Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

jag surfar mer hemnet än porr nu för tiden och jag ser ofta "kan enkelt byggas om till en trea" i objektbeskrivningen på tvåor. om det generellt hade funnits ett stort värde i att bygga om innan en försäljning så antar jag att detta inte hade varit så vanligt. jag vet inte om man lika lätt river en vägg som man bygger en, men spontant känns det som att man mycket hellre bygger än river. isf är det ju bättre att sälja den som tvåa och trycka på ombyggnadsmöjligheten och få dubbelt så många spekulanter. ett problem med det är kanske att de som är ute efter treor söker efter min 3 rum på hemnet och därmed inte ens hittar din lägenhet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isf är det ju bättre att sälja den som tvåa och trycka på ombyggnadsmöjligheten och få dubbelt så många spekulanter. ett problem med det är kanske att de som är ute efter treor söker efter min 3 rum på hemnet och därmed inte ens hittar din lägenhet...

 

givetvis. all renovering görs ju lämpligast av köparen själv. men nu är folk irrationella och betalar 200kkr mer för en lägenhet som är uppgraderad för 100kkr så då får man ju exploatera det. om det går...

 

 

http://www.facebook.com/nasrinsofficiella/posts/143300995803826'>http://www.facebook.com/nasrinsofficiella/posts/143300995803826

http://www.facebook.com/nasrinsofficiella

 

lol:

http://avpixlat.info/2012/05/18/expressens-chefredaktor-och-tva-kollegor-fallda-for-vapenbrott/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat tror jag du kan ta en högre hyra ifall du bygger om den till en trea. Planlösningen för trean ser ju även ut att passa en mindre barnfamilj, vilket säkert kan höja priset både vid försäljning och uthyrning. Men innan jag bygger om skulle jag kollat genomsnitts priset per kvadratmeter och jämfört mellan treor och tvåor i området, med ungefär samma standard etc etc.

 

Sedan angående uthyrning, hyr själv en trea nu i andrahand nere på plantagegatan typ, föreningen här har inget emot det. Och ägaren till lägenheten har hyrt ut den i andrahand till antal olika personer i över två år. Så länge det sköts snyggt så förstår jag inte varför föreningen skulle klaga.

 

Annars får du se till att köpa tillräckligt många lägenheter inom föreningen så att du äger mer än 51% :D Då kan ingen sätta sig emot dig huruvida du får hyra ut eller inte :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nada om bostadsrätter. Hur funkar ovanstående? Bjuder du en summa som säljaren inte får se?

 

var en annan som bjöd över och vann auktionen som sedan drog sig ur, jag erbjöd mig ta den för högsta budet innan det blev HU mellan oss, säljaren accepterade men whineade en hel del hos mäklaren sen :)

 

Om inte annat tror jag du kan ta en högre hyra ifall du bygger om den till en trea. Planlösningen för trean ser ju även ut att passa en mindre barnfamilj, vilket säkert kan höja priset både vid försäljning och uthyrning. Men innan jag bygger om skulle jag kollat genomsnitts priset per kvadratmeter och jämfört mellan treor och tvåor i området, med ungefär samma standard etc etc.

 

Sedan angående uthyrning, hyr själv en trea nu i andrahand nere på plantagegatan typ, föreningen här har inget emot det. Och ägaren till lägenheten har hyrt ut den i andrahand till antal olika personer i över två år. Så länge det sköts snyggt så förstår jag inte varför föreningen skulle klaga.

 

Annars får du se till att köpa tillräckligt många lägenheter inom föreningen så att du äger mer än 51% :D Då kan ingen sätta sig emot dig huruvida du får hyra ut eller inte :D

 

får man fråga hur mycket du betalar för hur många m^2? jag får hyra ut om jag studerar utomlands det har styrelsen sagt flera gånger.

 

 

 

 

från kommentarerna på avpixlat:

Expressens reporter betalade 20 000 för en pistol som kostar 1500-2000 dvs en tiondel på gatan i Malmö. - Att få tag till ammunition till den udda pistolen är extremt svårt. - För 20 000 kunde han ha fått två st AK-47or (Kalashnikovs), flera mag och kilovis med ammo. alt 8-10 st av samma pistolmodell. Någon har blåst någon någonstans. - En pistol i så extremt udda kaliber är helt värdelös utan ammo.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får man fråga hur mycket du betalar för hur många m^2? jag får hyra ut om jag studerar utomlands det har styrelsen sagt flera gånger.

