Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Heltok hur tänker du angående att imint har affärsmodel som baserar sig på IP? Har sett dig skeptisk till IP tidigare. .

Ser inte något dilemma. Är emot IP. Tycker företaget agerar moraliskt under det påtvingade våldet. Ser dem som en lönsam investering. Sedan tycker en del förenklar lite hur enkelt det är att kopiera IP, bara för att vi avskaffar IP betyder inte det alla bolag med mjukvara och lite patent ska gå under direkt. Tror inte Apple skulle kursa bara för att Samsung kopierade deras interface osv osv.

 

Deras marknad är enligt dom själva först och främst asien. Finns väl viss risk att någon konkurrent bara kopierar binären till sina egna androidmodeller?

Klart risken finns. Utan IP skulle den ju vara större. Men går ju att vara lönsam ändå? Marknaden må vara Asien intialt, men även icke-asiater använder ju videokameror. Men Apple skulle ju troligtvis göra samma sak själva heller än att betala någon annan för det, och de andra mobiltelefonstelefontillvekrarna råkar vara asiatiska så är ju inte konstigt att de sikter mot Asien.

 

Vad jag har sett har imint inga jurister (eller planerar anställa några) som kan skydda patentet.

Om de har bra case går det säkert att hitta pengar och jurister vid behov.

 

Och vad vet vi egentligen om deras produkt? Vi har fått se videos gjorda i försäljningssyfte.

Inte mycket mer. Detta är ju inbakat i priset.

 

Inga äkta användare som har testat.

Militären har väl.

 

Funkar det smooth på mobiler? Hur är användarupplevelsen?

Min gissning är ja. Dagens mobiler har väldigt mycket prestanda på denna typen av uppgifter. Användarupplevelsen blir väl upp till tillverkaren av hårdvaran och mjukvaran att jobba på.

 

 

Imint har inga kunder(i smartphonemarknaden) men värderas till 300m och ska skalera? Är det inte vanligt att ett företag bevisar affärsmodellen för investerare innan man tar emot pengar för att skalera?

Om affärsmodellen var bevisad skulle de antagligen kosta mer.

 

Det är en extremt högriskinvestering. Om du inte är övertygad så investera inte. Kan gå precis hursomhelst, +-20% imon vem vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, sorry för metadebatt. Men tror vissa av er skulle bli lite lyckligare om ni först funderade på varför ni känner sånt behov av att fingra andra på näsan och sedan utvärderade om ni fortfarande vill acceptera att det ska få påverka er. Okej, enough metadebatt för iår, mea culpa.

 

för egen del handlar det inte om att fingra folk på näsan, utan att tillrättavisa/ge uttryck för en en annan åsikt (ofta tvärtemot vad du påstår i en del fall). när nån påstår något som i min värld är uppenbart oriktigt, tex att gluten och socker är knark och giftigt (läs: dåligt) är ju tex en sådant påstående som man vänder sig emot.

 

kommer man med ett påstående som går emot det mesta vad forskningen säger så har man oxå bevisbördan för det; alldeles oavsett vad Taleb säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för egen del handlar det inte om att fingra folk på näsan, utan att tillrättavisa/ge uttryck för en en annan åsikt (ofta tvärtemot vad du påstår i en del fall). när nån påstår något som i min värld är uppenbart oriktigt, tex att gluten och socker är knark och giftigt (läs: dåligt) är ju tex en sådant påstående som man vänder sig emot.

 

kommer man med ett påstående som går emot det mesta vad forskningen säger så har man oxå bevisbördan för det; alldeles oavsett vad Taleb säger.

 

och att överdriven konsumtion av endera socker lr gluten kommer att leda till hälsobekymmer kan vi lämna därhän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för egen del handlar det inte om att fingra folk på näsan, utan att tillrättavisa/ge uttryck för en en annan åsikt (ofta tvärtemot vad du påstår i en del fall). när nån påstår något som i min värld är uppenbart oriktigt, tex att gluten och socker är knark och giftigt (läs: dåligt) är ju tex en sådant påstående som man vänder sig emot.

 

kommer man med ett påstående som går emot det mesta vad forskningen säger så har man oxå bevisbördan för det; alldeles oavsett vad Taleb säger.

