Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Mycket intressant aktie och haller helhjartat med dina pointers likt tobii och ej fingerprint xD

 

Tankte ocksa slaska lite pa det MEN gjorde lite kortkort research som sakert finns overallt.

 

Blir inget bra diagram men det som gor mig lite smaskeptisk ar att de atm har borsvarde pa 300milj kronor och har en omsattning pa ca 3 miljoner med massiv forlust. Ar det verkligen ratt bolag, kanns valdigt langsokt att ens borsnotera ett sadant bolag utan att forvanta sig en fingerprint effekt eller sa.

 

Översikt Tusentals kronor

 

2014-12

2013-12

2012-12

2011-12

2010-12

 

Omsättning

3 302

1 667

1 550

2 069

1 827

 

Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA

-1 828

-1 340

-1 223

-1 320

-643

 

Avkastning på sysselsatt kapital (%)

-61,77

-100

-70,49

-97,02

-20,32

 

EBITDA-marginal (%)

-405,32

-705,26

-513,87

-419,05

-114,41

 

Räntetäckningsgrad EBITDA

-57,12

-21,27

-407,67

-328,75

0

 

Rörelseresultat (EBIT)

-3 655

-2 882

-2 601

-2 610

-1 104

 

Resultat e. fin. kost.

-3 687

-2 944

-2 604

-2 609

-1 095

 

Årets resultat

-3 687

-2 944

-2 604

-2 609

-1 095

 

S:a tillgångar

6 950

4 657

4 372

6 309

5 863

 

Nettomarginal (%)

-849,54

-1 752,38

-1 987,79

-952,19

-4 977,27

 

Kassalikviditet (%)

160,54

21,97

30,06

45,43

354,72

 

Soliditet (%)

60,98

50,98

70,79

29,42

76,14

 

Antal anställda (st)

4

3

3

4

5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant aktie och haller helhjartat med dina pointers likt tobii och ej fingerprint xD

 

Tankte ocksa slaska lite pa det MEN gjorde lite kortkort research som sakert finns overallt.

 

Jo, klart bolaget inte gör så mycket idag och änsålänge mest kostat pengar. Men det är IT vi talar om, sånt behöver ju inte spela någon roll. Minecraft, en utvecklare, ful grafik och några år senare är det värt mer än Volvo. Får de väl någon kund som betalar några cent per telefon så vips kommer företaget gå rejält med plus. Och vem vet, GoPro kanske vill köpa dem för sina drönare?

 

Ännu väl lite mer likt precise? Är väl det att nu kommer det vända för bolaget från minus till plus och det är det alla spekulerar/fantiserar om?

Yes, mer likt Precise, syftade mer på spekulationen som imo är lik Fingerprint, men jag följde inte Precise något vidare.

 

Why So Fomo? :)

Studenten blev mångmiljonär på Fingerprint: "Mamma har skrikit sälj sedan 13 kronor" | 2015-12-22 00:00:00 | vafinans.se

:P

 

Inte så mycket fomo egentligen, mer att jag aktivt letar rejält konvexa men ändå småintressanta företag att slaska i. Min nuvarande strategi är att exponera mig mot många skilda högriskinvesteringar, tror detta är mycket säkrare än att inte exponera sig mot någon och därmed vara mer sårbar för svarta svanar.

 

---

 

Google och Ford bygger självkörande bilar:

https://www.yahoo.com/autos/google-pairs-with-ford-to-1326344237400118.html

 

---

 

SpaceX lyckas landa:

 

Jag vill tro att TSLA är rejält undervärderat just nu. Mycket pekar uppåt för företaget, de har satsat på den vinnande tekniken, de andra företagen har inte gjort det, de har gjort de långsiktiga investeringarna, de andra företagen har inte gjort dem osv. Trots liten organisation, lång startsträcka och mycket turbulens har de levererat bra produkter, nu har de större organisation och mindre turbulens och börjar få erfarenhet. De har en skön story, är antifragile, har marginaler och säljer dyra produkter.

 

 

---

Förtroendesiffror | DET GODA SAMHÄLLET

Jag googlade på ”approval ratings” plus ett antal kända politiker i olika länder. Här är resultatet. Jag har inte fuskat. Jag redovisar alla resultat jag fått fram. Alla siffrorna är rimligt aktuella (utom George W. Bush, såklart). Men jag kan inte gå i god för källorna, ej heller kan jag garantera att bilden inte skulle ändras om andra ledare togs med i undersökningen.

 

 

Jag började med Brasiliens president Dilma Rousseff för att få ett lågvattenmärke. Hon har drivit landets ekonomi i botten, är anklagad för landets största korruptionsskandal någonsin (Petrobras) och hotades, när undersökningen gjordes för några månader sedan, av riksrätt. Värre kan det inte bli, tänkte jag. Hon fick 15 procent.

 

Vice statsminister Åsa Romson fick 12 procent i Dagens Nyheters mätning.

