Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

min stora brist i schack, att jag är för passiv:

 

[Event "ChessCube Game"]

[site "www.chesscube.com"]

[Date "2009.08.26"]

[Round "-"]

[White "wisekra@chesscube.com"]

[black "heltok@chesscube.com"]

[Result "1/2-1/2"]

[WhiteElo "1842"]

[blackElo "1675"]

[Time "5:00"]

[TimeControl "5 min"]

[Variant "chess 960"]

[setUp "1"]

[FEN "brkrnnqb/pppppppp/8/8/8/8/PPPPPPPP/BRKRNNQB w KQkq -"]

 

1. b3 g5 2. g3 Bxa1 3. Rxa1 Qg7 4. c3 d5 5. d4 Nd6 6. Nd3 Nb5 7. Kb2 Nxd4 8. cxd4 Qxd4+ 9. Kc2 Rd6 10. e3 Rc6+ 11. Kd2 Qc3+ 12. Ke2 Rd6 13. Rac1 Qa5 14. Rc2 b5 15. Nd2 O-O-O 16. Rdc1 c6 17. Ne5 Rf6 18. Nxc6 Bxc6 19. Rxc6+ Rxc6 20. Rxc6+ Kb7 21. Qc1 Ng6 22. Qc2 e5 23. Nf3 d4 24. exd4 exd4 25. Nxd4 Rxd4 26. Rxg6+ Kb8 27. Rg8+ Rd8 28. Rxd8+ Qxd8 29. Qc6 Qe7+ 30. Kf1 f6 31. Qa8+ Kc7 32. Qxa7+ Kd8 33. Qxe7+ Kxe7 34. Ke2 Ke6 35. Kd3 Ke5 36. f3 f5 37. Bg2 Kd5 38. f4+ Kd6 39. fxg5 Ke6 40. Bf3 Kf7 41. h4 Kg6 42. Kd4 h5 43. Kc5 Kf7 44. Kxb5 Ke6 45. Kc5 Ke5 46. Kc4 Kd6 47. Kd4 Ke6 48. Kc5 Ke5 49. Kc6 Ke6 50. Kc5 1/2-1/2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

punkt kommer med ny info, det gör inte stor bokstav i början av mening. jämför andra skriftspråk, rätt många många som saknar stor bokstav. ni som lärt er andra skriftspråk i vuxen ålder, hade ni föredragit att lära er skriva/läsa 56 olika tecken eller 28?

 

att det ser bättre ut estetiskt är ett kasst argument, det är en ren vanesak. när ni läser en tysk text ser den mer estetisk ut?

Nyss sa du att det var en irc-skada, och nu försöker du försvara och rättfärdiga att du inte använder stor bokstav "för det är onödigt". Vilket är det? :P

 

Punkt kommer med samma info som stor bokstav i början av en mening, nämligen att ny mening börjar. Det är lättare att se var ny mening börjar med både stor bokstav och punkt, istället för bara punkt.

 

Visst är det en vanesak men det betyder inte att det är fel. Om 95% av det man läser skrivs någorlunda korrekt kommer man reagera på om någon plötsligt slutar använda punkt, stor bokstav eller styckeindelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss sa du att det var en irc-skada, och nu försöker du försvara och rättfärdiga att du inte använder stor bokstav "för det är onödigt". Vilket är det? :P

 

Punkt kommer med samma info som stor bokstav i början av en mening, nämligen att ny mening börjar. Det är lättare att se var ny mening börjar med både stor bokstav och punkt, istället för bara punkt.

 

Visst är det en vanesak men det betyder inte att det är fel. Om 95% av det man läser skrivs någorlunda korrekt kommer man reagera på om någon plötsligt slutar använda punkt, stor bokstav eller styckeindelning.

 

kan väl vara både och?

punkt kommer inte med samma info som stor bokstav.

om det nu vore så att man skulle ha stor bokstav för att se var meningar börjar tycker jag man kunde skippa stor bokstav i allt annat, blir ju bara förvirrande. alternativ kan man ju ha 2 stora BOkstäver i egennamn eller varför inte populära att ha andra bOkstaven stor eller sistA.

 

på forum/irc/msn är inte 95% med stor bokstav i början av meningar. bra mycket lägre siffra än så. i facklitteratur kanske kan argumentera för det men tycker spammande på internet är en egen kategori där egna regler gäller. skulle vi försöka skriva på samma sätt på internet som i litteratur får ni ju sluta använda smileys och annat rebelliskt. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss sa du att det var en irc-skada, och nu försöker du försvara och rättfärdiga att du inte använder stor bokstav "för det är onödigt". Vilket är det? :P

 

Punkt kommer med samma info som stor bokstav i början av en mening, nämligen att ny mening börjar. Det är lättare att se var ny mening börjar med både stor bokstav och punkt, istället för bara punkt.

