Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Riggdevil

 

 

 

 

Reg.datum: May 2008

Inlägg: 495

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Citat:

Ursprungligen postat av heltok

alla utom du har förstått att du har bristfällig skicklighet.

 

Bristfällig ja men inte särskilt dålig heller och troligtvis inte sämre än din. Men motbevisa mig gärna genom att lämna nick och site så att jag kan kolla i sharkscope.

__________________

Å du, glöm inte Omega 3.

 

 

 

Hur känns det när Riggdevil tvivlar på din förmåga? :lol:

 

Edit: Neeej, jag var lite sen med den. Miketime var snabbare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riggdevil

 

 

 

 

Reg.datum: May 2008

Inlägg: 495

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Citat:

Ursprungligen postat av heltok

alla utom du har förstått att du har bristfällig skicklighet.

 

Bristfällig ja men inte särskilt dålig heller och troligtvis inte sämre än din. Men motbevisa mig gärna genom att lämna nick och site så att jag kan kolla i sharkscope.

__________________

Å du, glöm inte Omega 3.

 

 

 

Hur känns det när Riggdevil tvivlar på din förmåga? :lol:

 

såhär känns det:

 

 

edit: nu var jag kanske ltie omogen... hoppas ni som hann se bilden uppskattade den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sprang precis 50min i mina fivefingers. mkt på asfalt. vaderna blev riktigt stela efter 30min, kommer nog ha mkt träningsvärk imon. men kände verkligen inget i knäna och noterade inget obehag i högerfoten efter 20+min denna gången. misstänker att jag fokuserat lite väl mycket på högrefoten och sprungit lite onödigt mycket på tå på den innan. funkar bäst om man inte tänker utan bara springer och låta stimuli från foten avgöra hur man springer.

 

har alltså sprungit

20min

40min

50min

i mina fivefingers på 5dagar. rätt mycket brantare ökning än alla guider har rekommenderat. känns skitbra iaf. men ska nog lugna ner mig lite så jag inte skadar mig. har blivit för mycket för jag har varit lite optimistisk med min stig-selection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer "faktiskt" anstränga mig, och tycker din analys var klockren, jag ger mig själv 85-90% att lyckas, och intervallträning alternerat med långdistans är nog den ultimata combon. Tror även jag kommer testa distansen på tid 1ggr/vecka för att se ev progress alt bakslag.

Det skulle vara intressant att åta sig någon sjuk utmaning i framtiden av det ockulta slaget.

Har du något förslag på någon rolig utmaning rörande löpning? (tex springa till Thailand, gå en thaiboxning match och springa hem på 4 veckor etc)

 

spring match , HU allin hela bankrullen +sidebets sponsorer websida och hela kittet.ni startar på argentinas sydspets och springer hela vägen till Stockholm och det finns två alternativ för seger antingen ger motståndaren upp innan han har nått målet eller så når du målet före motståndaren.

 

altenativ två. ta dig till dariens gap. korsa skiten, gärna levande. bonus för militär konfrontation med gerillan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sprang precis 50min i mina fivefingers. mkt på asfalt. vaderna blev riktigt stela efter 30min, kommer nog ha mkt träningsvärk imon. men kände verkligen inget i knäna och noterade inget obehag i högerfoten efter 20+min denna gången. misstänker att jag fokuserat lite väl mycket på högrefoten och sprungit lite onödigt mycket på tå på den innan. funkar bäst om man inte tänker utan bara springer och låta stimuli från foten avgöra hur man springer.

 

har alltså sprungit

20min

40min

50min

i mina fivefingers på 5dagar. rätt mycket brantare ökning än alla guider har rekommenderat. känns skitbra iaf. men ska nog lugna ner mig lite så jag inte skadar mig. har blivit för mycket för jag har varit lite optimistisk med min stig-selection.

 

 

inte insatt i dina 5fingersskor men kan man inte uppnå samma effekt med att springa på tårna med vanliga skor?

 

brukar vara en "standard" del av träningen att typ hitta en backe att springa uppför med bara tårna och få träningsverk i vadern 3dagar efter.

 

samma sak går att göra på gym med elevation på maskinen.

