Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Har jobbat på Westinghouse en del, kan förklara skapligt om intresse finns. Man bör aldrig jämföra modern kärnkraft med RBMK reaktorer som Tjernobyl var, du kan utan problem ta vilken vilken smart Naturelev som helst från vilket gymnasium som helst, och han kommer inom några veckor peka ut alla dom anledningar till varför designen är efterbliven. Styrstavar som brinner upp, ingen möjlighet att stoppa reaktionen utan ström, etc etc.

 

Modern kärnkraft är löjligt säker. Three Mile Island, Tjernobyl och olyckan i Japan var alla orsakade av grov inkompetens, tillsammans med dålig och gammal design, och otur. En modern reaktor kommer aldrig få härdsmälta, och om det ändå magiskt skulle hända så kommer det inte läcka ut, och resten av siten kommer kunna fortsätta jobba på, bara inte den reaktorn.

 

En kompis som jobbar som ingenjör inom kärnkraftsbranchen sa t ex så här när jag frågade honom om hur säker modern kärnkraft var:"Om du ger mig ett dussin gubbar med koll, och utrustar alla med släggor, och ger dom tillåtelse och tillgång till att göra precis vad dom vill, så kan dom kanske få siten att ta skada om dom får 24h att jobba." Alltså det kräver att du går runt och slår sönder automatiska system för hand, gång på gång, för att det ska bli någon skada av det.

 

Det enda hotet mot modern kärnkraft är i princip anfall utifrån, och det går ju att lösa relativt enkelt. AP-1000 reaktorerna är t ex byggda för att tåla att ett jetplan plöjer rakt in i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju fortfarande inga tuttar, så subpar avsnitt. Vem var det gissade närmast på premiärligget på sångerskan?

 

ingen gissade på rätt avsnitt, minns inte vem som tog 4an. närmast skjuter ingen hare.

 

nästa bet, vem kommer amy farrah fowler sexa först(fantasi/dröm räknas också)? jag bettar på leonard, men penny skulle inte förvåna mig.

 

 

Det var e06 alltså?

nej e03

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen gissade på rätt avsnitt, minns inte vem som tog 4an. närmast skjuter ingen hare.

 

äsch, jag tog den med handgranat.

 

e04 - ni andra har fel.

 

 

:(

 

Penny skulle väl vara om båda blev riktigt jävla apfulla. Samma fast ännu fullare med Sheldon. Leonard tror jag är uteslutet.

 

Nej nej, skulle Sheldon sexa någon annan en Penny först så blir jag förvånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

inte jätteimponerad

 

 

angående tv4 där det sägs att LCHF orsakar demens och ändrad hjärnstruktur var tydligen baserat på att möss åt detta:

http://www.taconic.com/user-assets/Documents/Taconic_D12492.pdf

vilket klassades som LCHF. de fick hjärnskador och blev extra feta. alltså orsakar LCHF för människor hjärnskador. QED

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte jätteimponerad

 

 

angående tv4 där det sägs att LCHF orsakar demens och ändrad hjärnstruktur var tydligen baserat på att möss åt detta:

http://www.taconic.com/user-assets/Documents/Taconic_D12492.pdf

vilket klassades som LCHF. de fick hjärnskador och blev extra feta. alltså orsakar LCHF för människor hjärnskador. QED

 

Nä det förvånar mig inte att du inte blev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det förvånar mig inte att du inte blev.

 

antar att du inte heller förväntar dig att jag ska orka förklara varför typ varje stycke är felaktigt, irrelevant eller missrepresenterande. var mest non sequiturs eller implicerade non sequiturs.

 

men oavsett vad jag tycker om artikeln så är det ju inget i den som sågar min kost(modifierad paleo). äter för övrigt en sharonfrukt medan jag skriver inlägget och har 3 ciabattabröd i kylen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äsch, om du kan stånga horn med Trillske wall-of-text efter wall-of-text kan du väl stycka upp den där artikeln och såga den?

 

Själv tar jag inte ställning i frågan, är för oinsatt. Men det vore ju intressant läsning åtminstone.

