Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Yo, hur har dagen behandlar dig.

Nota bene, idag klockades jag på 21.03 på 5km, bäva månde min vadslagnings antagonist, han bävar nog för vad som komma skall och är gissningsvis lite skitnödig.

Jag har implementerat knäböj (med skivstång) med lätta väkter och många reps, vilket har hjälpt mig i tunga backar. Ett tips att anamma!!!

Det är nästan äckligt vilken metamorfos man genomgår, när man väl börjar springa. Min normalitet brukar vara trötthet och melankoliska tankegångar om schackdrag och pokerhänder. Dessa är nu som bortblåsta pga en comeback i träningens värld.

Nåväl ska spela tennis nu, ha en bra dag!!!

 

riktigt bakis. ska nog ta break från pokern någon månad eller två. tappat suget helt. resultaten ska jag inte klaga över bara känner jag att spelar mitt b-game de ytterst få händer jag får in. tror jag skulle få in fler och bättre spelade händer om jag tog någon månad semester.

 

igår var jag och käkade på resturang familjen. träffade en pokerspelare jag träffade en kväll i bangkok för något år sedan där. var en hel del heta milfar som minglade runt där. maten var väl okej, inget speciellt. men verkar vara ett skönt ställe som säkert kommer gå bra. sedan blev det excet, har priskänsliga polare som gillar gratis inträde. träffade gymnasieklasskamrater och chalmersklasskamrater. sedan dök några thaibrudar och en jimbo upp. blev mkt av det goda och mycket vidrigheter. jimbo beställer in black label soda, fy fan alltså, aldrig den kombon igen.

 

idag är jag bakis, frekventa besök på toan. såg infestation, den var sjuk. betade av lite trailers på apple, verkar komma en del scifi i höst trots allt, skönt det.

 

fått min iPhone 3Gs nu. den är sjuuuukt nice. alla som var tveksamma sluta vara det.... Spotify funkar skitnice. den är brutalt snabb. ljudet är riktigt bra, duger som portabl musik-anläggning. batteriet verkar gå åt dock om man kör hårt. första jag gjorde var iaf att jailbreaka, unlocka och slänga in backgrounder. hittade lite fina program som jag testade, navigera med mobilen funkar sådär när man går och inget vidare inomhus.

 

bråkade lite med mitt trådlösa ljud mellan datorn och steron innan jag fattade att det var micron som fuckade upp det. lol.

 

angående att träna benen så tror jag framfotalöpning räcker. kul med dina resultat. märker själv att springa ger sjukt många positiva effekter. rekommenderar varmt att läsa born to run. tror faktiskt vi människor mår riktigt bra av att springa.

 

angående schack så såg jag ett fint parti idag. inget speciellt, bara en solid vinst. men gillade hur avslappnat och lugnt han spelade genom hela partiet.

 

ska nog ta en promenad ut i naturen, kanske läsa lite i boken "Outliers".

 

i övrigt vill jag önska megakiller på flashback lycka till.

 

kan någon mod flytta min well till dagboksdelen, så byter jag namn på tråden till heltoks well-bok ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

riktigt bakis. ska nog ta break från pokern någon månad eller två. tappat suget helt. resultaten ska jag inte klaga över bara känner jag att spelar mitt b-game de ytterst få händer jag får in. tror jag skulle få in fler och bättre spelade händer om jag tog någon månad semester.

 

igår var jag och käkade på resturang familjen. träffade en pokerspelare jag träffade en kväll i bangkok för något år sedan där. var en hel del heta milfar som minglade runt där. maten var väl okej, inget speciellt. men verkar vara ett skönt ställe som säkert kommer gå bra. sedan blev det excet, har priskänsliga polare som gillar gratis inträde. träffade gymnasieklasskamrater och chalmersklasskamrater. sedan dök några thaibrudar och en jimbo upp. blev mkt av det goda och mycket vidrigheter. jimbo beställer in black label soda, fy fan alltså, aldrig den kombon igen.

