Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Han har väl gjort flera väldigt bra filmer på bluefirepoker? :S lugn nu

 

:S

 

tyckte några av hans filosofikurser var bra, men t ex filmen mot DB... hur kan man se den och ha respekt för honom?

 

Varför suger han så mycket i filmen? Kan du ge några korrekta kommentarer och analyser kring de händer som spelas? Det skulle vara intressant att jämföra analysmetoder.

har inget egenintresse i att sprida hur jag analyserar. det jag stör mig på hos honom är hur han resonerar. känns som han tänker "he could have a" istället för "if he plays x in y way z strategy would show a profit". och någon form av balanstänk inte bara "high level dynamic between them". fast är ju inte jättelätt att analysera durrrrrs tänk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats K: En slogan V använder är "Vi skall bygga världens bästa välfärd utan några privata vinster". Det måste vara i grunden fel. Är det inte så att möjligheten att kunna göra privata vinster är just det som driver människan att vara driftig, kreativ, uppfinningsrik etc.? Alltså främjar just de egenskaper som skapar nya företag och jobb!

 

Lars Ohly: Är det lönsamt att bota alla patienter? Är det lönsamt att utbilda alla elever? Sannolikt inte. När privata vinster tillåts styra kommer den bästa vården och utbildningen att erbjudas den som har råd. Jag tycker den bästa vården ska erbjudas den som har störst behov. Dessutom vill jag inte att skattepengar ska slösas bort i aktieutdelningar.

 

det är lönsamt att försöka bota alla som har råd att betala.

 

lönsamt att utbilda alla elever? lönsamt för vem? för skolan? för samhället? vad är det för jävla resonemang förresten?

 

japp, bästa utbildningen till den som betalar mest. som med allt annat i livet. bästa bilen, bästa datorn etc till den som betalar mest.

 

störst behov, vem har det? inte är det någon svensk iaf. och vem fan ska avgöra vem som har störst behov när två patienter dör utan vård eller om en har brutet ben och en annan bruten arm.

 

inte slösa bort skattepengar alltså. se filmen 1200miljarder och återkom sen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp, den skall förtäras rå, därav att jag undrar om kryddning... aldrig ätit rått kött förut så vet inte "tillagar" det.

 

kan ni tänka er en welltråd med mona sahlin....

 

bengt: Du var hård och konsekvent när manliga S-kandidater avslöjades med att köpa sexuella tjänster. Kommer du att ha samma inställning om det kan visas att kvinnliga S-kandidater har sålt sexuella tjänster?

Mona Sahlin: Sexköpslagen innebär att det är olagligt att köpa sex.

 

 

Ronny: Kan du förklara hur det inte ska tolkas odemokratiskt att du som andra politiker arbeter mot att SD ska komma in i riksdagen? Vi har ju trots allt en representativ demokrati och om 5% vill att SD ska föra deras talan så bör väl de få sin röst hörd.

Mona Sahlin: Jag arbetar mot SD och deras syn på människor. Det tänker jag fortsätta göra. Aldrig att jag tänker medverka till att ge dem inflytande över svensk politik.

 

Kommunist i ev: Förstår inte vad ni tänkte på när ni gick med i samarbete med Ohly. En kommunist i en ev framtida regering? Hallå? Muren föll för 20 år sedan...

Mona Sahlin: Jag har i hela mitt liv bekämpat kommunism och andra totalitära ideologier. Men du har rätt. Muren föll för 20 år sedan - och Lars Ohly, Maria Wetterstrand, Peter Eriksson och jag vill byta regering i Sverige 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rått kött ska kryddas minimalt, om ens det. Olivolja, svartpeppar och salt, möjligen grönpeppar beroende på smak. Satsa i stället på bra tillbehör. Parmesan, citron och ruccola är klassikerna, eventuellt pinjenötter också.

