Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Fy fan vad deppigt med helg igen. Ligger i soffan med tom blick och se några trötta travkuskar leka lekar i fångarna på fortet. Tydligen är det brist på nya tv format:-( . Detta skulle lika gärna kunna vara en fredagskväll 2002.

 

Tröstknarkade ett strumpköp för en stund sedan.

http://www.harrysoflondon.com/downing-sock-red-black

Riktigt bra kvalité och grymt snygga.

30 Pund för ett par stumpor är lite overpriced men what a fuck..

Ett par röda och ett par orange åkte in i kundvagnen.

 

Kvällens enda glädjeämne är mina varma mackor jag snart skall ta ut ur ugnen.

Toast med Kantareller, tomat, och västerbottenost, samt lite olivolja. Till detta dricker "vi" Cola med is och Citron.

 

Men verkligen Marie Serneholt? Nu har hon skrikit "kom igen" minst 50 ggr sista timmen. Det måste vara över snart allt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Försäkringsbolagen har ett tak på vad de betalar ut precis som för vilken annan olyckshändelse som helst.

 

EDIT:

 

 

Ett tungt slag från en framträdande akademiker mot högern.

 

 

Okej det gjorde han. :)

 

Ja, där sa han emot alla frihandelshatande, antikapitalistiska, ickeliberala högermänniskor.

 

Som typ Fp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäh, menade SD. :D

 

´Läs det heltok skrev..

 

Sen gör Rosling bort sig redan efter en minut då han påstår flyktinginvandring har positiv inverkan på exporten,http://www.tino.us/2013/11/flyktinginvandring-har-inte-okat-exporten/

 

Så nej vänstern gör bort sig som alltid i detta dårarnas paradis. Börjar bli lite smått less på att behöva rätta dig exakt varje gång, hysteriskt lurad är vad du är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

´Läs det heltok skrev..

 

Sen gör Rosling bort sig redan efter en minut då han påstår flyktinginvandring har positiv inverkan på exporten,http://www.tino.us/2013/11/flyktinginvandring-har-inte-okat-exporten/

 

Så nej vänstern gör bort sig som alltid i detta dårarnas paradis. Börjar bli lite smått less på att behöva rätta dig exakt varje gång, hysteriskt lurad är vad du är.

 

Sedan är han allt lite lustig. Motståndaren som säger att befolkningen ökar hade ju helt fel, eller hur det nu var:

 

Sedan tar han upp Nigeria som lyckat exempel, de har ju faktiskt fått ett demokratiskt val så nu är allt bra:

Enligt Nigeria's National Bureau of Statistics så har antalet fattiga sett ut såhär sedan 80-talet:

 

1980: 17.1 million

1985: 34.7 million

1992: 39.2 million

1996: 67.1 million

2004: 68.7 million

2010: 112.47 million

 

http://www.bbc.com/news/world-africa-17015873

 

Det är alltid frestande att ta rygg på översittare typ Rosling, Betner, Schiff etc. Men man måste förstå vad det är för impuls, det är den betingande impulsen att ta rygg med mobbaren för att inte själv riskera bli mobbad.

 

Imo det är inte ens svårt att vara anti-SD, bara att svenska media och vänstern är så extremt dåliga att varje tarvligt försök de gör är helt ihåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäh, menade SD. :D

 

Sett så många glada vänstermänniskor så glömde bort det alternativet. Lite fult att kalla SD högern dock.

 

Sedan är han allt lite lustig. Motståndaren som säger att befolkningen ökar hade ju helt fel, eller hur det nu var:

 

Fast han sa i videon att antalet barn minskat. Behöver ju inte motsäga ovan om antalet barn på andra ställen äv väldigt låga?

 

Sedan tar han upp Nigeria som lyckat exempel, de har ju faktiskt fått ett demokratiskt val så nu är allt bra:

 

Samma sak där. Andelen fattiga kan ha minskat (inte orkat kolla) samt om fattiga mäts i relativa tal så kan ju levnadsstandarden höjts tiofalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast han sa i videon att antalet barn minskat. Behöver ju inte motsäga ovan om antalet barn på andra ställen äv väldigt låga?

 

Vilket var extremt fult. Motståndaren säger att antalet människor ökar och får ett svar typ "du har fel jag har fakta, antalet barn minskar". Folk som gör sådana halmgubbar för att kunna välja statistik för sin tes är imo intellektuellt oärliga.

 

Samma sak där. Andelen fattiga kan ha minskat (inte orkat kolla) samt om fattiga mäts i relativa tal så kan ju levnadsstandarden höjts tiofalt.

