Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Klättrade klättervägg för första gången på typ 10 år :D Gick sjukt dåligt, småfet som man fortfarande är. Tror dock att höjdrädslan var det största hindret, när man försöker göra övergångar där man hänger o dinglar 5 meter upp utan lina så blir jag sjukt nervig och bangar för lätt. Rätt kul dock :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En reglering leder i regel till att en ny reglering behövs. Det fortsätter in i absurdum. Intressant tråd om ämnet https://www.flashback.org/t1868548
Jo, men reglering är ju i princip utan undantag imperfekt redan på ritbordet, en kompromisslösning. Man kan ju vara lite dryg och vända på det: börja vid fri marknad -> reglera misär-lösningen fri marknad -> justera det fortfarande misära resultatet -> justera ytterliggare -> etc i en evighet av inkrementella förbättringar.* Jag menar ju alltså att det borde vara rätt sällan svaret är att gå tillbaka till katastroflösningen fri marknad.

 

Jag får en känsla för att många glorifierar det där med 'frihet' som enskild variabel. Ta ~1920-talets usa och dess hat för styrande stat (förknippat med björnar och världens starkaste nationalsång). Frihet behöver inte riktigt betyda frihet så att säga, och utbud=efterfrågan behöver inte alltid bli speciellt vackert alls.

 

*När jag skrev det där kom jag på att någon här inne skrev att han inte trodde på inkrementella förbättringar i en exponentiell värld. Jag glömde slänga ut det då: hanterar verkligen mänskligheten något annat än inkrementella förbättringar (/förändringar ö.h.t.)? Spontant vill jag själv svara nej och 'det är inte nära'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://svtplay.se/t/103430/agenda

 

allt är väl sevärt men 25min in börjar så härlig svengelska och ekonomisnack. tycker liknelsen EU och gemensam kassa i ett äktenskap var intressant. kanske man ska ska se det som ett äktenskap med 10män och 10fruar som har delat konto, hur bra tror ni det skulle funka?

 

bör man inte kunna generalisera att om 1 valuta för 17länder är dåligt så är 1 valuta för 1 land också dåligt?

 

---

 

något jag har tänkt på är hur märkligt det är att vi har 7dagar vecka. varför just 5+2? om vi tänker oss att vi har en löpande band-fabrik typ volvo blir det ju jättekrånligt men med 4+2 t ex kan vi 3 olika veckorgrupper där ena gruppen kör två dagar personbilar och två dagar lastvagnar t ex så löser vi det mycket snyggare?

 

ni är god despot bakom veil of ignorance som ska designa veckan, hur ser den ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

något jag har tänkt på är hur märkligt det är att vi har 7dagar vecka. varför just 5+2? om vi tänker oss att vi har en löpande band-fabrik typ volvo blir det ju jättekrånligt men med 4+2 t ex kan vi 3 olika veckorgrupper där ena gruppen kör två dagar personbilar och två dagar lastvagnar t ex så löser vi det mycket snyggare?

 

ni är god despot bakom veil of ignorance som ska designa veckan, hur ser den ut?

 

Vi måste ju tillbe alla gamla gudar. 4+2 blir därför absurdt.

 

Nej men jag tror att i exemplet du tog, där produktionen går 24/7, så delar man upp veckan i skifteslag som jobbar 3-skift om 5-7(+) dagar i sträck. (sen kan man dela upp de 7 dagarna i FM-EM, EM-N, FM-N om man önskar osv).

 

Tror det blir rätt smidigt, men det är bara en teori :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bör man inte kunna generalisera att om 1 valuta för 17länder är dåligt så är 1 valuta för 1 land också dåligt?

 

Que? Tror du på fullt allvar att det är eurons fel att Grekland dragit på sig underskott och levt över sina tillgångar?.

 

Med samma argument skulle man kunna säga att det är marknadsekonomins fel att Carema inte byter blöjor på sina kollin samtidigt som de vinstmaximerar.

