Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Jag borde väl ta tag i mig själv och skaffa ordentliga löparskor också antar jag, saknar att kunna jogga...

 

Är det typ Löplabbet/Löpkliniken och allt vad de heter som gäller? Jag har kronisk benhinneinflammation i båda benen pga överträning när jag var yngre. Det är mest därför jag skjutit på det så länge.

 

Vad du än gör så är väl tipset att inte handla på Stadium/Intersport eller liknande butik. Var själv på löplabbet och köpte nya skor för några veckor sen och riktigt bra skor fick jag tag på kostade iofs ca 2000 men värt varje krona.

 

Siktar iofs mot Lidingöloppet samt Marathon men ska man köpa skor så känns det som man likväl kan lägga lite extra om man vill undvika såna problem som du nämner ovan.

 

Ett tips som jag dessutom fick på ett löparforum är att gör tåövningar vilket kan lindra dina problem, jag åkte på något jag trodde var inflammation men gjorde tåövningar som rekommenderas och blev bättre, symptomet kallas i löparkretsar "gubbvader" påminner om inflammation. Se programmet Sverige Springer där finns även lite tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde väl ta tag i mig själv och skaffa ordentliga löparskor också antar jag, saknar att kunna jogga...

 

Är det typ Löplabbet/Löpkliniken och allt vad de heter som gäller? Jag har kronisk benhinneinflammation i båda benen pga överträning när jag var yngre. Det är mest därför jag skjutit på det så länge.

 

100 forumiter kan inte ha fel, alla älskar VFF KSO. jag har väl lurat på en 20-50 forumiter fivefingerskor vid det här laget, tycker det varit typ

90% älskar dem och inser att de hatar vanliga skor

5% tycker det var trevliga

5% osäkra

0% skitprodukt

 

löplabbet vill tjäna pengar på att sälja dämpade skor, forskningen stödjer inte dem och anekdoter hos folk som prövat alternativen stödjer inte dem heller. skorna de lurade på mig höll på att skada mig rejält, sedan jag skaffade VFF har jag ökat min träningsmängd väldigt mycket och bara haft småskador.

 

ni andra som skaffat VFF får gärna skriva +1 så dev blir övertygad. argumentum ad populum ftw!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok: Är det såna skor du har som din avatar? Påminner om utseendet...

 

Har aldrig sett dessa förut, men de verkar vara väldigt populära, vissa tycker att de kan verka jobbiga att springa på ren asfalt med vad jag förstår.

 

Har aldrig sett såna i löparspåren, ser ju lite udda ut så man borde reagerat om man sett ett sånt par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man skulle kunna tro att dev levlar eller så har han haft skygglappar på sig i den här tråden senaste halvåret?

 

Nja, har bara börjat läsa dagböcker igen senaste dagarna, så jag har inte riktigt hängt med på ett bra tag. :)

 

 

100 forumiter kan inte ha fel, alla älskar VFF KSO. jag har väl lurat på en 20-50 forumiter fivefingerskor vid det här laget, tycker det varit typ

90% älskar dem och inser att de hatar vanliga skor

5% tycker det var trevliga

5% osäkra

0% skitprodukt

 

löplabbet vill tjäna pengar på att sälja dämpade skor, forskningen stödjer inte dem och anekdoter hos folk som prövat alternativen stödjer inte dem heller. skorna de lurade på mig höll på att skada mig rejält, sedan jag skaffade VFF har jag ökat min träningsmängd väldigt mycket och bara haft småskador.

 

ni andra som skaffat VFF får gärna skriva +1 så dev blir övertygad. argumentum ad populum ftw!

 

Heja ad nauseam!

 

Antar att det är en dum fråga (och ska googla runt lite) men VFF KSO är alltså snälla om man har befintliga problem typ mina?

 

 

Vad du än gör så är väl tipset att inte handla på Stadium/Intersport eller liknande butik.

 

[...]

 

Ett tips som jag dessutom fick på ett löparforum är att gör tåövningar vilket kan lindra dina problem, jag åkte på något jag trodde var inflammation men gjorde tåövningar som rekommenderas och blev bättre, symptomet kallas i löparkretsar "gubbvader" påminner om inflammation. Se programmet Sverige Springer där finns även lite tips.

 

Usch nej, jag vet hur deras skokompetens brukar vara.

 

Tack för tipsen, ska kolla upp det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är en dum fråga (och ska googla runt lite) men VFF KSO är alltså snälla om man har befintliga problem typ mina?

