Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Är det inte 40BBs han kör? Är 40BBs shortstacking?

 

jag kör oftast 20bb, 35bb, 40bb, 50bb eller 100bb. 40bb är maxinköp på shortstackbord. shortstacking syftar väl på ratholing, dvs man köper in för minsta möjliga belopp, spelar tills man dubblar upp och sedan byter man bord. detta gör jag inte i system iaf, på nl1k+ kan jag bli obekväm och välja att lämna bord om jag passerar 200bb. djupaste jag har spelat shortstack är 500bb på ett maxinköp 40bb-bord.

 

 

några timmar senare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte förstår är inställningen "Tror du grottmänniskorna åt kolhydrater efter att ha jagat ner ett djur?!" Nä, det gjorde dom antagligen inte, dom hade inte samma MÖJLIGHET att göra det, och dom tänkte knappast på näringslära heller. Jag tror inte att människan är designad av en allsmäktig varelse i AutoCAD, och jag tror därför inte att det automagiskt är bättre att göra som gamla tiders folk gjorde. Dom hade andra förutsättningar, andra inställningar och andra möjligheter.

 

Att säga att LCHF är bra för att Colting gör det, är som att säga att det absolut bästa man kan äta som sprinter är veganskt, eftersom Lewis gjorde det. Det finns människor som kan prestera oavsett vad dom äter, det betyder inte att det är optimalt, ens för dom. Inte stor nog samplesize.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte förstår är inställningen "Tror du grottmänniskorna åt kolhydrater efter att ha jagat ner ett djur?!" Nä, det gjorde dom antagligen inte, dom hade inte samma MÖJLIGHET att göra det, och dom tänkte knappast på näringslära heller. Jag tror inte att människan är designad av en allsmäktig varelse i AutoCAD, och jag tror därför inte att det automagiskt är bättre att göra som gamla tiders folk gjorde. Dom hade andra förutsättningar, andra inställningar och andra möjligheter.

 

Att säga att LCHF är bra för att Colting gör det, är som att säga att det absolut bästa man kan äta som sprinter är veganskt, eftersom Lewis gjorde det. Det finns människor som kan prestera oavsett vad dom äter, det betyder inte att det är optimalt, ens för dom. Inte stor nog samplesize.

 

rätt rejäl halmgubbe. vi är evolverade för att fungera så som grottmänniskorna fungerade. inte så att vi kan börja gräs och tro våra kroppar klarar det bara för att det vore smidigt. colting kör inte LCHF, jag kör inte på LCHF jag bara påpekade att inga av studierna sa något om att dricka protein jämfört med att dricka kolhydrat efter träningen, bara om protein+kolhydrat vs kolhydrat där det första alternativet "vann". vad som är bäst på elitnivå när det gäller 100m är nog helt annat än vad som är bäst för långt liv, hög winrate på pokerborden och vacker kropp.

 

Antar att det här fortfarande är en well så kör några frågor:

Hur många inlägg har du gjort i den här tråden?

Hur många timmar tror du att du har suttit framför PF?

Hur många händer har du spelat?

Vilken SC2 league ligger du i? 1v1, 2v2, 3v3, 4v4?

Hur många SC2 ladder games har du kört?

 

ingen aning, hur kollar man det?

säket för många

vet inte riktigt, antar jag har passerat en miljon iaf

inte kört så mycket SC2 som folk verkar tro, lirat 20st matcher i practice league änsålänge. har inte tid, poker, böcker, löpning, filmer, tv-serier är ju nästan heltidsarbete. hårt liv! dock medan jag grindar eller äter passar det fint att ha igång någon match i bakgrunden, så mitt intresse är mer den vägen.

 

Hur många hidden brags har du levererat i den här tråden :-) ?

de flesta är ju samma. men jo, har väl lite självhävdelsebehov, går nog ofta in i försvarsställning när jag blir ifrågasatt. ville väl dels visa att jag inte bara shortstackar som folk verkade tro och tyckte jag det var intressant att jag inte vann mer som shortstack.

 

 

---

 

3.5x på oppositionen nu alltså...