 

Har inga exakta mått, men skulle uppskatta någonstans mellan 80m2 till 90m2, dock ingen balkong. Betalar 7100kr per månad, vilket jag tror är bra under normalt. Ser förstahandskontrakt i området med hyra runt 8000-9000kr/mån tvåor/treor med ungefär samma storlek.

 

edit: bild var det också ;)

 

plantagegatan_500x795_425x675.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var en annan som bjöd över och vann auktionen som sedan drog sig ur, jag erbjöd mig ta den för högsta budet innan det blev HU mellan oss, säljaren accepterade men whineade en hel del hos mäklaren sen :)

 

 

 

får man fråga hur mycket du betalar för hur många m^2? jag får hyra ut om jag studerar utomlands det har styrelsen sagt flera gånger.

 

 

 

 

från kommentarerna på avpixlat:

 

http://www.expressen.se/nyheter/regeringen-ska-bli-lattare-hyra-ut-bostadsratt/

 

Det kommer att bli lättare att hyra ut sin bostadsrätt i andra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.expressen.se/nyheter/regeringen-ska-bli-lattare-hyra-ut-bostadsratt/

 

Det kommer att bli lättare att hyra ut sin bostadsrätt i andra hand.

 

När det gäller uthyrning av privatägda bostäder ska bostadsrättsinnehavaren få betalt både för driftskostnaden och kapital- och räntekostnader, vilket inte är tillåtet i dag.

 

hur funkar det om man inte har lån, får man dra av alternativkostnaden? hört folk säga 3.85% eller något som vanligt folk räknar med. säg att lägenheten kostade 2M, kan man ta ut 80kkr/år i ränta för den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur funkar det om man inte har lån, får man dra av alternativkostnaden? hört folk säga 3.85% eller något som vanligt folk räknar med. säg att lägenheten kostade 2M, kan man ta ut 80kkr/år i ränta för den?
Har du räknat med/bort inflationsaspekten då?

 

I övrigt bör det ju vara så de har tänkt, låter högt bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur funkar det om man inte har lån, får man dra av alternativkostnaden? hört folk säga 3.85% eller något som vanligt folk räknar med. säg att lägenheten kostade 2M, kan man ta ut 80kkr/år i ränta för den?

 

Fast vad reglerar hur mycket av din bostad du har "lån" på? På en lägenhet för 2 miljoner har du ju inte 2 miljoner i lån. Helt sjukt alla dessa regleringar som finns kring bostadsmarknaden. Okej att föreningen får säga sitt om till vilka, hur länge etc man får hyra ut.

 

Men att man inte helt fritt får komma överens om ett pris på hyran, utan att staten säger till... Jag förstår ärligt talat inte vad för något bra man kan få ut utav detta.

 

Btw. jag tror du till juridisk person kan undgå de regleringar som finns kring hur mycket man får ta ut i hyra.

 

530102_3714915277502_1414300126_3619850_30937156_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På riktigt?

 

Rent_An_Atlanta_Midtown_Condo.jpg

 

Vet inte om jag missar något, men att priserna troligen kommer stiga/sjunka på sina håll - det ser jag inte som något dåligt. Att "vissa" kommer ha råd att bo på vissa platser, och "vissa" andra inte kommer ha råd. Ser jag heller inte som något dåligt, utan snarare som bara ganska normalt.

 

Missar jag något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur funkar det om man inte har lån, får man dra av alternativkostnaden? hört folk säga 3.85% eller något som vanligt folk räknar med. säg att lägenheten kostade 2M, kan man ta ut 80kkr/år i ränta för den?

 

Hur, vad eller när det här eventuellt kommer bli av är osäker. Det är ute på remiss sen återstår det att se vad som händer och om det blir något osv. Utgå från de regler som gäller nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

x1kdqw.jpg

(spotted in öregrund för några år sedan)

 

Vet inte om jag missar något, men att priserna troligen kommer stiga/sjunka på sina håll - det ser jag inte som något dåligt. Att "vissa" kommer ha råd att bo på vissa platser, och "vissa" andra inte kommer ha råd. Ser jag heller inte som något dåligt, utan snarare som bara ganska normalt.

 

Missar jag något?

Är möjligt att du inte missar något, men jag vet inte hur du inte ser det som problematiskt om (hiskeliga över)priserna på ett större geografiskt plan riskerar eskalera bortom horisonten även för respekterade yrken etc. Fördelning av kronor och ören mellan människor är till att börja med rätt stokastisk i den bemärkelsen att även om det såklart alltid finns någon form av orsakslogisk koppling att göra till rikedom så behöver det inte ha att göra med faktorer vi respekterar eller ens bryr oss om.

