Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

tips på böcker angående studieteknik?

Läst "plugga smart, lär dig mer", men utöver den? Han tipsar om Buzan men de verkar lite mossiga. :cry:

björn liljeqvist, min gamla digodat och minnestekniklärare har skrivit en bra bok:

 

 

måste säga att jag är grymt impad av Gustaf Josefsson i svtdebatt, säger precis mina tankar vilket var lite förvånande mtp hur han hånat reinfeldt på facebook senaste veckorna. gammal klasskamrat till mig, väldigt speciell typ som nu driver entrepenörsjakten. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, känner du scarfen i svt debatt. Blev inte direkt impad, kändes mer som att han passade bra ihop med resten av grotescogänget i publiken.

 

har spelat på koncerter med honom några gånger, bland annat gjorde vi the ark - it takes a fool och marilyn manson - sweet dreams, den första väldigt gay med featherboah och allt.

 

på någon debatt i samhällskunskap hade vi parti ihop, framtidspartiet visionärerna FP(v).

 

han var extremt skoltrött, minns en lektion där han kom in, öppnade sin james bond väska och tog upp en kudde, biologiläraren blev rasande, då tog han upp ett papper med skollagen där det stod något om att man endast behövde vara fysiskt närvarande, tog på hörselskydd och la sig på kudden och sov. ofta satt han och kodade på lektionerna. rätt smidigt att ha honom i klassen, han fixade så vi fick skriva nationella svenska b i word.

 

extremt skicklig hacker och duktig på det mesta med datorer, allt från 3dsmax, film, musik, php, slackware, you name it.

 

väldigt liberal typ, hänger på burning man. startade och driver entrepenörsjakten och håller massa föreläsningar om att vara entrepenör.

 

han verkar för övrigt ha ridit hestsafari typ förra veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt sammanträffade, lånade just om Assassin's Quest idag. Jag gillade i princip alla Fitzböckerna skarpt, men resten har varit rätt skräpiga, slutat vara en fanboy pga den rätt låga nivån på resten.

 

Min favoritförfattare nuförtiden är Patrick Rothfuss, antar att du läst Name of the Wind/Wise Man's Fear?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppstår mer och mer att lärarna gnabbas om notationer och även definitioner (de kan stå i en kvart och prata om varför deras <= är mer lämpligt än någon annans <, oklart om de tror någon bryr sig). Vanligtvis sker det med en smula finess, men det är mycket roligare när det inte gör det.

 

25h35fq.jpg

 

Nu har han ju säkert rätt i att det är internationell standard att notera varians istället men ändå. :-P

 

Slaktavfall, vad anser du om gode gunnars verk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt sammanträffade, lånade just om Assassin's Quest idag. Jag gillade i princip alla Fitzböckerna skarpt, men resten har varit rätt skräpiga, slutat vara en fanboy pga den rätt låga nivån på resten.

 

Min favoritförfattare nuförtiden är Patrick Rothfuss, antar att du läst Name of the Wind/Wise Man's Fear?

 

tyckte ships of magic etc var helt ok de med. rothfuss är bra, synd att han är slöare än martin. tacka vet jag sanderson :)

 

mycket snack i hestvärlden om världens dyrare icke-trav-hest totilas:

han blev såld och nya ägaren och ryttaren har fuckat upp hesten rejält och all kraft och glädje är borta:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Moorlands_Totilas

Moorlands Totilas was approved for breeding by the KWPN in 2009,[15] and stood at stud in 2010 for a stud fee of €5,500,[2][6] or about $7,000 (US), considered a very high fee for a warmblood stallion.[7] A total of 175 mares were approved for the stallion, including US Olympic medal-winner Brentina.[2] His first year at stud generated fees of nearly €1.4 million.[2][16] In September 2010, an embryo by Totilas sold for €32,000.[6] His first foal, a seal brown-colored filly named Moorlands Guinevere, was foaled January 23, 2011 in Utrecht, Netherlands.[17]

 

In October 2010, it was announced that sport horse breeder Paul Schockemöhle had purchased Moorlands Totilas.[6] The sale price was not disclosed,[18] but rumors have circulated that the price was in the range of €9.5 million[2] to as high as €15 million.[16]

 

men förhoppningsvis stämmer de senaste ryktena att en annan miljardär köpt honom igen och att han där ska få rida på sin tidigare ryttare igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Rothfuss tar ju bokstavligen år på sig, men så håller böckerna sjukt hög kvalitet. Tror faktiskt jag föredrar det över såna som dumpar en bok om året.

 

Btw, läst Jim Butcher's Dresden Files?

 

en bok om året pfft.

