men "problemet" är ju att det inte behöver bli just Bitcoins, eftersom så få känner till det fortfarande. Så det kan ju helt klart bli något annat som exploderar.

 

Tycker det börjar kännas nästan oundvikligt att någon internet currency tar fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser det som lika oundvikligt som internet var.

 

Fråga: forumit köper bitcoins för 1000kr 2013, 2018 är de värda 1M sek och forumit slutar hoarda och

1. Växlar till sig kronor

2. Handlar på bitcoinstore.se

3. Handlar på silkroad, främst underkläder och annat lagligt

4. Ger allt i gåva till sin son som gör 4.1 4.2 eller 4.3

 

Spekulera i vad Skatteverket anser är rimlig skatt.

 

OT: tyckte camerons tedtalk var givande, måste dyka mer! Gjorde 5dyk på phiphi och förstår vad han menar, korallrev är som avatar... Och spartacus s03e08 var årets bästa avsnitt. Gillar även vikings starkt.

 

 

Investigations of other indices, including employment and education, also offer little support for amotivation. Cannabis use appears orthogonal to wages or job turnover. An examination of over 8000 people suggests that some frequent cannabis users earn higher wages than abstainers [8]. Compared to non-smokers, marijuana smokers are no more likely to be fired from their jobs [9,10]. Educational outcomes vary among frequent cannabis users. High school students using cannabis are likely to have lower grades than non-users [11], but often report using other substances that may affect grades [e.g. alcohol, other illicit drugs; [12]]. Most heavy users earned lower grades prior to their marijuana consumption, suggesting cannabis could not have caused the poorer performance [13]. College students who smoke cannabis demonstrate comparable [14] or even higher [15,16] grades than their cannabis abstinent classmates, and are more likely to pursue a graduate degree [14].

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hindrar att du inte kopierar din wallet.dat fil, säljer dina bitcoin, kopierar tillbaka den och säljer dem igen. Det finns ju ingen central organisation som håller reda på dem. Hade varje bitcoin haft ett unikt id så hade man varit tvungen att även ha en centralbank som håller reda på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Early in the days of bitcoin Gavin gave a speech that bitcoin might become the worlds reserve currency. I don't doubt that anymore. The world is full of Keynesians and they will continue the recency or sunny day bias til the end.

 

Vad hindrar att du inte kopierar din wallet.dat fil, säljer dina bitcoin, kopierar tillbaka den och säljer dem igen. Det finns ju ingen central organisation som håller reda på dem. Hade varje bitcoin haft ett unikt id så hade man varit tvungen att även ha en centralbank som håller reda på dem.

 

https://en.bitcoin.it/wiki/How_bitcoin_works#Double_spending

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...