 

SWAP Verified (CET) Changed (CET)

Betathome 05 Sep 11:02 05 Sep 10:00

Ladbrokes 05 Sep 11:04 05 Sep 11:00

Nordicbet 05 Sep 11:01 05 Sep 10:00

Noxwin 05 Sep 11:04 05 Sep 10:01

Paf 05 Sep 11:01 05 Sep 10:00

Raybet 05 Sep 11:01 05 Sep 10:00

Unibet 05 Sep 11:04 05 Sep 10:01

Maximum

Minimum

(M)+(Fp)+©+(Kd) (S)+(Mp)+(V)

1,30 2,75

1,25 3,50

1,35 2,95

1,29 3,35

1,30 3,20

1,25 3,25

1,30 2,80

1,35

1,25 3,50

2,75

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fascinerande hur man kan misstolka PTR. följ med mig på mitt äventyr:

 

1. jag noterar en spelare LAICHZEIT10 nickar han och spelar på mitt bord på party. han spelar 40/30/3 filtrerat på 5-6spelare. alltså antingen LAG som i duktig reg eller som poteniellt kass fisk. klickar på honom, han är back 10k på 4k händer i min databas. :D

 

2. skriver in laichzeit i PTR och trycker på enter, hamnar här:

http://www.pokertableratings.com/ipoker-player-search/Laichzeit

ser ju rejält backande ut. måste vara fisk!? massa nivåer också, vilken reg har sådant spann? :mrgreen:

 

3. inser att det står ipoker och ser att jag glömt 10an så skriver in det:

http://www.pokertableratings.com/party-player-search/LAICHZEIT10

back där med. samma nivåer, stort spann 2/4->25/50 så rätt stor chans att det är samma spelare. back 50k på 3k händer nl2k låter ju smaskigt. men en liten varningsflagg, han är upp 33k på 14k händer nl1k. :-?

 

4. kollar i klienten, ser att han sitter på 10bord nl1k-nl2k. de flesta 6max och igång, något HU mot en duktig reg som har tagit sitout. :-(

 

enda logiska känns som att det är en duktig LAG som ibland spelar lågt för att få träning som hade lite swings på ett ganska litet sample och man väldigt lätt kunde gissat fel. :oops:

 

---

 

kollade valpejl, filtrerade M och V efter inkomst. första vänsterpartisten dök upp på sidan 7...

http://valpejl.se/kandidater?sortering=hogst_inkomst&p=1&p=5&sida=7

 

däremot bland ungdomar:

http://valpejl.se/kandidater?sortering=hogst_inkomst&val=&kommun=&kon=K&inkomst_max=2000000&inkomst_min=0&alder_max=25&alder_min=17

 

unga rikingar är vänster, gamla rikingar är moderater?

 

---

 

bra artikel:

http://www.mises.se/2010/08/18/vapnet-i-rummet/

http://www.mises.se/2010/08/25/vapnet-i-rummet-del-2/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blev nyfiken och kollade upp mina egna resultat vid olika stack sizes. kör vanligtvis inte HEM så kanske missar något filter eller så men efter att ha gått in under "stack sizes"-fliken och fått upp kolumnerna så scrollade jag ner till händerna för varje kolumn och där verkar inte mycket stämma.

 

varken stacks eller potter ser ut att ha koppling till respektive kolumn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iom att han verkar tableselecta jävligt hårt så äre väl inte så konstigt?

 

Djupa stackar -> fett värde på bordet, antingen dubblat sig dit eller köpt in djupt direkt kvittar.. bb/100 är naturligtvis högt oavsett pga jättefisken/fiskarna.

 

mellan stacks -> hyfsat värde, tillräckligt för att inte kliva av o shortstacka på andra.... medan när han e riktigt shortstack så är det för att det är dem tuffaste bordenoch därför är hans bb/100 minst, men ändock vilt + just pga shortstacking.

 

Så han anpassar sin stacksize efter motståndet på borden, och han har vunnit mest på deepstack, vilket tyder på att han tableselectar rätt grovt och shortstackar när han har brist på annat att göra... serier eller whatever.

 

 

Nu vill jag bara poängtera att det är absolut inget fel i det här, kunde jag så skulle jag också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iom att han verkar tableselecta jävligt hårt så äre väl inte så konstigt?

 

Djupa stackar -> fett värde på bordet, antingen dubblat sig dit eller köpt in djupt direkt kvittar.. bb/100 är naturligtvis högt oavsett pga jättefisken/fiskarna.

 

mellan stacks -> hyfsat värde, tillräckligt för att inte kliva av o shortstacka på andra.... medan när han e riktigt shortstack så är det för att det är dem tuffaste bordenoch därför är hans bb/100 minst, men ändock vilt + just pga shortstacking.

 

Så han anpassar sin stacksize efter motståndet på borden, och han har vunnit mest på deepstack, vilket tyder på att han tableselectar rätt grovt och shortstackar när han har brist på annat att göra... serier eller whatever.

 

 

Nu vill jag bara poängtera att det är absolut inget fel i det här, kunde jag så skulle jag också.