 

Om du har benhinneinflammation så är det viktigaste att du jobbar med din löpteknik eftersom detta ofta beror på tung hällandning framför kroppens tyngdpunkt vilket inte är optimalt. VFF hjälper dig att korrigera löpsteget men kan ge andra skador om man inte är försiktig i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som majoriteten av världens bästa pokerspelare är explospelare eftersom det finns fler av dem än "mattespelare" kanske?

 

Funkar analogin:

 

Dämpade skor-explospel

VFF - GTO

 

?

 

dämpade skor är typ som att limpa allt för att inte läcka mot 3bets.

 

Majoriteten av världens topplöpare kör väll fortfarande på dämpade skor?

 

dev är ingen ingen topplöpare och majoriteten av elitlöparna kör mycket tunnare skor än de som löplabbet kränger till folk. gillar den artikeln:

http://www.gp.se/sport/goteborgsvarvet/1.21707-loparskor-dam-10

 

fin bild, försök hitta den skon bland testet....

 

Jar aldrig sett dessa förut, men de verkar vara väldigt populära, vissa tycker att de kan verka jobbiga att springa på ren asfalt med vad jag förstår.

 

Lite jobbiga att springa på asfalt om man börjar på asfalt för asfalt är mer oförlåtande om man slarvar lite så krävs fungerande vadmuskler för att kunna springa behagligt på. Men efter säg en månad grusstigar i VFF bör inte asfalt vara något problem. Jag springer en mil på asfalt i VFF utan minsta problem, rätt skönt faktiskt, kanske lite mer enformigt än stigar men inte gör inte ont på något sätt.

 

Ska göra ett försök på Marathon i VFF på asfalt imon. Vet iaf att jag inte hade klarat ett marathon i vanliga skor, mina knän hade aldrig överlevt det, om mina fötter överlever 4mil i VFF återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska göra ett försök på Marathon i VFF på asfalt imon. Vet iaf att jag inte hade klarat ett marathon i vanliga skor, mina knän hade aldrig överlevt det, om mina fötter överlever 4mil i VFF återstår att se.

 

 

När startar du? Tror det är enklast för mig ta mig upp till Valhallavägen, har du nån aning när du springer förbi där?

 

Om vi inte ses imorgon får du en Heja Heja i förskott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När startar du? Tror det är enklast för mig ta mig upp till Valhallavägen, har du nån aning när du springer förbi där?

 

Om vi inte ses imorgon får du en Heja Heja i förskott!

 

vi startar ju vid lidingö-vägen strax innan valhallavägen så tar inte många minuter efter 14.00 innan vi passerar. skulle gissa typ 14.05 till korsningen sturegatan/valhalla, sedan 10min innan man svänger ner till höger innan gärdet. sedan typ 15.40 bör jag passera sturegatan/valhalla igen och förhoppningsvis typ 18 är jag vid sturegatan en sista gång.

 

Lutar åt att det blir svarta-monkeyfeets:

kso-trek-black1.jpg

 

ber iaf min kära mor gå från Lidingövägen->strandvägen där hon kan heja på mig 2ggr, dels vid 19km dels vid 28km typ 100m mellan. räkna med en riktigt trött tok där.

 

karta:

SM10_NYBana_sv470.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som jag lyckats lura på min mamma ett par VFF speeds. hon har haft massa fotproblem, går om kring med spacer eller vad det heter, sådan man har när man målar naglarna som tjej för att inte få skavsår mellan tårna och har sågat bort en del av diverse fotknölar och haft allmänt problem. tror ett par speeds hade passat henne perfekt att gå runt i.

 

någon som vet var i malmö de kan finnas inne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har själv inte köpte mina 5-fingers än, men får väl bli snart, är dom där monkeyfeet det man ska satta på om man inte har några sen tidigare?

 

De är kraftigare, för hård trailrunning och sämre väder. KSO är bästa allroundskon, bra för allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort lycka till i maran, kan bli ganska varmt. Får hoppas på mindre kollapser än Gbg.varvet

 

tackar!

 

17° och sol säger de. känns rätt optimalt :)

 

Stort lycka till imorgon!

 

tack tack!

 

ok, ska jag kolla upp, tack

 

lycka till imorgon!

 

trevligt med support. kommer kanske göra skillnaden efter någon mil.

 

 

känner mig bättre idag, benen börjar kännas läkta. inte sprungit på ett tag så kanske är lite stel i början, men bör ju släppa efter ett tag. känns som jag har väldigt bra förutsättningar för att prestera bra imon. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...