 

man kan ju vända på det, ur ett hälsoperspektiv, finns det något i mjöl som inte finns att få på annat ( bättre) håll? Mjöl är något som i bästa fall inte är skadligt. Tycker man inte av någon anledning att det är jättegott eller man har väldigt ont om pengar så bör man i vart fall inte okynnesäta bröd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan ju vända på det, ur ett hälsoperspektiv, finns det något i mjöl som inte finns att få på annat ( bättre) håll? Mjöl är något som i bästa fall inte är skadligt. Tycker man inte av någon anledning att det är jättegott eller man har väldigt ont om pengar så bör man i vart fall inte okynnesäta bröd.

 

det är torde väl stå klart att vi inte måste äta bröd lr mjöl för att överleva (även om det har funkat ganska bra i många tusen år); men att hoppa till positionen att det är farligt (dosrelateraterat imo) är ganska långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan ju vända på det, ur ett hälsoperspektiv, finns det något i mjöl som inte finns att få på annat ( bättre) håll? Mjöl är något som i bästa fall inte är skadligt. Tycker man inte av någon anledning att det är jättegott eller man har väldigt ont om pengar så bör man i vart fall inte okynnesäta bröd.

 

man kan ju oxå vända det på ett annat håll; eftersom WHO anser att rött kött är skadligt bör man äta det då? Kött är ju något som i bästa fall är farligt ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande:

http://enigma.mit.edu/enigma_full.pdf

 

Några snubbar från MIT har uppfunnit en platform som med hjälp av en blockkedja (bitcoin, ethereum etc.) kan utföra secure multi-party computation.

T9rdcGS.png

 

Man kan alltså outsourca beräkningar på data till ett decentraliserat nätverk utan att behöva oroa sig för att datat sprids.

 

Enkelt exempel:

Du och dina kollegor skulle kunna räkna ut vad ni har för medellön utan att någon faktiskt får reda på vad någon annan har i lön.

 

Ser framför mig att detta skulle kunna användas industriellt också. På mitt jobb körs nämligen en jäkla massa simuleringar på vårat dyra beräkningskluster. Ofta bildas det köer under dagtid medan klustret står tomt på nätterna.

 

Med denna platform skulle man kunna sälja beräkningskraft på natten och köpa in på dagen.

 

edit:

 

Kanske drar lite långa växlar nu, men skulle man inte kunna använda detta för att driva en gigantisk autonom AI? Varje nod skulle kunna vara en neuron eller kanske ett helt lager?

Redigerad av Luskan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan ju oxå vända det på ett annat håll; eftersom WHO anser att rött kött är skadligt bör man äta det då? Kött är ju något som i bästa fall är farligt ...

 

ok, nja det funkar inte riktigt åt andra hållet. Man kan helt sluta äta vete utan att få några bristsjukdomar. Man kan inte helt sluta kött utan att få bristsjukdomar (något förenklat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en extremt högriskinvestering. Om du inte är övertygad så investera inte. Kan gå precis hursomhelst, +-20% imon vem vet.

 

Har redan investerat men funderar på om jag ska investera mer. Försökte tänka ut argument emot investering efter att enbart läst argument för överallt :)

 

Idag har kursen gått ner lite. Min hypotes är att vi kommer ha en generellt nedgående trend från här tills (om?) vi får ett PM med goda nyheter om stort avtal. Jag tror det finns en risk att såna här avtal drar ut på tiden. Vad jag förstått skulle en telefon med imints teknologi blivit lanserad i November men blivit försenad. Den kan säkert bli ännu mer försenad. Vi får se.. oavsett är det spännande företag med stor potential ! Tack för tipset om detta företag heltok!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a single Bitcoin transaction uses roughly enough electricity to power 1.57 American households for a day.

 

each VISA transaction consumes around 0.0003 household’s daily electricity use. That makes Bitcoin about 5,033 times more energy intensive, per transaction, than VISA, at current usage levels

 

Bitcoin Is Unsustainable | Motherboard

 

Det är inte bara smidigt, det är även effektivt. Huemerklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

each VISA transaction consumes around 0.0003 household’s daily electricity use

Sällan jag rör mig med superlativ men: HAHAHAHA.

 

Du får två alternativ:

 

1) Herr Staahla lägger resten i overhead och OH antas vidare inte existera eftersom kostnadsposten blev för komplex. Staahla är då bortom dum i huvudet.

 

2) Herr Staahla ljuger. Staahla är då en dålig lögnare.

 

Jag ber om ursäkt om det finns fler alternativ. Jag tror verkligen inte det gör det.

