Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Det är något som sker, och det är distinkt inte bra. Det är nämligen gott om bidrag från saudiarabien för att sponsra wahhabism, alltså islam med en extra portion fanatism, förtryck och självmordsbombning.

 

 

Nej, det är inte bra. Det är det mindre dåliga alternativet jämfört med att mina (våra) hårt förvärvade skattepengar skall gå till deras församlingar, vars agenda inte påverkar min tillvaro till det bättre.

 

En annan häpnandsväckande grej...I samband med inslaget i Aktuellt stod också två repersentanter i studion. Den ena moderat politiker (kommer inte ihåg titel) och den andre representant för någon muslimsk förening (kommer inte ihåg vilken). Representanten för den muslimska föreningen påpekade att det finns "attitydproblem" hos vissa av imamerna. Han påpekade att det måste "satsas mer" på utbildning av dessa imamer, men även att troende muslimer i allmänhet skulle bli utbildade och på så vis lära sig anamma svenska värderingar. Våra skattepengar skall alltså inte bara gå till att stödja deras församlingar. Vi bör även betala för att utbilda troende muslimer i svenska värderingar, kanske som universitetskurs 7,5hp? Frågan är om dessa personer öht kan kalla sig troende muslimer om de skulle börja anamma dessa värderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

retorik :heart:

 

har börjat notera massa saker hos folk. hur de skakar hand, hur de klär sig, hur de sitter när de pratar med folk och nu senast listade jag ut att två i kassen var tillsammans trots att de försökte sköta det snyggt. säkert saker alla neurotypiska klarar av, men väldigt praktiskt att lära sig för oss andra. grymt bra skriven bok snacka snyggt, ska läsa hennes andra bok om härskarteknik, verkar användbart :)

 

Jag läste härskarteknik när den kom ut, skitbok. Vilken som av Fexeus böcker, som i och för sig är populariserade varianter av valfri kurslitteratur inom psykologi/beteendevetenska vinner med hästlängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken med det du studerar är ju att det kan bli konstlat, att det sitter i bakhuvuet. Lite som att studera socialpsykologi i allmänhet. Inte utåt, mer att det kanske inte är så himla roligt att vara så medveten. Har själv inte riktigt beslutat om jag ångrar att jag läst böcker som influence etc..

 

Sen kanske jag är lite extrem också med att vilja vara enklare.

 

I övrigt är det nog bra för det mesta inte minst om du är intresserad av flickor på krogen och sånt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, älskar hur hälften av sökförslagen inte ens är logiska. "I hate when spiders" "I hate when veloceraptor" "I hate when quotes", hah the fuck?

 

så på massa sökutryck, folk och forum som roar sig med att googla cp frågor hela tiden.

 

 

also

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

börjar fundera på hur trög jag är. insåg en så sjukt självklar sak jag aldrig har tänkt på.

 

när folk köper lägenheter så höftar de mest vad de tror den är värd, så gjorde jag när jag bestämde mig för vad jag skulle bjuda som max för min lägenhet. kollade priser på några lägenheter i närheten, gjorde en subjektiv bedömning av vad andra och tror och sedan gissade jag. men jag tänkte aldrig på att fundera på vad värdet av lägenheten var som en investering. dvs man räknar ut vad man har för löpande utgifter som ägare, löpande inkomster som uthyrare och sedan kalkylerar man bara fram svaret.

 

säg att jag kan hyra ut min lägenhet för 10kkr/månad och har löpande kostnader för 5kkr/månad, isåfall blir värdet av den 60kkr/år och med 5% alterntivkostnad motsvarar detta 1.2M sek. kan jag däremot hyra ut den för 15kkr/månad blir det 2.4M*

 

sjukt att man aldrig tänkt i de banorna för att värdera lägenheter innan. gör vanligt folk det?

 

jag själv har ju ingen inkomst men de flesta andra har det. hur påverkar det värdet av lägenheten? antar att folk hellre betalar överpriser för att äga så de får ta skattesubventionerade lån så därför måste man som investerare ta ut lägre hyra? så har man ingen skattad inkomst är lägenheter i sverige en dålig investering? har man det är de en bra investering givet marknadsmässiga priser? och man måste ju skatta på en del av inkomsten från uthyrningen.

 

första träffen på lägenheter på google

lgenhet_75365449.jpg

tycker den ser så bekant ut. har ni också en sådan gata där ni bor?

 

*givetvis förstår jag problematiken kring inflation och att 5% var taget ur röven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är väldigt intressant. Undrar varför det skiljer sig så mellan könen?

 

Har haft samma diskussion hemma med samma utfall.

