Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tycker bara att vissa (notera vissa) av aktivisterna betett sig ännu värre när det är tydligt att det är de som börjat skjuta och eftersom jag tror att exakt det här var deras förhoppning redan från början.
Jag tror inte det kan vara tydligt att "aktivisterna" började skjuta. Israels story är imo betydligt trovärdigare än andra sidans men om man haft ihjäl 19 människor mer eller mindre av misstag så skulle jag inte hålla några israeliska specialbassar så högt att jag inte tror att de kan tänka sig att ljuga om att ha blivit beskjutna.

 

Jag ser inget om smugglade eldvapen på wikipedia och det låter lite otroligt att arrangörerna bakom projektet skulle tillåtit något sånt när troligen hela syftet varit att antingen bryta Israels blockad mot Gaza eller få en rejäl incident. Det hade ju då varit kontraproduktivt att plocka med sig militär utrustning eftersom omvärldens sympatier då rimligen fallit mer på Israels sida.

 

I den mån jag skulle använt eldvapen som aktivist så hade det enbart varit för att provocera fram våld från IDF:s sida och sen slängt pickan över bord. Något annat gör liksom inte så mycket sense.

 

Israelerna själv visste ju att det de gjorde var en ren och skär pirathandling,
Nonsens, blockader är absolut standard i krig. Man kan diskutera om krig råder i juridisk mening, men moraliskt är det inget som helst konstigt med att vilja kontrollera om krigsmaterial förs in till ett land som har som uttalat mål att mörda så många av ens medborgare som möjligt.

 

Angående IDF:s maskering så är det standard i alla sådana här operationer. Från knarkarjagande swatgubbar i USA till spetsnaz. Jag antar att det är för att förhindra kartläggning, hämndaktioner och säkert i viss mån juridiska efterspel.

 

henning mankell
Heh, Henning "Världen har ändrats" Mankell, mannen utan sinne för proportioner? Fair enough att man anser att israelerna är folkmördande skurkar, men att den här jämförelsvisa skitsaken skulle ändra något är bra löjligt. Vill man anmärka på något så är det ju att Israel verkar sikta på folkmord i slow motion och har haft den dåliga smaken att utföra sina nationsgrundande vidrigheter i modern tid istället för att lägga illdåden ett par hundra år bakåt.

 

På ena sidan står en hjälpsändning som ska förmedla förnödenheter till utsatta.
Kom igen, undantaget några smågrejer som byggmaterial så gör själva hjälpdelen 0 nytta. Det är enbart det politiska som är viktigt här. Och är man på palestinsk sida så är det en positiv aktion eftersom det långsiktigt ökar chanserna att öppna Gazas havsgräns (vilket både leder till förbättrande förhållande i Gaza och mer missiler in i Israel), minska Israelstöd internationellt, mm.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_flotilla_raid#Events_leading_up_to_the_raid

 

The flotilla organisers rejected Israel's offer, saying that Israelis would not let the reconstruction aid into Gaza,[32] and further "This mission is not about delivering humanitarian supplies, it's about breaking Israel's siege on 1.5 million Palestinians...[67][68][36] We want to raise international awareness about the prison-like closure of Gaza and pressure the international community to review its sanctions policy and end its support for continued Israeli occupation."[32]
Jag personligen kan inte se det som något "vidrigt" att försvara sig så gott det går när folk runt omkring blir ihjälskjutna på löpande band.
Eftersom det är "försvarandet" som orsakar att folk blir skjutna så är det ganska problematiskt. När man är obeväpnad mot en överlägsen styrka med automatvapen så är det enbart att vika ner sig som gäller om man vill undvika dödsfall på den egna sidan. Om man däremot gärna tar lite dödsfall för att främja den långsiktiga kampen så är det utmärkt med lite proaktivt försvar mot ett gäng stridisar som inte har mycket andra möjligheter än dödligt våld när det hettar till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såja, fram i stockholm. gick hela vägen från centralen, rätt trevlig promenad. massa studentfirare, folk som badade vid sergels torg och oväntat mycket folk ute, jobbar inte folk eller?

 

känner att min högra vad och hamstring inte är 100% återställd, känns lite oroväckande. kommer antagligen bli en hel del gång på torsdag fredag så får hoppas min kropp hinner återställa sig till på lördag. ska man ta en gainer typ på fredag för att påskynda återställningen? ska strax gå och hämta min startlapp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det kan vara tydligt att "aktivisterna" började skjuta. Israels story är imo betydligt trovärdigare än andra sidans men om man haft ihjäl 19 människor mer eller mindre av misstag så skulle jag inte hålla några israeliska specialbassar så högt att jag inte tror att de kan tänka sig att ljuga om att ha blivit beskjutna.

