Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Kanske, men måste veta lite mer i så fall.

 

Hur nyligen tog du upp klättring och hur intensivt har du kört från start tills att du fick ont?

 

Vad har du för träningsbakgrund? Tidsperioder, intensitet och idrotter är intressant. Framför allt, har du utövat en idrott tidigare som stärkt dina armmuskler väsentligt och sedan haft ett uppehåll innan klättringen?

 

/Hobbyläkare

 

ah, det är inte från klättring.

 

kast med lätt boll. länge sen sist så otränad. vill typ veta vad som kan hända vid just armvecket som sticker så ini helvete. är typ slutet på underarmen som är värst, handlar det om några fästen eller ngt? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok skulle passa MYCKET bättre på IE än TM enligt mig, dessutom bättre för karriären.

 

Tror du det finns några väsentliga skillnader på karriären IE vs TM?

Förövrigt vill jag påstå att det är ett rätt bra karaktärsdrag att passa bättre på IE än TM :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah, det är inte från klättring.

 

kast med lätt boll. länge sen sist så otränad. vill typ veta vad som kan hända vid just armvecket som sticker så ini helvete. är typ slutet på underarmen som är värst, handlar det om några fästen eller ngt? :(

 

Låter som att du skadat muskelfästena pga överansträngning. Muskelfästen kräver mer stimulans och regelbunden träning för att hålla sig starka än musklerna gör. Detta gör att efter längre viloperioder har muskelfästena tappat mer styrka procentuellt än musklerna har gjort (även om båda givetvis blivit svagare av vila). När du sedan sätter igång och tränar och tar i max sliter du sönder muskelfästena med dina muskler som relativt sätt är mycket starkare.

 

Bästa sättet att läka detta är att träna så mycket som möjligt så att fästena stimuleras och blir starkare igen, även om det gör ont. Bör försvinna på ungefär en månad.

 

 

Tror du det finns några väsentliga skillnader på karriären IE vs TM?

Förövrigt vill jag påstå att det är ett rätt bra karaktärsdrag att passa bättre på IE än TM :mrgreen:

 

Jag är rätt övertygad om att IE är väsentligt bättre för karriären än TM. Framför allt pga bättre varumärke och nätverk av alumner. Har ingen källa på det dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE ger generellt fantastiska portar om man är mönster/mongo-elev, i övrigt är det nog "bra vs bra" och fokus bör då antagligen istället ligga på vad man egentligen lär sig, det vill säga avsatta resurser är förstås ändå viktigt, plus självklart vad man tycker är tillräkligt roligt för att fördjupa sig i (för en kompetent människa är sistnämnda förövrigt en aspekt som står över precis allt annat väl inne i ett ingenjörsområde, bara dumhuvuden måste egentligen väga möjligheter mot intresse på den marknaden).

 

Lite av poängen är där att mönster/mongo-elever tex kommer direkt från gymnasiet.

 

Med det sagt gillar jag IE, älskar breda spektrat det ger och för att vara ingenjörsutbildning känns det verkligen praktiskt. Man kan efter utbildning gå rakt in på en hel drös små/medelstora företag och först gapa sedan på ett bra sätt presentera ett gäng förslag som förhindrar att företaget förintar sig själv via idioti.

 

Jag vill bara ge en balanserad bild. Den smidiga bryggan mellan IE och McKinzey handlar dels om en skaplig dos ren klassisk tur, dels om kompetens, med mest om arbetshästeri, det vill säga komma direkt från gymnasiet och inte ifrågasätta livet så mycket och befinna sig väl inom boxens kanter.

 

Sen blir väl koreanen arg igen men det är väl som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE ger generellt fantastiska portar om man är mönster/mongo-elev, i övrigt är det nog "bra vs bra" och fokus bör då antagligen istället ligga på vad man egentligen lär sig, det vill säga avsatta resurser är förstås ändå viktigt, plus självklart vad man tycker är tillräkligt roligt för att fördjupa sig i (för en kompetent människa är sistnämnda förövrigt en aspekt som står över precis allt annat väl inne i ett ingenjörsområde, bara dumhuvuden måste egentligen väga möjligheter mot intresse på den marknaden).

 

Lite av poängen är där att mönster/mongo-elever tex kommer direkt från gymnasiet.

 

Med det sagt gillar jag IE, älskar breda spektrat det ger och för att vara ingenjörsutbildning känns det verkligen praktiskt. Man kan efter utbildning gå rakt in på en hel drös små/medelstora företag och först gapa sedan på ett bra sätt presentera ett gäng förslag som förhindrar att företaget förintar sig själv via idioti.