 

idag är jag bakis, frekventa besök på toan. såg infestation, den var sjuk. betade av lite trailers på apple, verkar komma en del scifi i höst trots allt, skönt det.

 

fått min iPhone 3Gs nu. den är sjuuuukt nice. alla som var tveksamma sluta vara det.... Spotify funkar skitnice. den är brutalt snabb. ljudet är riktigt bra, duger som portabl musik-anläggning. batteriet verkar gå åt dock om man kör hårt. första jag gjorde var iaf att jailbreaka, unlocka och slänga in backgrounder. hittade lite fina program som jag testade, navigera med mobilen funkar sådär när man går och inget vidare inomhus.

 

bråkade lite med mitt trådlösa ljud mellan datorn och steron innan jag fattade att det var micron som fuckade upp det. lol.

 

angående att träna benen så tror jag framfotalöpning räcker. kul med dina resultat. märker själv att springa ger sjukt många positiva effekter. rekommenderar varmt att läsa born to run. tror faktiskt vi människor mår riktigt bra av att springa.

 

angående schack så såg jag ett fint parti idag. inget speciellt, bara en solid vinst. men gillade hur avslappnat och lugnt han spelade genom hela partiet.

 

ska nog ta en promenad ut i naturen, kanske läsa lite i boken "Outliers".

 

i övrigt vill jag önska megakiller på flashback lycka till.

 

kan någon mod flytta min well till dagboksdelen, så byter jag namn på tråden till heltoks well-bok ...

 

 

BORN TO RUN

Undertitel: THE RISE OF ULTRA-RUNNING AND THE SUPER-ATHLETE TRIBE

Författare: Christopher McDougall

 

Hoppas du menade denna bok så jag inte beställde fel, angående schack partiet så var det definitivt en solid match, men samtidigt gjorde motståndaren några semiveka drag.

Vad bestod gårdagens vidrigheter av?, förhoppningsvis föll du för sexuella inviter och avslutade med ett riktigt gangbang. Heta milfs och thailändskor låter som ett eldorado, själv har man inte druckit alkohol på 1.5mån eller varit ute på nattliga aktiviteter.

Personligen känns det bättre att ta en joint ibland kontra dricka alkohol, som parasiterar mer på träningen.

Milfs i all ära, men bakis no thanks.

Imorgon är det kanske hög tid att testa framfotalöpning, men är tveksam om jag mäktar med det.

Fick du kramp i initialskedet när du tilllämpade den tekniken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker då givetvis på vaderna och om så var fallet, hur lång tid tog det innan du kunde applicera tekniken utan känningar?

 

inte fått kramp i benen på några år, brukade få det när jag var yngre efter att ha sprungit långt. enda jag märker är att vaderna blir spända. musklerna blir trötta, de är inte vana vid att användas.

 

körde ett 20min pass i sandaler där jag sprang på framfoten innan jag fick mina vibram bara för att testa. sedan 20min i fivefingers. sedan 35. sedan 50.

 

knappt sprungit framfota i 2veckor, men märker skillnaden, mina vader blir ungefär så trötta efter 30min som de blev efter 10min första gången jag sprang framfota.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej wikipedia!

 

Väldigt intressant tråd!

 

Jag är minst sagt imponerad av din allmänbildning och du ger helt klart utrycket av att vara mer eller mindre "ett geni".

 

Min allmäna uppfattning kring människor som har en del geni-drag är att de socialt är mer eller mindre handikappade. Vad anser du om detta och hur uppfattar du dig själv rent socialt?

 

---

 

Ett annat intressant ämne är kunskap/färdighet vs. social kompetens inom yrkesbranchen. Jag har nämligen själv ganska nyligen tagit studenten och ser, tyvärr, nu i efterhand se tillbaka på mig själv som en riktig slacker. Jag gjorde aldrig mer en vad som krävdes för att bli godkänd och kunde verkligen inte förstå mig på de elever som satt hemma varje kväll och pluggade järnet för att få ett MVG.