 

Vad baserar du det på? Går ju inte ihop att kommandosoldater i en överlägsen strategisk position måste skjuta ihjäl 19 personer, när max 2-3st har skjutvapen, för att försvara sig. Dessutom verkar iaf de svenska aktivisternas historier tämligen balanserade av vad jag läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom videos som släppt visar ju hur israeliska styrkor blir mer eller mindre mobbade av en hord båtfolk, jag kan helt klart förstå att dom känner sig tvunga att skjuta. Det är dock helt åt helvete att sätta sig själv i den situationen i första början, Israel borde aldrig ha skickat ombord trupp. Finns andra sätt att stoppa båtar på, som inte kommer leda till garanterade dödsfall.

 

Jake: Du är israelisk soldat, du firas ner på däck. Inom 5 sekunder stormas du av 20 personer med knivar, järnspett och yxor. Vad gör du?

 

Hjort: Du har rätt i att det materiella värdet är förhållandevist lågt, men syftet är som sagt att bryta blockaden. Dom vill alltså inte leverera sakerna för sakernas eget värde, utan för symboliken i att det nu är fritt, vilket kommer leda till mycket mer import. Rätt vettigt, imo. Blockaden borde inte finnas.

 

Det Israeler inte verkar kunna fatta är hur omvärlden ser på dom. Dom säger upprepade gånger "Hur kan ni stödja dessa terrorister som dödar civila?!", utan att fatta att gemene europe anser att Israel dödar minst lika många civila själva. Förra årets IDF-skandal visade ju på att det fanns anledning till det också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jake: Du är israelisk soldat, du firas ner på däck. Inom 5 sekunder stormas du av 20 personer med knivar, järnspett och yxor. Vad gör du?

 

Fortsätter mitt våldsangrepp som jag inledde i och med att jag fullt stridsutrustad firades ned från en helikopter som ingick i militärens anfallsstyrka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag har förstått så börjades det med div less-then-lethal vapen, gummikulor, tasers etc. Antar att efter att den första killen blivit kastad överbord så byter man till det skarpa magasinet :P

 

Jag anser att det är Israels fel, inte pga att dom gjorde fel under själva bordningen, utan att dom försökte det från första början. Vad som skulle hända måste varit väntat.

 

Israel måste skaffa sig en PR-minister, och snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad baserar du det på? Går ju inte ihop att kommandosoldater i en överlägsen strategisk position måste skjuta ihjäl 19 personer, när max 2-3st har skjutvapen, för att försvara sig.
De hade en överlägsen strategisk position innan de bordade, väl på däck så torde det vara ganska tydligt att de inte hade mycket till alternativ till dödligt våld.

 

Elpistoler och pepparsprayspickor räcker inte för att hålla folk på avstånd och går man in i handgemäng så blir det både risk att bli knivad eller få vapen ryckta (båda skedde). Mao, soldaterna väntade tills vapen försvann och de själva blivit allvarligt skadade innan de eskalerade och då saknade de alternativ till dödligt våld.

 

Soldaterna hade inte heller möjlighet att komma ur situationen genom reträtt på annat sätt än att kasta sig i havet.

 

Vidare så var det flera hundra potentiella attackerare ombord, så om de inte kontrollerar situationen snabbt så blir de helt enkelt nedbrottade pga numerärt övertag.

 

Etc, i oändlighet. Poängen är att 30 killar på ett trångt däck inte har så stor möjlighet att komma oskadda undan mot flera hundra motståndare om dessa inte låter sig avskräckas av icke-dödliga medel. Jag kan hålla med om att de borde gjort något annat än att luftlandsätta en liten styrka för att ta kontroll över fartyget, men när de väl gjort det kan de enskilda soldaterna knappast klandras för hur de hanterade situationen

 

 

Dessutom verkar iaf de svenska aktivisternas historier tämligen balanserade av vad jag läst.
"Rena avrättningar" är balanserat?

 

Blockaden borde inte finnas.
Det kan man ju förstås anse, men det är lite svårt att hävda att Israel inte borde använda sig av de kontrollmedel som finns för att minimera attacker på den egna befolkningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hade en överlägsen strategisk position innan de bordade, väl på däck så torde det vara ganska tydligt att de inte hade mycket till alternativ till dödligt våld.

 

Elpistoler och pepparsprayspickor räcker inte för att hålla folk på avstånd och går man in i handgemäng så blir det både risk att bli knivad eller få vapen ryckta (båda skedde). Mao, soldaterna väntade tills vapen försvann och de själva blivit allvarligt skadade innan de eskalerade och då saknade de alternativ till dödligt våld.