 

Vet du om hur du ska tillaga carpaccion? (Översättning: du vet att man inte äter den rå direkt när den skurits, va?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gick ut och sprang i mina pandorablå bikila, "titta han har sådana där skor" "kolla hans skor" :)

 

testade att köra lite hårdare pass utan egentligt mål, sprang i <4min/km tempo och höll det utan större problem i 2km iaf, sedan stannade jag och flåsade, tog av mig skorna och sprang barfota 5km till innan jag sprang hem, slutade på 5min/km tempo iaf.

 

ska nog satsa på att springa 1mil på under 40min, ta något pass då och då och testa hålla 4min tempo lite längre än föregående pass. borde vara en bra strategi för målet va? klara 4min tempo säg 2km, 3km, 4km, 5km i olika delmål på vägen mot 10km och sedan vid tävling ge järnet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm istället för att rikta kritik mot min ev träningsmängd vilket i bästa fall är marginellt relevant till det vi diskuterar så kanske du kunde lyfta fram några studier som stödar det du hävdar. hint inga finns (jag räknar bort alla studier som enbart visar korrelation eller studier på ickemänskliga djur)

 

chocktillstånd är obvs ett överdrivet ordval av mig för att få fram min poäng. jag antog att ni var byggare eller uthållighetsidrottare och anhängare av teorin höja-insulin-post workout = anabol stimulans !? eller är det kanske glykogendepåerna som ska fyllas på!? om inte det stämmer, eller om ni har någon ny revolutionär teori varför kolisar post workout skulle vara bra så är jag intresserad.

 

 

jag ska försöka fatt mig kort:

käka högst 1/3 kolhydrater och när ni käkar ev kolisar är troligen mer eller mindre irrelevant för optimal performance.

för att bygga muskler så behäver du aminosyrer=protein ett jämt och stadigt tillförsel av högvärdigt protein i form av kött har fördelen att du aldrig lider av underskott av protein och ökat proteintillförsel ökar halten av tillväxthormoner och korrelerar med ökad proteinsyntes.

kolisar=socker=insulin=fettinlagring=hormon= höjt blodsocker=giftigt

protein=aminosyror=tillväxthormon=muskler.

 

 

ps: heltoks grafer, även om studien i sig är närmast värdelös, stöder mina påståenden , fet mjölk är gjord för växande djur och folk som tränar hårt=växande djur. därmed säger den inget om ett ev näringsintag av enbart protein+fett är ännu bättre eller likvärdigt - eller när på dygnet man ska äta.

 

ps2: min tes är att kolhydrater är onödigt (

ännu mer så om du försöker äta på någon specifik tidspunkt etc) och ev skadligt för hälsan i högre grader. men visst om du enbart är ute efter att bygga muskler(snarare fett) till varje pris....det finns en anledning till att vi ger djur kraftfoder, antibiotika och anabola steorider och det är inte för att dom ska få starka muskler, hälsosam kroppsbyggnad eller ett allmänt välbefinnande. för maratonlöpare: om man ska tro born to run så är uthålligslöpning en stor del av vår evo. gissa om dom käkade frukt eller kött efter dom hade fällt ett djur? en rimlig gissning är att dom högg in på fettet först o främst...direkt i motsats till vad "vetenskapen" idag rekar till atleter. samma sak med kolhydratladdning, train low race high fettdrift+ kolisar och stimulanter när de e race.

 

edit: ref: http://ep.physoc.org/content/90/4/427.long

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2536736/

http://www.zerocarbage.com/library/FOTL.pdf

 

edit2: kanske ska erkänna att jag har bias mot att microstyra matintag/hormonnivåer för att på så sätt articifiellt styra kropssmassa/muskelmassa bort från vårt naturliga eq.

fattar övh inte varför jag svarar på detta..du har dåligt med/ fel kunskap om näringslära och verkar inte särskilt sugen på att ta till dig ny information. någon annan kanske lär sig något.

