Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Kan det inte också vara så att människor som äter rare-kött oftare är foodies, och därmed lägger ner mer tanke på vad dom äter?

 

det är mycket möjligt, allt är ju bara observationsstudier så vi kan inte dra några direkta slutsatser.

 

men jag tror det cancergena ämnet är den rimligaste förklaringen. när man ser att rökare får cancer tolkar man inte observationen som att det säkert beror på att rökare oftare dricker läsk utan det mest sannolika är att det beror på att de får i sig något cancergent. hittar vi en cancergen substans som skiljer grupperna emellan är det en rätt sannolik bov. men visst, man får passa sig för att dra för mycket slutsatser ur observationer. tills vi vet vilket är det väl lämpligt att rekommendera att ta bort så många "onödiga" cancergena ämnen som möjligt, dvs tillsatser och upphettat kött.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på käk men jag gillar charkprodukter som korv, bacon, salami, skinka osv. Har hört att det ska vara farligt att äta för mycket sånt pga alla konserveringsmedel (e250 eller vad det heter) och att man kan få lättare cancer i framtiden. Ja undrar om det är myt eller om man ska försöka vara lite mer återhållsam mer just charkprodukter? Hörde nånstans att 500g max i veckan vilket ja tycker låter väldigt lite :( Kan jag fortsätta äta mina 2-3 paket bacon i veckan, ösa skinka och salami på mackan och svulla köttfärs utan att va rädd?

 

puss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert på käk men jag gillar charkprodukter som korv, bacon, salami, skinka osv. Har hört att det ska vara farligt att äta för mycket sånt pga alla konserveringsmedel (e250 eller vad det heter) och att man kan få lättare cancer i framtiden. Ja undrar om det är myt eller om man ska försöka vara lite mer återhållsam mer just charkprodukter? Hörde nånstans att 500g max i veckan vilket ja tycker låter väldigt lite :( Kan jag fortsätta äta mina 2-3 paket bacon i veckan, ösa skinka och salami på mackan och svulla köttfärs utan att va rädd?

 

puss

 

är väl skillnad på bacon och bacon. väl något "bättre" märke om det finns, jag äter sällan bacon så jag har dålig koll. men köttfärs från grönagårdar.se kan du mumsa i dig med gott samvete. bra du sa det, har lite taco i kylen från igår jag kan äta till kvällsmat :)

 

du kan ju försöka välja krav-märkt bacon, finns väl ofta bland köttet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väl skillnad på bacon och bacon. väl något "bättre" märke om det finns, jag äter sällan bacon så jag har dålig koll. men köttfärs från grönagårdar.se kan du mumsa i dig med gott samvete. bra du sa det, har lite taco i kylen från igår jag kan äta till kvällsmat :)

 

du kan ju försöka välja krav-märkt bacon, finns väl ofta bland köttet.

 

 

ekologisk bacon från scan innehåller oxå E250 ... säg gärna till om ni har några bra tips som inte förutsätter att man är tvungen att göra sin egen bacon :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ekologisk bacon från scan innehåller oxå E250 ... säg gärna till om ni har några bra tips som inte förutsätter att man är tvungen att göra sin egen bacon :P
Nitriter är lite av en kärningrediens för charkprodukter, så du ska ha med E250 även om du gör bacon själv. Så att hitta något utan kan du nog glömma.

 

Min gissning är att man helt enkelt får acceptera förhöjd cancerrisk om man vill käka bacon eller andra salta eller rökta köttprodukter. Rejäl stekyta är antagligen inte heller någon hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nitriter är lite av en kärningrediens för charkprodukter, så du ska ha med E250 även om du gör bacon själv. Så att hitta något utan kan du nog glömma.

 

Min gissning är att man helt enkelt får acceptera förhöjd cancerrisk om man vill käka bacon eller andra salta eller rökta köttprodukter. Rejäl stekyta är antagligen inte heller någon hit.

 

har hittat rökt lax som enligt innehållsförteckningen inte innehåller E250; men efter att googlat lite verkar det som att själva saltningen sätter igång en process som leder till att det utvecklas nitriter naturligt ... skillnad på "kemiskt tillförda" alt naturligt occuring någon?

 

skall tilläggas att hemsidan jag läste upp på var nån partsinlaga av nåt slag så ha det i åtanke :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jävlar vad tardigt att sluta käka bacon pga cancerrisken.

