Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Där hann du med mer än ett dåligt argument. Elitidrottare har helt andra förutsättningar än vanliga motionärer. Det kan man bland annat se när nybörjade på gymmet ska göra en arnold och träna 14 pass i veckan med extremt ostrikt utförande. Det funkar för eliten, men inte för en klen tonåring. Det skulle inte förvåna mig om detsamma går att applicera på motionsträning (jag kan ingen fakta, bara att principen bakom ditt argument var dåligt).

gah, läs posten jag svarade på. jag anmärkte på motargumenten om elitlöpare och påpekade att de faktiskt inte använder den typen av skor som jag är negativ till. alltså är det inte ett argument emot att använda de skorna jag är positiv till.

 

relevanta för att avgöra om löparskor är bra borde vara att jämföra med inga skor alls.

http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1170253/The-painful-truth-trainers-Are-expensive-running-shoes-waste-money.html

 

Sen antyder du att det som evolutionen snickrat ihop alltid är välfungerande, vilket absolut inte stämmer. Du kanske bara formulerade dig otydligt, men likväl är det vad det låter som.

 

angående om hur människan är byggd borde du nog läsa på lite om de biologiska skillnaderna mellan homo sapiens och homo neanderthalis. neanderthal hade större hjärnor, var starkare och använde redskap. ändå tog homo sapiens över på ingen tid alls. vilken fördel hade vi? jo att vi var bättre på att springa så att vi kunde springa ihjäl djur vilket gav oss högre frekvens fångst per jakt än spjut. homo erectus var dålig på att springa och tvingades lita på överfallsmomentet och träffsäkerhet vid 1 spjutkast vilket inte alls funkar lika ofta som att springa ihjäl ett djur.

 

människor vinner för övrigt mot hestar(det finns fatiskt lopp där det tävlas människa mot hest) när det gäller ultramathonlöpning trots vi har opropotionerligt stora hjärnor. däremot förlorar vi en armbrytning mot en chimpans på halva vår vikt.

 

går att springa marathon även om man är 90år gammal. marathon är en av de få fysiska sporter där en 60åring presterar bättre tider än när samma person var 19år. (peak kring 27år för marathon). vi människor är helt enkelt födda till att springa.

 

Hur mycket tränar du på i liggande hantelpress?

 

Har du testat droger ännu?

 

Nöjd med din kropp ännu?

 

17.5->22.5kg

inga narkotikaklassade

mer nöjd iaf. har gått ner runt 6kg iår, 4kg sedan april då jag jag gjorde biometrisk analys. borde kunna gå ner 5kg till utan större problem om jag fortsätter träna i vinterkylan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu mår jag dåligt för att du hade så hetsig och aggressiv ton. :-(

 

gah, läs posten jag svarade på. jag anmärkte på motargumenten om elitlöpare och påpekade att de faktiskt inte använder den typen av skor som jag är negativ till. alltså är det inte ett argument emot att använda de skorna jag är positiv till.

 

relevanta för att avgöra om löparskor är bra borde vara att jämföra med inga skor alls.

http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1170253/The-painful-truth-trainers-Are-expensive-running-shoes-waste-money.html

 

Posten du svarade på hade mer fel än du, men det gör inte att du hade rätt. Anledningen till att proffs inom både styrke- och motionssporter ofta tränar väldigt olikt andra utförare är för att de har helt andra förutsättningar. Du ställde frågan "varför har inte bolt löplabbets dojor" och skrev sedan "de har tunnare skor". Detta antyder att tunnare skor är bättre än löplabbets skor (för genomsnittsmänniskan, får vi väl utgå ifrån att vi pratar om). Så är inte nödvändigtvis fallet (jag antar att experterna är oense, i nuläget skulle jag dock tro att de som sällar sig till boken du länkjade till är minoritet).

 

angående om hur människan är byggd borde du nog läsa på lite om de biologiska skillnaderna mellan homo sapiens och homo neanderthalis. neanderthal hade större hjärnor, var starkare och använde redskap. ändå tog homo sapiens över på ingen tid alls. vilken fördel hade vi? jo att vi var bättre på att springa så att vi kunde springa ihjäl djur vilket gav oss högre frekvens fångst per jakt än spjut. homo erectus var dålig på att springa och tvingades lita på överfallsmomentet och träffsäkerhet vid 1 spjutkast vilket inte alls funkar lika ofta som att springa ihjäl ett djur.