 

Visst är det en vanesak men det betyder inte att det är fel. Om 95% av det man läser skrivs någorlunda korrekt kommer man reagera på om någon plötsligt slutar använda punkt, stor bokstav eller styckeindelning.

 

Satan vad du tjatar om det där :P

Jag tycker att så länge man bygger vettiga meningar som är svåra att missförstå så har man lyckats. Varför skulle chatspråk med dess syntax vara så oerhört fel att använda på ett forum? Dom går ju rätt bra hand i hand imho. Sen om du nu vill att dina foruminlägg ska följa det svenska språkets alla konster och regler så är det upp till dig.

Orka klanka ner på alla dom som inte avser att få med sina inlägg i diverse avhandlingar och litterära skrifter ;]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något tips på hur man ska få tummen ur arslet, speciellt på bakfyllan?

 

drick 1L vatten(gärna med electrolyt i) innan du går och lägger dig. när du vaknar ät allt du kommer över men undvik fett(om det inte är på en kebabpizza då är det okej). dra igång någon skön låt på den volym din hjärna pallar. duscha, raka dig och stylea håret. om det inte är försent försök få lite solljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket skulle du ta för coachning?

Tror du att du skulle kunna få mig bli vinnande på 5/10?

 

Btw, lägg ner wellen om du är trött på den :)

 

har valt att inte coacha av diverse skäl, men för säg $1k/h hade jag nog slängt hedern åt skogen och coachat ändå. tvivlar på att någon skulle finna mig värd de pengarna.

 

givet att jag får tillräckligt med tid och personen har en IQ över 100 samt klarar att skriva godkänt i matte A borde jag kunna göra de flesta vinnande på några hundra timmar tror jag. kanske inte på alla bord, men på 2-4st bord de flesta tider iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har dagen fortlöpt?

Brukar du göra något speciellt varje enskild dag för att stimulera dina sinnen?

Antar du en eventuell schack match mot mig (inga props dock)?

Tyvärr bedömer jag dina chanser som dimunitiva (jag kväver mina opponenter, utan fysiska men dock -) )

Vad anser du dig vara mer kompetent på, schack el poker?

Hur passionerad är du för schack rep poker skala 1-10?

Lycka till med nattens ev grind,ciao!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har dagen fortlöpt?

Brukar du göra något speciellt varje enskild dag för att stimulera dina sinnen?

Antar du en eventuell schack match mot mig (inga props dock)?

Tyvärr bedömer jag dina chanser som dimunitiva (jag kväver mina opponenter, utan fysiska men dock -) )

Vad anser du dig vara mer kompetent på, schack el poker?

Hur passionerad är du för schack rep poker skala 1-10?

Lycka till med nattens ev grind,ciao!!!

 

fint. började backa 2k, slutade BE vilket kändes skönt. sprang 1.2mil utan att använda hälen överdrivet, knappt ont i knäna alls. fick mina vibram fivefingers kso när jag kom hem. lite sugen på att börja springa i dem. prövade springa 15min i sandaler på framfötterna, fick sjuk träningsvärk i typ 2dagar efteråt. får nog öka framfotaspringandet långsamt. blivit riktigt löpglad efter att ha läst born to run, anmälde mig till göteborgsvarvet och stockholm marathon. med bra löpteknik kommer inte mina knän vara det som stoppar mig längre! funderar lite på att ha en dagbok om träning, liv, debatter och inget pokerrelaterat. era tankar? var främst för att jag läser influence och den skriver lite om hur man vill vara konform mot den bilden andra har av en, om jag skriver att jag har massa löpmål etc så blir det mycket sannolikare att jag kommer nå dem för att jag inte vill bryta mot den bilden av mig själv jag målat upp för er andra.

 

inte så duktigt på att göra något speciellt varje dag. speciellt inte nu, lite smågrinig över alla förseningar på allt så lever i halvmisär.

 

kan anta utmaningar i chess960 3-5min per parti. nickar heltok på chesscube, utmana mig! kanske inte är så snabb med att anta utmaningen, men ser jag den ska jag försöka spela. är inte så bra på schack så vissa av er lär spöa upp mig enkelt.