 

prova först att sluta köra bil, spola spriten och sluta åka på utlandsresor. lite sådana enkla åtgärder, om nu maximerandet av livslängds-ev är målet.

 

för inte är det cancer från mat som ger kumulativt väldigt små ökningar av cancerrisken som man bör oroa sig över. cancer slår överlag sent i livet, än mer så med den här typen av riskfaktor. det är inte aktivt uran vi snackar om.

 

The risk of developing pancreatic cancer increases with age. Most cases occur after age 60, while cases before age 40 are uncommon.

 

Eating 50g of processed meat every day – the equivalent to one sausage or two rashers of bacon – increases the risk by 19%, compared to people who do not eat processed meat at all.

 

For people consuming double this amount of processed meat (100g), the increased risk jumps to 38%, and is 57% for those eating 150g a day. But experts cautioned that the overall risk of pancreatic cancer was relatively low – in the UK, the lifetime risk of developing the disease is one in 77 for men and one in 79 for women.

 

så vi snackar alltså om att ifall man äter riktigt mycket processat kött går cancerrisken under en livstid (och betänk att denna då ligger tungt på åren 60+, vilket inte bör vara stort fokus för maximerande av livslängd; viktigt att fokusera på att ta bort de riskfaktorer som kan döda en tidigt snarare än de som dödar en sent) från ungefär 1,3% till 1,7%, om vi för uträkningens skull antar att siffran på förekomsten ovan inte räknar in de med förhöjd risk, vilket den givetvis gör (så uträkningen är alltså onödigt skeptisk, allra helst som min hunch är att britter har mer korv och bacon i sin kost än vi...). detta förstås förutsatt att vi antar att studien från karolinska kommer att replikeras lyckosamt, man ska alltid vara en smula avvaktande när det kommer en första studie som visar på en effekt med hänsyn till statistiska effekter.

 

finns väl iofs säkert en risk att andra cancerformer kanske har samband med charkuteriprodukter och bacon också (tarmcancer, magsäck?), vilket jag inte orkar lära mig om för tillfället.

 

om målet å andra sidan inte är ökad livslängd, utan irrationell feelgood över ett rent och sunt leverne, försök då istället med ett koncept som är mer beprövat över tid än fanatisk kosthållning: religion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om målet å andra sidan inte är ökad livslängd, utan irrationell feelgood över ett rent och sunt leverne, försök då istället med ett koncept som är mer beprövat över tid än fanatisk kosthållning: religion.

 

Det är nog många som kanske inte bryr sig så mycket om livslängds-ev som att viljan att slippa plågsamma sjukdomar. Med det menar jag att hos vissa kan deras preferenser vara: dö i ett ögonblick i bilolycka vid 42 års ålder>dö plågsamt i cancer när de är 68.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt handlar inte bara om cancer. se:

http://vimeo.com/10507542

 

sedan om vi vill minska vår cancerrisk kanske detta är viktigare:

http://news.menshealth.com/carbs-cause-cancer/2011/08/02/

In a Creighton University study, women who supplemented their diets with 1,000 international units of vitamin D every day had a 60 percent to 77 percent lower incidence of all cancers over a 4-year period than the placebo group.

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/06/110614115037.htm

As well, mice genetically predisposed to breast cancer were put on these two diets and almost half of them on the Western diet developed breast cancer within their first year of life while none on the low-carbohydrate, high-protein diet did. Interestingly, only one on the Western diet reached a normal life span (approximately 2 years), with 70 percent of them dying from cancer while only 30 percent of those on the low-carbohydrate diet developed cancer and more than half these mice reached or exceeded their normal life span.

Krystal and colleagues also tested the effect of an mTOR inhibitor, which inhibits cell growth, and a COX-2 inhibitor, which reduces inflammation, on tumor development, and found these agents had an additive effect in the mice fed the low-carbohydrate, high-protein diet.

When asked to speculate on the biological mechanism, Krystal said that tumor cells, unlike normal cells, need significantly more glucose to grow and thrive. Restricting carbohydrate intake can significantly limit blood glucose and insulin, a hormone that has been shown in many independent studies to promote tumor growth in both humans and mice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

riktigt starkt första avsnitt av survivor one world. detta har potential att bli en riktigt bra säsong. skönt metagame detta blir. givetvis kommer de ju splitta tribesen så göra 5manna-allianser kan vara lite EV-, nog bättre att ha ett gäng 2manna-allianser som man senare mergear är nog bättre värde.