 

människor vinner för övrigt mot hestar(det finns fatiskt lopp där det tävlas människa mot hest) när det gäller ultramathonlöpning trots vi har opropotionerligt stora hjärnor. däremot förlorar vi en armbrytning mot en chimpans på halva vår vikt.

 

går att springa marathon även om man är 90år gammal. marathon är en av de få fysiska sporter där en 60åring presterar bättre tider än när samma person var 19år. (peak kring 27år för marathon). vi människor är helt enkelt födda till att springa.

 

Detta är dock inget bevis för att löpskor är dåliga. Det finns dessutom mängder med saker som skiljer oss från våra förfäder bara 1000 år sen. T.ex. är vi längre och mycket mer stillasittande. Dvs vi försöker leva vårt liv på ett annat sätt, varför vore det inte logiskt om detta krävde vissa kompletteringar på våra kroppar? Och även om vi ägde neandertalarna så är vi inte ursprungligen designade för att t.ex. gå upprätta (lol nu låter det som att jag tror att evolutionen har ett "mål", men det är inte det jag antyder).

 

17.5->22.5kg

inga narkotikaklassade

mer nöjd iaf. har gått ner runt 6kg iår, 4kg sedan april då jag jag gjorde biometrisk analys. borde kunna gå ner 5kg till utan större problem om jag fortsätter träna i vinterkylan.

 

nice :-D

Vill du legalisera cannabis?

 

edit: Dessutom var det ett intressant utlägg om biologin. Det mesta var jag redan bekant med (btw det stavas hästar, lol), men det är alltid roligt att bli påmind om ett sådant sjukt faktum som att vi äger hästar på långdistans. Rekommendera 1-2 böcker i ämnet, det är ju sjukt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu mår jag dåligt för att du hade så hetsig och aggressiv ton. :-(

 

sorry.

 

Posten du svarade på hade mer fel än du, men det gör inte att du hade rätt. Anledningen till att proffs inom både styrke- och motionssporter ofta tränar väldigt olikt andra utförare är för att de har helt andra förutsättningar.

påstod jag något annat? snarare är det väl att de har andra mål än förutsättningar. finns många amatörer som får in fler km löpning än de flesta löparproffs...

 

Du ställde frågan "varför har inte bolt löplabbets dojor" och skrev sedan "de har tunnare skor". Detta antyder att tunnare skor är bättre än löplabbets skor (för genomsnittsmänniskan, får vi väl utgå ifrån att vi pratar om). Så är inte nödvändigtvis fallet (jag antar att experterna är oense, i nuläget skulle jag dock tro att de som sällar sig till boken du länkjade till är minoritet).

av de jag har läst som analyserat vetenskapliga rapporter har nästan alla kommit fram till att dämpade skor ökar skaderisken.

 

 

Detta är dock inget bevis för att löpskor är dåliga. Det finns dessutom mängder med saker som skiljer oss från våra förfäder bara 1000 år sen. T.ex. är vi längre och mycket mer stillasittande. Dvs vi försöker leva vårt liv på ett annat sätt, varför vore det inte logiskt om detta krävde vissa kompletteringar på våra kroppar? Och även om vi ägde neandertalarna så är vi inte ursprungligen designade för att t.ex. gå upprätta (lol nu låter det som att jag tror att evolutionen har ett "mål", men det är inte det jag antyder).

 

men naturen har evolverat fram en upprätt gångstil. visst vi kan försöka förneka vår natur och försöka leva i vattnet hela livet, men enligt mig är det väldigt ofta negativt för ens livsförverkligande att gå allt för långt ifrån hur vi är anpassade att leva.

 

just när det gäller springa så funkar naturens lösning väldigt bra och den teknik som är mainstream idag funkar enligt mig dåligt. detta baserar jag på de rapporter jag har läst, de recensioner och anekdoter jag har läst av andra och på min egen erfarenhet. jag känner skillnaden i mina knän efter varje pass.