 

---

något jag har tänkt på är hur märkligt det är att vi har 7dagar vecka. varför just 5+2? om vi tänker oss att vi har en löpande band-fabrik typ volvo blir det ju jättekrånligt men med 4+2 t ex kan vi 3 olika veckorgrupper där ena gruppen kör två dagar personbilar och två dagar lastvagnar t ex så löser vi det mycket snyggare?

 

Det är knappast ett stort problem, och lösningen är inte att dra bort 7% av arbetsinsatsen med bibehållen lön.

 

ni är god despot bakom veil of ignorance som ska designa veckan, hur ser den ut?

 

Ta bort lagstiftning / reglering och låt arbetstagarna tävla om vem som orkar arbeta flest timmar / vecka. Säkert finns det många arbetslösa som är beredda att jobba 6 eller 7 dagar / vecka och kanske 10-16 timmar om dagen. Om de inte är det bör socialbidragen sänkas / tas bort så att de känner sig mer motiverade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que? Tror du på fullt allvar att det är eurons fel att Grekland dragit på sig underskott och levt över sina tillgångar?.

du vet att jag inte tror det. men om man tror det är det inte en korrekt slutsats? jämför med att om handelshinder är bra mellan länder så är det även bra mellan städer och mellan personer etc.

 

Med samma argument skulle man kunna säga att det är marknadsekonomins fel att Carema inte byter blöjor på sina kollin samtidigt som de vinstmaximerar.

eh? den där kopplingen ser jag inte alls. utveckla!

 

Det är knappast ett stort problem, och lösningen är inte att dra bort 7% av arbetsinsatsen med bibehållen lön.

men varför inte köra 6+2 eller 100+2 isåfall? ännu mer arbetsinsats med bibehållen lön? inte ett stort problem, ldo, men det är ju ett problem och jag diskuterade vad vi hade designat det.

 

 

Ta bort lagstiftning / reglering och låt arbetstagarna tävla om vem som orkar arbeta flest timmar / vecka. Säkert finns det många arbetslösa som är beredda att jobba 6 eller 7 dagar / vecka och kanske 10-16 timmar om dagen. Om de inte är det bör socialbidragen sänkas / tas bort så att de känner sig mer motiverade.

nu har vi ju momentum att tänka på, bara för att staten slutar ha lagkrav på qwerty-tangentbord betyder det inte att alla går över till svorak. så även om vi slutar reglera är det inte säkert att vi ställer om världen.

 

800px-2010_Apple_Wireless_Keyboard_arranged_in_Dvorak_Layout.png

 

tankeexperimentet är alltså att vi inte redan har en fast vecka och ska designa en och därmed har fler alternativ än att vila på sabbaten och dagen efter. ska jag tolka din brist på förslag som att du tycker att 5+2 är gto?

 

btw, jag gör ett experiment att lära mig dvorak nu bara för det. återkommer med triprapport. någon av er som kan det redan?

 

do want!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5.7 + 1.3.

 

Som civilingenjörsstudent lär man sig att man bara behöver en dag ledigt i veckan, men att den dagen däremot är absolut nödvändig om man saknar hjärnfel. 0.3 är för den enormt positiva effekten av att sluta arbeta lite tidigare den dag hjärnan ska förbereda för vilan.

 

Kan ju säga som så att med dagens förväntade belastning skulle jag gärna lägga 5-6 timmar varje söndag på att ackumulera t.ex. sommarledighet istället. Men på söndagar är alla lediga och därmed kan jag inte utföra mitt jobb lika effektivt (som student leder det tex ofta till att man gör grejerna någon annan borde gjort). Däri ligger designfelet.

 

Överlag väldigt osäker på hur 5+2 egentligen fungerar även för den enskilda människan. Spontant tycker jag att det passar dåligt för de flesta; antingen varvar man ner för mycket under 2 dagar (och lär sig avsky måndagen lite för passionerat), eller så tar man med sig jobbet hem "lite halvt" och har det konstant i huvudet eftersom det kan ta emot något oerhört för tex en konsult att lämna jobbat 2 heldagar i rad.