 

 

men man orkar väl endast typ 1/6 av vad man annars orkar springa i längd och hastighet?

 

 

vadmuskulaturen är väl sjukt mycket mindre utvecklad än låren oavsett hur mycket du tränar de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skaffar du inte en androidtelefon istället? ;_; mac suger, orka stänga ner spotify för att kunna skicka ett sms. Å så har de inte öppen källkod och är generellt evil.

 

backgrounder fixar detta.

 

Anser du dig själv som en s.k. ensamvarg?

 

mjo. :(

 

inte insatt i dina 5fingersskor men kan man inte uppnå samma effekt med att springa på tårna med vanliga skor?

 

brukar vara en "standard" del av träningen att typ hitta en backe att springa uppför med bara tårna och få träningsverk i vadern 3dagar efter.

 

samma sak går att göra på gym med elevation på maskinen.

 

 

men man orkar väl endast typ 1/6 av vad man annars orkar springa i längd och hastighet?

 

 

vadmuskulaturen är väl sjukt mycket mindre utvecklad än låren oavsett hur mycket du tränar de?

 

problemet med vanliga skor är att man inte får någon feedback från fötterna och tvingas forcera framfotastegen mentalt varje gång. springer man 1h så blir det lätt att man slarvar. med tunna skor så gör det ont om man springer fel så man slutar göra det.

 

ingen aning om att springa i backar. aldrig tränat seriös löpning. men springer mycket backar. tror väldigt många belastar sina hälar i nedförsbackar. något man märker väl när man springer i fivefingers att nedför vill man ta många små steg, i vanliga skor tar man lätt för långa steg och tvingas landa på hälen. så kan tänka att uppförsback-träning är väldigt dåligt för de flesta då nedförbackspringade skadar deras knän.

 

de flesta moderna människors vad och fotmuskulator är outvecklad men är ju bara att träna upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Även intressant att artikeln uppskattar vad Kasparov har tjänat under sin karriär, för det har jag undrat. Närmare 230miljoner SEK påstår dom, wp.

 

It is estimated that Kasparov earned over 30 million US$ or 23 million Euros during his chess career, and has a staff of twenty people working for him, including chauffeurs, bodyguards and cooks.

 

och ändå har han såhär oballer grindhörna:

carlsen03-kasparov.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att du är en "ensamvarg" ? Nyfiken lite på hur du tror du blev sådan och varför, för vi kan ju utgå ifrån att du inte blev född sådan då människan by nature inte söker sig bort från flockbeteende overall.

 

Brist på intellektuell stimuli?

Tråkigheter/Svårigheter socialt eller annat i barndomen som vände dig inåt?

Ren och skär avsky för mänskligheten och allt det står för?

Dexter?

 

:) Vad jag menar är att jag tror det i första hand beror på den primära cirkeln eller sekundära cirkeln som styrde dig åt det hållet eller hur man nu betecknar familjen/nära vänner och den yttre umgängetskretsen.

 

Följdfråga om den passar:

Tror du rätt umgänge, stimulans, terapeut eller vad som kan få dig att bli mer social/utåtriktad, i överlag gladare eller lyckligare som person om du nu känner att du är i någon form av statisk likgiltighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller du med om detta? Varför?/Varför inte?

 

Saxxat ur Jmans Well

 

"I agree with you that people overuse the excuse of "that's a terrible call vs. my range" to justify bad plays of their own, and to sound smart.

 

I don't try to put my opponent in spots where he can't make a right decision vs. my range. I try to get him to make the wrong decision for my hand."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att du är en "ensamvarg" ? Nyfiken lite på hur du tror du blev sådan och varför, för vi kan ju utgå ifrån att du inte blev född sådan då människan by nature inte söker sig bort från flockbeteende overall.

 

Brist på intellektuell stimuli?

Tråkigheter/Svårigheter socialt eller annat i barndomen som vände dig inåt?

Ren och skär avsky för mänskligheten och allt det står för?

Dexter?

 

:) Vad jag menar är att jag tror det i första hand beror på den primära cirkeln eller sekundära cirkeln som styrde dig åt det hållet eller hur man nu betecknar familjen/nära vänner och den yttre umgängetskretsen.