 

Om någon, gud hjälp oss alla, behöver mer pedagogisk framtoning:

 

Det är så jävla bisarrt att räkna marginalkostnad här att man vet för fan inte vad man ska börja.

 

Som att hugga av en människa huvudet och sedan säga att det typ inte gör något om man hugger av en tå också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sällan jag rör mig med superlativ men: HAHAHAHA.

 

Snyggt superlativ.

 

Det är så jävla bisarrt att räkna marginalkostnad här att man vet för fan inte vad man ska börja.

 

Ingen har gjort det förutom du.

 

Som att hugga av en människa huvudet och sedan säga att det typ inte gör något om man hugger av en tå också.

 

Ja? Vad är problemet med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt superlativ.
Antar att det inte gick så bra för dig på pokerborden.

 

Ingen har gjort det förutom du.

 

Ja? Vad är problemet med det?

Och vad sjutton tror du att den där siffran är om inte en marginalkostnad för ytterligare en transaktion?

 

Problemet är att den stora kostnaden är att tappa huvudet. OH för visa är inte någon slags bisarrt naturligt tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående diskussionen om Bitcoin ovan så känns inte den jättegivande. Artikeln var gammal, siffrorna har ändrat sig en hel del åt alla håll sedan dess, lite missvisande siffror, resonemangen bristfälliga osv.

 

Men visst, idag har Bitcoin hög inflation, det är korrekt. Den halveras dock varannat år, så det är lite övergångsproblematik. Fanns en anledning att Satoshi valde att låta inflationen gå till miners, dvs för att boota upp en nätverkseffekt. Oklart om Bitcoins resa hade varit möjlig utan den lösningen.

 

POS med t ex Ethereum skulle kanske vara bättre för miljön.

 

Framtiden kanske har Segregated Witness(SW), Sidechains, offchain och annat som kanske gör det mer miljövänligt per transaktion.

 

Frågan är dock om miljövänligheten räcker för att vinna över nätverkseffekter oavsett. Visst vi kan ju spekulera i om något är bra eller ej, men tvivlar på att det lär vara avgörande.

 

Har redan investerat men funderar på om jag ska investera mer. Försökte tänka ut argument emot investering efter att enbart läst argument för överallt :)

 

Idag har kursen gått ner lite. Min hypotes är att vi kommer ha en generellt nedgående trend från här tills (om?) vi får ett PM med goda nyheter om stort avtal. Jag tror det finns en risk att såna här avtal drar ut på tiden. Vad jag förstått skulle en telefon med imints teknologi blivit lanserad i November men blivit försenad. Den kan säkert bli ännu mer försenad. Vi får se.. oavsett är det spännande företag med stor potential ! Tack för tipset om detta företag heltok!

 

Varit en del röda dagar nu. Imo inget att haka upp sig på, slumpen är en bitch. Som du säger, en rimlig utveckling är nog långsamt back tills något händer om något händer och isåfall iväg en rejäl bit.

 

---

 

https://medium.com/@elsaho/singapore-and-denmark-contrasting-happiness-can-sunshine-and-low-income-tax-make-you-happy-12b76b7b4177#.1i62irvar

When I was working in Singapore, I found myself and friends who also work there felt dissatisfied about the life more often than when we were in other places. We all have experience working in several countries, but only Singapore, this charming island on the surface, makes us feel gloomy for no reason.

My question was answered when I traveled from Singapore to Denmark, the happiest country in the world (although not everyone there agrees with this. Some told me they are only happy in the summer, some think if Denmark is the happiest place, then the world must be miserable). The contrast between these two countries became the central research question throughout my stay in Denmark: Why does Singapore, a developed country where anything you need is affordable and at your doorstep, make people depressed, while Denmark, with a high cost of living and brutal winters, make people relatively happy?

 

---

 

Är i Mexico nu, lite jetlaggad och allmänt förvirrad. Men verkar vara ett rätt trevligt land, lite mer fest här än jag trodde. Lite Khaosanroad känsla över 5th Avenue här i Playa Del Carmen 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst, idag har Bitcoin hög inflation, det är korrekt.

 

Du och Trillske förnekar er aldrig. Inflation? Marginalkostnad? Är det helt andra artiklar ni läser i er fantasivärld? Bygger halmgubbar som inte ens liknar originalproblemet och sen avfärdar ni dem med antingen en handviftning (heltok) eller en obegriplig harang (Trillske). Vilket radarpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...