 

Vill du legalisera cannabis?

ja. är ju som bekant rätt liberal och tycker man ska få göra som man vill med sin egen kropp. personligen har jag ännu inte blivit övertygad om att knark är något för mig. börjar tycka lite samma sak om alkohol, minskat min konsumtion rätt mycket på sistone, ångrar mig nästan alltid när jag dricker för mycket. ska försöka begränsa mitt drickande till goda viner, enstaka öl och dyr starksprit. börja tacka nej till tequila och sambuca-shotsen.

 

 

edit: Dessutom var det ett intressant utlägg om biologin. Det mesta var jag redan bekant med (btw det stavas hästar, lol), men det är alltid roligt att bli påmind om ett sådant sjukt faktum som att vi äger hästar på långdistans. Rekommendera 1-2 böcker i ämnet, det är ju sjukt intressant.

det stavas hest:

http://www.googlebattle.com/?domain=hest&domain2=h%E4st&submit=Go%21

 

kan varmt rekommendera born to run. sjuuuukt bra bok:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0307266303

http://www.amazon.com/Born-Run-Hidden-Superathletes-Greatest/product-reviews/0307266303/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

After five months of wearing vibram's fivefingers (vff) footwear pretty steadily anywheres indoors over the winter, and now again finally outdoors, a few things have happened: my gait has improved (i credit z health drills with free footing footwear like the vff's), but in particular

i don't like wearing shoes anymore - even sneakers. They feel - funny. And what's weirder still - heavy.

 

Since i wrote about how to fit vff's , it's been cold and wintery, or cold, wet and wintery, and i've been wearing the vff's mainly at the office and at home - not outside. And they've been great. They've been particularly super in long haul airline flights - so nice to wiggle toes, get a bit more comfortable and be able to go for an aisle stroll to stretch. I've been glad of the Injinji toe socks as liners for these to keep the feet a treat warmer, but the main thing is, these shoes induce positive change not just at the feet, but in overall being-in-the-bodiness. This enhancement/awareness may be in part because my feet are now connecting more with the world more of the time. That perhaps enhances or better enables the proprioceptors in my feet to say where they are in space. Also, because the foot is more free to move, a more natural and appropriate gate is coming back. It's a treat to ditch the orthotics. Why is wearing thin soled foot wear with toe pockets such a big deal?

 

Proprioceptioning the World through Sole(s)

One of the issues with shoes is that they separate us from the environment. Now most of us would see this as a good thing. For those who like their kodiaks or other steel-toed work boots for office attire, we fear something could drop on one's foot - a block of photocopier paper perhaps - and that would smart. And outside, there are hazards on our streets, we feel. Broken glass must be everywhere. We want to protect ourselves from that. That's what a thick sole provides. Or because these concrete roads and walks are SO unnatural, we want shoes with extra cushioning to protect ourselves from these surfaces. Similarly, standing on our feet all day, surely we want the best cushioning?

 

Everything affects everything?

The costs of each of these foot binding strategies is two fold: awareness and gait. If we wear padding we don't have to be so aware of moving around objects that might bump into us. If we don't have to watch where we put our feet and can be casual about our stepping - in fact step poorly because there are no consequences to our feet, does this lack of movement subtlety or envirnoment awareness start to impact the rest of our bodies?

 

Take gait: problems with gait in running - such as over pronation - are often addressed by orthotics - and artificial support placed in the shoe - rather than on thinking about the whole movement and improving the gait itself - as if gait can't change. Gait is not just something that happens in the foot. It's a whole body movement. If something is hinky in the foot, it will work its way up the chain through the rest of the body's connections with stride and each step we take. Orthotics (by way of example) also only focus on the foot as both the site of the problem and the solution. But what if the problem starts in the shoulders or the lower back and just manifests in the foot that seems to over pronate? So what does this have to do with thin soled shoes?

 

When our feet are in inflexible, well padded sneakers, say, we actually have less awareness of our gate - we are protected from it - that awful heal strike is counteracted in some respects by the Super Cushion, for instance.

 

What happens when we take off our shoes and run barefoot - outside. Most folks i've chatted with would not even contemplate going shoesless on sidewalks - never mind the oceans of rusty nails and broken glass, it's "the impact" of course that is feared.

 

And yet there are growing numbers of barefooting runners. Are they built differently than the rest of us?