 

Första stycket i länken

Poverty has risen in Nigeria, with almost 100 million people living on less than a $1 (£0.63) a day, despite economic growth, statistics have shown.

The National Bureau of Statistics said 60.9% of Nigerians in 2010 were living in "absolute poverty" - this figure had risen from 54.7% in 2004.

 

Men spela roll om fakta stämmer eller ej. Han är ju trots allt professor och kan göra snygga grafer så alltså är han värd att reposta om han säger emot någon som är av danska rasen därmed har en essens som är SD-sympatiserande och därmed måste han ju också ha sagt emot Jimmy Åkesson.

 

Imo lite tålamod får man allt ha med att hylla folk man tror talar för ens egen sak. Iaf bör man först ta reda på om det som de säger talar för eller emot ens tes. Lite fancy play är att också göra faktakoll på påståenden, speciellt när någon påstår att vetenskap eller fakta säger något, men att börja med att först se om det är för eller emot ens egen tes är ju alltid ett bra steg.

 

 

Also, förstår inte varför så många vänster och högermänniskor ser det som något positivt att antalet barn inte ökar eller att befolkningen inte ökar. Imo desto fler desto bättre givet allt annat lika. Ofc det finns vissa ickelineära samband, men när frågeställningen förenklas så som dessa välja ut en variabel och dra slutsatser ur denna debatter så är det väl underförstått att man bortser från dessa!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antalet barn som föds är väl rätt sätt att tänka dock i ett land som nigeria kan jag tänka mig? om standarder ökar, medicininflödet ökar pga bistånd eller whatnot så ökar ju livslängden på de redan existerande, det finns ett stort utrymme för en "förbättring" av livsspannet alt. minska dödligheten i det landet kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattigdomen speciellt den extrema fattigdomen har väl minskat rätt rejält på kort tid?.

 

http://ourworldindata.org/data/growth-and-distribution-of-prosperity/world-poverty/

 

Sen oavsett vad man tycker om rosling så stämmer väl statistiken på hans föreläsningar såsom att medellivslängden ökat rejält i dom flesta länder u länder

Och barnafödandet minskat rejält.

Dom(en massa)länder som på 70 talet hade en medellivslängd på 50 år och ett snitt på 6 barn per hushåll ligger idag på 70 och 2 barn.

Och det intressanta är att trenden är lika i muslimska/kristna/kommunistiska länder.

 

Finns nog massvis med statistik att grotta ner sig i men jag har iaf fått lite mer hopp om världen,den blir inte överbefolkad,det går ganska bra för dom flesta länder och är inte så illa som det tycks vara i vare sig gammelmedia/Flashback dylikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattigdomen speciellt den extrema fattigdomen har väl minskat rätt rejält på kort tid?.

 

http://ourworldindata.org/data/growth-and-distribution-of-prosperity/world-poverty/

 

Sen oavsett vad man tycker om rosling så stämmer väl statistiken på hans föreläsningar såsom att medellivslängden ökat rejält i dom flesta länder u länder

Och barnafödandet minskat rejält.

Dom(en massa)länder som på 70 talet hade en medellivslängd på 50 år och ett snitt på 6 barn per hushåll ligger idag på 70 och 2 barn.

Och det intressanta är att trenden är lika i muslimska/kristna/kommunistiska länder.

 

Finns nog massvis med statistik att grotta ner sig i men jag har iaf fått lite mer hopp om världen,den blir inte överbefolkad,det går ganska bra för dom flesta länder och är inte så illa som det tycks vara i vare sig gammelmedia/Flashback dylikt

 

Vet inte om du missförstått diskussionen. Vi brukar hylla Rosling för hans grymma TED-talks. Men nu hade han en rätt tveksam utskällning av en dansk journalist och helt plötsligt ska alla andra som tidigare ignorerat honom börja hylla honom och använda honom som slagträ mot JÅ. Vilket är dels är trist för att han i klippet var rätt otrevlig och för en gångs skull valde ut rätt tveksamma fakta och är rätt komiskt för att han i sina påståenden i klippet verkar hålla med JÅ och säga saker som talar emot de flesta som hyllar honom för klippet.

 

Obs bara för att vi ifrågasätter denna intervjun betyder det inte att vi också ifrågasätter alla andra talkens.

 

Imo borde dansken ha credit för att han rätt tidigt säger:

Var har vi journalister fel? Upplys oss!