 

Kul att du tog i litegrann...Förstår dig mer nu iaf, men det beror iofs mycket på att ditt förra inlägg var helt oläsligt. Du har löjligt mycket fel om mig iaf, dels har jag inte alls dålig koll på näringslära (det vet du också men försöker väl dryga dig tillbaka) och dels tycker jag snarare tvärtom mot vad du säger att det är skitkul att ta till mig ny information kring träning och kost. Men du kan ju inte på fullt allvar mena att ditt förra, halvt analfabeta inlägg där du skrev att kolhydrater var "hokus pokus" var "information" någon skulle vilja ta till sig :mrgreen:

 

Med det sagt, så ja, jag är väldigt inriktad just på att bygga muskler och kan ibland tappa ett mer generellt näringsperspektiv pga det. Det kan jag faktiskt erkänna är min svaghet! Men det handlar om att styrketräning är det bästa jag vet :heart:

 

Anledningen till att jag nämnde din eventuella träningserfarenhet är att det är så absurd skillnad på att styrketräna med kaloriöverskott och mycket kolhydrater jämfört med att styrketräna med kaloriunderskott och lågt på kolhydrater. Har man styrketränat ett tag och byggt på lite (lite bara) muskler vet man det inte går att komma någonvart enbart med ett högt proteinintag. Man stagnerar jättefort :(

 

Men återigen kanske jag är lite för hjärntvättad åt muskelbyggningshållet. Spelat en massa fotboll när jag var yngre (HEHE) dock och även då var det pasta som gällde iofs 8-)

Det verkar nästan som du menade att det inte skulle finnas några studier kring kolhydrater efter träning (alltså även annan träning än styrka). Jag måste definitivt ha missförstått dig för det finns obv mängder. Det vet alla. Så det har säkert varit något annat, jag tror inte jag är ensam om att ha mycket svårt att fatta vad du snackar om ibland :S Sorry igen! :mrgreen:

 

Förresten, jag får väl eventuellt be om ursäkt igen om det behövs, men resonemang om vad människan gjorde för tusentals år sen får mig att vilja spy. Vem fan bryr sig...nu lever vi faktiskt på 2000-talet osv :mrgreen:

 

(nej, kommer inte lägga tid på att leta upp studier när det finns miljontals angående kolhydrater kring träning. Heltok postade dessutom länkar nyss)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men resonemang om vad människan gjorde för tusentals år sen får mig att vilja spy. Vem fan bryr sig...nu lever vi faktiskt på 2000-talet osv :mrgreen:

 

(nej, kommer inte lägga tid på att leta upp studier när det finns miljontals angående kolhydrater kring träning. Heltok postade dessutom länkar nyss)

 

fast mina länkar hade ju inga tester på LCHF utan bara ChoPro.

 

jag bryr mig om hur vår kropp är tänkt att fungera. tror man mår dåligt, skadar sig och liknande om man försöker avvika för mycket från vad som är naturligt. gymma t ex, väldigt lätt att man gör fel och blir ovig. löpning i dämpade skor också, orsaker löparknän. äta massa transfetter och dricka läsk är ju knappast bra för hjärtat på lång sikt heller.

 

har en väninna som skadar sig konstant. givetvis väldämpade skor och springer vidare trots att det gör ont om och om igen. sedan så läser man om colting som har tävlat på elitnivå nästan helt skadefri eller ser erwan leka runt helt obehindrat. sprang ifrån colting i mörkret trots att colting hade både pannlampa och vibrams och colting springer ju fort och är tävlingsinriktad så antar erwan sprang rätt snabbt. skulle han skada sig skulle det bli svindyrt för honom mtp hur mycket han tjänar på sina camps, ändå kör han så hårt utan att vara orolig för skador.

 

tror en stor del av hemligheten är de övningar han gör som de flesta helt ignorerar. tänker på typ de här:

 

inte konstigt de skadar sig mindre när de gör flera sådana hopp dagligen. ger balans, lär en lyssna på fötterna, lär en kompensera snabb, lär en fokusera och ger inte samma upprepning och snedträning som att bara springa rakt fram på plant underlag, samma muskler, samma rörelse om och om igen i 1h.

 

tror helt klart den typen av övningar är väldigt bra som skadeförbyggande och för att ge funktionell styrka. och ska man få in mängdträning bör man nog göra det på relativt ojämnt underlag...

 

såg förresten några intressanta filmer om barfotalöpning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...