 

Varför förvarar du ciabattabröd i kylen? Ciabatta är ju nöten, men har aldrig tänkt på att lägga dom i kylen. :)

 

 

btw, nån här som käkar proteinpannkakor? högt med protein, relativt lågt med kolhydrater dvs. Recept? Allt jag testat hittils har varit rätt kasst. (i deffsyfte dvs. 20 liter grädde och 500gram smör i en smet duger icket!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äsch, om du kan stånga horn med Trillske wall-of-text efter wall-of-text kan du väl stycka upp den där artikeln och såga den?

 

Själv tar jag inte ställning i frågan, är för oinsatt. Men det vore ju intressant läsning åtminstone.

 

Varför förvarar du ciabattabröd i kylen? Ciabatta är ju nöten, men har aldrig tänkt på att lägga dom i kylen. :)

 

Precis det varken han eller LCHF-maffian (heltok ej inkluderad i den som sagts) kan ju. Man kommer inte längre än att det inte finns något att komma med från deras sida och att deras "kolhydrater -> insulin -> fetma" är fel. Det var en intressant teori, det kan jag absolut ge dem. Men vi vet att det inte stämmer.

 

Jag tyckte för övrigt det var sjukt intressant att det verkligen gjorts en studie där man sprutat in insulin i näsan på folk och kollat vad som hänt :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat proteinpannkakor ja och det var äckligt.

 

Mmsports säljer ett vassleprotein som är specialbehandlat för att tåla matlagning. Jag har inte provat det men ska köpa det nästa beställning. Hur man än gör kommer det säkerligen krävas mjöl för att det ska bli gott, det är min teori. Men byta ut mjölet mot hälften av proteinet funkar förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det senaste är väl snarare att leptinresistans är den drivande orsaken bakom övervikt snarare än insulinpåslag.

 

re: råtter och människor så är väl gnagare inte sådär väldigt lämpade som försöksdjur med tanke på att de är fröätare. kan ju vara jag som har missat något med..eftersom de som utför studierna uppenbarligen tycker de är lämpliga som försöksdjur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

re: råtter och människor så är väl gnagare inte sådär väldigt lämpade som försöksdjur med tanke på att de är fröätare. kan ju vara jag som har missat något med..eftersom de som utför studierna uppenbarligen tycker de är lämpliga som försöksdjur.
Det är rimligen av praktiska orsaker. Det finns massor av olika råttvarianter avsedda för djurförsök (vilket gör att man bland annat lätt kan kontrollera för genetisk varians mellan försöksdjur), de har en hanterbar storlek och livscykel, kostar inte vansinnigt mycket osv. Att labba på labba på 40 råttor är antagligen ur forskarhänseende att föredra på en massa sätt framför att labba på 40 grisar eller, än värre, 40 superaggro chimpanser som dessutom är skickliga bajskastare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat proteinpannkakor ja och det var äckligt.

 

Mmsports säljer ett vassleprotein som är specialbehandlat för att tåla matlagning. Jag har inte provat det men ska köpa det nästa beställning. Hur man än gör kommer det säkerligen krävas mjöl för att det ska bli gott, det är min teori. Men byta ut mjölet mot hälften av proteinet funkar förhoppningsvis.

 

http://www.crossfitnordic.se/davids-ekologiska-paleobrownie-jag-ater-bara-mat-som-smakar-gott-12890/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

droool.gif

 

Efter deffen blir det helt klart att dra en såndär post-workout. Skippar väl ekosnurren på ingredienserna möjligen.

 

hittade förresten http://www.proteinpow.com/ - rätt kul sida om man gillar användandet av prottepulver i bakverk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingredienser:

3 ekobanan

30 g krossade ekovalnötter

70 g ekokakao

100 g ekokokosflingor

15 st 53-63 g ekoägg

50 g ej smaksatt eller sötat proteinpulver

stevia

ev. 2dl ekologiskt kaffe om man vill.

 

Totalt P F K

249 216 106

Kcal: 3364

Inte för att det är ovanligt, men det är lätt att reta sig lite på ambitionsnivån gällande precisionen som receptmakare brukar röra sig med. Jag antar att viktspecifikationen gällande äggen är så att ingen ska råka ersätta med vaktel- eller strutsägg.

 

Paleo är väl också lite optimistisk beskrivning av något som innehåller 3-4 ingredienser som är hårdprocessade eller haft låg/ingen tillgänglighet under mänsklig evolutionär historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...