 

är nog väldigt sant. jag anpassar inköpen efter vad jag tror är lönsammast. vet att jag inte är bäst på nivån etc, och spelar på ett sätt som många ser ner på. halvstackar, tableselectar, är passiv, är nitig etc etc. vissa ser ner på olika delar av det, men är ju strategier inom reglerna allihopa och allt handlar ju om att göra pengar så ser inget problem med det.

 

en del av shortstackspelandet är man själv djup men fisken short, det syns ju som att man är djup vilket är lite missvisande. så om jag spelar säg HU på ett 20-40bb bord och gular en fisk 10händer i rad så blir man ju bara short första handen och får högre winrate som djup även om en shortstacksskillz är bra.

 

---

 

lite kontrovers i frankrike:

http://www.cbn.com/cbnnews/world/2010/August/Islamization-of-Paris-a-Warning-to-the-West/

 

en fransman har lessnat på alla muslimer som ber på gatorna så han smygfilmar det och blir dödshotad.

 

känns lite som en flashmob.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du tog i litegrann...Förstår dig mer nu iaf, men det beror iofs mycket på att ditt förra inlägg var helt oläsligt. Du har löjligt mycket fel om mig iaf, dels har jag inte alls dålig koll på näringslära (det vet du också men försöker väl dryga dig tillbaka) och dels tycker jag snarare tvärtom mot vad du säger att det är skitkul att ta till mig ny information kring träning och kost. Men du kan ju inte på fullt allvar mena att ditt förra, halvt analfabeta inlägg där du skrev att kolhydrater var "hokus pokus" var

"information" någon skulle vilja ta till sig :mrgreen:

 

hehe förstår att det var lite kryptiskt. det jag ville få fram var att det inte finns något behov av fylla på glykogendepåerna postworkout och att insulin(kolhydrater) är inte anabolt för människor-det skulle inte förvåna mig om det är smartare att ta anabola steorider för att gå upp i muskelmassa om man är känslig för socker.. inte direkt så att diabetiker är kända för att vara vältrimmade. däremot är det mer effektivt att trycka in kolhydrater i kosten (helst långsamma och helst rotsaker) om man har svårt att gå upp i vikt :) om man är tolerant för mjölk , vilket dom flesta i Sverige är, så är det ett smidigt sätt att öka kaloriintaget. stör mig bara på att det ska vara så viktigt att dricka/äta direkt efter träning aka "hokus-pokus" eftersom jag inte har sett några kontrollerade studier som visat att det skulle vara "optimalt".

 

Men återigen kanske jag är lite för hjärntvättad åt muskelbyggningshållet. Spelat en massa fotboll när jag var yngre (HEHE) dock och även då var det pasta som gällde iofs 8-)

jo kolhydratladdning har ju vart heligt för alla former av konditionsträning :(. själv har min (långdistans)löpträning fungerat bra med mindre mängder kolhydrater och ingen laddning och uppenbarligen fungerar det att hålla sig i världseliten på 10-15% om man ska tro Björn Ferry. skulle vart intressant att se om man det går att hålla 0-5% kolhydrater och fortfarande vara elit. skulle också vart kul om man kunde se information om vad björn ferry äter mer detaljerat hur han laddar prerace etc.

Det verkar nästan som du menade att det inte skulle finnas några studier kring kolhydrater efter träning (alltså även annan träning än styrka). Jag måste definitivt ha missförstått dig för det finns obv mängder. Det vet alla. Så det har säkert varit något annat, jag tror inte jag är ensam om att ha mycket svårt att fatta vad du snackar om ibland :S Sorry igen! :mrgreen:

Förresten, jag får väl eventuellt be om ursäkt igen om det behövs, men resonemang om vad människan gjorde för tusentals år sen får mig att vilja spy. Vem fan bryr sig...nu lever vi faktiskt på 2000-talet osv :mrgreen:

point taken , du behöver inte be om ursäkt jag förstår att kolhydrater+hokus-pokus+träning är kryptiskt :D

(nej, kommer inte lägga tid på att leta upp studier när det finns miljontals angående kolhydrater kring träning. Heltok postade dessutom länkar nyss)

fast 9/10 studier kan man ju kasta i soptunnan. mycket pga av bias som confirmation bias som vi får "sanningar" om och om igen som att mättat fett och rött kött är onyttigt och idrottsfysiologer gör publika uttalanden där Björn Ferry kallas lögnare eller unik. man blir lite less på att höra sånt som man "vet" är lögn och är skadligt för folks hälsa:(- jag är glad om jag kan hålla med om hälften av det som sägs inom paleo/jägarkost-rörelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara påpeka att den lilla stacken har en allt annat än försumbar spelteoretisk edge över flera storstackar. Det kan finnas exploanledningar att ändå spela deep, men det ska föreligga rationella anledningar att göra så. Det är absolut inte mer manligt att spela deep av princip, det visar bara att du inte förstått något.