 

Jag vill bara ge en balanserad bild. Den smidiga bryggan mellan IE och McKinzey handlar dels om en skaplig dos ren klassisk tur, dels om kompetens, med mest om arbetshästeri, det vill säga komma direkt från gymnasiet och inte ifrågasätta livet så mycket och befinna sig väl inom boxens kanter.

 

Sen blir väl koreanen arg igen men det är väl som det är.

 

Tror du underskattar utbildningens rykte även för mindre prestigefyllda jobb än MBB. Jag tror att IE > TM för över 80% av studenterna, hur mycket det skiljer påverkas givetvis av din profil, mål, intressen osv.

 

Dessutom tror jag att IE kan hjälpa till väldigt mycket även senare i karriären, efter första jobbet, vilket jag inte tror TM kan i samma grad. Både namn och kontaktnät. Är fler från IE som är framgångsrika vilket gynnar karriärutvecklingen för efterföljande kullar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus att jag fyller år idag och ingen har sagt grattis.

Är fler från IE som är framgångsrika vilket gynnar karriärutvecklingen för efterföljande kullar.

Denna aspekt kan jag helt klart köpa. Många duktiga människor har "IE på universitet X" som bakgrund och det kan helt klart sätta sig i medvetandet när en ny anställd sitter där med "IE på universitet X" på sitt CV.

 

Jag går nog lite overkill i min ansträngning att försöka ge en nyanserad bild, jag tycker mig bara se så många fastna i "hypen". T.ex. är det få gånger jag träffar kompetenta människor som har riktigt bra betyg, vilket är den första faktorn för generalisering för de genvägar som finns via IE. Kompetenta människor har enligt min erfarenhet ofta för svårt att skita i verkligheten och bara bry sig om typtalen de ska lära sig till tentan. Och i sådant fall blir de där genvägarna en icke-faktor.

 

 

 

Med undantag. Såklart.

 

Men ja, som sagt gillar jag IE och är väl rätt medvetet överdriven eftersom det generellt beskrivs så överlägset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.ex. är det få gånger jag träffar kompetenta människor som har riktigt bra betyg, vilket är den första faktorn för generalisering för de genvägar som finns via IE. Kompetenta människor har enligt min erfarenhet ofta för svårt att skita i verkligheten och bara bry sig om typtalen de ska lära sig till tentan.

 

Med undantag. Såklart.

 

Men ja, som sagt gillar jag IE och är väl rätt medvetet överdriven eftersom det generellt beskrivs så överlägset.

 

Stort plus ett på detta, reflekterar rätt ofta över hur många av dom "duktiga" eleverna kommer att prestera i ett yrkesliv.

 

Ett exempel på vad jag menar med "duktiga" personer är två tjejer jag gjorde en del rapporter med i en kurs nu, som var jätteduktiga osv. helt säker på att dom gjort alla gamla tentor och övningsuppgifter, kommer säkert få bra betyg. Men vi hade 3 gästföreläsningar av personer med yrken inom ramen för kursen, dom gick inte på en enda då det inte ingick i kursmaterialet och var inte obligatoriska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är fullständigt genialiskt. Ett äventyr i polyrytmisk irregularitet :)

 

Har hittills lyssnat på Meshuggahs utveckling från Rational Gaze genom I till Obzen (i början är det bara att följa artikeln).

 

Försöker använda Pieslakisk strömningsneutral pitch/attack (analytisk geometri) även här, men Obzen är faktiskt mer komplex än de tidigare verken. Här kan man dra paralleller till gruppteoretisk atonal asymmetrisk rytmik (dvs Alfred Schönberg oldschool stylie möter Dream Theater). Jobbar vidare på att förstå alfastrukturen :)

 

meanwhile, mer rytmiska äventyr:

 

 

 

 

Blir lite tårögd och rörd :heart: Bra klipp också! (edit: fast uj va P Tree blivit tråkiga)

 

 

Jag har avgudat Meshuggah länge men jag tycker personligen att dem tagit sina rytmiska utflykter lite för långt. Catch 33 är ärligt talat rätt seg att lyssna på. Nya plattan Koloss släpptes nyligen och dem har tonat ner det lite nu. Säkert mindre kul att analysera men såååå mycket roligare att lyssna på. Helt magisk skiva. Och äntligen har dem gjort en låt i sjättedelar med :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort plus ett på detta, reflekterar rätt ofta över hur många av dom "duktiga" eleverna kommer att prestera i ett yrkesliv.

 

Ett exempel på vad jag menar med "duktiga" personer är två tjejer jag gjorde en del rapporter med i en kurs nu, som var jätteduktiga osv. helt säker på att dom gjort alla gamla tentor och övningsuppgifter, kommer säkert få bra betyg. Men vi hade 3 gästföreläsningar av personer med yrken inom ramen för kursen, dom gick inte på en enda då det inte ingick i kursmaterialet och var inte obligatoriska.