 

Soldaterna hade inte heller möjlighet att komma ur situationen genom reträtt på annat sätt än att kasta sig i havet.

 

Vidare så var det flera hundra potentiella attackerare ombord, så om de inte kontrollerar situationen snabbt så blir de helt enkelt nedbrottade pga numerärt övertag.

 

Etc, i oändlighet. Poängen är att 30 killar på ett trångt däck inte har så stor möjlighet att komma oskadda undan mot flera hundra motståndare om dessa inte låter sig avskräckas av icke-dödliga medel. Jag kan hålla med om att de borde gjort något annat än att luftlandsätta en liten styrka för att ta kontroll över fartyget, men när de väl gjort det kan de enskilda soldaterna knappast klandras för hur de hanterade situationen

 

Både gummikulor och elpistoler är tämligen effektiva när det gäller att neutralisera personer. Jag tycker det hela låter konstigt även om det bara går att spekulera då man inte vet hur situationen faktiskt såg ut.

 

"Rena avrättningar" är balanserat?

 

Ja det beror ju på vad som faktiskt hände, vet inte varför du sätter så stor tilltro till Israel som gjort allt för att bara deras bild av händelsen ska komma ut. Nu syftade jag på t.ex Ulf Carmesunds beskrivning av vad som hände, han var visserligen inte på den båt som folk dog på men poängen är att han uppenbarligen inte överdriver något då han säger att soldaterna betedde sig helt korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag helt klart att man kan. Möjlighet gör ju inte en handling till rätt, och det är här jag tror Israels PR-krig håller på att förloras. Det går inte att som civiliserad stat säga "Men alltså, dom där terroristerna är minst lika dåliga!", kan man inte iaf upprätthålla skenet av "moral high ground" så är man ute på djupt vatten.

 

För det första anser jag att blockaden är kontraproduktiv, för det andra olaglig. Att det är de facto möjligt att ockupera, betyder inte att det är rätt, varken de jure eller moraliskt.

 

Båda sidor är likadana på många sätt imo, men diskussionen ligger på Israel av 2 skäl: Dom är ett "västerlänskt" land, som borde "veta bättre." och 2. Det är inte många i Sverige som vill ställa sig upp och öppet säga "Jomenvafan, lite självmordsbomber är väll inte hela världen." Israel får betydligt mycket större politiskt stöd än t ex Hamas, och därför blir det mer diskussioner om det.

 

Jake: Du är först ner från helikoptern, du har en elpistol, som tar ner en person, och ett magasin med 5.56 gummikulor, som tar ner säg 10 till. 11 nere av 300, och du måste ladda om. Där kommer yxan fram. Vad gör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken grupp startar du i ? vad för tider har du i tankarna? hur kommer du se ut under loppet? springer du i fivefingers? såg ju bilder på dig från göteborgsvarvet, ser jag dig kommer jag skrika att heltok måste öööööka tempo :D. hoppas detta blir en bra dag.. min första mara :S kommer dö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var och hämtade startlappen. rätt många trevliga folk där. var en snubbe från marathonfoto som var väldigt påstridig, gick runt och snackade med mig på typ 4 olika ställen, sista gången ville han ha mitt telefonnummer och adda han på facebook så vi kunde träffas göteborg när han var där på något event, gjorde det som alla tjejer gör, fejkade facebookaddningen och hoppas jag slipper se honom igen.

 

tog en 15min massage på plats där, 100kr. väl värt det, fick reda på att mina fästen för sätesmuskeln, gluteus maximus

250px-Gluteus_maximus.png

var väldigt öm kring fästena, tydligen har jag slarvat med att stretcha den så ska stretcha den rejält nu sista dagarna och hoppas det gör någon skillnad. verkade som många var lite osäkra på sin förmåga. normalt ska ju rätt få bryta loppet men kändes som att många verkade ännu nervösare än jag var.

 

riktigt mycket folk däromkring, tydligen har AC/DC konsert ikväll. verkar som deras fans inte är de allra seriösaste. :-P

 

vilken grupp startar du i ? vad för tider har du i tankarna? hur kommer du se ut under loppet? springer du i fivefingers? såg ju bilder på dig från göteborgsvarvet, ser jag dig kommer jag skrika att heltok måste öööööka tempo :D. hoppas detta blir en bra dag.. min första mara :S kommer dö.