 

tror att mannen tänker mer logiskt. vänskap med motsatt kön och kommunism må vara fina tankar i teorin, men knappast applicerbart i praktiken. kvinnan å andra sidan har sin naivitet som styr på tok för mycket. se bara i videon när en kvinna får frågan: "så tror du inte att din killkompis gillar dig i smyg då?" och det liksom tänds en glödlampa. en man med lågt testo eller obefintlig erfarenhet kan ju lätt tycka att motsatta kön kan leka best friends 4 evah, medans mannen som genom egen erfarenhet (behövs inte ens sample size, variansen är låg) kan dra slutsatsen med hjälp av logiskt tänkande att det faktiskt inte är möjligt, eller för den delen vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror att mannen tänker mer logiskt. vänskap med motsatt kön och kommunism må vara fina tankar i teorin, men knappast applicerbart i praktiken. kvinnan å andra sidan har sin naivitet som styr på tok för mycket. se bara i videon när en kvinna får frågan: "så tror du inte att din killkompis gillar dig i smyg då?" och det liksom tänds en glödlampa. en man med lågt testo eller obefintlig erfarenhet kan ju lätt tycka att motsatta kön kan leka best friends 4 evah, medans mannen som genom egen erfarenhet (behövs inte ens sample size, variansen är låg) kan dra slutsatsen med hjälp av logiskt tänkande att det faktiskt inte är möjligt, eller för den delen vettigt.

 

Kvinnor tackar ju heller inte nej till uppmärksamhet/uppskattning från män. Med manliga vänner så får de ju det utan att behöva ha sex. Sex med "beta males" vill de inte ha men uppmärksamhet/uppskattning från dessa är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnor tackar ju heller inte nej till uppmärksamhet/uppskattning från män. Med manliga vänner så får de ju det utan att behöva ha sex. Sex med "beta males" vill de inte ha men uppmärksamhet/uppskattning från dessa är ok.

 

+1, kvinnor är objekt (very srs)

 

edit och ser sig själva i grund och botten som objekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fail videos - dra ingen slutsats på ihopklippt material. du kan göra precis samma videos men visa motsatsen om du intervjuar tillräckligt många och ställer ledande frågor. Also, frågar de killarna om de har någon tjejkompis som de INTE är intresserade av, frågar de några tjejer om de har några killkompisar som de är intrresserade av. osv

 

Heltok - du kommer aldrig kunna köpa någon lägenhet att bo i om du räknar så eftersom marknaden inte är prissatt på det sättet. (marknaden för större bestånd är, men annan issue) Lägenheten du bor i är inte en investering, det är en kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Token, jag fattade nog inte hur du menar exakt*

 

Menar du investering i form av att hyra ut?

Isf finns väl enkla kalkyleringar men bostadsrätt för det ändamålet är ju inte praktiskt.

 

Menar du som en investering sett till helhet med alternativkostnader av andra boendeformer, fördelar av att "äga" boende, möjlighet till kapitalvinst vid försäljning osv osv får man nog vara nöjd med en höftning i många fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok - du kommer aldrig kunna köpa någon lägenhet att bo i om du räknar så eftersom marknaden inte är prissatt på det sättet. (marknaden för större bestånd är, men annan issue) Lägenheten du bor i är inte en investering, det är en kostnad.

 

men om jag inte bor i lägenheten då, om jag flyttar till singapore och funderar på alternativet att sälja den eller att behålla den?

 

och varför skulle man inte kunna köpa en lägenhet om man räknar så? jag lyckades ju uppenbarligen... ;)

 

Token, jag fattade nog inte hur du menar exakt*

 

Menar du investering i form av att hyra ut?

Isf finns väl enkla kalkyleringar men bostadsrätt för det ändamålet är ju inte praktiskt.

 

Menar du som en investering sett till helhet med alternativkostnader av andra boendeformer, fördelar av att "äga" boende, möjlighet till kapitalvinst vid försäljning osv osv får man nog vara nöjd med en höftning i många fall.

 

jag menar att man när man normalt köper lägenhet inte ser det som en investering, fast ändå lite halvt, men inte så att man räknar ut vad värdet av en motsvarande investering är. vilket är rätt märkligt egentligen.

 

fördelar av att äga boende i all ära, men finns ju en hel del nackdelar med det också.

 

möjlighet till kapitalvinst finns ju även på andra investeringar så ser det inte som en jättefördel för lägenheter.

 

får lite känslan att jag och många andra har sett lägenheter som något speciellt där vanliga regler inte gäller och därmed missat att använda verktygen vi har för vanliga regler. enda skillnaden är (bortsätt från emotionella subjektiva värden) att staten rövknullar en lite mindre om man har lån och att i dagens metagame har de flesta inte råd att köpa lägenheter utan jättelån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah nu är jag med lite mer.

 

Ponera att du ska flytta nu då.

 

Sälja eller hyra ut.

 

För det första får du ju inte hyra ut din lägenhet hur som helst eller sätta ett marknadsmässigt pris. Du är bunden av vad din bostadsrättsförening går med på, såväl tidsmässigt som om du ens har beaktansvärda skäl för att få hyra ut den i andra hand.

 

Sen går det ju göra svart även det kan ju skapa en del problem.

 

När det kommer till att sälja så finns det ju en del riskfaktorer även där. Prisläget, tur (rätt spekulanter osv), maximera sina förutsättningar.

Är en del jobb och tar tid som marknaden ser ut idag. Självklart är vissa områden, tidpunkter undantag och där man kan tura iväg den snabbt för ett bra pris.

 

Mitt tips isf är att be 5 eller fler mäklare att värdera dina lägenhet (ofc gratis och dom gör det väldigt gärna) och fråga ut dem ordentligt om allt du undrar.

