Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

ja...det är du bra ensam om att tycka..

 

Men tänk dig själv lite, ponera att vi hade befunnit oss i krig mot norge. Terrorister har lyckats med en statskupp i Norge, dom börjar bli lite trötta på oss i Sverige för dom tycker att Sverige tillhör Norge, för "vi var här först" prinicipen använder dom sig utav. Så när vi vägrar ge med oss, bygger vi upp en mur längs hela gränsen för vi börjar känna oss hotade.

 

Det här tycker inte dom alls om, så dom skickar iväg lite missiler några landar i stockholm några i göteborg. Vi svarar också med lite eld, sedan får vi inte glömma att deras ekonomi har drabbats hårt eftersom ingen vill köpa olja av dom längre pga av terroristerna så vi är nu rikare än Norge!

 

Vi har förutom muren också upprättat en blockad tillsammans Danmark, så baltikum länderna inte kan smuggla dit mer vapen. För Norge(terroristerna) förser baltikum länderna med olja så att dom slipper bidra med välstånd till ryssar.

 

När misären pågått några år så får några vänstersympatisörer för sig att att skicka förnödenheter till norrmänen för dom har ju drabbats värst utav alla, dom lever under förtryck och rädsla i sett eget hemland. Fair enough... Ship to Norge har nu startat och skall förse norrmän med förnedenheter, länderna bakom detta är Polen, Estland, Lettland, Litauen och Finland. Första gången låter vi dom igenom blockaden, men det visar sig sedan att bland dom här förnödenheterna fanns även vapen och även svenska soldat uniformer.

 

Två år senare får dom för sig att köra samma visa igen, så när fartygen börjar närma sig Kattegatt, så föreslår vi dom istället att åka in till Göteborg och att via landväg föra in sina förnödenheter till Norge. Dom är badass och säger, nej nej våran destination är Norge!

 

Vi beslutar då att gå ombord på fartygen för att ta in dom till Göteborg, för vår juridiska expert har tolkat lagen som den att. "En blockad får utföras på internationellt vatten, så länge den inte hindrar båtar/fartyg att ta sig i land i en neutral- hamn/land." Och vi har fått uppgifter om att deras destination är Norge, alltså allt annat än neutralt.

 

När vi då skickar våra soldater, så börjar fredsaktivsterna att attackera våra soldater med järnpolar, knivar, eldbomber och även kastar dom överbord. Till en början försöker vi svara med "eld" från våra paintballgevär, men det hjälper tyvärr inte. För dom här har förberett för ett mindre krig så vi blir tyvärr tvungna att svara med vass eld.Tyvärr avled då några fredsaktivister och även några utav våra egna.

 

Sedan i ett land 500 mil ifrån blir det här värsta nyheten för alla medier där är röd, röd, röd, några som påstår att vara sig blå men egentligen är dom röd, röd och röd. Deras befolkning förs bakom ljuset och man är väl egentligen inte så källkritiska, för det skrivs samma saker i varje tidning. Men vi blir dock kritserade av dom flesta, för vi har gjorde galet fel när vi fängslade civila som vi har "kidnappat" på internationellt vatten när dom bröt mot en blockad, vi hade absolut ingen rätt att fängsla dom. Bara att stoppa båtarna från att ta sig in till Norge.

 

Men det är klart, Sverige är ett jäkla bad ass country. Bäst vore om alla svenskar bara gick och dog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cmd-shift-4 och sen space så får man välja vilket fönster man ska ta skärmdump på också. Grymt användbart.

 

Byter från Israel till böcker. Frågade för några veckor sedan om boktips. Gillar ekonomi, filosofi, matematik, sannolikhetsjunk, paradoxjunk och allt som är "intressant" och får en att tänka i nya banor, typ.

 

Mer Hofstadter, kanske? Metamagical Themas har jag inte läst men den ska vara bra. I Am a Strange Loop och Le ton beau de marot är köpvärda.

 

Alice i Underlandet resp. Spegellandet rekommenderas också. :)

 

Robert Anton Wilsons böcker om kvantmekanik är också intressanta, lite väl partiska men rätt bra och dessutom kan han skriva om akademiska saker på ett icke-akademisk sätt vilket är skönt ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller f.ö. delvis med splashy, i att media varit löjligt subjektiva. Det är fascinerande att de sluter upp helt runt Israel i den här frågan när de inte gjort det på alls samma sätt när det funnits större fog för det.

 

Min sammanfattning:

- vissa av aktivisterna var naiva idioter

- vissa av aktivisterna var där för att mucka gräl

- Israel agerade väldigt klantigt

 

Jag tycker inte att Israel har gjort rätt i den här frågan, men de har knappast gjort mer fel än aktivisterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först läser man ohly:

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=273031&rlt=0&pid=208176__ArticlePageProvider

 

 

men sedan blev jag glad :)

 

Election 2010 - Winning Coalition

What will be the correct alternative?

