Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

rio claro är spanska, penfolds koonunga hill är engelska

 

såvinjong blang, a som i "gap". såvinjon blank dialektalt

chardonnay, shar-då-näh

château menota, shatå men-å-tah

 

Blanc, uttalas det inte bara blaa? Tänkte på Laurent Blanc. Iofs ett namn, vet ej om det är skillnad, och jag har ingen franska kvar i huvudet typ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för hjälpen.

 

tyckte detta var en gullig trådstart:

https://www.flashback.org/t1265786

2010-08-11, 06:13 #1

Saturos

Avstängd

 

Reg: Feb 2010

Inlägg: 1 619

Borgarna har länge spridit myten om att kommunism inte fungerar i praktiken. Vilket naturligtvis både är felaktigt och lögn. Redan Karl Marx skrev att kommunism bäst fungerar där människorna är utbildade och där samhället är utvecklat.

 

I detta lilla samhälle som jag länkar till i USA ser vi hur kommunismen i realiteten fungerar utmärkt. Detta är en äkta litet kommunistisk samhälle där all produktion ägs gemensamt av folket som bor där och där inga klasser existerar. Se hur harmoniska och lyckliga folket där är fri från det förtryck och stress som finns i kapitalistiska nationer:

 

 

Detta är det kommunistiska samhället i sitt esse, borgarnas myter är avslöjade.

 

Vad anser ni om det kommunistiska samhället som vi kan se på videon jag länkat till? Visar det att vi haft rätt hela tiden att kommunismen kan vara framgångsrik? Eller anser ni att deras samhälle ej är framgångsrikt? Debatter vad ni tycker!

 

helt rätt, kommunism funkar kanon när det är frivilligt. anarkokapitalister och annat har inget emot att folk lever som kommunister. problemet är först när det är ofrivilligt om man vill vara med eller ej. något vänstern inte brukar förstå, i vårt samhälle får de leva exakt som de vill, enda är att de inte med våld kan tvinga andra att vara med om de inte vill. men måste detta verkligen vara så viktigt, kan de inte leva som gruppen i klippet bara?

 

lolobama:

slowest-spending.png

"I'm running to pay down our debt in a way that's balanced and responsible. After inheriting a $1 trillion deficit, I signed $2 trillion of spending cuts into law," he told a crowd of donors at the Hyatt Regency. *** opponent won't admit it, but it's starting to appear in places, like real liberal outlets, like the Wall Street Journal: Since I've been president, federal spending has risen at the lowest pace in nearly 60 years. Think about that."

http://news.yahoo.com/president-obama-denounces-republican-wild-debts-im-not-234658455--abc-news-politics.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blanc, uttalas det inte bara blaa? Tänkte på Laurent Blanc. Iofs ett namn, vet ej om det är skillnad, och jag har ingen franska kvar i huvudet typ..

 

Nja, det kan vara svårt att höra sista stavelsen, och det händer väl att den faller bort när vissa talar, men den är inte stum. Bara väldigt nasal. :) Förstår verkligen att det kan låta så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska toasta på en bröllopsfest imon. vi inleder med en kort presentation av oss själva, sedan går vi igenom det praktiskt. bollar lite fram och tillbaka för att få flyt. sedan avslutar vi med

 

med det förklarar vi - festen igång

 

där det senare sägs av båda samtidigt. tänkte sprida ut ryktet lite bland folk så att vi får ihop ett gäng som säger det samtidigt. men är inte helt övertygad om att "festen igång" är optimalt. har ni något bättre förslag?

 

---

 

min gamle klasskamrat, han med scarfen i svtdebatt vill att jag stöder hans företag:

http://www.riksdagsrosten.se/votering/

 

såhär ser stödsidan ut:

http://fundedbyme.com/projects/2012/04/riksdagsrosten/

 

möjligt att jag kommer göra det. men funderar på om jag borde göra det, hur man ska resonera kring sånt. känns som man bör vara konsekvent. era tankar?

 

---

 

gick på stan i veckan. så sjukt mycket tiggare det har blivit. inte bara folk som sitter med huvudet i marken och arslet uppåt, även folk som går runt och ser ledsna ut och försöker få en att känna sig dålig. på en sträcka på typ 200m från nordstan till kungstorget såg jag kanske 3 sittande blev approachad av 3st mobila proffstiggare från östeuropa. dessutom såg jag 3-5st med block i handen som jag antar samlar in pengar till något. såg även två kvinnor i medelåldern ge pengar till en med huvudet i marken som direkt plockades bort vilket fick mig att tänka på extrema bumhunters som dödat pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste just "The Psychopath Test" av Jon Ronson. Bokens första kapitel behandlar ett gäng neurologer och andra framstående forskare som alla fått varsitt ex av en gåtfull bok skickat till sig från en okänd avsändare. Breven är alla poststämplade i Göteborg.

