Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Ethereum är egentligen en totalt mongolid investering för vi vet typ inte vad vi köper och säljarna vet typ inte vad de säljer. Utvecklarna är egentligen lite inne på samma spår, ETH riktas till utvecklare snarare än spekulanter, deras tanke är att bitcoin är guldet och ETH är vilda västern (hur nu den liknelsen artade sig...).

 

Å andra sidan är det IMO ett av världens absolut mest spännande projekt, och Ethereum eller något annat (i sådana falla idag rätt osynligt alternativ) kommer garanterat att explodera på rätt kort sikt.

 

ETH är idag mer eller mindre i en pytteliten hörna för nördar, inte ens de som är som jag (semikompetenta programmerare, rätt insatta) vågar röra live ETH under nuvarande release. Vilket är just charmen - om Ethereum är lika rätt som vi tror det är så är det med nödvändighet helt sjukt underskattat idag.

 

Och om vi jämför med IPOt för ett år sedan resonerade jag likadant - det är allt annat än en "normal" investering men det var enda sättet jag såg att vara med på resan. Och sedan dess är vi väl upp 1000-2000% beroende på om vi jämför usd eller btc.

 

Edit: kan väl dra mitt övergripande resonemang till varför jag skitit i alla trendcoins men blev så frälst i ETH plötsligt. BTC är intressant för att det har nätverket, alla andra trendcoins är däremot pump/dump-lekar för det finns ingen anledning att gör dem till nummer 1. Om de väl börjar ta sig kommer nästa trendcoin och äter marknaden. Ethereum som koncept är (IMO) det enda som har ens potential att lyckas, för det är inte en coin - det är en plattform.

 

I taleb-språk är de andra coinsen fragile (går sönder när vi hittar på något nytt) och kan därmed inte överleva evolution. Ett koncept som ethereum är anti-fragile (blir starkare när vi hittar på något nytt) och har därmed rätt egenskaper för att överleva/vinna evolution.

 

Så när jag läste om planerna för ETH blev det lite "Ja. Precis så.". Sedan visade sig Vitalik vara ett geni och sedan dess har jag haft ett enormt förtroende för hela projektet.

 

Fortsätter ETH/BTC växa tror jag vi kan få en ganska häftig splittad portfölj, för vid någon punkt bör det då bli så att om ETH skiter på sig rejält så flyr pengarna till BTC (typ noll friktion, uppvisat extrem tillförlitlighet på lite längre sikt, osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja dra en chanspost på 10k i Ether. Hur går jag tillväga?

 

Undrar också var ni förvarar era bitcoins ni äger? Bästa sättet?

 

Lite krasst är man försiktig med att svara på frågan ifall någon elak läser här.

 

Typ han från Novus babblar och babblar och ger inga korta avgränsade svar. Imo är detta ett starkt tecken på att man inte vet vad man pratar om. Standard meningen "bla bla bla, men bla bla bla, och bla bla bla, men bla bla bla". Så nu vet ni hur Novus ledning funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som såpa är ju sveriges politik lite intressant, men i övrigt är det så sjukt meningslöst.

 

Kanske börja diskutera lite riktiga frågor?

Jag kan börja: ge mig ett enda skäl varför landet efterbliven kör personnummer istället för social security? Som vanligt i den här fyrkanten ligger man som man bäddat och sedan gnäller man om generalisering etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan börja: ge mig ett enda skäl varför landet efterbliven kör personnummer istället för social security? Som vanligt i den här fyrkanten ligger man som man bäddat och sedan gnäller man om generalisering etc.

 

Kan du inte droppa några pros/cons för oss som aldrig levt i ett klimat med social security?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investeringsgurun Massepojken från Flashback är bara ren och skär världsklass.

 

Han "korkade upp" Karo bio som börsen bästa case för 1 månad sedan. Då kostade aktien ca 1.40 nu är den upp över 40% sedan dess. (omvänd split inkluderad x20) Detta dessutom på en rejält fallande börs.