 

startgrupp D tror jag, näst sista. siktar inte på någon tid, ska fokusera på att ta mig imål. Skulle jag gissar kommer jag hamna på 3.50->4.30 någonstans. Men aldrig sprungit så långt så vet ju inte. Kommer nog börja kring 5min30sek/km(sprnag 5min/km första milen göteborgsvarvet) och antagligen falla in kring 6min mil 1-3 och sedan kanske tappa lite. men vet inte riktigt hur det blir, kommer iaf försöka ta det lugnt vilket kan vara nog svårt...

 

vore kul med lite hejaropa, hjälper verkligen, kommer nog se rätt identisk ut med bilden innan i tråden.

 

---

 

fin t-shirt?

 

one_shot_two_kills.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har också startgrupp D ^__^d.. får försöka kolla mig omkring fötterna och leta efter fivefingers, och ta rygg på dig :).. ja, man kommer nog vilja avancera rätt snabbt när man är i våran grupp :>.. hört det kommer spricka upp bra vid 15-16km .. blir nog att öka lite då och ta sig framåt :).. sen om det håller in i mål vetetusan.. blir nog att man ökar i ett par km, tar det lugnt igen.. och ger allt sista milen .. om det går?? ska blir roligt och se vad kroppen säger när man börjar närma sig 25-30 km.. jag är skit nervös för det.. min tarma kropp kommer skrika så det ekar ute på gatorna.. fyyfan :/ hoppas man har hjärtat på plats och inte viker ner sig för hjärnan vill stanna och gå..

 

har man turen och springa förbi dig vid 15-16 km så ska jag försöka få med dig i en liten tempohöjning i 6-7 km.. och självklart försöka peppa dig, underbar känsla att växla energi med varandra under tävling, etc.. när man behöver det som mest. GL HF!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är Israels fel, inte pga att dom gjorde fel under själva bordningen, utan att dom försökte det från första början. Vad som skulle hända måste varit väntat.

 

Är det väntat att s.k fredsaktivister går till attack med dödligt våld och varför händer inte samma sak på de lite mer civiliserade båtarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just köksknivar och påkar säger ju inte så jättemycket, sånt kan ju väntas finnas på de flesta fartyg. Om man tittar på idf:s blogg så finns det lite mer beklämmande bilder, västar och gasmasker är ju svårt att vänta sig att man har av någon annan anledning än att man väntar sig våldsam konfrontation.

 

Sen kan man ju tycka att IDF kanske borde satsat på mer dokumentation under och efter operationen ju mer de vill etablera våldsamheter från aktivistsidan.

 

http://idfspokesperson.com/

 

jpg_0353.jpg?w=500&h=752

ita1851.jpg?w=500&h=332

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just köksknivar och påkar säger ju inte så jättemycket, sånt kan ju väntas finnas på de flesta fartyg. Om man tittar på idf:s blogg så finns det lite mer beklämmande bilder, västar och gasmasker är ju svårt att vänta sig att man har av någon annan anledning än att man väntar sig våldsam konfrontation.

 

Sen kan man ju tycka att IDF kanske borde satsat på mer dokumentation under och efter operationen ju mer de vill etablera våldsamheter från aktivistsidan.

 

http://idfspokesperson.com/

 

jpg_0353.jpg?w=500&h=752

ita1851.jpg?w=500&h=332

 

Hehe, det här inlägget påminner mig en del om ett Eddie Murphy citat:

 

Disturbing the peace? I got thrown out of a window! What's the fuckin' charge for getting pushed out of a moving car, huh? Jaywalking?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det väntat att s.k fredsaktivister går till attack med dödligt våld och varför händer inte samma sak på de lite mer civiliserade båtarna?

 

I det här fallet? Ja, väldigt väntat. Enligt Israelisk utsago så gick dom ju in för att stoppa b la Al-Qaida operatörer ombord, då får man nog vänta sig att det där är vad som kommer hända.

 

Heltok: Är det ett vanligt problem för dig att tjeker fejkaddar dig på FB :P?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade lite löpning på främre delen av foten o hade tamefan träningsvärk i en vecka efteråt i vaderna. Std?

 

om du har haft vanliga löpskor en längre tid är det normalt ja. men blir mindre träningsvärk för varje gång, går extremt fort framåt. klarade du 2km med 1vecka träningsvärk första gången så klarar du 3km med 3dagar träningsvärk andra gången och 4km med 2dagar träningsvärk 3e gången typ. jag får knappt träningsvärk i vaderna av 1.5mil även om jag springer 3ggr/vecka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde väl ta tag i mig själv och skaffa ordentliga löparskor också antar jag, saknar att kunna jogga...

 

Är det typ Löplabbet/Löpkliniken och allt vad de heter som gäller? Jag har kronisk benhinneinflammation i båda benen pga överträning när jag var yngre. Det är mest därför jag skjutit på det så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...