 

Men Rosling går full översittare, ifrågasätter allt han säger och avslutar med:

d27nNVcm.jpg

 

Vilket tydligen föll de svenska tittarna helt i smaken :roll:

 

Imo är det en rätt trist attityd, ibland har man fel själv och oavsett brukar man oftare övertyga meningsmotståndare om man har lite mer respekt för motståndarens åsikter.

 

Därför att man - d.v.s. sociala medier - inte önskar sig något seriöst meningsutbyte utan ropar på Rosling som något slags storebrorsa eller fadersfigur som skall komma och ge Åkesson stryk. Sverige liknar närmast en mardrömsaktig skolgård med barn i vuxenstorlek som i ena stunden hänger sig åt mobbning, lynniga känslokast och ängslig koll på vad innegänget (kändisarna och artisterna) tycker, och i nästa stund blir "duktiga" och lillgammalt bekymrade över att alla andra är så elaka.

 

http://www.di.se/artiklar/2015/1/28/rosling-till-attack-mot-regeringen/

”Höj skatten, skär ner på operan, men ta inte från de fattigaste barnen i världen för att finansiera dyr flyktingmottagning”, sa han på KPMG:s seminarium.

 

---

 

 

---

 

Bubbla dissar Rosling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon allihopa!

 

Idag vaknade jag upp på ett strålande humör.

Kaffe och Darin på hög volym. Älskar Darins sköra röst.

 

Energiboost de luxe och vi dansar. Ohhh vi dansar..

 

Har legat och grubblat på en ny affärside inatt.

 

Som bekant är jag väldigt ensam och inte alls nöjd med mitt sociala liv.

För ca 5 år sedan så hade jag 3 riktigt bra vänner helt utan koppling till varann. Minst 2-3 ggr i veckan träffade jag någon av dessa. Vi gjorde enkla grejer, typ fikade, käkade middag, drack öl, osv..

 

Vi har forfarande kontakt men 2 av dessa har fått utlandstjänster och vi hörs endast på telefon som det ser ut nu. Min tredje kompis tog tyvärr beslutet att lämna jordelivet:cry:

 

Jag är mellan 35-40 år och att skaffa nya vänner känns typ jobbigt och obekvämt. Hur fan gör man det lixom? Dom flesta har redan sina kompisgäng och där hittar man sällan in.

Men jag vet att det finns väldigt många i samma situation som mig själv.

 

 

-Min afffärside är en matchningsajt för att hitta nya vänner.

 

Nu pratar jag inte något litet hobbyprojekt utan en storskalig satsning med riskkapital i ryggen på lite sikt.

 

Har bara gjort lite snabb research men det verkar inte finnas mycket alls.

Jag tror marknaden är väldigt stor.

 

Ensamheten är ett stort problem för väldigt många. Många skäms och sopar problemet under mattan. Detta leder till att situation sällan förändras.

 

Vad tycker ni om min affärside? Finns det en marknad?

 

 

Smsade min aktiemäklare på morgonen. Han tände till och vill träffas idag och diskutera. Bra så, då får man iallafall lite sällskap ett par timmar. Han brukar dessutom ha vettiga synpunkter.

 

Är jag något intressant på spåret eller är jag bara dum i huvudet?

 

Nu är jag toktaggad. Kör mera Darin, skört och mjukt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När dejtingsajterna startade var det rätt trögt till en början och många gick omkull eftersom det saknades konton. En ganska stor del av det tror jag berodde på att folk tyckte det var pinsamt och desperat att söka kärlek på nätet. Detta är i mitt tycke 10 resor värre eftersom det är betydligt mer stigmatiserande att inte ha vänner gentemot att inte ha en partner.

 

Men who knows, det kan funka trots allt. Jag skulle börja med att undersöka hur många dejtingsajter som idag tjänar pengar. Och sen fundera på vad din tjänst kommer göra bättre än vad facebook/twitter/instagram gör idag. Där slipper du ju skammen att säga "jag har inga vänner" och kan istället trevande ta kontakt med tidigare ytliga kompisar och fördjupa vänskapen eller hitta vänners vänner.

 

Men vill du på riktigt få vänner rekar jag nog att IRL träffa vänners vänner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När dejtingsajterna startade var det rätt trögt till en början och många gick omkull eftersom det saknades konton. En ganska stor del av det tror jag berodde på att folk tyckte det var pinsamt och desperat att söka kärlek på nätet. Detta är i mitt tycke 10 resor värre eftersom det är betydligt mer stigmatiserande att inte ha vänner gentemot att inte ha en partner.