 

"Jag vill ha ett bra jobb?" löd oftast svaret när jag yttrade mina funderingar. Visst är det en förbannat bra grund att gå ut med bra betyg, men jag är säker på att en medelmåtta med en hög social kompetens har betydligt mycket högre EV på en arbetsintervju.

 

Alltså, kunskap/färdighet vs. social kompetens?

 

---

 

Jag såg att The Game diskuterades tidigare i tråden och skulle vilja göra en input.

 

Förväntningarna innan jag läste den här boken var minst sagt väldigt tveksamma, men jag var ändå imponerad när jag läst klart den.

 

Man måste förstå att det inte är en ren instruktionsbok. Att kopiera openers och lines funkar inte. Dels för att du måste ha ett enormt självförtroende för att kunna leva upp till de "proffsen" gör och även för att The Game och dess tekniker är allmänt kända nu. Även många tjejer har läst den nu, bla min flickvän som konfronterar killar var och varannan krogkväll med "Du har läst the Game va?".

 

Men själva grunden som boken bygger på funkar i alla väder och kommer förmodligen göra det en lång tid framöver.

 

Jag har själv aldrig haft några problem av träffa damer, men efter att läst boken utvecklade jag ändå mitt "game" väldigt mycket. Jag hade redan grunderna i form av gott självförtroende och att jag naturligt ofta förvandlas till gruppens alfahanne (med risk för att låta självgod). Men det jag lärde mig av boken var att verkligen våga lita på de signaler tjejerna skickade ut vilket också ledde till att jag vågade vara betydligt kyligare och verka mer eller mindre ointresserad.

 

Värt att tänka på är att dessa tekniker funkar betydligt bättre på snygga tjejer som tror sig ha ett gott självförtroende. På dessa tjejer kan man använda ganska råa tekniker, medans en mindre good-looking tjej kan ta väldigt illa upp.

 

/GNT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej wikipedia!

 

Väldigt intressant tråd!

 

Jag är minst sagt imponerad av din allmänbildning och du ger helt klart utrycket av att vara mer eller mindre "ett geni".

 

Min allmäna uppfattning kring människor som har en del geni-drag är att de socialt är mer eller mindre handikappade. Vad anser du om detta och hur uppfattar du dig själv rent socialt?

 

ser mig inte som något geni. kanske framställs så, har en tendens att säga allt jag vet, men sedan slutar min kunskap ofta. fått rätt tacksamma frågor också. läser ju en del och om jag är intresserad av något försöker jag lära mig om det. ska det tas något beslut gillar jag att vara påläst och jag är inte rädd för att läsa saker som inte direkt hjälper men kanske eventuellt hjälper indirekt. tror många missar massa kunskap bara för att de inte kan se hur den skulle hjälpa dem, när kunskapen kanske hade gett synergi-effekter på något annat som faktiskt hjälper...

 

angående genier så tror jag inte de är mer socialt handikappade än alla andra. finns hela skalan bland dem också liksom det finns bland icke-genierna. kolla runt i världen, är rätt gott om socialt handikappade personer.

 

Ett annat intressant ämne är kunskap/färdighet vs. social kompetens inom yrkesbranchen. Jag har nämligen själv ganska nyligen tagit studenten och ser, tyvärr, nu i efterhand se tillbaka på mig själv som en riktig slacker. Jag gjorde aldrig mer en vad som krävdes för att bli godkänd och kunde verkligen inte förstå mig på de elever som satt hemma varje kväll och pluggade järnet för att få ett MVG.

 

tror kunskap är rätt viktigt inom det mesta. men betyg säger inte så mycket. för min egen del blev jag rätt duktig på att få bra betyg. man lärde sig plugga så man klarade gränsen för betyget man ville ha, lärde sig svara på frågor på den formen som gav mest poäng, lärde sig fula till sig någon poäng även om man inte visste svaret etc. tror det skiljer sig lite mellan yrken. en intressant artikel om detta:

http://www.computerworld.com/s/article/9137708/Opinion_The_unspoken_truth_about_managing_geeks?taxonomyId=14&pageNumber=1

"While everyone would like to work for a nice person who is always right, IT pros will prefer a jerk who is always right over a nice person who is always wrong. Wrong creates unnecessary work, impossible situations and major failures. Wrong is evil, and it must be defeated. Capacity for technical reasoning trumps all other professional factors, period."

