Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

Men om man däremot analyserar saker är det inte ointressant. Vi har en flykt till Sverige av folk som väljer mellan Sverige eller inget - en flykt från sverige av folk som har möjlighet att flytta härifrån (USA > Kanada > Tyskland > Norge).

 

Heja alla gamla klassiska internationella prognoser om att sverige skulle börja närma sig u-land typ 2018 och framåt.

 

Detta brukar diverse mediaprofiler använda som argument när de ska förklara att Sverige inte alls har en massinvandring och allt är som det ska i det här landet. "Det flyttar väldigt många ifrån Sverige, nettoinvandringen är därmed väldigt låg". Tror vi går mot en väldigt dyster framtid som nation med nuvarande spår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av allt Trillske skriver så väljer du att hugga på det? Imo är det ingen total omöjlighet att en (~stor) del av alla bilar är självkörande inom 40 år. Om man lyckas rent teknologiskt göra bilarna säkrare kan jag se staten/EU ge branschen en viktig knuff i rätt riktning.

 

Kom tänka på miljöaspekten nu med självkörande bilar, inget mer onödigt gasande osv., utan riktigt bra planerad körning, kan ha oerhört positiva konsekvenser för miljön på sikt - något som världens stater minst sagt är intresserade av numera.

 

Påståendet var att ALLA bilar skulle vara självkörande och att det skulle vara förbjudet för privatpersoner att köra bil öht. Inte bara att en stor del av bilflottan är självkörande.

 

Jag är inte emot tanken utan bara att det är helt orealistiskt att det kommer att inträffa under denna tidsperiod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livet är onekligen ganska oförutsägbart.

 

Som jag berättat tidigare så jobbar jag som försäljningschef för en av divisionerna på ett ganska känt stort bolag.

 

-Det gör jag inte längre. Jag fick sparken imorse.

 

Hade ett möte inbokat tidigt idag med min chef samt företagets VD.

När jag kommer dit är även företagets jurist där. Att få sparken fanns inte på världskartan jag tänkte inte så mycket på detta.

 

Företagets VD gick rakt på sak utan krusiduller, vilket jag ioffs uppskattar. Enligt honom så passar jag inte in i organisationen och hans framtida planer.

Han erbjöd mig att säga upp mig själv och få 12 månadslöner och en klumpsumma för mitt bonusavtal.

 

Jag bad att få ta en stund med mig själv och valde efter detta att ta dealen. Orkar inte bråka i det skick jag är i.

Kl 09.00 hade jag tömt mitt kontor och lämnat alla passernycklar.

 

Vd har jag respekt för som var rak och tydlig. Däremot så betedde sig min chef som en liten feg råtta. Han sa ingenting under hela mötet.

 

Ekonomisk är det lugnt för min del. Jag har tjänat stora pengar på börsen och har en 80m2 lgh i Vasastan som är fullt betald. Det går ingen nöd på mig så oroa er inte. Jag är dessutom ganska härdad.

 

Men den stora frågan är vad vad fan man tar sig till nu?

 

Jag känner ändå att en rejäl fylla är på sin plats idag. Nu blir det öl till lunch.

 

Ha en bra dag pojkar!

 

Mvh Syryoyo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du yppa något om varför dealen var att föredra, bjöd de på något? Mig veterligen har man ett maxtak på 6 mån uppsägningstid så de sista 6 mån lade de med i dealen antar jag. Vet inte hur länge du jobbat och vad du gjort för företaget historiskt men kan också tycka att det var lite snålt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du yppa något om varför dealen var att föredra, bjöd de på något? Mig veterligen har man ett maxtak på 6 mån uppsägningstid så de sista 6 mån lade de med i dealen antar jag. Vet inte hur länge du jobbat och vad du gjort för företaget historiskt men kan också tycka att det var lite snålt...

 

Om man är chef har man ofta andra avtal än de vanliga på typ 3 och 6 månaders uppsägningstid. Gissar 12 månaders uppsägningstid var det som stod i avtalet.

 

Trist att höra. Har fått sparken brutalt en gång på liknande sätt vilket också kom som en blixt från en klar himmel. Skillnaden var att det var en provanställning så jag fick lön i typ 2 veckor till. VD tyckte han var generös när jag fick lön trots att jag slapp vara på jobbet dessa veckor. Gick och tänkte på mord under lång tid efteråt. Har förresten hört att han bara försvann för några år sen. Mycket märkligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

f1441819925.jpg

:roll:

 

f1441825410.jpg

Rätt nice ändå, kan nog tänka mig slaska 50gig.

 

Very shiny. Apple är grymma på att skapa ha-begär, riktigt snyggt filmat med närbilder hela tiden.

 

Rätt besviken på det hela.

Utv. i dag -0,53 %

Känns som i underkant...

 

10:05 am Customer satisfaction is 97%.

10:05 am To many people... the Apple Watch has been life-changing.

Rätt imponerande för en produkt ingen visste att de ville ha. Jag älskar min Watch, växer på mig hela tiden. Imo en produkt de som inte äger den inte kan förstå, de som köper den blir tveksamma till, men de som äger den älskar.