Most seats in the Swedish Riksdag.

Win

©+(fp)+(kd)+(m)

1.75

(v)+(s)+(mp)

1.85

 

:mrgreen:

 

Kanske tid för ett stort jinxbet på vänsterblocket :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Lars Ohly är det enda rimliga argumentet mot höjd bolagsskatt konkurrenssituationen mot utlandet och eftersom det finns länder vi konkurrerar med som har högre bolagsskatt gör han bedömningen att det inte är orimligt att man diskuterar frågan om högre bolagsskatt.

 

Äganderätt borde väl vara ett hyffsat argument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mer fel än de aktivister som beväpnade sig, stal vapen, började skjuta och försökte smuggla vapen. Missförstå mig rätt: att borda ett hjälpfartyg på internationellt vatten är vidrigt, jag tycker bara det är mindre vidrigt än motparten. Mycket pucko vs ännu mer pucko helt enkelt.

 

De som var där för att hjälpa till med en nödförsändelse har inte gjort något fel, bara varit naiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mer fel än de aktivister som beväpnade sig, stal vapen, började skjuta och försökte smuggla vapen. Missförstå mig rätt: att borda ett hjälpfartyg på internationellt vatten är vidrigt, jag tycker bara det är mindre vidrigt än motparten. Mycket pucko vs ännu mer pucko helt enkelt.

 

De som var där för att hjälpa till med en nödförsändelse har inte gjort något fel, bara varit naiva.

 

Med "beväpnade sig...började skjuta och försökte smuggla vapen" så menar du alltså slangbellor och verktyg från fartygen, är det korrekt uppfattat av mig? (För du får det ju annars, mycket skickligt, att låta som handeldvapen)

 

På ena sidan står en hjälpsändning som ska förmedla förnödenheter till utsatta.

På andra sidan står Israelisk militär som på pirat-manér illegalt bordar skeppet (som de vet är en hjälpsändning). Israelerna lyckas slakta ca 9-20 (eller är siffran numera fastställd?) hjälplösa aktivister och skada ytterligare ett stort antal.

 

Jag personligen kan inte se det som något "vidrigt" att försvara sig så gott det går när folk runt omkring blir ihjälskjutna på löpande band.

 

Och nu vill du försöka få mig att förstå att aktivisterna betett sig mer vidrigt än vad Israelerna gjort. När man trodde man hade hört allt...

 

I efterhand kanske tanken någon gång slagit dig att det ganska så uppenbarligen fanns själ för aktivisterna att försvara sig. Det borde ju resultatet vittna om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Israelerna själv visste ju att det de gjorde var en ren och skär pirathandling, i mångas ögon kanske rentav krigshets(mot aid-länder etc), jag menar... varför skulle annars israeliska insatsstyrkor maskera sig(personlig igenkänning--pinsamt--möjligt efterspel etc.)?

 

De betedde sig som rövare och banditer, och henning mankell var en av de drabbade och av det jag har läst om människan så verkar han vara en genuint skön gubbe, kommunistisk kanske som sjutton men ändock en rättvis jävel right to the bone och han sa att det enda vapen som fanns på hans båt var då hans rakhyvel, hans röst väger då lika tungt för mig som vilken israelisk jack sparrow som helst.

 

 

edit; med det sagt, så läste jag splashy's inlägg och jag är nog väldigt speglad av vår media och med handen på hjärtat totalt insatt så fick mig en tankeställare nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller f.ö. delvis med splashy, i att media varit löjligt subjektiva. Det är fascinerande att de sluter upp helt runt Israel i den här frågan när de inte gjort det på alls samma sätt när det funnits större fog för det.

 

Min sammanfattning:

- vissa av aktivisterna var naiva idioter

- vissa av aktivisterna var där för att mucka gräl

- Israel agerade väldigt klantigt

 

Jag tycker inte att Israel har gjort rätt i den här frågan, men de har knappast gjort mer fel än aktivisterna.

 

nåja, om t.om USA kritiserar Israel borde det vara rätt uppenbart det finns visst fog för kritiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "beväpnade sig...började skjuta och försökte smuggla vapen" så menar du alltså slangbellor och verktyg från fartygen, är det korrekt uppfattat av mig? (För du får det ju annars, mycket skickligt, att låta som handeldvapen)

 

På ena sidan står en hjälpsändning som ska förmedla förnödenheter till utsatta.

På andra sidan står Israelisk militär som på pirat-manér illegalt bordar skeppet (som de vet är en hjälpsändning). Israelerna lyckas slakta ca 9-20 (eller är siffran numera fastställd?) hjälplösa aktivister och skada ytterligare ett stort antal.