Förstår vad du menar, men tror dock att de är helt ovärdeliga på arbetsmarknaden ändå.

 

Jag har många kompisar som inte valde att knuffa in sig i studievärlden på det sättet jag nu gjort, och vi pratar en del om sånt där eftersom några av dem är sånna där klassiskt ganska "smarta" människor som dock inte passar riktigt som akademiker. Man har ett tydligt driv, men ett annat typ av driv, ett mer verklighetsförankrat. Man vill inte göra saker "bara för att" hela dagarna. Jag är ju lite sådan själv också.

 

Efter att ha spenderat ett antal år här har jag dock kommit fram till att om jag bestämde över ett generiskt halvstort företag skulle de flesta positioner förmodligen fyllas av de där studietalangerna. De skulle arbeta utefter direktiv, och de skulle inte minst få de där klassiskt horribla "inklämda" mellanpositionerna med ansvar utan befogenhet, och de skulle i princip garantera resultat.

 

Och hur många sådanna positioner finns det? Massvis. Även om organisationer är mer vertikalt integrerade än tidigare handlar det ju fortfarande om tydliga pyramider. Hur ofta har man en upp och nedvänd pyramid? Väldigt sällan. Hästjobbet, kärnan, skulle jag fylla med studietalanger.

 

De skulle bara hållas långt, långt, långt borta från mer övergripande beslutsfattande exempelvis. De skulle även hållas långt, långt borta från controller-positioner (vilket de enligt min uppfattning inte gör idag). En controller ska inte ha funktionellt tunnelseende, jag tycker att det är fullkomligt bedrövligt. Möjligtvis då just en funktionell controller som har en typisk sån där mellanposition utan befogenhet.

 

Studietalangerna jobbar hårt, är oftast väldigt mentalt balanserade och har en hög lägstanivå. Man kan lita på att de gör det de ska. Och för det mesta är det ju precis det som krävs.

 

Sen att de pluggar IE och tex logistik och "ska bli chäf" kan kanske bli lite snett. Vill man vara negativ kan man ju kanske nästan säga att vi filtrerar fram folk som inte har ett bredare prespektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte. Det är helt enkelt så att han har rätt och de andra fel. Och det är svårt att ha fel när man egentligen bara utgår från två grundläggande axiom; invandringspolitiken är osund/ansvarslös och mångkulturen är ett misslyckande.

 

Du måste förstå att Brandborn är ett ansikte utåt, han måste således säga rätt saker för att inte få främlingsfientlighetsstämpel och förstörd karriär. Vad han egentligen tycker och tänker får vi nog aldrig veta så länge han är rädd om sin karriär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste förstå att Brandborn är ett ansikte utåt, han måste således säga rätt saker för att inte få främlingsfientlighetsstämpel och förstörd karriär. Vad han egentligen tycker och tänker får vi nog aldrig veta så länge han är rädd om sin karriär.

 

Det är ju rätt smidigt att säga till sig själv och andra att alla offentliga personer tycker som sd bara att de inte vågar säga det eftersom de är rädda om sin karriär.

 

Nu vet jag såklart väldigt lite om Ola, men jag tror att det är väldigt farligt att inte tro någon inte säger "vad den egentligen tror" bara för att man själv har åsikter som inte är "pk".

 

Till sist tror jag faktist inte att Olas "karriär" skulle skadas särskillt mycket av att gå ut med att han sympatiserar med sd om han nu hade gjort det. No offence Ola, men så jäkla offentlig är han faktist inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu läst "snacka snyggt". Jag var skeptisk efter att ha läst härskarteknik men eftersom token hyllade den så så gav jag den en chans. Jo, den var betydligt bättre är härskarteknik även om det enda påstående som kändes nytt för mig var

Man läser tre gånger snabbare på ett gult papper.

 

Bloggkapitlet handlade om blondinbella och hennes metod till ett framgångsrikt bloggande. Ja, hon har många läsare. Ja, hon har ett stort inflytande över sina läsare. Snittet mellan wellbokläsare och bellaläsare är nog mycket litet och jag läser mycket hellre här. Även utan bilder i varje inlägg.

 

Kort sagt har man inte läst något om retorik är det en mycket bra bok, annars tillför den inget annat en en trevlig förströelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte Bergqvist som en sån där typisk random som inte har någon kunskap inom ett område, utan bara paketerar om lite konventionell visdom + egna spekulationer och ger ut?