 

"Jag vill ha ett bra jobb?" löd oftast svaret när jag yttrade mina funderingar. Visst är det en förbannat bra grund att gå ut med bra betyg, men jag är säker på att en medelmåtta med en hög social kompetens har betydligt mycket högre EV på en arbetsintervju.

 

Alltså, kunskap/färdighet vs. social kompetens?

 

sedan är frågan vilka jobb som är bra. själv tänkte jag ju bli ingenjör, men nu med lite distans till det hela inser jag att det var samhällets dröm och inte min och sannolikt är det EV- rent ekonomiskt att läsa till ingenjör och troligtvis EV- rent livskvalitemässigt. tror rätt få nollbasanalyserar sina yrkesval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var bakis hela lördagen, sov som en gris till 11 idag. fick in ett pass poker, trött tog jag 2h matkomapowernap och vaknade kring 18 igen. grindade lite, så bra värde så jag hade 10bord igång lagom till ipoker 1M började så skippade den. runt 22 lägger jag ner och chattar lite med min kära mor.

helt fuckad av dygnrytmen bestämmer jag mig för att springa lite. pga mörker vågade jag inte ha på mig mina fivefingers så tog mina gamla platåskor. när man springer med VFF så kollar man marken hela tiden för att anpassa steget. vanlig springing är mer hjärndött på gott och ont. så var lite osäker på att våga springa i dem, inte sprungit i mörker på länge och visste inte riktigt hur det skulle var upplyst. tänkte att vanliga skor kanske är mer förlåtande mot ojämnheter i marken.

iaf stort misstag att välja platåskorna. de är sjukt obekväma jämfört med VFF som sitter som en kondom runt foten typ medan de är hårda och fyrkantiga. dessutom tappar man möjligheten för tårna att spreta ut sig när man springer på framfoten så man får inte lika bra grepp. märkte efteråt att knäna var ömma, en känsla som var väldigt bekant som jag inte känt med VFF.

 

inte kört samma runda på någon månad, sprang den på 31min, senast jag sprang var 35min och låg runt 40min i maj. tycker mig märka skillnad i mitt avstamp tack vare att mina vader blivit starka av VFFlöpningen. redan efter 2veckor!

 

är iaf helt såld på mina VFF KSO, kommer nog försöka enbart springa i dem i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att du är nöjd med de nya skorna, strumpor eller whatever it is! :)

 

Är själv en tung hockeyspelare och har haft mycket problem just med knäna i samband med distanslöpning. Ska helt klart titta närmare på dom där!

 

--

 

Från det ena till något helt annat!

 

Tror du på något övernaturligt? Spöken, andar etc.

Var tror du händer efter döden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på något övernaturligt? Spöken, andar etc.

Var tror du händer efter döden?

 

tror inte det finns något övernaturligt i vårt universum iaf.

 

efter döden fortsätter livet för alla andra på jorden ett tag till. förhoppningsvis har vi eller någon superras som kommer efter oss kolonialiserat någon annan del av universum innan solen blir en röd jätte och slukar planeten jorden.

 

vet inte riktigt hur man upplever att dö. antar det varierar med hur man dör. angående att vara död så är det väl ungefär samma sak som hur man var innan man föddes. så det kan jag relatera till iaf.

 

hade man varit lite mer mental kapabel borde man kanske försöka förstå CTMU så kanske man har en chans till efterliv. och hoppas någon kommer på något knep att bota åldrande innan man dör, finns väl liten chans för det. en av anledningen att jag tycker ekonomisk välstånd är viktigt, ekonomiskt välstånd->mer forskning->närmre oändligt liv=fett nice för alla. var väl friedman som sa det i denna trevliga presentationen jag rekommenderar alla att se:

http://www.cato.org/event.php?eventid=5747

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade fått leva för evigt, hade du gjort det? Om inte, hur länge hade du velat leva?

bonus, hur länge hade du velat leva om du hade varit 15 för alltid? 25? 50? 80? (med den fysiken som du förmodligen har vid dessa åldrar)

 

Har tanken slagit dig att vårat universom kanske i själva verket är en liten atom eller motsvarande storlek i en annan värld?