 

Lägg då till att "vem som borde bo i vilken region" inte har någon vidare koppling till våldsam rikedom så ser jag ett problem i att det kan genereras ologiskt höga priser okontrollerat.

 

Om man drar parallell till naturliga monopol tex så kan de ju exempelvis regleras genom att koppla till genomsnitts- eller marginalkostnad. På samma vis skulle jag se fastighetsmarknaden, att man på något vis vill bibehålla en tydlig relation till kostnader när säljaren får enorm makt. Att då koppla till driftskostnad och kapitalbindning tycker jag låter vettigt.

 

Att det tidigare tydligen inte gick att få något för kapitalbindningen lät ju dock rätt efterblivet. Sen uppstår väl problemet att framställa kalkylmässig ränta för enstaka privatperson, men jag gissar(?) att det blir generell schablon och att det duger gott så.

 

Vill du ha mer referenstyngt svar på varför man egentligen gör det får du dock fråga eliten här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Relaterat, var på en affär med min dåvarande helt jävla äckligt fenomenalt orättvist överjävligt vackra flickvän (sades det iaf). Skulle köpa något och sa: "aja, ge oss en komplimang så köper jag den.". Den i kassan svarade typ: "ni är så olika men har ändå hittat varandra". :shock:

 

Avdelning: jag intalar mig än idag att det bara var vanlig rasism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fail videos - dra ingen slutsats på ihopklippt material. du kan göra precis samma videos men visa motsatsen om du intervjuar tillräckligt många och ställer ledande frågor. Also, frågar de killarna om de har någon tjejkompis som de INTE är intresserade av, frågar de några tjejer om de har några killkompisar som de är intrresserade av. osv

 

låter osannolikt..

alla snygga kvinnor har en hel del samlad erfarenhet av män och deras raggninsförsök..att dom inte inser att i princip alla män de umgås med skulle sticka in den om de fick chansen.. låter extreeeemt osannolikt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter osannolikt..

alla snygga kvinnor har en hel del samlad erfarenhet av män och deras raggninsförsök..att dom inte inser att i princip alla män de umgås med skulle sticka in den om de fick chansen.. låter extreeeemt osannolikt!

Och om ni inte tror på ovanstående, prova säga nej och förbered er på att bli våldtagna (och jag överdriver inte, de fattar ju liksom inte att det handlar om våldtäktsförsök, spelar ingen roll vad ni säger).

 

Men nu har jag skrivit för mycket. Snart är tentorna iaf gjorda och då blir det sätta sig och slappna av och bara se vad som inträffar.

 

6995693870_a25bf6a0f5_z.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå ingenting, bara nånting jag måste få ur mig. Bara jag som får damp av alla dessa personer på facebook som lägger upp random naiva bilder på en tjockis och en snygg tjej och skriver "like if you think true love has no boundries", eller "like if you think this is cute", etc etc, vilket naturligtvis följs av kommentaren "Subscribe if you want 5 000 friend requests in 10 minutes". Vet inte riktigt vart mitt delvis ogrundade och bottenlösa hat mot dessa naiva personer kommer ifrån, men kanske därför att de får tiotusentals likes och hundratals kommentarer som prisar hur gulligt det är. Jag kan inte möjligtvis vara den enda som får lust att lägga en dryg kommentar om att det faktiskt vore negativt om alla "poliser i Sverige gittade"? Känns som att det poppar upp fler och fler varje dag också. Bleh

 

Jag stör mig nått så in i helvete på bilden på Marilyn Monroe vs en anorektisk tjej på 40 kg och typ texten "kurvor är sexigt" som gått runt massa. Inte för att jag inte håller med utan för att det alltid är nån fet tjej med dubbla Marilyns vikt som lägger upp den.

 

Blir liksom som om jag lägger upp en bild på Fightclub-Brad Pitt vs Arnold med motiveringen att "lagom muskler är faktiskt snyggast"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså enklast är ju bara att sluta följa alla dem som delar eller gillar sådana där bilder. Störde mig också på det i början, men insåg ganska snart att det var relativt få vänner som trotts allt gillade bilderna, men de få som gjorde, gjorde det ofta.

 

Gå bara in på "vännen" och redigera här,

 

20120520-q8p3knx2kgsdfijs9pau9tu4ng.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...