 

---

 

Sålde hela mitt innehav av MBLY igår, bra timing mtp kraschen idag. La en köp order på HYCO på 12.00 över natten när det fanns hyfsat med aktier runt 11.50, tydligen gick inte de igenom :(

 

Angående MBLY så även om de verkar vara ledande idag så tror jag de kommer ha svårt att hänga med Nvidia, Google m fl i längden. Arbetar inte själv med dem (än) så har ingen inside information, bara lite på känn efter att ha sett lite nvidia presentationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

f1441819925.jpg

:roll:

 

f1441825410.jpg

Rätt nice ändå, kan nog tänka mig slaska 50gig.

 

Very shiny. Apple är grymma på att skapa ha-begär, riktigt snyggt filmat med närbilder hela tiden.

 

Rätt besviken på det hela.

 

Känns som i underkant...

 

Rätt imponerande för en produkt ingen visste att de ville ha. Jag älskar min Watch, växer på mig hela tiden. Imo en produkt de som inte äger den inte kan förstå, de som köper den blir tveksamma till, men de som äger den älskar.

 

---

 

Sålde hela mitt innehav av MBLY igår, bra timing mtp kraschen idag. La en köp order på HYCO på 12.00 över natten när det fanns hyfsat med aktier runt 11.50, tydligen gick inte de igenom :(

 

Angående MBLY så även om de verkar vara ledande idag så tror jag de kommer ha svårt att hänga med Nvidia, Google m fl i längden. Arbetar inte själv med dem (än) så har ingen inside information, bara lite på känn efter att ha sett lite nvidia presentationer.

 

Det kallas kognitiv dissonans. Det ligger i din natur att rationalisera ett dyrt uselt köp. Ju sämre köp desto mer kommer den växa på dig. Därför folk som inte äger den osmakliga apparaten inte kan förstå.

Detta gäller de flesta produkter med hype bakom (det mesta Apple). Det är av samma anledning ägare till dessa produkter måste få ut sin åsikt om produkterna så folk ser, man måste ventilera. iPhone-hypen har ju lagt sig lite nu när pöbeln märker att de suger jämfört med konkurrenterna, och att många redan äger en iPhone, men Mac som är ett än sämre köp (prestanda för pengarna) kan folk inte än gå utan att vädra sina villfarelser om när de köpt en.

Klart man känner lite empati för iWatch-ägarna, men när de nu gått från tragedi till statistik så är det lättare att bara såga rakt av.

Armen dvs. för att undvika framtida tragedier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

Noterar också att de i reklamfilmen subtilt säger

 

"Its actually the most advanced display we´ve made" och "it has the highest resolution of any iOS device"

 

Vilket såklart betyder att de vet om att konkurrenterna är bättre och snabbare men tävlar man bara mot sig själv vinner man alltid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite hater-viktat nu, men vill bara skjuta in att jag håller med om ogillandet. Apple Watch är en meningslös prototyp-produkt. Det enda intressanta med den är att det antagligen krävs den typen av meningslösa produkter för att komma framåt till saker som inte är meningslösa.

 

Apple gick igenom liknande äventyr när de lanserade sin första trubbiga smartphone. Skillnaden är förstår att iPhone var en innovation medan Watch inte är någonting alls då konceptet är gammalt. Så i det här fallet är det väl okej med hate istället för applåder.

 

Edit: Watch-marknaden är alltså idag skräp vs polerat skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att efter att ha spenderat några år med åskilliga Andriodtelefoner så kommer jag hugga en ny iphone. Inte så mycket pga allt glitter utan snarare för att de är så inihelvete mer driftsäkra och rena.

 

Klockan kommer jag däremot inte införskaffa men kan som en parantes påpeka att Jawbones up3 fick en uppdatering igår som gör att den automatiskt trackar sömn (känner av när man somnar) och även tar ens vilopuls under dagen.

Utöver stegräknare etc.

 

Blev även lite peppad av överraskningen(?) att en nu ATV kommer ut. Den var ju inte så innovativ som de själva verkade tro men samtidigt jävlig fräsch och den fixade många av problemen i mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så mycket pga allt glitter utan snarare för att de är så inihelvete mer driftsäkra och rena.

De krossas fullständigt av note i alla avseenden.

 

Jag förstår dock poängen - android har jättemycket dåliga lurar, Apple har typ ingen (de har dåliga men inte jättedåliga). På så vis är det "säkert" eftersom du inte kan råka köpa en helt bedrövlig lur.

 

Skulle rent av säga att en majoritet android-lurar är jättedåliga. Mitt eget resonemang är att jag inte behöver bry mig om dem. Är inte speciellt impulsiv eller stressad konsument (vilket rimligen de flesta tvärt om är, annars hade marknaden haft det bra tufft).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha ja, och det är alltid androidkillar som är så sugna på "ta diskussionen", när ändå ViktorH tog upp "kognitiv dissonans" :D. Har aldrig haft behovet att sälja in min telefon till andra, men majoriteten av mina androidvänner har typ något kompulsivt behov att göra det.

 

Smaken är som baken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...