 

mycket bättre på poker, är ju pokerproffs. spelade schack lite tills jag blev 13år, sedan knappt något alls förrän rybka3 släpptes då jag blev lite fascinerad av spelteorin av schack mest för att jämföra det med poker. tror man kan lära sig lite av varje lösning av olika spel, framförallt genom att se hur annorlunda datorerna spelar jämfört med människor. kanske kan ge någon insikt om vad man lätt förbisett i något annat spel.

 

grindar sällan natt men tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Event "ChessCube Game"]

[site "www.chesscube.com"]

[Date "2009.08.27"]

[Round "-"]

[White "drknightley@chesscube.com"]

[black "heltok@chesscube.com"]

[Result "0-1"]

[WhiteElo "1655"]

[blackElo "1675"]

[Time "5:00"]

[TimeControl "5 min"]

[Variant "chess 960"]

[setUp "1"]

[FEN "nrbbnqkr/pppppppp/8/8/8/8/PPPPPPPP/NRBBNQKR w KQkq -"]

 

1. b3 b6 2. Bb2 Bb7 3. c4 c5 4. Nac2 Nac7 5. d4 cxd4 6. Nxd4 e5 7. Nf5 Nd6 8. Ne3 Qe8 9. Nd3 e4 10. Nf4 Bg5 11. Nh3 Bxe3 12. fxe3 O-O 13. Nf4 Ne6 14. Qf2 Nxf4 15. exf4 e3 16. Qg3 Nf5 17. Qg5 Qe4 18. Rc1 f6 19. Bc2 Qxc2 20. Rxc2 fxg5 21. g3 Bxh1 22. Kxh1 gxf4 23. gxf4 Ne7 24. Rc1 Rxf4 25. Rg1 g6 26. Be5 Rbf8 27. Bd6 Nc6 28. Bxf8 Kxf8 29. Rd1 Ke7 30. Re1 Rf2 31. Kg1 Nd4 32. Rd1 Nxe2+ 33. Kh1 Nc3 34. Rd4 e2 0-1

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fint. började backa 2k, slutade BE vilket kändes skönt. sprang 1.2mil utan att använda hälen överdrivet, knappt ont i knäna alls. fick mina vibram fivefingers kso när jag kom hem. lite sugen på att börja springa i dem. prövade springa 15min i sandaler på framfötterna, fick sjuk träningsvärk i typ 2dagar efteråt. får nog öka framfotaspringandet långsamt. blivit riktigt löpglad efter att ha läst born to run, anmälde mig till göteborgsvarvet och stockholm marathon. med bra löpteknik kommer inte mina knän vara det som stoppar mig längre! funderar lite på att ha en dagbok om träning, liv, debatter och inget pokerrelaterat. era tankar? var främst för att jag läser influence och den skriver lite om hur man vill vara konform mot den bilden andra har av en, om jag skriver att jag har massa löpmål etc så blir det mycket sannolikare att jag kommer nå dem för att jag inte vill bryta mot den bilden av mig själv jag målat upp för er andra.

 

inte så duktigt på att göra något speciellt varje dag. speciellt inte nu, lite smågrinig över alla förseningar på allt så lever i halvmisär.

 

kan anta utmaningar i chess960 3-5min per parti. nickar heltok på chesscube, utmana mig! kanske inte är så snabb med att anta utmaningen, men ser jag den ska jag försöka spela. är inte så bra på schack så vissa av er lär spöa upp mig enkelt.

 

mycket bättre på poker, är ju pokerproffs. spelade schack lite tills jag blev 13år, sedan knappt något alls förrän rybka3 släpptes då jag blev lite fascinerad av spelteorin av schack mest för att jämföra det med poker. tror man kan lära sig lite av varje lösning av olika spel, framförallt genom att se hur annorlunda datorerna spelar jämfört med människor. kanske kan ge någon insikt om vad man lätt förbisett i något annat spel.

 

grindar sällan natt men tack ändå.

 

Det här har väl blivit ungefär så nära dagbok man kan komma redan ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fint. började backa 2k, slutade BE vilket kändes skönt. sprang 1.2mil utan att använda hälen överdrivet, knappt ont i knäna alls. fick mina vibram fivefingers kso när jag kom hem. lite sugen på att börja springa i dem. prövade springa 15min i sandaler på framfötterna, fick sjuk träningsvärk i typ 2dagar efteråt. får nog öka framfotaspringandet långsamt. blivit riktigt löpglad efter att ha läst born to run, anmälde mig till göteborgsvarvet och stockholm marathon. med bra löpteknik kommer inte mina knän vara det som stoppar mig längre! funderar lite på att ha en dagbok om träning, liv, debatter och inget pokerrelaterat. era tankar? var främst för att jag läser influence och den skriver lite om hur man vill vara konform mot den bilden andra har av en, om jag skriver att jag har massa löpmål etc så blir det mycket sannolikare att jag kommer nå dem för att jag inte vill bryta mot den bilden av mig själv jag målat upp för er andra.