 

Tycker du jag är dum i huvudet som tycker att fysiken idag borde ha fel inom följade iom att man inte kan koppla ihop dessa 2 påståenden (upplys mig gärna om jag har fel, min gymnasielärare kan ju ha förenklat av någon dum anledning och misslett mig)

1. Man kan inte använda samma formler för uträkningar inom stora och mikroskåpiskt små saker. Kommer inte ihåg namnet, men typ gravitationslagen och den andra har jag supit bort ur minnet.

2. Centrifigualkraften finns inte för en utomstående bara om man utsett för den. Den finns typ inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade fått leva för evigt, hade du gjort det? Om inte, hur länge hade du velat leva?

bonus, hur länge hade du velat leva om du hade varit 15 för alltid? 25? 50? 80? (med den fysiken som du förmodligen har vid dessa åldrar)

 

hade nog föredragit att dö före att leva förevigt. fick jag välja hur länge jag skulle leva säger jag 5000år. helst med den fysiken jag har idag.

 

Har tanken slagit dig att vårat universom kanske i själva verket är en liten atom eller motsvarande storlek i en annan värld?

ja.

men tanken har slagit mig att det var en rätt orealistisk tanke. personligen ser jag världen som en vektorrymd av lagar. vårt universum ligger på den punkten i världen där lagarna är sådana som de är så att vi kan betrakta oss själva.

 

 

Tycker du jag är dum i huvudet som tycker att fysiken idag borde ha fel inom följade iom att man inte kan koppla ihop dessa 2 påståenden (upplys mig gärna om jag har fel, min gymnasielärare kan ju ha förenklat av någon dum anledning och misslett mig)

1. Man kan inte använda samma formler för uträkningar inom stora och mikroskåpiskt små saker. Kommer inte ihåg namnet, men typ gravitationslagen och den andra har jag supit bort ur minnet.

2. Centrifigualkraften finns inte för en utomstående bara om man utsett för den. Den finns typ inte.

 

skulle inte säga att fysiken har fel. den är rätt ärlig med sina begränsningar och säger bara att dagens modell fungerar hyfsat för att räkna på praktiska exempel. säger inte att du är dum i huvudet. kanske din lärare som var otydlig med detta, är rätt mycket root learning i skolan där lärarna i brist på kompentens fuskar med diverse retoriska knep och logical fallacies för att få eleverna att klara proven vilket säkert en intelligent elev reagerar på. jag är också misstänksam när folk säger att man inte kan uppfinna perpetum mobile och annat. men innan man kritiserar experterna bör man ha lägga rätt mycket energi på att bearbeta det material som finns tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att en evighetsmaskin är möjlig att realisera eller var det bara ett exempel på sund skepticism?

 

nej det tror jag inte längre. tog väl någon vecka innan jag släppte tanken och mina egna konstruktionsförsök. men det är en sund skepticism iaf när man får höra något typ "det är omöjligt" att försöka förstå varför. ungefär som att någon påstår att man ska ska openraisa i poker, då tror jag det är sunt att fråga varför. man kan börja med att tro på dem för att de är mer insatta än man själv är, men man ska inte glömma av att försöka förstå varför. och lyckas man inte förstå varför ska man alltid ha i bakhuvudet att det finns chans att man har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tanken med seasteading att bygga upp ett samhälle med flera segelbåtar som ska ligga till runt stora båtar som ska funka lite som centralstationer med affärer, kontor osv?

 

Dom verkar ju redan vara igång med diverse projekt där dom lär ut hur man ska modifiera båtarna för att dom ska bli extra praktiska. Nu gäller det väl att hitta folk med stora summor pengar som är beredda att investera i de störra båtarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...