 

en del är säkert ärftligt. min pappa är nog mer ensamvarg än jag är. min uppväxt präglades väl en del av mina föräldrars separation fick mig att fly in böckernas värld. sedan flyttade vi vilket gjorde att avståndet blev längre till mina barndomsvänner. min pappa var el-lärare och fick väldigt tidigt en dator(från skolan) som jag växte upp kring. dessa faktorer misstänker jag bidragit till att göra mig till ensamvarg.

 

ingen direkt avsky för mänskligheten, men lite besviken på hur lite ens egenskaper uppskattades i barndomen kanske. i sverige råder jantelag, gissar att barn med liknande situation uppskattas mer i t ex kina där prestationer i kunskapsämnen uppmuntras.

 

dexter ska bli kul att se. skönaste introt imo. är någon annan ljudsekvens ur dexter, stråkar som går i bakgrunden som ger mig rysningar. riktigt bra serie.

 

Följdfråga om den passar:

Tror du rätt umgänge, stimulans, terapeut eller vad som kan få dig att bli mer social/utåtriktad, i överlag gladare eller lyckligare som person om du nu känner att du är i någon form av statisk likgiltighet?

jag har varit väldigt social i perioder. speciellt när jag backpackade runt, då bodde vi oftast 2-3/st tillsammans och var 10-20pers som umgicks dagligen i flera månader. mådde rätt bra då, önskar jag kunde må så bra nu, fast alternativkostnaden att inte grinda suger :(

men i perioder behöver jag få vara själv, kan bli rätt frustrerande att umgås med folk intensivt för länge.

Håller du med om detta? Varför?/Varför inte?

 

Saxxat ur Jmans Well

 

"I agree with you that people overuse the excuse of "that's a terrible call vs. my range" to justify bad plays of their own, and to sound smart.

 

tycker sällan jag hör folk säga det nuförtiden. tycker mest man låter dum om man säger det.

 

I don't try to put my opponent in spots where he can't make a right decision vs. my range. I try to get him to make the wrong decision for my hand."

första påståendet säger ju inget. det är ju omöjligt så varför skulle han försöka det. andra påståendet stämmer säkert. skulle inte förvåna mig om jman försöker få motståndare att ta fel beslut mot hans hand. men spela hand vs hand är så 2006. tycker han hellre borde fokusera på att vinstmaximera sin hand vs motståndarens range, inte jaga felaktiga beslut. rent allmänt, sklanskys fundamentala theorem om misstag med öppna kort etc är nog mer destruktiv än konstruktiv att använda sig av i jakten på bra poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst genom diskussionen om vilka skor man ska ha när man löptränar lite snabbt. Förstår dock inte allt. Är lite dum;-) Spinger själv en del men vill gärna springa mer. Har dock haft ont i ljumskarna från och till senaste tiden och fått köra på motionscykel istället:-(

Inte så säker på att mina ljumskproblem endast beror på fel skor men är förmodligen en bidragande faktor. Beror nog mest på att jag slappat med styrketräningen och därmed fått en svagare bål som är rätt viktig i samband med löpning (tror jag iaf).

Du själv?? Har du haft problem med ljumskarna? Åtgärder?

De skor du snackar om, khaki fivefingers classic. Hittade dom på addnature.com (bästa sida för att beställa hem dessa?) och det första som slog mig var att det här kommer göra ont. Speciellt om man springer på asfalt och långa sträckor. Känns mer som en inomhusmockasin än en löpsko imo. Men det du säger att man tvingas springa på ett, för leder och kropp i allmänhet, bättre och effektivare sätt låter intressant.

Du har säkert nämnt det tidigare, men varför är en sån här sko bättre än en traditionell löpsko ur en skadesynvinkel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst genom diskussionen om vilka skor man ska ha när man löptränar lite snabbt. Förstår dock inte allt. Är lite dum;-) Spinger själv en del men vill gärna springa mer. Har dock haft ont i ljumskarna från och till senaste tiden och fått köra på motionscykel istället:-(

Inte så säker på att mina ljumskproblem endast beror på fel skor men är förmodligen en bidragande faktor. Beror nog mest på att jag slappat med styrketräningen och därmed fått en svagare bål som är rätt viktig i samband med löpning (tror jag iaf).