 

Att semishorten dessutom tvingar ut folk på effektiva stackdjup de inte har räknat på / de inte har linjeval för är grädde på moset. Folk fattar inte hur stacken påverkar position / range / pott. Det är lite som att tvinga in motståndarna på din egen bakgård, slita fram dildon med ister och vråla "WELCOME TO MY WORLD!".

 

Ringspel suger, HU rullar. Men en av de saker som ändå talar för att ibland spela ringspel är ju att man får leka med stackstorlekarna. Lite som heltoks fäbless för shemales. Man måste hitta guldkornen. Särskilt i den här dbn.

 

Och heltok, som du nästan inser är statsen för short gravt missvisande och inte ett argument mot ditt semishortande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och heltok, som du nästan inser är statsen för short gravt missvisande och inte ett argument mot ditt semishortande.

 

håller med om allt. statsen är mycket missvisande på många sätt, flera av sätten avslöjar jag ogärna här då en del av min edge kommer ur ignorans, men tycker ändå man bör fundera lite när man ser oväntad statistik. kanske jag har något läcka, kanske inte. kanske jag borde ändra min gameselection, kanske inte. bör iaf övervägas, kanske man kan hitta någon läcka att täta eller någon timlönshöjande strategiändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte förstår är inställningen "Tror du grottmänniskorna åt kolhydrater efter att ha jagat ner ett djur?!" Nä, det gjorde dom antagligen inte, dom hade inte samma MÖJLIGHET att göra det, och dom tänkte knappast på näringslära heller. Jag tror inte att människan är designad av en allsmäktig varelse i AutoCAD, och jag tror därför inte att det automagiskt är bättre att göra som gamla tiders folk gjorde. Dom hade andra förutsättningar, andra inställningar och andra möjligheter.

skulle nog hävda att vi visst har "designats" alla djur har evolverat tillsammans med sin omgivning och vi människor är extremt duktiga på att jaga och exploatera fettreserverna hos djuren. bevis för att vi är företrädesvis carnivores är bland annat att vi inte kan leva utan kött men kan leva på 100% kött. det är rätt lätt att se vad som verkar ologiskt att människor skulle må bra av.

ex frön är det bra för människors hälsa?

vi vet att:

1. frön är sårbara och energin i fröna är en kostnad för plantan som är värd att skydda=incentiv att göra sig giftiga

2. vi testar hypotesen om dom är giftiga genom att äta dom rå, blir sjuka och konstaterat att 1 är sant.

3 vi inser att frön trots allt innehåller näring och konstaterar att de djur som är evolverade att exploatera denna näringskälla har helt annorlunda matsmältningssystem.

 

Evolutionstänkande för mig handlar inte om att blint göra som våra förfäder gjorde utan om att efter att dagens vetenskap har sagt sitt så tittat man tillbaka på vad evolutionen har att säga. ex om det kommer en forskningsrapport som säger att bröd är nyttigt så tittar jag tillbaka på föregående deduktiva resonemang och inser att det är troligare att studien är felaktigt utförd än att bröd skulle vara nyttigt. skulle det komma flera nya studier som pekar på samma sak så får man antingen , om studierna är vettiga, bestämma sig för att evolutionen har "fel" eller att studierna lider av bias.

 

på samma sätt så kan man exempelvis inse att vissa saker som är nya för människan trots allt inte behöver vara skadliga. ex mjölk/grädde/smör.

mjölk är skapad för att växande djur ska få näring så hyffsad chans att det tolereras väl även av vuxna människor. samma sak med grädde och smör= animaliska fetter en energikälla vi är väl anpassade för.

 

 

Att säga att LCHF är bra för att Colting gör det, är som att säga att det absolut bästa man kan äta som sprinter är veganskt, eftersom Lewis gjorde det. Det finns människor som kan prestera oavsett vad dom äter, det betyder inte att det är optimalt, ens för dom. Inte stor nog samplesize.

är medveten om att det finns outliers som äter socker hela livet och aldrig haft tandproblem eller utslag på blodsocker trots 90+ gammal. vad vi försöker göra är att titta på traditionella kulturer och titta på deras livstil och söka utröna vad som är positiva influenser och vad som ev enbart tolereras.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...