De har tillgång till försäljningsstatistik även på bostadsrätter i gemensamma register mellan olika mäklarfirmor, bör ha hyfsad koll rent allmänt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om jag inte bor i lägenheten då, om jag flyttar till singapore och funderar på alternativet att sälja den eller att behålla den?

 

Då kan du occh räkna så (hur skulle du annars räkna?), men då har det ingetting med att bo kvar att göra (eller att köpa för att bo).

 

och varför skulle man inte kunna köpa en lägenhet om man räknar så? jag lykades ju uppenbarligen... ;)

 

Det kan du göra, men återigen inte när du skall bo där själv.

 

jag menar att man när man normalt köper lägenhet inte ser det som en investering,

 

Det är just för att det inte är någon investering, det är en kostnad så länge man bor där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah nu är jag med lite mer.

 

Ponera att du ska flytta nu då.

 

Sälja eller hyra ut.

 

För det första får du ju inte hyra ut din lägenhet hur som helst eller sätta ett marknadsmässigt pris. Du är bunden av vad din bostadsrättsförening går med på, såväl tidsmässigt som om du ens har beaktansvärda skäl för att få hyra ut den i andra hand.

 

Sen går det ju göra svart även det kan ju skapa en del problem.

 

När det kommer till att sälja så finns det ju en del riskfaktorer även där. Prisläget, tur (rätt spekulanter osv), maximera sina förutsättningar.

Är en del jobb och tar tid som marknaden ser ut idag. Självklart är vissa områden, tidpunkter undantag och där man kan tura iväg den snabbt för ett bra pris.

 

Mitt tips isf är att be 5 eller fler mäklare att värdera dina lägenhet (ofc gratis och dom gör det väldigt gärna) och fråga ut dem ordentligt om allt du undrar.

De har tillgång till försäljningsstatistik även på bostadsrätter i gemensamma register mellan olika mäklarfirmor, bör ha hyfsad koll rent allmänt också.

 

jodå, jag har rätt bra koll på vad lägenheterna omkring säljs för, min mamma brukar spamma hemnet-länkar. jag tror också jag har lite bättre insikt än spekulanterna hur det kommer se ut i framtiden, just nu är det totalt kaos för de river upp övre husargatan som de ska bygga om till en ny linnegata. när de väl är klara med den och restaurangerna och butikerna har hunnit anpassa sig om 3-5år gissar jag att värde på min lägenhet kommer stiga ytterligare. angående göteborgs framtid som stad så är den lite lurig och sveriges och europas framtid också lurig. lite global uppvärmning lokalt hade ju inte skadat marknadsvärdet etc.

 

 

och om jag väl får för mig att sälja den funderar jag på om det är ev+ att bygga om den till en 3a. mitt storarum skulle rätt lätt gå att dra en vägg i höjd med badrummet, visst blir storarummet mindre men får man fler och köpstarkare spekulanter på en 3a?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och om jag väl får för mig att sälja den funderar jag på om det är ev+ att bygga om den till en 3a. mitt storarum skulle rätt lätt gå att dra en vägg i höjd med badrummet, visst blir storarummet mindre men får man fler och köpstarkare spekulanter på en 3a?
Gissningsvis gissades dets i de banorna när lägenheten byggdes och såldes vidare. Så du får ju ta hänsyn till att alla tidigare ägare, som ju också haft intresse av att maxa budgivningen, inte byggt någon vägg.

 

Så för att det ska vara en bra idé får du ju först balansera din ev-beräkning mot de tidigare beslutsfattarna och att den med god marginal överstiger kostnaden för att få upp väggen.

 

Glöm inte att ta med väntvärdet av oplanerade kostnader samt att lägenheten kan minska i värde om det inte blir bra och du har för dålig smak för att inse det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis gissades dets i de banorna när lägenheten byggdes och såldes vidare. Så du får ju ta hänsyn till att alla tidigare ägare, som ju också haft intresse av att maxa budgivningen, inte byggt någon vägg.

 

Så för att det ska vara en bra idé får du ju först balansera din ev-beräkning mot de tidigare beslutsfattarna och att den med god marginal överstiger kostnaden för att få upp väggen.

 

Glöm inte att ta med väntvärdet av oplanerade kostnader samt att lägenheten kan minska i värde om det inte blir bra och du har för dålig smak för att inse det.

 

fast planlösningen innan var helt värdelös:

F7cZO.png

 

riktigt kasst inredd garderob var det också, sjukt ful. blev ett jättelyft att bli med av med den.

 

tror jag gjorde en sjukt bra affär när jag köpte den. inte nog med att jag fick den för 150kkr mindre än jag bjöd, det var väldigt få som var på visningen pga väldigt sen inflyttning. och hon hade satt en ful pelare i köket som förstörde hela upplevelsen. lite ny färg på väggarna, nytt golv och bort med garderob, pelaren i köket och det fula valvet så var lägenheten en helt annan. räknar med att den idag är värd >400kkr mer än den var när jag köpte den. lägenheten ovanför mig som är hälften så stor såldes ju för nästan samma pris som min. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...