 

Running Outside on Pavement without the Cushion

Here's where i've really noticed the change that z health and vff's hath wrought. I used to run alot of x-country. Now i occasionally run to work or home. When i first wore the VFF's and had my first run experience in them, ya it was a little funny - couldn't do the heel down at all without jarring myself silly - had to run up on the balls of my toes. But from what i read about gait and stride, that's not entirely "natural" either not to have the heal come into play.

 

Then the winter really kicked in and it became too cold to wear the VFF's to work. In the past few days, it's become warm enough a 7C to wear 'em again. And so i ran home - including a big down hill pounder that should really test heal work. And it was easy. Simple. Dare i say natural. Was not thinking about stride.

 

So intriguingly, at least to me, after walking around daily in VFF's *indoors* my stride is such that it's now easy to run outdoors. On pavement. In as near to barefeet as one's likely to get with some kind of foot covering.

 

Now i've been doing z drills to work on the over pronation that i have in my asymmetrical stride, and i'm looking forward to getting the improvement checked in a few months, but in the interim, i know that having barefoot like footwear has made it possible for me to be more aware of my stride - to feel the whole foot move. That awareness is both challenging to achieve in shoes, and then challenging to apply in shoes, since shoes are typically too ridgid to respond to the whole foot move.

 

Consequences are that the issues with my back are also finding greater relief.

 

So in the end, here's what i'm thinking: i had a z health assessment that helped me find appropriate drills to address my gait issues; i practice these drills. But i also practice walking. It's something most of us do every day, everytime we stand up to move to somewhere else. Where i work it's a long building. So walking from one end of the building to the other (90 secs) is a lot of steps. That's good practice. With the VFF's i can be far more aware of my feet - feel what they're doing across each joint. IT's very cool. Really. I feel like i am more in my body, more aware and just feel better as a result.

 

The down side - if it is a down side - is that i just reached a point the other day where i couldn't stand wearing my winter shoes anymore. They just felt heavy and it felt like my feet were all trussed up, and i just said ok that's enough. Lucky for me, i guess, the weather has turned sufficiently in the centigrade to allow me to wear a pair of VFF Flows. It felt quite daring the other day wearing them in the real world - onto the train platfrom, onto the train, walking around an unfamiliar city. But it was great. It was really great. My feet did not feel weighted down or tied it. It may be difficult to believe that one's feet *could* feel so encumbered by cross country goretex runners (what my winter "boots" are), but that's how it's been feeling.

 

I'm not quite sure what i'm going to do about some time i have to spend this coming week where it's currently -20C. Suck it up and wear the shoes, i guess, until Vivo gets its boot sizing worked out, and be glad it's only for brief jaunts.

 

Fashionistas

There have been a number of places where people have said "those look really comfortable - wish i could wear them, but i'd never get away with it where i work"- I wonder if that's true. If one could wear black pumps, why not black vibrams? or black crepe soled shoes, why not black vibrams?

 

Not that one has to wear VFF's - there are it seems a variety of thin soled shoes that many folks in the z community and other free-feet-is-best spaces suggest. My past 5 month experience has been with VFF's - i've enjoyed how light and easy they are to shove in my pack to get to work or take on a trip. I also like how my feet have adapted to learning how to be multi-jointed instruments again.

 

So, if you're contemplating freeing your feet, only half a year-ish on, at least in my experience, it's been entirely worth it. Recommended highly.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var och prövkörde en A5 coupe, 211hk, quattro och manuell låda. var inte imponerad. 370k skulle en A5 SB s-tronic snikutrustad kosta efter 30kkr prutande.

 

jämför med att köpa en golf 1.8T med DSG(och fungerande ESP) kostar ca 200kkr. då får man dessutom alcantara(som kostar 22k extra på audin) och i övrigt rätt likvärdigt utrustad. chippar man den får man 215hk vilket är 4 mer än audin som väger 400kg mer. för 170kkr mindre. personligen sitter jag bättre i golfen också. provkört den 7växlade automatlådan och den är helt underbar.

 

visst audin är finare och mer exklusiv, men å andra sidan skulle det göra att jag blev mer rädd om den och kanske inte ha lika kul i den.

 

 

så det blir nog en golf för mig trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad springer du 2 resp 5km på?