 

Jag blev lite fascinerad av den lilla boken som heter "Being or Nothingness" (en anspelning på Jean-Paul Sartres "being AND nothingness") och som författare står "Joe K". På framsidan finns escher-målningen av två händer som ritar varandra och med varje ex av boken skickas ett meddelande som hänvisar till ett brev till professor D. Hofstader, författaren av "Gödel, Escher, Bach". "Being or Nothingness" eller "varat eller intet" som den heter i svensk översättning har 21 blanka och 21 sidor med innehåll, dvs 42 totalt och kanske en referens till liftarens guide till galaxen?

 

Överhuvudtaget så verkar boken fylld med gåtor och rätt klurigt skriven så jag undrar om det är någon här som har ett exemplar eller har hört talas om det hela förut? Här finns lite diskussion om boken och här verkar det som att den går att köpa. Den senare länken innehåller också följande beskrivning:

 

Einstein reinserted time into space

and, behold, the laws of physics changed.

What would happen if one did the same for

the humanistic and social sciences?

 

You are invited to try,

but think it over before you proceed.

This time it will not be sufficient with an ‘Imagined Observer.’

You have to become a part of the project yourself.

Take every precaution and pray…

…that you will survive the journey!

 

För stunden jobbar jag enligt teorin att bokens författare är slaktavfall och att syftet är att trolla världens forskningselit, men jag kan inte riktigt bevisa detta ännu =) Funderar i alla fall på att dra iväg en beställning av ett ex =)

 

Edit: rättade faktafel

 

Edit2: här är en länk till brevet till Hofstader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min gamle klasskamrat, han med scarfen i svtdebatt vill att jag stöder hans företag:

http://www.riksdagsrosten.se/votering/

 

såhär ser stödsidan ut:

http://fundedbyme.com/projects/2012/04/riksdagsrosten/

 

möjligt att jag kommer göra det. men funderar på om jag borde göra det, hur man ska resonera kring sånt. känns som man bör vara konsekvent. era tankar?

 

Sponsra är väl rätt ord - ie som ängel där du puttar in pengar som du vill bli av med för att du tycker projektet är bra, då beror det på hur bra du tycker det är eller troligt?

 

Om du ser det som investering skulle jag säg absolut nej, cha.. risk för någon typ av avkastning eller att du får tillbaks kapital är liten/obefintlig.

 

Exakt vad behöver de pengar till, sidan verkar funka och att fortsatt utveckla den kostar inte de pengarna. Nä, pengarna verkar behövas för att skapa underlag och userbase, sorry men 100k får man ingen userbase för, som jag ser det så är det pengar i sjön. (kan man knyta funktionen till en redan etablerad userbase/org/site så är det en annan sak men det verkar inte vara på väg åt det hållet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sponsra är väl rätt ord - ie som ängel där du puttar in pengar som du vill bli av med för att du tycker projektet är bra, då beror det på hur bra du tycker det är eller troligt?

 

Om du ser det som investering skulle jag säg absolut nej, cha.. risk för någon typ av avkastning eller att du får tillbaks kapital är liten/obefintlig.

 

Exakt vad behöver de pengar till, sidan verkar funka och att fortsatt utveckla den kostar inte de pengarna. Nä, pengarna verkar behövas för att skapa underlag och userbase, sorry men 100k får man ingen userbase för, som jag ser det så är det pengar i sjön. (kan man knyta funktionen till en redan etablerad userbase/org/site så är det en annan sak men det verkar inte vara på väg åt det hållet).

 

+1. Also, de verkar ha en övertro på vad de kan åstadkomma - generellt sett tycker jag att folk är förbannat (mig inkluderad) ointresserade av att engagera sig politiskt så tröskeln för att få sajten att gå runt är nog att jämställa med:

 

The_Wall.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag håller med riktigt, tycker "alla" nu för tiden ska ha en (helt jävla fenomenalt dum) egen politisk åsikt i allt, gärna av revolutionerande slag - ge oss frihet! Varför har ingen tänkt på det förut!

 

Hobby-liberalisttrenden här i förbuds-sverige är ju fortfarande höjdaren efter nåt år på topplistan (ingen här inne dock utpekad).

 

Kanske är dock energin mindre realistiskt förankrad nu för tiden, d.v.s. folk ska just ha en egen (:roll:) åsikt och hata de partier och valmöjligheter som existerar, men de ska inte rota i vad som faktiskt händer på rikstagsnivå, bättre sitta vid laptopen och sura med random ideer som poppade upp när de satt och sket (egentligen lyssnade de på en 3:23 min lång föreläsning med någon enstörig men charmig politiker, som de nu glömt att de hört och återupprepar som en egen ide de känner i hjärtat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag håller med riktigt, tycker "alla" nu för tiden ska ha en (helt jävla fenomenalt dum) egen politisk åsikt i allt, gärna av revolutionerande slag - ge oss frihet! Varför har ingen tänkt på det förut!