 

inte så duktigt på att göra något speciellt varje dag. speciellt inte nu, lite smågrinig över alla förseningar på allt så lever i halvmisär.

 

kan anta utmaningar i chess960 3-5min per parti. nickar heltok på chesscube, utmana mig! kanske inte är så snabb med att anta utmaningen, men ser jag den ska jag försöka spela. är inte så bra på schack så vissa av er lär spöa upp mig enkelt.

 

mycket bättre på poker, är ju pokerproffs. spelade schack lite tills jag blev 13år, sedan knappt något alls förrän rybka3 släpptes då jag blev lite fascinerad av spelteorin av schack mest för att jämföra det med poker. tror man kan lära sig lite av varje lösning av olika spel, framförallt genom att se hur annorlunda datorerna spelar jämfört med människor. kanske kan ge någon insikt om vad man lätt förbisett i något annat spel.

 

grindar sällan natt men tack ändå.

 

Jag tror att alla aktiviteter bortom poker är nyttigt för ens välmående (speciellt om det är ditt jobb), ett led i detta är att sätta upp mål som inte rör poker, så en dagbok utan inslag av poker låter som en bra ide.

Ett liv med poker som arbete kan lätt generera att man försakar den fysika hälsan. Jag spelar själv på heltid (dock även sportsbetting) och gjort avkall på träning sista5-6åren, vilket gränsar till idioti. Men det du skriver i dags dato rör mer andra sysselsättningar än poker, så fortsätt på den inslagna vägen bara, samt skriv om dina mål utanför poker.

Personligen tycker jag dina förfaranden är de mest intressanta på forumet av någon anledniing :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att alla aktiviteter bortom poker är nyttigt för ens välmående (speciellt om det är ditt jobb), ett led i detta är att sätta upp mål som inte rör poker, så en dagbok utan inslag av poker låter som en bra ide.

Ett liv med poker som arbete kan lätt generera att man försakar den fysika hälsan. Jag spelar själv på heltid (dock även sportsbetting) och gjort avkall på träning sista5-6åren, vilket gränsar till idioti. Men det du skriver i dags dato rör mer andra sysselsättningar än poker, så fortsätt på den inslagna vägen bara, samt skriv om dina mål utanför poker.

Personligen tycker jag dina förfaranden är de mest intressanta på forumet av någon anledniing :-D

 

Agree! Då ser du din egen livsföring på ett mer vaksamt sätt, jag vill inte höra att ditt liv är en misär i rådande stund, utan berikande med många och bombastiska mål.

Jag önskar att du delger något extraordinärt du upplevt under resp dag i den tilltänkta dagboken, det kan vara vad som helst ex filosofiska funderingar etc

Det ska bli intressant hur som helst, god natt och på återseende!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VW ringer. min bil som byggs idag, leverans om 2-3veckor har tydligen något känt ESP-fel så ESP funkar inte. får alternativen att få 8000kr rabatt(på 190kkr), köpa en 1.4TSI på 160hk med samma utrustning för samma pris med lång leverans eller skippa köpet helt.

 

skippa köpet och dra på semester och skita i bil helt lockar lite. plussat en del sedan jag köpte bilen så funderat på om jag köpte en för oballer bil. och rent allmänt börjar jag lessna lite på på svenska vintern som verkar ha börjat nu.

 

gah måste jag ta beslut. era tankar, blev jag 8kkr rikare, 190kkr rikare eller fick jag ett jobbigt beslut extra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VW ringer. min bil som byggs idag, leverans om 2-3veckor har tydligen något känt ESP-fel så ESP funkar inte. får alternativen att få 8000kr rabatt(på 190kkr), köpa en 1.4TSI på 160hk med samma utrustning för samma pris med lång leverans eller skippa köpet helt.

 

skippa köpet och dra på semester och skita i bil helt lockar lite. plussat en del sedan jag köpte bilen så funderat på om jag köpte en för oballer bil. och rent allmänt börjar jag lessna lite på på svenska vintern som verkar ha börjat nu.

 

gah måste jag ta beslut. era tankar, blev jag 8kkr rikare, 190kkr rikare eller fick jag ett jobbigt beslut extra?

 

Att köpa en bil med rabatt... o inte funkar helt. Det suger.

 

Då har du två alternativ kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...