 

Han skrev:

 

Glöm det gamla Karo Bio. Det gamla Karo Bio skulle jag för egen del inte ägna en enda tanke på. Karo Bios forskningsdel kan ioffs vara intressant men ingenting jag vill investera i.

 

Det vi investerar i är det nya Karo Bio och tilltron till Anders Lönners förmåga att bygga ytterligare ett världsföretag.Ett nytt Meda. Hur det nya Karo Bio kommer att se ut framgår rätt tydligt av mina tidigare inlägg . Läs dessa om du vill få en bild av framtiden.

 

Jag tycker detta är ett av börsen mest intressanta case just nu och denna vecka kommer jag börja plocka in rejält med aktier. Hoppas inte kursen hinner sticka för mycket bara.

 

 

 

-Att dataköra PM historik för att förutspå framtiden är tydligen ingen dum ide.;-)

 

Eftersom jag saknar alla former av ett meningsfullt privatliv så har jag ägnat lite tid åt Anders Lönners tid på Meda.

 

Jag har gått igenom informationen på samtliga PM Anders Lönner skickade under sin tid på Meda och sorterat bort typ information om bolagsstämma och den typen icke kursdrivande nyheter.

 

Jag bad en polare som både är statistik och datanörd att försöka få fram något av dessa PM. Han har tidigare hjälp mig ta fram min sk "avanzaanalys" Den använder jag mycket och inbillar mig att den funkar ganska ofta.

 

Källa:http://www.meda.se/newsroom/

Plus lite annan research.

 

- Tyvärr saknar jag Lönners 2 första år i Meda vilket givetvis är ett stort minus.

Dessa uppgifter har jag ej kunnat få tag på tyvärr.

 

Lönner tillträdde som Vd för Meda 1999. Åren 1999 och 2000 saknas alltså i körningen.

 

-Vi ska ha klart för oss att jag är en riktig lallare och dessa siffror är förmodligen inget att ta på allvar. Men eftersom jag inte har nåt bättre för mig så kommer dom här.

 

Procentuell chans att det kommer kursdrivande PM(negativt eller positivt) från Karo Bio under följande perioder.

 

17 Augusti-17 September 16.4%

87.6% att PMet kommer innan börsen öppnar.

 

17 September-17 Oktober 58.6%

75.6% att PMet kommer innan börsen öppnar

 

17 Oktober-17November 42.0%

82.9% innan börsen öppnar.

 

17 November-17December 18.9%

88% innan börsen öppnar

 

Enligt min datapolare som kört analysen påverkas siffrorna av varann och har ett mkt tveksamt värde. Om det tex kommer ett PM 17-September-17 Oktober så minskar procenten för nästa period. Dock förändras inte siffrorna så hemskt mycket.

 

Edit: Gå och lägg dig nu Massepojken din jävla tattare

 

 

:-D 08.30 Idag kom detta. Givetvis innan börsen öppnade!

 

http://www.karobio.se/investormedia/pressreleaser/pressrelease?pid=1044095

 

Kan vara en god ide att rygga denna sagopojke framöver:ola:

Killen kan se bakom dörrar. Jag är nu helt övertygad.

 

Massepojken har sagt att det i många fall är rätt att sälja på nyheten. Speciellt när det har läckt info vilket är uppenbart i detta fall med tanke på rörelserna innan PM.

 

Vi säljer av och och inkasserar en mkt fin vinst.

 

Idag ska det eventuellt firas på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte droppa några pros/cons för oss som aldrig levt i ett klimat med social security?

I kvantitativa och praktiska lallar-sverige har vi alltså valt att koda bokföringen via födelseår. Jag vet inte hur många fler länder som gör så, men det är häpnadsväckande. Åldersidentifikation och liknande ska optimalt vara helt separerat. I praktiken kan det vara svårt att isolera informationen helt, men att med flit koppla ihop det är som sagt fenomenalt.