 

Jag personligen kan inte se det som något "vidrigt" att försvara sig så gott det går när folk runt omkring blir ihjälskjutna på löpande band.

 

Och nu vill du försöka få mig att förstå att aktivisterna betett sig mer vidrigt än vad Israelerna gjort. När man trodde man hade hört allt...

 

I efterhand kanske tanken någon gång slagit dig att det ganska så uppenbarligen fanns själ för aktivisterna att försvara sig. Det borde ju resultatet vittna om.

 

 

För övrigt anmärkningsvärt och tänkvärt att dessa scener enbart utspelade sig på turkbåten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åker till stockholm idag. har ett gäng timmar själv idag jag gärna hittar på något på, käka en bit pasta, snacka lite skit ed. hör av er!

 

morsan spammar sl-länkar, men funderar på att gå från centralstationen till sturegatan där jag ska bo. visserligen småjobbigt med resväska, men är ju småjobbigt att åka tunnelbana med resväska också så kanske jämnar ut sig. era tankar?

 

tar gärna tips på youtube-filmer, artiklar och annat jag kan slöläsa på tågresan.

 

Hur köper man enklast KSO? Har kollat i en del affärer men vart slut överallt

 

nätet. inte kollat senast hur det ser ut, men finns här iaf:

http://www.vibramfivefingers.it/eng/kso.aspx

 

---

 

israel vs turkiet

 

fortsätt debattera! jag har inte så mycket att tillägga för stunden så är tyst, men läser vad ni skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nåja, om t.om USA kritiserar Israel borde det vara rätt uppenbart det finns visst fog för kritiken.

 

Självklart kan man kritisera hur det hela gick till, men USA har ju inte på långa varit kritiska. Dom har varit väldigt försiktiga och bara beklagat att människor dödats och krävt att man skall göra en transparent granskning av händelsen. Biden (Vice presidenten) har uttalat sig om att han försvarar Israels rätt att borda fartygen för att förhindra vapensmuggling.

 

Lite mer sådant här hade inte skadat i Sverige.

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/06/02/israel.palestinians.aid/index.html

http://cnn.com/video/?/video/world/2010/06/01/pkg.chance.israeli.commander.cnn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nåja, om t.om USA kritiserar Israel borde det vara rätt uppenbart det finns visst fog för kritiken.

 

USA har väl inte kritiserat Israel än?

 

Det finns en jävla massa fog för kritiken. Jag skrev klart och tydligt att Israel har gjort fel. Tycker bara att vissa (notera vissa) av aktivisterna betett sig ännu värre när det är tydligt att det är de som börjat skjuta och eftersom jag tror att exakt det här var deras förhoppning redan från början.

 

 

Med "beväpnade sig...började skjuta och försökte smuggla vapen" så menar du alltså slangbellor och verktyg från fartygen, är det korrekt uppfattat av mig? (För du får det ju annars, mycket skickligt, att låta som handeldvapen)

 

Det var en lista på fyra saker:

1. Beväpnade sig (med järnrör och knivar t.ex., inte slangbellor och verktyg från fartygen)

2. Stal vapen (från soldaterna)

3. Började skjuta (klarlagt vad jag förstår)

4. Försökte smuggla vapen (också klarlagt vad jag förstår)

 

 

På ena sidan står en hjälpsändning som ska förmedla förnödenheter till utsatta.

På andra sidan står Israelisk militär som på pirat-manér illegalt bordar skeppet (som de vet är en hjälpsändning).

 

På tredje sidan står fundamentalistiska islamister vars slutgiltiga mål är att utplåna Israel, som gärna beväpnar sig och som gärna attackerar andra. Det är dem jag ogillar, inte dem som försöker vara med i en hjälpsändning.

 

F.ö. behöver inte Gaza de förnödenheter aktivisterna tänkte skeppa in. Och det visste de, om de inte är dumma i huvudet. Syftet var INTE att förmedla förnödenheter utan att skapa en pr-handling. Inte för att det är något fel i det, men rätt ska vara rätt.

 

 

 

Jag personligen kan inte se det som något "vidrigt" att försvara sig så gott det går när folk runt omkring blir ihjälskjutna på löpande band.

 

Inte jag heller, det är därför jag försöker försvara Israel. :)

 

 

Och nu vill du försöka få mig att förstå att aktivisterna betett sig mer vidrigt än vad Israelerna gjort. När man trodde man hade hört allt...

 

Återigen: vissa av aktivisterna.

 

Jag tycker det är mer vidrigt att vara de som inleder våld och att vara de som börjar skjuta, än att borda ett fartyg på internationellt vatten och försvara sig när man blir angripna. Folkrättsligt har jag säkert fel. Det gör inget, jag utgår ifrån min egen moraliska måttstock.