Jag har ett vad med en bekant att springa 5km under 20min innan 10oktober, jag testade igår och klockades på 23.42. Nota bene!! Jag har har inte motionerat sedan dackefejden. Vad ger du mig för möjligheter?, ur ett objektivt perspektiv (vill inte ha någon boost höjande kommentar, utan en straight forward)

Jag har dock en bakgrund som elitidrottare, men som tidigare nämnt var det länge sedan, men en explosiv förbättring är dock annalkande!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad springer du 2 resp 5km på?

Jag har ett vad med en bekant att springa 5km under 20min innan 10oktober, jag testade igår och klockades på 23.42. Nota bene!! Jag har har inte motionerat sedan dackefejden. Vad ger du mig för möjligheter?, ur ett objektivt perspektiv (vill inte ha någon boost höjande kommentar, utan en straight forward)

Jag har dock en bakgrund som elitidrottare, men som tidigare nämnt var det länge sedan, men en explosiv förbättring är dock annalkande!!!

 

ingen aning. men springer 2.1mil på typ 1.50h utan större problem, så antar jag springer 1km på 110 / 21 = 5,23809524minuter iaf. putsa tiden ner till 4min borde inte vara omöjligt. vore kul att testa, väntar på min iPhone 3Gs med gps så jag kan kolla. springer sällan överdrivet fort, springer lugnt och länge istället.

 

om du har varit elittränad innan så har du nog goda möjligheter att kunna träna upp dig rätt snabbt igen. 10oktober är en månad vilket ger rätt bra tid att komma tillbaka. om vadet är om en större summa så att du faktiskt kommer anstränga dig för det så ger jag dig 85% att lyckas.

träna 6dagar/vecka i 3veckor, varannan lång jogging, varannan intervallträning, sista veckan avslutar du med ett intervallpass 3dagar innan loppet. sedan bara vila och käka pasta carbonara ed. öppna i ett högt tempo och försök hålla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen aning. men springer 2.1mil på typ 1.50h utan större problem, så antar jag springer 1km på 110 / 21 = 5,23809524minuter iaf. putsa tiden ner till 4min borde inte vara omöjligt. vore kul att testa, väntar på min iPhone 3Gs med gps så jag kan kolla. springer sällan överdrivet fort, springer lugnt och länge istället.

 

om du har varit elittränad innan så har du nog goda möjligheter att kunna träna upp dig rätt snabbt igen. 10oktober är en månad vilket ger rätt bra tid att komma tillbaka. om vadet är om en större summa så att du faktiskt kommer anstränga dig för det så ger jag dig 85% att lyckas.

träna 6dagar/vecka i 3veckor, varannan lång jogging, varannan intervallträning, sista veckan avslutar du med ett intervallpass 3dagar innan loppet. sedan bara vila och käka pasta carbonara ed. öppna i ett högt tempo och försök hålla det.

 

Jag kommer "faktiskt" anstränga mig, och tycker din analys var klockren, jag ger mig själv 85-90% att lyckas, och intervallträning alternerat med långdistans är nog den ultimata combon. Tror även jag kommer testa distansen på tid 1ggr/vecka för att se ev progress alt bakslag.

Det skulle vara intressant att åta sig någon sjuk utmaning i framtiden av det ockulta slaget.

Har du något förslag på någon rolig utmaning rörande löpning? (tex springa till Thailand, gå en thaiboxning match och springa hem på 4 veckor etc)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer "faktiskt" anstränga mig, och tycker din analys var klockren, jag ger mig själv 85-90% att lyckas, och intervallträning alternerat med långdistans är nog den ultimata combon. Tror även jag kommer testa distansen på tid 1ggr/vecka för att se ev progress alt bakslag.

Det skulle vara intressant att åta sig någon sjuk utmaning i framtiden av det ockulta slaget.

Har du något förslag på någon rolig utmaning rörande löpning? (tex springa till Thailand, gå en thaiboxning match och springa hem på 4 veckor etc)

 

hmm, spring mot havet, välj ett håll, spring längs kusten det hållet tills du kommer tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla utom du har förstått att du har bristfällig skicklighet.

 

Bristfällig ja men inte särskilt dålig heller och troligtvis inte sämre än din. Men motbevisa mig gärna genom att lämna nick och site så att jag kan kolla i sharkscope.

 

idag har jag blandat nl400-nl2k

senaste 300k händerna har jag 11bb/100händer på nl400-nl5k främst.

 

:h: PF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...