 

Short works

Firstborn (2008)

Defending Elysium (2008)

Infinity Blade: Awakening (novella) (2011)

Legion (novella) (forthcoming 2012)

[edit]Stand-alone novels

Elantris (2005, ISBN 978-0765350374)

Warbreaker (2009, ISBN 978-0765320308) - Warbreaker was published in hardcover format in June 2009 by Tor/St. Martin's Press/Macmillan USA. Sanderson released several rewrites of this title under a Creative Commons license, one chapter at a time.[12] Older drafts of the various chapters are also available.

The Rithmatist (Formerly, Scribbler)(Forthcoming 2012)[13]

[edit]Alcatraz

Alcatraz Versus the Evil Librarians (2007, ISBN 978-0439925525)

Alcatraz Versus the Scrivener's Bones (2008, ISBN 978-0439925549)

Alcatraz Versus the Knights of Crystallia (2009, ISBN 978-0439925556)

Alcatraz Versus the Shattered Lens (2010, ISBN 978-0439925570)

[edit]Mistborn

Mistborn: The Final Empire (2006, ISBN 978-0765350381)

Mistborn: The Well of Ascension (2007, ISBN 978-0765356130)

Mistborn: The Hero of Ages (2008, ISBN 978-0765356147)

Mistborn: The Alloy of Law (2011, ISBN 978-0765330420)

[edit]The Stormlight Archive

The Way of Kings (2010, ISBN 978-0765326355)[1][14][15]

The Highprince of War[16] (former title[17])

[edit]The Wheel of Time

The books below are the final books of the Wheel of Time series originally written by James Oliver Rigney (aka Robert Jordan), who died from a terminal heart disease before being able to finish his series. Brandon Sanderson was chosen by the widow of the original author to finish the series according to the notes left behind by her husband.

The Gathering Storm (2009, ISBN 978-0765302304)

Towers of Midnight (2010, ISBN 978-0765325945)[14][18]

A Memory of Light (forthcoming 2012)[19]

 

är ju inga små titlar heller, stormlight, mistborn är riktig episka världar i klass med de andra största författarna.

 

inte läst dresden files, borde jag? övertala mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du känner till premissen, men det är urban fantasy av rang. Harry Dresden, magiker som jobbar som privatdeckare med att lösa blandade problem, allt från att spana på otrogna makar till att driva ut demoner från barnhem. Väldigt "gritty", väldigt bra. Magibeskrivningarna är mycket tekniska, vilket är något jag verkligen gillar då det tar det från gulliga sagor mer åt Rothfuss-hållet. Man känner att det verkligen funkar.

 

Storylinesen går från det simpla till det episka, där Harry ofta får agera vågmästare. Han har dessutom en dragning åt den lite mörkare sidan av magin, vilket får roliga konsekvenser :D

 

Överlag riktigt bra, inte för tjocka böcker, funkar riktigt bra som lite nöjesläsning dock. Pat Rothfuss favoritförfattare, typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som skönlitterär underhållning kan jag rekommendera the imperfectionists av Tom Rachman.

 

Givande, välskriven, underhållande, kort (<300 sidor) och allmänt lätt och trevlig.

 

Ibland är det helt fantastiskt att läsa saker man varken blir smart eller dum i huvudet av.

 

Just ja, och one day om du missade den när det begav sig. Undvik filmen. Inte för att jag tror filmen är skräp eller ens har sett den och kan uttala mig om kvaliten, utan för att filmen redan som koncept är rätt "mjeh" och det som gör att boken inte är "mjeh" går direkt förlorat vid översättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du känner till premissen, men det är urban fantasy av rang. Harry Dresden, magiker som jobbar som privatdeckare med att lösa blandade problem, allt från att spana på otrogna makar till att driva ut demoner från barnhem. Väldigt "gritty", väldigt bra. Magibeskrivningarna är mycket tekniska, vilket är något jag verkligen gillar då det tar det från gulliga sagor mer åt Rothfuss-hållet. Man känner att det verkligen funkar.

 

Storylinesen går från det simpla till det episka, där Harry ofta får agera vågmästare. Han har dessutom en dragning åt den lite mörkare sidan av magin, vilket får roliga konsekvenser :D

 

Överlag riktigt bra, inte för tjocka böcker, funkar riktigt bra som lite nöjesläsning dock. Pat Rothfuss favoritförfattare, typ.

 

Det där lät faktiskt mycket bättre än det antagligen är. Får köpa första boken och kolla. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

youtube?

 

fanns inte på den tiden, vi snackar kazaa och auch.mpg tider.

 

jag spelade synth-strings med vänsterhanden och på en keyboard ovanför körde jag piano.

alltså börja

f på stråken med vänsterhanden upp till g, därefter högerhand piano d-d8(med några ms fördröjning) e-e8 f-f8

 

gustaf körde basen, han ville sjunga men fick inte, vi hade en som kunde sjunga den i rätt tonart efter lite intensiv träning :)

 

rätt tracksam låt att spela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...