 

Tycker felet (i synnerhet att det inte uppmärksammas mer) är rätt nära besläktat med att ge visa/mastercard och bankeväsendet monopol på hela din finansiella tillvaro för det är ju smidigt så och du har ju inget att dölja så why not.

 

I princip krävs här inga exempel då det är fundamentalt felaktig design. Men exemplet som fick mig att tänka på det var att några 40/50+ diskuterade åldersdiskriminering på den svenska arbetsmarknaden och det illustrerar ett tydligt och bra exempel på ett scenario där det är viktigt att du kan styrka en identitet vid ett tidigt skede, däremot ska det självfallet inte vara kopplat med födelseåret. Det är en helt annan typ av information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kvantitativa och praktiska lallar-sverige har vi alltså valt att koda bokföringen via födelseår. Jag vet inte hur många fler länder som gör så, men det är häpnadsväckande. Åldersidentifikation och liknande ska optimalt vara helt separerat. I praktiken kan det vara svårt att isolera informationen helt, men att med flit koppla ihop det är som sagt fenomenalt.

 

Tycker felet (i synnerhet att det inte uppmärksammas mer) är rätt nära besläktat med att ge visa/mastercard och bankeväsendet monopol på hela din finansiella tillvaro för det är ju smidigt så och du har ju inget att dölja så why not.

 

I princip krävs här inga exempel då det är fundamentalt felaktig design. Men exemplet som fick mig att tänka på det var att några 40/50+ diskuterade åldersdiskriminering på den svenska arbetsmarknaden och det illustrerar ett tydligt och bra exempel på ett scenario där det är viktigt att du kan styrka en identitet vid ett tidigt skede, däremot ska det självfallet inte vara kopplat med födelseåret. Det är en helt annan typ av information.

 

Är det helt orealistiskt att tro att USA skulle kunna få för sig att devalvera dollarn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det helt orealistiskt att tro att USA skulle kunna få för sig att devalvera dollarn?

Har jag inte nära kompetensen att svara på. Däremot är USA liksom USA. De behöver inte fjanta runt på samma sätt som europa. I synnerhet har jag svårt att föreställa mig negativ ränta. Det är också väldigt mycket svårare att jävlas med den amerikanska befolkningen och deras pengar/tillgångar. Här kan man i jämförelse hitta på vad som helst, och även om befolkningen bor på 2kvm, får veckopeng av staten och skiter i skogen kommer majoriteten köpa ursäkten "välfärd".

 

Edit: man får alltså skita i vilken skog man vill i det fria landet, det är det som är det fina.

 

Edit2: ber faktiskt om ursäkt för dubbeldissen av detta land, försöker hålla det på en lagom nivå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kvantitativa och praktiska lallar-sverige har vi alltså valt att koda bokföringen via födelseår. Jag vet inte hur många fler länder som gör så, men det är häpnadsväckande. Åldersidentifikation och liknande ska optimalt vara helt separerat. I praktiken kan det vara svårt att isolera informationen helt, men att med flit koppla ihop det är som sagt fenomenalt.

 

Tycker felet (i synnerhet att det inte uppmärksammas mer) är rätt nära besläktat med att ge visa/mastercard och bankeväsendet monopol på hela din finansiella tillvaro för det är ju smidigt så och du har ju inget att dölja så why not.

 

I princip krävs här inga exempel då det är fundamentalt felaktig design. Men exemplet som fick mig att tänka på det var att några 40/50+ diskuterade åldersdiskriminering på den svenska arbetsmarknaden och det illustrerar ett tydligt och bra exempel på ett scenario där det är viktigt att du kan styrka en identitet vid ett tidigt skede, däremot ska det självfallet inte vara kopplat med födelseåret. Det är en helt annan typ av information.