Du själv?? Har du haft problem med ljumskarna? Åtgärder?

De skor du snackar om, khaki fivefingers classic. Hittade dom på addnature.com (bästa sida för att beställa hem dessa?) och det första som slog mig var att det här kommer göra ont. Speciellt om man springer på asfalt och långa sträckor. Känns mer som en inomhusmockasin än en löpsko imo. Men det du säger att man tvingas springa på ett, för leder och kropp i allmänhet, bättre och effektivare sätt låter intressant.

Du har säkert nämnt det tidigare, men varför är en sån här sko bättre än en traditionell löpsko ur en skadesynvinkel?

 

jag snackar inte om classic khaki. det var supertequila. jag köpte fivefingers KSO i taupe. det är lite mer anpassade för terränglöpning. finns en bra modellguide:

http://www.begin2dig.com/2008/11/fitting-vibram-five-fingers-and-injinji.html

inside information, i mars 2010 kommer 2 nya modeller släppas varav ena heter speed, den blir nog övernöten för löpare. i höst kommer trek, den är säkert bra den med.

 

skulle inte förvåna mig om dämpade skor belastar ljumskar/bål mer. min rygg mår iaf bättre sedan jag bytte löpstil, enligt h2f så kunde det bero på det.

 

citerar mig själv på irc:

<heltok> tänkte på det, köpte ju ett par skor för 1400kr på löplabbet dagen innan göteborgsvarvet

<heltok> under loppet fick jag sjukt ont i knäna

<heltok> första gången jag fått så ont

<heltok> kopplade inte att skorna nog var anledningen till att jag fick ont

 

angående att springa på asfalt så är det lite halvjobbigt i fivefingers-skor. men hellre jobbigt än att skada sig imo. kommer nog göra det en del fram mot våren, siktar på att springa stockholm marathon i fivefingers.

 

anledningen att de är bättre är för att man dämpar steget med framfoten vilket ger en mindre stöt:

fel vs rätt teknik:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förklaringen. Nu klarnade det vad det handlar om. Att "tvinga" kroppen att springa med en sådan teknik som vi människor är designade för (rätta mig om jag har fel). Vetefan om jag ska vänta tills de släpper den här "speed"-modellen du snackar om eller om jag ska köpa KSO-modellen. Största farhågan är att jag mestadels springer på asfalt och att det kommer bli för hårt med dessa skor. Vad tror du? Kanske bäst att söka sig till närmaste grönområde och köra på gräs med KSO istället. I början iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förklaringen. Nu klarnade det vad det handlar om. Att "tvinga" kroppen att springa med en sådan teknik som vi människor är designade för (rätta mig om jag har fel). Vetefan om jag ska vänta tills de släpper den här "speed"-modellen du snackar om eller om jag ska köpa KSO-modellen. Största farhågan är att jag mestadels springer på asfalt och att det kommer bli för hårt med dessa skor. Vad tror du? Kanske bäst att söka sig till närmaste grönområde och köra på gräs med KSO istället. I början iaf.

 

eller grus... jag cyklar till skogen, har man bil är det väl ett alternativ.

 

tror du ska vara mer oroad för att springa i vanliga skor på asfalt. det är inte sååå farligt, sprang ju på asfalt sist. först 10min till skogen, sedan 10min från skogen efter 30min löpning däremellan. var främst på hemvägen då mina vader var rejält stela som det var jobbigt. men är väl vanesek. finns ju folk som springer marathon barfota på asfalt så uppenbarligen går det att träna sig till det:

jag resonerade ltie som du, funderade på att vänta till trek. men kom fram till att jag inte vill skada mig och var så jävla peppad efter att ha läst born to run så jag slog ringde h2f(distributören i sverige) som inte tyckte jag skulle vänta på trek utan till speed och köra KSO tills dess. trek ska vara bra, men svår att hålla luktfri. låter kanske som försäljningsnack, men han kändes ärlig, dessutom kostar ju trek massor mer än KSO så vetefan om det var EV+ för honom att lura på mig KSO.

 

kommer även en modell bikila uppkallad efter någon legend som ska vara mer inriktad på tävling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...