 

 

Ta bort lagstiftning / reglering och låt arbetstagarna tävla om vem som orkar arbeta flest timmar / vecka. Säkert finns det många arbetslösa som är beredda att jobba 6 eller 7 dagar / vecka och kanske 10-16 timmar om dagen. Om de inte är det bör socialbidragen sänkas / tas bort så att de känner sig mer motiverade.

Men nu skojar du ju iaf.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag lärt mig hela mittenraden i svorak. tog ca 2x20min, blir att man stakar sig. verkar väldigt smidigt, förvånad över hur skönt det är att skriva. är nog den jobbigaste raden att lära sig, de andra raderna har ju mindre bokstäver och det är lite lurigt att lära sig använda alla fingrarna. har hakat upp mest på bokstaven t som är långfinger på k i svorak.

 

gillar det skarpt iaf, rekommenderar er att testa. börja ladda ner:

http://ubarskit.se/svorak/

och börja öva på:

http://learn.dvorak.nl/?lesson=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska jag tolka din brist på förslag som att du tycker att 5+2 är gto?

 

Nej, det beror helt på vilken bransch vi pratar om. Inom vissa branscher arbetar människor av låg kvalitet som är lätta att byta ut, här kan vi ha mycket hårda anställningsvillkor.

 

Child_labour_cartoon_Hine_no_2870_.jpg

 

I andra branscher är svårt att hitta människor. Arbetsuppgifterna kräver kreativa, utvilade och lyckliga medarbetare osv, här måste vi vara mer generösa med anställningsvillkor.

 

richard_feynman_and_his_bongo_drums.jpg

 

Att ha en gemensam 5+2 vecka för alla, oavsett bransch / verksamhet, arbetstider (natt/dag) et.c. kan omöjligt vara bra.

 

Det finns också samhälls- och nationalekonomiska aspekter. Folk gillar att umgås, om alla har ledigt på samma dag blir det lättare att samla familjen. Om hela samhället har semester samma veckor i juli uppstår stora samhällsproblem och skador för industrin genom vattentäta skott i planering.

 

Sammanfattning: Avskaffa 5+2, låt företag och anställda på egen hand förhandla fram anställningsvillkor, socialbidragsnormen sätter automatiskt en mycket generös gräns för hur hårda villkoren i anställningskontraktet kan bli.

Eventuellt kan man sätta någon övre gräns på max 80h / vecka så att socialbidragsfallen inte blir alltför hårt ansatta när de blir anvisade arbeten (mer än 50% ledig tid).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att du inte skojade, kan man inte luta sig mot historia och säga att det där med att pressa upp 80h/vecka och låta efterfrågan sätta (minimala) löner för de lättlärda jobben inte slutar så himla bra för någon i längden?

 

Tycker ju snarare att vetenskapen lutar mer åt att pressa ur kompetens ur även lågutbildade individer än att forcera tapper överlevnadsfight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har slaktavfall sett TED klippet som token postade? Kommentarer på det?

 

Nick Hanauer har glidit omkring en hel del i media det senaste året. Han var en av miljardärerna som skrev under ett manifest som kräver att de rikaste i USA ska betala högre skatt.

 

Hans vanliga argumentation (som också föreligger i denna video) är att rika människor inte är jobbskapande och att man inte sänker arbetslöshet genom att sänka skatten för de allra rikaste. Problemet är att ingen har påstått det.

 

I början trodde jag att han bara köpt vanliga missuppfattningar som florerar bland outbildade 100-iqare, men på sistone har jag börjat misstänka att han helt enkelt gillar uppmärksamheten och är mindre nogräknad med sanning och lögn.

 

Missuppfittad massuppfattning #1

 

"Skatt på rika människor skadar jobbskapande" kommer förmodligen från lafferkurvan (som diskuterats tidigare i wellboken) och konstaterandet att alltför höga marginalskatter tvingar ut oss alla (fattig som rik) i hängmattan, det finns alltså ett maxtak för skattetryck.