 

jag förstår fortfarande inte varför det är häpnadsväckande dålig design. jag har tidigare i mitt liv tänkt tanken att det är sjukt smidigt att jag får 6 av 10 siffror gratis. personnumret är inte hemligt på något sätt, men det identifierar varje individ unikt på ett enkelt sätt.

 

snälla förklara för mig. jag ändrar gärna åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att haft en extra lång semester i sommar så är det otroligt skönt att vara igång att jobba igen.

 

-Jag är en grubblare som tänker alldeles för mycket. När det är intensivt på jobbet så har man inte tid för grubblerier på samma sätt som när man är ledig och sitter hemma alldeles ensam. Väldigt positivt för min del.

 

Eftersom tråden tenderar att stundvis bli väldigt personligt så hänger jag på.

Jag jobbar som försäljningschef med ansvar för en av företagets 6 olika divisioner. Vi säljer mot dagligvaruhandeln och vi finns i princip i samtliga sveriges matvarubutiker. Min division har ca 15 säljare som jag skall få att fungera och leverera så bra som möjligt.

 

Jag har världens bästa chef som verkligen förstått hur jag funkar. Jag måste göra saker på mitt sätt och det vet han och lägger sig i princip inte i någonting.

 

- Så länge jag levererar kan jag i princip göra vad jag vill. För 4 år sedan vart jag rekryterad till mitt jobb då företaget ville ge divisionen "en sista chans" som då drogs med stora förluster. På 4 år har vi vänt skutan till att vara företagets tredje mest lönsamma division. Vi har bla plockat in 2 st nya succeprodukter som "flyger från hyllorna" och vi har mer på gång. Vi syns ganska flitigt med TVreklam just nu btw:-D

 

Min chef vet att jag är väldigt upp och ner i mitt sinnestillstånd. Vi har kommit överens om att när jag har dåliga dagar så kommer jag inte ens in på kontoret. När jag har bra dagar kör jag extra hårt. Än så länge äger dom bra dagarna lyckligtvis aktiemajoriteten i AB syryoyo.

 

Nu låter jag som en sån där karriärmänniska som typ "växlar upp till hösten". Glöm det, jag är en slö slacker. Så långt ifrån den traditionelle försäljningchefen ni kan tänka er. Jag går enbart på känsla och talang. I princip är jag alltid helt oförberedd inför möten. Pga av min övertro på mig själv förutsätter jag att det löser sig ändå. Och det brukar det faktiskt göra oxå:-)

 

Min bästa egenskap är att jag låter andra ta plats. Jag är prestigelös och lyfter gärna fram mina säljare istället för mig själv. Bekräftelse söker jag här på nätet istället!! Jag är jävligt rak i min kommunikation och dom andra divisionerna gillar mig inte alls. Jag skulle tom gå så långt att säga att många hatar mig. Jag är nog den på vårt företag det snackas mest skit om. Däremot har jag till slut fått respekt från min egen division och det är det enda som betyder något för mig.

 

 

Vad jobbar ni andra med? Jag är jävligt nyfiken av mig och vill veta. Dessutom är det skönt att få "skriva av sig lite"

 

Eftersom jag känner mig glad och jävligt stark idag har jag satt upp några punkter jag vill komma till skott med under hösten.

 

1. Börja träna boxning igen. Skall anmäla mig till en klubb idag.

2. Jag är 1.94 lång och väger 110 kilo. Jag skall gå ner 15 kilo.

3. Löpträna 3 ggr i vecka.

4. 6 månaders kost helt utan sockerprodukter och kolhydrater. Detta kommer fixa min viktnedgång men jag vill få tillbaka styrkan i kroppen oxå. Problemet med denna diet är att jag har en hel del representationsmiddagar då jag måste dricka och käka som en normal jävla robot. Jag måste hitta en balansgång där.