 

Men who knows, det kan funka trots allt. Jag skulle börja med att undersöka hur många dejtingsajter som idag tjänar pengar. Och sen fundera på vad din tjänst kommer göra bättre än vad facebook/twitter/instagram gör idag. Där slipper du ju skammen att säga "jag har inga vänner" och kan istället trevande ta kontakt med tidigare ytliga kompisar och fördjupa vänskapen eller hitta vänners vänner.

 

Men vill du på riktigt få vänner rekar jag nog att IRL träffa vänners vänner

 

Tack för bra input. Tröskeln att gå med i en sådan sajt är hög. Jag själv skulle nog vela fram och tillbaka. Det gäller att få folk att ta sig ur sin comfortzone och ta tag i situationen.

 

Jag tror en sajt som denna skulle kunna få mkt gratismedia då detta är väldigt pk att skriva om. Vart är samhället egentligen på väg?

 

Den här lilla skitappen värderas till 10 miljoner dollar.

http://techcrunch.com/2015/02/18/dating-app-coffee-meets-bagel-lands-7-8-million-in-series-a/

 

Tinder värderas till 5 miljarder dollar.

 

En mkt attraktiv sektor för riskapital att titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input. Tröskeln att gå med i en sådan sajt är hög. Jag själv skulle nog vela fram och tillbaka. Det gäller att få folk att ta sig ur sin comfortzone och ta tag i situationen.

 

Jag tror en sajt som denna skulle kunna få mkt gratismedia då detta är väldigt pk att skriva om. Vart är samhället egentligen på väg?

 

Den här lilla skitappen värderas till 10 miljoner dollar.

http://techcrunch.com/2015/02/18/dating-app-coffee-meets-bagel-lands-7-8-million-in-series-a/

 

Tinder värderas till 5 miljarder dollar.

 

En mkt attraktiv sektor för riskapital att titta på.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vänner brukar man knyta an genom gemensamma intressen, så utveckla ett eget intresse hur kufiskt det än må vara och se om du kan få napp på den vägen. Träffat en del sköna jävlar så, ett par snabba exempel vänner jag har som består genom olika intressen som jag inte nödvändigtvis håller på med idag; Brädspel, Poker, Quake, World Of Warcraft dom tidiga åren osv..

 

I min erfarenhet så är folk mer öppen för nya bekantskaper ju mer udda det är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som dom flesta andra blir jag jävligt berörd av detta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21365817.ab?ref=yfp

 

Läste även att den finske statsministern öppnar sitt hem för flyktingar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21367631.ab

 

-Nu har vår efterblivne kung och hans tattarungar chansen att fylla en funktion.

Låt flyktingarna bo i våra svenska slott. Drottningholm ser jag som ett mkt bra exempel. Gjorde han detta skulle han få respekt i mina ögon. Det är bara för Kungen och tattarbarnen att lämna sina slott och kliva in i en 2a i Fruängen. Inga som helst jävla konstigheter.

 

Innan han gör det är det bara totalt förakt och avsky för det svenska kungahuset.

 

Och givetvis ska den lilla populistfittan Löfven dra nytta av läget.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21367499.ab

 

3 åriga döda småkillar på stränder. Det är fan inte OK.

 

Flyktingar strömmar till Sverige, bostadsbristen i Stockholm är brutal. Hur fan kan vi acceptera att kungafamiljen får disponera dessa enorma slott?

Bara på Drottningholm är det 200 rum som står tomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt prisvärd fastighet i Täby. Ligger 20 meter från Roslagsbanan som tar 17 minuter till Universitetet och 22 minuter till Tekniska Högskolan. Köpa upp och bygga om till 5-6 smålägenheter att hyra ut? Som marknaden i Sthlm ser ut kan man lätt hyra ut dom för 8000kr per/lgh

 

http://www.blocket.se/stockholm/Grill_Pizzeria_med_fastighet_62218359.htm?ca=11&w=1

 

Jag tänker mig ungefär såna här småkabiner, fast lite mindre exklusiva. 1 större fönster per lägenhet.

http://www.hemnet.se/bostad/telefonplan-brf-aparthotel-attache-7584276

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/809076-darfor-vagrar-hans-rosling-mota-akesson-i-debatt-om-invandring

Han menar också att Jimmie Åkesson har god kunskap om flyktingsituationen.

 

– Jag behöver inte debattera med Åkesson, han kan redan det här. Han är ganska nöjd. Det är hans politik som bedrivs, säger Rosling.

 

:roll:

 

Vänstern alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...