 

Det kan också komma från det faktum att många uppstartsföretag behöver kapital för att komma igång och att detta kapital med nödvändighet kommer från rika människor. För att underlätta denna process bör alltså skatten på inkomst av investerat kapital vara låg (och helst inte vara utsatt för någon sjuk jävla socialdemokratisk dubbelbeskattning, jmfr Sverige).

 

 

Missuppfittad massuppfattning #2

 

Bara man presenterar data på ett snyggt sätt måste den vara sann. Nick Hanauer tar inte hänsyn till dubbelbeskattningen i USA hållit skatten för de rika ungefär konstant. Som vi visade under #1 är det främst skatten på inkomst av investerat kapital som är ekonomiskt intressant. Han har dessutom fejkat linjerna för att de ska passa hans syften. Jämför dessa grafer (som jag utan tillstånd snott från Forbes):

 

tedhanauerchart1.jpg

 

 

BLS-chart1.png

Arbetslöshetskurva på riktigt

 

Missuppfittad massuppfattning #3

 

TED censurerade Hanauers video eftersom den var alltför kontroversiell och innehöll sanningar som inte får se dagens ljus!

 

Orsaken till att TED valde att inte ha med skräpet är att de helt enkelt inte vill publicera saker som är undermåliga, tråkiga och osanna [källa]

 

 

Slutligen det viktigaste argumentet; Jobbskapande sker av ofta av unga drivna företagare som strävar efter att lyckas. De vill bli något och få ett gott liv.

 

Det betyder att många av våra största jobbskapare ännu inte hunnit bli rika. För många är drömmen om att bli rik därför den enskilt största drivkraften. Vi ska därför vara jävligt försiktiga med att skambelägga framgång och profithunger. Vi ska undvika att straffskatta och förfölja de rika. Annars riskerar vi att på ett effektivt sätt kväsa marknadsekonomins kanske viktigaste incitament - viljan att lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har helt fria arbetstimmar på jobbet. Vilket passar mig utmärkt och självklart de andra kollegorna. Dock har vi två interna möten i veckan som ligger spikade en viss tid.

 

Jag brukar köra typ 3+4, kör 12h-pass mån-ons och ca 2h på torsdag respektive fredag för att kolla mail lite sporadiskt och delta i ett internmöte på fredagar, känns som att jag kan koppla av mycket bättre då. Blir ju liksom någon form av långhelg varje helg.

 

ce19f5c4a36d11e180d51231380fcd7e_7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör arbetsveckans utformning vara x + y? 5+2, 7+3 osv eller borde vi ha ett mönster med större variation ex 5 + 2 +7 +3. Givetvis gäller branschskillnader, jag tänker på bongospelarjobb där personalen är den produktionskritiska resursen.

 

För längre ledigheter som sommarsemestrar har jag erfarenheten att en veckas semester följt av en veckas jobb och sedan långledigt är en bra start. Första veckan kan man koppla av från jobbet då man vet att allt man borde ha gjort innan semestern kan göras veckan därpå, vilket skapar en bra att-göra-lista tills man är tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men reglering är ju i princip utan undantag imperfekt redan på ritbordet, en kompromisslösning. Man kan ju vara lite dryg och vända på det: börja vid fri marknad -> reglera misär-lösningen fri marknad -> justera det fortfarande misära resultatet -> justera ytterliggare -> etc i en evighet av inkrementella förbättringar.* Jag menar ju alltså att det borde vara rätt sällan svaret är att gå tillbaka till katastroflösningen fri marknad.

 

Jag får en känsla för att många glorifierar det där med 'frihet' som enskild variabel. Ta ~1920-talets usa och dess hat för styrande stat (förknippat med björnar och världens starkaste nationalsång). Frihet behöver inte riktigt betyda frihet så att säga, och utbud=efterfrågan behöver inte alltid bli speciellt vackert alls.