Det är svårt då min personlighet är "allt eller inget"

 

5. Inte vara så avvisande mot nya bekantskaper. Försöka skaffa en fin vän som jag trivs med. Hur är ännu oklart.

 

6. Laborera med min feminina sida. Lära mig att sminka och kanske ha nagellack offentligt. Kanske till och med på jobbet? Tänker mkt på att hela tiden ha svart nagellack. Köpa in olika modeller på trosor att ha hemma. Köpa pyjamas i Satin, samt lite olika toppar.

 

7.Hänga mer på Sthlms bögklubbar och ligga med minst 10 st snubbar under hösten. Undersöka möjligheten om jag kan bli förälskad i en kille.

 

7. Lägga ännu mera tid på mina 2 små döttrar, Kiwi 5, och Solros 3.

 

8. Bli mer ödmjuk.

 

Hur ser era höstplaner ut? Har ni någon To Do lista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som försäljningschef med ansvar för en av företagets 6 olika divisioner. Vi säljer mot dagligvaruhandeln och vi finns i princip i samtliga sveriges matvarubutiker. Min division har ca 15 säljare som jag skall få att fungera och leverera så bra som möjligt.

 

Vi syns ganska flitigt med TVreklam just nu btw:-D

 

Jag är Syrian och driver en grill i Göteborg.

 

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:roll:

 

Haha, eftersom mitt nick är Syryoyo så bör jag rimligtvis vara syrian. Alla syrianer äger ju en grill så jag tycker det är ett roligt skämt.

 

Litegrann som med Trillskes hästkuk. Det blir kul eftersom att det förväntas. För givetvis är det så att Trillske har en jättebazooka.

 

Jag är givetvis inte syrian. Däremot har jag inte alla hästar hemma men det bör te sig rätt uppenbart.

 

Hur ser din höst ut? Händer det något kul?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snälla förklara för mig. jag ändrar gärna åsikt.

Att bevisa ålder och bevisa legitim identitet är två helt olika saker. Med Sveriges system tvingas du lämna ut födelsedag för att bevisa att du finns.

 

Jag tyckte arbetsmarknadsexemplet var bra, det leder ju till och med till marknadsimperfekter då det kan fungera för det enskilda företaget att filtrera tidigt på ålder men blir katastrof för samhället. Vid ett flexibelt system skulle arbetssökande anpassa sig till detta och inte framhäva ålder förens vid ett lite senare skede, dvs marknaden skulle lösa sina egna problem naturligt. Nu går inte det, så blir istället bisarra regleringar (wait for it).

 

Som sagt är det i praktiken aldrig oproblematiskt ändå, tex i USA är det stenhårda lagar på att man inte får fråga om den sökandes ålder osv, så uppenbarligen behöver staten lägga sig i. Men hursomhelst blir det mindre problem för att systemet inte är lika dumt i grunden.

 

Nu låter jag som en sån där karriärmänniska som typ "växlar upp till hösten".
Du har ett himla problem med det där med kontexter. Ned, inte upp. Blev lite pinsamt när det ska återanvändas.

 

Kompromiss-okejar för att du har kul aktietips/analyser.

 

Hur ser era höstplaner ut? Har ni någon To Do lista?
När kassörskan frågar mig "vill du ha en liten påse till det?" på 7eleven eller dylikt så ska jag börja svara "nej en stor påse tack" eller åtminstone börja vela typ "nja, jag vet inte.. hur liten är den?" eller om jag är på gott humör typ "min dotter kvävdes av en liten påse".

 

Så ska jag fortsätta tills de skärper sig, så målet är att ditt och mitt vasastan ska bli fritt från detta käbbel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

State S<i> = // tempo //

Control X<i> = // deltatempo // = 1, alla i

 

S <0>=0

 

Växla tempo

Upp: S <i+1> = X<i> + S<i>

Ned: S <i-1> = X<i> - S<i>

 

Vi växlar tempo. Inte en växellåda. Min karriär arbetar inte med varvtal. Enda kopplingen till bilar är en viss roadrage. Samt ett hat mot lapplisor eftersom det hatet befinner sig i en fjärde dimension och kan därmed nås från vilken punkt som helst.