 

Så vitt jag kan se så är hennes enda merit en fil. kand från Södertörn, och jag tror inte det ger så där väldigt mycket praktik vad gäller att hålla tal.

 

Men hon är nog duktig på det där med nätverkande, för hon verkar ju blivit den främsta retorikexperten i media utan någon särskild erfarenhet av att tala offentligt. Vilket ju är imponerande på sitt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går nog lite overkill i min ansträngning att försöka ge en nyanserad bild, jag tycker mig bara se så många fastna i "hypen". T.ex. är det få gånger jag träffar kompetenta människor som har riktigt bra betyg, vilket är den första faktorn för generalisering för de genvägar som finns via IE. Kompetenta människor har enligt min erfarenhet ofta för svårt att skita i verkligheten och bara bry sig om typtalen de ska lära sig till tentan. Och i sådant fall blir de där genvägarna en icke-faktor.

 

Med undantag. Såklart.

 

Men ja, som sagt gillar jag IE och är väl rätt medvetet överdriven eftersom det generellt beskrivs så överlägset.

 

Allt beror ju på vad man eftersträvar. I min mening bör man inte gå IE om ens mål är att bli väldigt duktig på ett speciellt område och/eller förstå alla kurser man läser från grunden. Det är inte det IE syftar till att lära folk och inte heller vad de flesta förväntar sig. IE skapar snarare robotliknande arbetsmaskiner vars egenskaper, som du nämner, är eftertraktade.

 

IE är överlägset om man vill göra karriär IMO, i många andra aspekter är det värdelöst.

 

Stort plus ett på detta, reflekterar rätt ofta över hur många av dom "duktiga" eleverna kommer att prestera i ett yrkesliv.

 

Ett exempel på vad jag menar med "duktiga" personer är två tjejer jag gjorde en del rapporter med i en kurs nu, som var jätteduktiga osv. helt säker på att dom gjort alla gamla tentor och övningsuppgifter, kommer säkert få bra betyg. Men vi hade 3 gästföreläsningar av personer med yrken inom ramen för kursen, dom gick inte på en enda då det inte ingick i kursmaterialet och var inte obligatoriska.

 

Tycker det tyder på bra prioriteringsförmåga. Anställer jag någon vill jag hellre att de gör det som lönar sig för företaget än att lära sig kuriosa de kommer över under arbetstid.

 

Efter att ha spenderat ett antal år här har jag dock kommit fram till att om jag bestämde över ett generiskt halvstort företag skulle de flesta positioner förmodligen fyllas av de där studietalangerna. De skulle arbeta utefter direktiv, och de skulle inte minst få de där klassiskt horribla "inklämda" mellanpositionerna med ansvar utan befogenhet, och de skulle i princip garantera resultat.

 

 

Precis. Ambitiös och driven är viktigare än smarthet för de flesta jobb vilket gör det naturligt att driv och studiefokus premieras. Visst att det känns konstigt om man själv har talang och är smart men ändå får sämre betyg än de som är "dumma" för att de pluggar mer. Men det är inte så konstigt när det i många fall kommer premieras likadant på arbetsplatser.

 

Sen att de pluggar IE och tex logistik och "ska bli chäf" kan kanske bli lite snett. Vill man vara negativ kan man ju kanske nästan säga att vi filtrerar fram folk som inte har ett bredare prespektiv.

 

Håller till viss del med om det här, att filtreringen tyvärr sållar bort lite för många som har talang och ett bredare perspektiv. Men det finns faktiskt ett gäng av de allra mest drivna som samtidigt är jävligt smarta och förmodligen kommer passa perfekt på chefsrollerna. Sedan kan man eventuellt hävda att de är för få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon som kan franska. hur uttalar man:

 

(jag gissar, ni redigierar)

Rio Claro Sauvignon Blanc

rio claro(spanska) sau(skånska)vinjong blaank

Penfolds Koonunga Hill Chardonnay

Pennfoolds Kon-unga Hill shard-o-näh

Château Menota

shatå men-ot-ah

 

rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker svåraste med franskan är ihopsättning av ord som kommer efter varandra. Har försökt lära mig genom att lyssna, och det har resulterat i inlärningsfel där jag tror att vissa ord sitter ihop fast det egentligen är två olika ord.

 

Vet egentligen inte om det är problematiskt med alla språk, men har inte fått det problemet med svenska (ofc), engelska eller tyska.

 

Förövrigt gillar jag franska kulturen rätt jävla passionerat och anledning att jag studerat det (pyttelite) är att jag har en dröm att sitta i paris och äta en fin middag med en snygg fransyska. Avdelning idiotiska drömmar; de flesta fransyskor är fula, och de hatar folk som inte kan prata deras språk ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...