 

rätt bra snittt på damerna(förutom tanten då) och alltid kul med dvärgar, dvärgen verkar vara rätt hardcore. bögen överspelar lite väl mycket.

 

Spoiler!
helt rätt att ta walk over vinsten. behöver inte motivera, spelet handlar om att överleva. och forgear vi mot dom känslan, tiltar motståndarna etc

Spoiler!
roflmao att ge bort en HII bara sådär, spara den och byt den. extra lol att göra det direkt istället för att vänta till sista stund att fatta beslutet

 

gissar att en ung kille kommer vinna iår. så många tjejer saknar game, killarna har man ännu inte sett göra misstag så finns säkert några som förstår spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog många som kanske inte bryr sig så mycket om livslängds-ev som att viljan att slippa plågsamma sjukdomar. Med det menar jag att hos vissa kan deras preferenser vara: dö i ett ögonblick i bilolycka vid 42 års ålder>dö plågsamt i cancer när de är 68.

skulle nog tippa att det tillhör undantagen att du inte kan ersätta dö plågsamt i cancer med en snabb och våldsam död vid eventuell diagnos. falsk dikotomi, mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha forfeitat din dagbok med hänvisning till periodens sanitära förhållanden återkommer jag nu som en människa som bara ställer frågor och tar information utan ge något tillbaka, helt enligt social norm.

 

Till att börja med tänkte jag att du skulle få designa en veckas näringsintag och därmed generera en praktisk fallstudie på något som åtminstone är något mer likt en människa än en råtta - nämligen mig.

 

Jag vill att du designar en veckas näringsintag. Måndag till Söndag, eventuell frukost till eventuell nattmacka. Antar du utmaningen?

 

Bakgrund:

Jag är fullständigt inkapabel att bli tjock och kommer vara det åtminstone de närmsta 15 åren också. När jag äter dålig kost blir jag istället slö och går ner i vikt. Även om jag inte är eller kommer bli tjock är resultatet väldigt påtagligt på andra vis. Letar alltså ingen form av fettminskande diet. Eftersöker snarare en hiskeligt stor mängd näring men av vettigare kvalité.

 

Senaste 10 dagarna har jag i princip bara lagat bacon och/eller falukorv, tillsammans med pasta och färdigköpt ostsås i mängder. När jag inte orkat, eller framförallt hunnit, laga mat har det blivit Pizza, på det lokala Pizza-stället som har designat en Pizza utefter mina behov så jag slipper betala extra för pålägg.

 

Jag har några små krav:

- Inget rått kött. Rare går dock utmärkt.

- Inget protein-dissande. Jag behöver proteiner.

- Ska gå att köpa på en lagom stor ICA-butik eller motsvarigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med tänkte jag att du skulle få designa en veckas näringsintag och därmed generera en praktisk fallstudie på något som åtminstone är något mer likt en människa än en råtta - nämligen mig.

 

Jag vill att du designar en veckas näringsintag. Måndag till Söndag, eventuell frukost till eventuell nattmacka. Antar du utmaningen?

 

föreslår att du följer denna:

http://levstarkt.areaventyr.se/30-dagars-paleolchf-utmaningen/'>http://levstarkt.areaventyr.se/30-dagars-paleolchf-utmaningen/

 

kräver väl signup, men värt imo. finns lite som inte kräver signup här:

http://levstarkt.areaventyr.se/

 

---

 

var och klättrade idag, snackade men en tyska som hade bekymmer med ett problem som kräver att man kan lyfta sig med ett ben. så jag testade och döm till min och hennes förvåning när jag klarar det. dock bara med vänstern, vilket var lite förvånande då jag är högerfotad, men ändå inte då jag gör utfall med vänster och åker med den före när jag åker snowboard etc. men höger klarar jag inte, tvingas fuska med några kilo med vänsterfoten, själv lyckas jag. funderar på vad för styrka det handlar om...

 

kan ni göra det? alltså sitt på golvet med en fot i golvet, ha ena benet framför utan att nudda golvet och ställ er upp.

 

tips på hur man blir bättre på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...