 

Hobby-liberalisttrenden här i förbuds-sverige är ju fortfarande höjdaren efter nåt år på topplistan (ingen här inne dock utpekad).

 

Kanske är dock energin mindre realistiskt förankrad nu för tiden, d.v.s. folk ska just ha en egen (:roll:) åsikt och hata de partier och valmöjligheter som existerar, men de ska inte rota i vad som faktiskt händer på rikstagsnivå, bättre sitta vid laptopen och sura med random ideer som poppade upp när de satt och sket (egentligen lyssnade de på en 3:23 min lång föreläsning med någon enstörig men charmig politiker, som de nu glömt att de hört och återupprepar som en egen ide de känner i hjärtat).

 

Låter som du sitter för mycket på PF och är för lite ute i världen, ingen av de jag träfffar bryr sig om politik. Även om en mindre grupp pushar liberalism och en mindre engagerar sig för vänstern är det mil ifrån det engagemang som fanns på 60-70 tal. Och när Olof Palme sa nåt brydde sig folk. Nu blir ett Reinfeltuttalande en notis eller en fråga i ett debattprogram där folk som jobbar med att tycka bryr sig men där det vanliga folket bara slötittar eller zappar vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du sitter för mycket på PF och är för lite ute i världen, ingen av de jag träfffar bryr sig om politik. Även om en mindre grupp pushar liberalism och en mindre engagerar sig för vänstern är det mil ifrån det engagemang som fanns på 60-70 tal. Och när Olof Palme sa nåt brydde sig folk. Nu blir ett Reinfeltuttalande en notis eller en fråga i ett debattprogram där folk som jobbar med att tycka bryr sig men där det vanliga folket bara slötittar eller zappar vidare.
Iof så för mig också, men umgås mest mest studenter just nu och vill man hitta folk utan personlighet och utan intressen utöver något enstaka är det där man ska leta. Sen om de blir så när de kommer hit eller var så från början vet jag inte riktigt, men jag har själv inte varit världens intressantaste människa senaste året så kan ju ligga något i det sistnämnda också.

 

Jag tänkte däremot inte på PF utan snarare random kommentatorfält på random nyhetssida. Fast det kan ju mycket väl vara högljudd minoritet det också.

 

Får sjuk framtidsvision där alla människor lever i en personlig bubbla, och att man ringer 112 och hoppas mirakel-överleva om den går sönder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

toastningen gick kanon! hela bröllopet var fantastiskt, aldrig sett två så kära, var som man kunde se ett stort rosa hjärta som aura runt dem! efter sittningen blev vi kalasfulla så eventuella stavfel beror på det :twisted:

 

Jag är tillsammans med hans systers nära vän. Och lite kompis med henne dvs. Sverige är rätt litet.

 

:)

 

coolt! hans farsa är häftig och hela familjen är trevlig. vet inte om han har någon koll på att jag spelar poker och sånt men han kan datorer och är driftig så jag antar att ryktet har spridit sig och han har listat ut det mesta. borde seriöst orka träffa honom igen någon gång, borde gått på hans seminarium men var upptagen den dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion rörande ekonomisk tillväxt mellan en fysiker och en nationalekonom (nedskriven av fysikern).

 

Exponential Economist Meets Finite Physicist

 

“Physicist: At that 2.3% growth rate, we would be using energy at a rate corresponding to the total solar input striking Earth in a little over 400 years. We would consume something comparable to the entire sun in 1400 years from now. By 2500 years, we would use energy at the rate of the entire Milky Way galaxy-- 100 billion stars! I think you can see the absurdity of continued energy growth. 2500 years is not that long, from a historical perspective. We know what we were doing 2500 years ago. I think I know what we're not going to be doing 2500 years hence."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer akademisk mobbing mot ekonomer, jag tycker det är alldeles rätt och riktigt. De vill ju ha en liknande akademisk status, verkar det som.

 

Det där blir lite som att sätta någon från marknad med någon från operations att diskutera vetenskap - det är inte rättvist och det är inte nära. Men som sagt ber de väl om det själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

episkt GoT. var som att se en bra film :)

 

Spoiler!

fint att bara ha story från ett ställe i taget, som i boken:

Spoiler!

och jag antar att nästa kommer bli så också och säkert lika bra

 

vad tror ni om continuum?

 

---

 

kände mig tjock efter fyllan i helgen, så nu blir det rejäl deff, ska gå hungrig stora delar av dagarna framöver :) änsålänge 18h fasta, siktar på 21h iaf. och inga mer grisfyllor, de där 10cl vodka shotsen klockan 2 med den kaxiga snygga tjejen är så onödiga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...