 

Men Brasilien är ett u-land, tänkte jag, så det räknas inte. Ett annat lågvattenmärke måste vara George W. Bush, hatad av en hel värld vid tiden för sin avgång. Då hade han 34 procent. Det är ungefär som Annie Lööf, som fick 35 procent. (Som sämst låg Bush på 24 procent, snäppet bättre än Jonas Sjöstedt med 24 procent.)

 

Tre starkt profilerade demokratiska ledare hamnar på ungefär samma nivå – Barack Obama, David Cameron och Viktor Orban – på 45, 43 respektive 43 procent.

 

Angela Merkel sjönk från 75 procent till 49 i november när hon fick äta upp sina ord om att Tyskland skulle klara invandringen utan inskränkningar.

 

Erna Solberg och Lars Lökke Rasmussen lyckades jag inte hitta, däremot en siffra för Danmarks förlorande kandidat i sommarens val, Helle Thorning-Schmidt, som då låg på 49 procents ”approval rate”. Lökke Rasmussen låg rimligtvis högre eftersom han vann valet.

 

Finlands president Sauli Niinistö är vinnaren i min tävling med 86 procent.

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är IT vi talar om, sånt behöver ju inte spela någon roll. Minecraft, en utvecklare, ful grafik och några år senare är det värt mer än Volvo. Får de väl någon kund som betalar några cent per telefon så vips kommer företaget gå rejält med plus.
Men startup-spelutveckling är ju ett ganska negativt exempel eftersom det är ett helt bedrövligt territorium att göra pengar i.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske de sjukaste easter-egget i spelvärlden so far?

Spoiler!

 

:shock:

 

---

 

 

---

 

En frias för gruppvåldtäkt | Krim | Nyheter | Aftonbladet

I flera timmar misshandlade och våldtogs den 23-åriga kvinnan av minst tre personer.

De unga männen dömdes för den brutala gruppvåldtäkten av tingsrätten till mellan sex och nio månaders ungdomsvård.

– Jag är väldigt ledsen att de fick så korta straff för vad de gjorde mot mig, sa kvinnan till Aftonbladet i samband med tingsrättsdomen.

Nu fastställer hovrätten domen för två av de åtalade - medan den tredje frias - eftersom hans ålder inte kunnat fastställas.

När ungdomarnas fingeravtryck skickades till Interpol kom träffar på ett tiotal olika alias med åldrar mellan 13 och 33 år.

 

De hade turats om att penetrera kvinnan medan hon grät, klöste och bad dem sluta.

Först slog kvinnan tillbaka – men efter att ha fått upprepade knytnävsslag mot ansiktet gav hon upp.

 

Det är alltid glädjande för en försvarare när det blir en friande dom. Och jag tycker att hovrätten gjort en riktig bedömning. Uppgifterna som tingsrättens dom grundade sig på har varit väldigt bristfälliga, och då är det den tilltalades egna uppgifter som ska ligga till grund för åtalet, säger Annika Nisser, advokat åt den friade ynglingen.

 

– Det är vår uppfattning att det här inte är flyktingar utan pojkar som bor på gatan i andra länder och saknar asylskäl i Sverige. De har inte flytt från krig och förföljelse, säger hon.

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) 1-3-8-19-X-89

 

Spoiler!

A(n) = 2*A(n-1) + n - 1

 

2) X-7-32-157-782

Spoiler!

A(n) = 5^(n-1) + A(n-1)

3) 2-8-16-512-X-2097152

 

Denna var jobbig. Man vill gärna hitta ett enkelt svar, men detta är de enda jag kom fram till:

Spoiler!

n             | 1 2  3 4   5 6
A(n)          | 2 8 16 512 x 2097152
log2(n)=k     | 1 3  4 9   y 21
L=k(n)-k(n-1) | 1 2  1 5   z 11
B = L - 1     | 0 1  0 4   w 10

B(n) = 2*C(n) * B(n-2) + 2
där
C(n) = (i^(2n)+1)/2   (D.v.s: 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1...)

w = 0
z = 1
y = 10 
x = 1024

Finns säkert vackrare lösningar :-)

Denna bygger ju egentligen bara på talföljden 1 4 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilken kurs gick du in i Imint? Tecknade för 20k men fick nada tilldelning så var lite surt att se kursen gå upp 200% i callen, hade köpt in mig på runt 20 kr.

 

Surt. Köp in mig för 43, så jag är ner lite änsålänge. Räknar iskallt med lite random -10% +10% dagar så hakar inte upp mig så mycket på dagens lilla swing. Ser det som 90% att aktien faller 90% och 10% att aktien stiger 1000% ish.

 

Denna var jobbig. Man vill gärna hitta ett enkelt svar, men detta är de enda jag kom fram till:

Att du orkar skriva ner allt! Jag orkade log:a bara, sedan såg jag mönstret men att beskriva det matematiskt orkade jag inte när det är massa varannat. Men när jag tänker på det, går väl att skriva något typ

A(n) = (n%2 ==1)? 2^(A(n-1)+1) : 2^(A(n-1)*2+1);

eller vad det nu blir, kollade inte så noga vilket case som var vilket.