 

*När jag skrev det där kom jag på att någon här inne skrev att han inte trodde på inkrementella förbättringar i en exponentiell värld. Jag glömde slänga ut det då: hanterar verkligen mänskligheten något annat än inkrementella förbättringar (/förändringar ö.h.t.)? Spontant vill jag själv svara nej och 'det är inte nära'.

Vad skulle det katastrofala i markandshyror vara? Att det som hjort säger inte är rättvist om man inte kan utnyttja sina kontakter för att få en löljigt billig lägenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det beror helt på vilken bransch vi pratar om. Inom vissa branscher arbetar människor av låg kvalitet som är lätta att byta ut, här kan vi ha mycket hårda anställningsvillkor.

 

Vänd på argumentationen! Husvagnsfolkets konkurrensfördel är att de kan erbjuda billig okvalificerad arbetskraft. Att beröva dem denna (enda?) edge är synnerligen osolidariskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör arbetsveckans utformning vara x + y? 5+2, 7+3 osv eller borde vi ha ett mönster med större variation ex 5 + 2 +7 +3. Givetvis gäller branschskillnader, jag tänker på bongospelarjobb där personalen är den produktionskritiska resursen.

 

får vara hur du vill, men du bör motivera varför du tror att en komplexare lösning är att föredra, t ex hur man kan få det att överlappa snyggt...

 

ce19f5c4a36d11e180d51231380fcd7e_7.jpg

faoffaabe.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ty för dokumentären om bard. gillar han skarpt. som en anekdot träffade jag honom för ett par år sedan på södermalm. hälsade på honom i hans hem för att diskutera byta av lägenhet med honom, han mötte i dörren iförd kalsonger och en morgonrock. oklart som fn tyckte jag då men samtidigt inte så förvånande egentligen. han var iaf sjukt trevlig och bjöd på kaffe.

 

ang. dokumentären, vilken sopa till reporter! hon förstör intervjun. hon hatar ju honom, det märker man, riktigt trist. va lite öppen och ställ lite intressanta frågor, provocera men va trevlig. overkligt dåligt vokabulär har hon också, usch. hon kunde ju inte diskutera knarkfrågan utan att bli helt bestört. att hon fann hans citat om hitler komplext var inte heller särskilt förvånande. vilka programledare i sverige är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland (läs: ganska ofta) undrar jag om Trillske faktiskt tror på det han skriver.

Min spontana reaktion är att det är lite intressant att du blir så upprörd hela tiden. Du bidrar oerhört sällan, och du har själv närmast till rena felaktigheter när du väl gör det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ty för dokumentären om bard. gillar han skarpt. som en anekdot träffade jag honom för ett par år sedan på södermalm. hälsade på honom i hans hem för att diskutera byta av lägenhet med honom, han mötte i dörren iförd kalsonger och en morgonrock. oklart som fn tyckte jag då men samtidigt inte så förvånande egentligen. han var iaf sjukt trevlig och bjöd på kaffe.

 

ang. dokumentären, vilken sopa till reporter! hon förstör intervjun. hon hatar ju honom, det märker man, riktigt trist. va lite öppen och ställ lite intressanta frågor, provocera men va trevlig. overkligt dåligt vokabulär har hon också, usch. hon kunde ju inte diskutera knarkfrågan utan att bli helt bestört. att hon fann hans citat om hitler komplext var inte heller särskilt förvånande. vilka programledare i sverige är bra?

 

Jag har följt det där programmet för tycker dom intervjuar rätt intressanta personer och jag har redan från början stört mig på henne. Jag tycker hon han en mycket märklig attityd. Det känns lite som att hon gör sig själv betydelsefull i sammanhanget och försöker vara lite hettande provokativ och ifrågasättande. Jag tycker att ett sådant där program helt och hållet ska handla om den som intervjuas. Det är möjligt att tanken från början är god och att dom faktiskt försöker göra någonting "nytt och spännande" alternativt att jag helt feltolkar allting med tanke på hur aspig jag är men tycker hon som sagt är precis lika konstig i alla program jag sett. Hur hon lutar sig framåt och hur hon flinar faller heller inte i så god jord hos mig. Nå väl..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...