 

 

Ni började.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jobbar ni andra med? Jag är jävligt nyfiken av mig och vill veta. Dessutom är det skönt att få "skriva av sig lite"

 

Eftersom jag känner mig glad och jävligt stark idag har jag satt upp några punkter jag vill komma till skott med under hösten.

 

Arbetar med att utveckla självkörande bilar :)

 

Hade inga direkta mål för vintern, vilket är lite dåligt. Får fundera ut några bra. Men lite mer konkret, än Lööf iaf, tänkte försöka att kombinera heltidsarbete med mycket träning. Hålla vikten verkar vara lurigt vintertid, men tänkte försöka att inte gå upp så mycket iaf. Mitt mål med spagat under sommaren failade, är väl 1dm från golvet, men kanske kan lyckas med det under hösten. Kanske förbättra min handstand, nu klarar jag väl 5sekunder ibland, borde gå att höja till 30sekunder. Ska också försöka skriva 3 bra saker jag gjort under dagen och 3 saker jag vill göra nästa dag, varje dag, i min lilla anteckningsbok.

 

glhf alla med höstmålen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetar med att utveckla självkörande bilar :)

 

Hade inga direkta mål för vintern, vilket är lite dåligt. Får fundera ut några bra. Men lite mer konkret, än Lööf iaf, tänkte försöka att kombinera heltidsarbete med mycket träning. Hålla vikten verkar vara lurigt vintertid, men tänkte försöka att inte gå upp så mycket iaf. Mitt mål med spagat under sommaren failade, är väl 1dm från golvet, men kanske kan lyckas med det under hösten. Kanske förbättra min handstand, nu klarar jag väl 5sekunder ibland, borde gå att höja till 30sekunder. Ska också försöka skriva 3 bra saker jag gjort under dagen och 3 saker jag vill göra nästa dag, varje dag, i min lilla anteckningsbok.

 

glhf alla med höstmålen!

 

Låter som ett väldigt spännande jobb. Antar att du är någon form av ingenjör?

 

Vad är din personliga åsikt om dessa självkörande bilar. Mitt intellekt är väldigt begränsat men jag kan inte riktigt se det. Om du har lust så vore det intressant om du kunde berätta lite mer.

 

Hur ser du på säkerhetsaspekten? Vad händer om systemen hackas eller att det sker en större olycka? Kommer jag att kunna programmera min bil att utföra dödsstyrningar typ potentiell död och terrorism?

 

Vilket tidspann pratar vi innan detta skulle kunna bli verklighet?

 

Fördelar och nackdelar?

 

Tokbok på stan?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150415/volvo-testkor-mystisk-xc90-forbereder-for-sjalvkorande-bilar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket tidspann pratar vi innan detta skulle kunna bli verklighet?

 

Vad händer om systemen hackas eller att det sker en större olycka?

Beroende på vilken skala du tänker dig så igår typ. Annars imorgon.

 

Vad vi kan slå fast är åtminstone att det på lite sikt blir så in åt helvete mycket säkrare än dagens bilar. Jag tycker själv att det är lämpligt att mäta mot då det är det alternativ vi har idag.

 

Om du kan hacka marknadsledande teknik och vill göra dumheter väljer du lämpligen något roligare än att få en personbil att köra mot rött. Klart man skulle kunna tänka sig en ny variant av den funktion bilbomber haft, men annars rör möjligheterna mer typ att stanna upp logistiken för något företag eller samhälle. Den typen av terror/brott är vi redan fullständigt utelämnade mot om någon lyckas, med eller utan SDC.

nackdelar

Funktionellt inga.

 

Däremot är det jättekul att köra bil och det är stor sannolikhet att det hinner bli olagligt under vår livstid (förutom på inhägnade banor). Jag är jätteförvånad om du får ratta en bil på vanlig väg om 40 år (förutom tex i nödsituationer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...