 

---

Something Crazy Is Going On In Swedish Money Markets | Zero Hedge

20151222_sweden1.jpg

Flute-tankar: Vad sjutton händer med STIBOR?

 

Någon frivillig att ta lånen på -5% ränta? :rolleyes:

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rekar dokumentären "The Jinx".

 

en mordthriller där verkligheten verkligen överträffar dikten och avslutningen på miniserien (6 delar) är troligen den bästa någonsin för en dokumentär.

 

Avslutningen har t o m benämnts dokumentärernas "unicorn".

 

Vill inte skriva nåt mer för den här ska man se unspoiled. Läs inget om det på nätet förrän ni sett alla avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God jul wellboken! :)

 

Sitter på SJ påväg mot Malmö, sitter en pensionär och snarkar väldigt ljudligt några meter bort.

 

gjorde de som satte imint på börsen en galen felvärdering eller är det bara folk som är helt galna och endast tror att allt ska upp?

 

Ny information kanske har framkommit, framförallt kanske underskattade hur mycket hype det skulle bli kring bolaget?

 

rekar dokumentären "The Jinx".

 

en mordthriller där verkligheten verkligen överträffar dikten och avslutningen på miniserien (6 delar) är troligen den bästa någonsin för en dokumentär.

 

Avslutningen har t o m benämnts dokumentärernas "unicorn".

 

Vill inte skriva nåt mer för den här ska man se unspoiled. Läs inget om det på nätet förrän ni sett alla avsnitt.

 

Började kolla på den, verkar sevärd. HBO gör coola saker, ny skön kategori med dokumentär-serier.

 

---

 

Bitcoin firar jul med 15M/21M mineade bitcoins:

https://blockchain.info/charts/total-bitcoins

Och 100M transaktioner:

https://blockchain.info/sv/charts/n-transactions-total?timespan=all&showDataPoints=false&daysAverageString=1&show_header=true&scale=0&address=

 

Och medan analoga börsen tar semester fortsätter Bitcoin att handlas och passar på att stiga 5% på en dag:

https://bitcoinwisdom.com/markets/bitstamp/btcusd

 

7år har gått, Bitcoin är fortfarande här, allt pekar uppåt för nätverket. En del intressanta tankar här, men skippa introt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt. Köp in mig för 43, så jag är ner lite änsålänge. Räknar iskallt med lite random -10% +10% dagar så hakar inte upp mig så mycket på dagens lilla swing. Ser det som 90% att aktien faller 90% och 10% att aktien stiger 1000% ish.

 

 

Att du orkar skriva ner allt! Jag orkade log:a bara, sedan såg jag mönstret men att beskriva det matematiskt orkade jag inte när det är massa varannat. Men när jag tänker på det, går väl att skriva något typ

A(n) = (n%2 ==1)? 2^(A(n-1)+1) : 2^(A(n-1)*2+1);

eller vad det nu blir, kollade inte så noga vilket case som var vilket.

 

---

Something Crazy Is Going On In Swedish Money Markets | Zero Hedge

20151222_sweden1.jpg

Flute-tankar: Vad sjutton händer med STIBOR?

 

Någon frivillig att ta lånen på -5% ränta? :rolleyes:

 

Tror du behöver slipa lite på din värderingsmodell av företag.

 

Also,

 

God Jul allihop! (:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rekar dokumentären "The Jinx".

 

en mordthriller där verkligheten verkligen överträffar dikten och avslutningen på miniserien (6 delar) är troligen den bästa någonsin för en dokumentär.

 

Avslutningen har t o m benämnts dokumentärernas "unicorn".

 

Vill inte skriva nåt mer för den här ska man se unspoiled. Läs inget om det på nätet förrän ni sett alla avsnitt.

 

 

nu gör det ingenting för alla redan har sett den, men för framtida rekommendationer vill jag påpeka att jag tycker att det markerade är en spoiler. håller med om att den är bra.

 

god jul! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du behöver slipa lite på din värderingsmodell av företag.

 

Also,

 

God Jul allihop! (:

 

Hehe, mitt ish var för att jag givetvis inte ser fördelningensom två dirac-funktioner, men istället för att rita upp hela gav jag en extremt förenklad modell vars integral iaf approximerar någorlunda.. Hur ser din egen välslipade värderingsmodell ut (om man sågar någon annan är det god forumsed att man själv säger vad man tycker)

 

God jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, mitt ish var för att jag givetvis inte ser fördelningensom två dirac-funktioner, men istället för att rita upp hela gav jag en extremt förenklad modell vars integral iaf approximerar någorlunda.. Hur ser din egen välslipade värderingsmodell ut (om man sågar någon annan är det god forumsed att man själv säger vad man tycker)

 

God jul!

Gillar att jag ganska precis förstår vad du menar. Skönt att i slentrian-diskussion förutsätta signalteoretisk ingenjörsbakgrund som minkrav. :D

 

God jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...