 

Återigen: det Israel gjorde var vidrigt. Men inte lika vidrigt som att först attackera eller börja skjuta.

 

 

I efterhand kanske tanken någon gång slagit dig att det ganska så uppenbarligen fanns själ för aktivisterna att försvara sig. Det borde ju resultatet vittna om.

 

På ett av skeppen attackerade aktivisterna och soldaterna försvarade sig.

 

Resten av aktivisterna på övriga fartyg behövde inte försvara sig och gjorde det inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

– I minst fyra fall handlade det om rena avrättningar. De sköts i pannan, i bakhuvudet och i bröstet, säger han.

Han säger att de israeliska fallskärmsjägarna sköt skarpt redan när de var i luften.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7234668.ab

 

 

Låter helt absurt... Och jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara trovärdigt heller.

 

Skulle inte förvåna mig om Israel planterat vapnen i fartygen i efterhand.

 

I en jämförelse måste båtfolkets berättelse ges större tyngd än övertrampsmaskinen Israels.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Israelerna själv visste ju att det de gjorde var en ren och skär pirathandling, i mångas ögon kanske rentav krigshets(mot aid-länder etc), jag menar... varför skulle annars israeliska insatsstyrkor maskera sig(personlig igenkänning--pinsamt--möjligt efterspel etc.)?

 

De betedde sig som rövare och banditer, och henning mankell var en av de drabbade och av det jag har läst om människan så verkar han vara en genuint skön gubbe, kommunistisk kanske som sjutton men ändock en rättvis jävel right to the bone och han sa att det enda vapen som fanns på hans båt var då hans rakhyvel, hans röst väger då lika tungt för mig som vilken israelisk jack sparrow som helst.

 

 

edit; med det sagt, så läste jag splashy's inlägg och jag är nog väldigt speglad av vår media och med handen på hjärtat totalt insatt så fick mig en tankeställare nu.

 

Intressant artikel om de som står bakom hela "Freedoom Fleet"

http://www.dn.se/nyheter/varlden/turkiska-islamister-ser-attacken-som-en-seger-1.1115969

 

"Många vittnesmål och rapporter pekar på att IHH har varit inblandat i en rad aktioner med våldskaraktär som har syftat till att främja militanta sunnimuslimska organisationer. Enligt bland annat en rapport från danska Utrikespolitiska institutet har IHH stöttat radikala islamistiska grupper i länder som Bosnien, Pakistan, Irak och Palestina, däribland Hamas.

 

– IHH är nära förbundet med Hamas och har en lång historia av stöd till väpnad kamp, inklusive terroristaktioner. Organisationen har också nära band med andra militanta islamistgrupper, exempelvis al-Qaida, hävdar den svenske terrorforskaren Magnus Norell."

 

 

I övrigt blev väl ingen ens skadad på Ship To Gaza där aktivisterna körde med icke-våld utan det var på båtarna där de "försvarade sig" som det gick åt helvete?

 

Om jag var soldat och blev anfallen av folk med yxor (som också sjungit antisemitiska slagsånger enligt Al-Jazeera) så hade jag nog varit benägen att skjuta...

 

 

Finns som sagt två sidor av historien men media rapporterar övervägande Pro-Palestinskt.

 

 

 

Edit: Jag kanske verkar väldigt mycket för Israel men ska säga att jag tycker de inte varit sämre än Aktivisterna i detta fall, däremot tycker jag att deras murdragande vid västbanken där de satte upp muren så de snodde lite fina odlingsmarker av Palestiner, att de snodde Golanhöjderna (Där det finns extremt mycket sötvatten som självklart är viktigt i regionen) efter sexdagarskriget och deras upprepade nybyggen av Israeliska bosättningar på palestinsk mark är förkastligt och att FN/USA/Världssamfundet för länge sedan borde sagt till på skarpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Edit: Jag kanske verkar väldigt mycket för Israel men ska säga att jag tycker de inte varit sämre än Aktivisterna i detta fall, däremot tycker jag att deras murdragande vid västbanken där de satte upp muren så de snodde lite fina odlingsmarker av Palestiner, att de snodde Golanhöjderna (Där det finns extremt mycket sötvatten som självklart är viktigt i regionen) efter sexdagarskriget och deras upprepade nybyggen av Israeliska bosättningar på palestinsk mark är förkastligt och att FN/USA/Världssamfundet för länge sedan borde sagt till på skarpen.

 

Om det inte vore för just dessa aktioner hade Israel aldrig kunnat behålla sin suveränitet. Nånsin funderat över hur ett litet land efter sex krig och två intifador fortfarande existerar i en region där grannländerna vill se det tillintetgjort? Visst kan det verka som översitteri, men om de ger efter så kommer de inte överleva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...