Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Usch vad det regnar idag.

 

3 papper jag tror man ska äga på 5-7 års sikt.

 

Bitcoin

Paypal

Tesla

 

För mig är detta en betydelsefull nyhet.

http://qz.com/491548/barclays-just-became-the-first-uk-bank-to-support-bitcoin/

Bitcoin borde kosta mer än den gör idag.

Troligtvis kommer jag tanka fler. Magkänslan är där igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är väldigt intressant. Om det blir verklighet kommer det slå stenhårt mot många bolag. I synnerhet Google.

 

Som alla förstår så blankar vi Googleaktien imorgon. 1-5% vinst tror jag vi ganska enkelt kan hitta. Kanske bara ta på negspäck och stänga redan tisdag kväll?

 

Medieoro inför Apple-spektakel

 

APPLE Bland alla rykten inför Apples presentation på onsdag finns det ett som torde göra många mediechefer oroliga — det om annonsblockering på Iphone och Ipad.

 

— Det här sänder chockvågor in i alla mediehus, säger Bente Sollied Storehaug, vd för reklambyrån ESV Dinamo, till den norska tidningen Klassekampen.

 

I och med den kommande uppdateringen av operativsystemet IOS, som används i både mobilen Iphone och surfplattan Ipad, väntas det bli möjligt att blockera annonser i webbläsaren Safari. Det kan man redan göra i den version av Safari som används på Apples Mac-datorer.

 

Men mobilen har på kort tid blivit den viktigaste digitala nyhetskanalen och Storehaug menar att Apples väntade drag kan bli "ödeläggande" för mediehus och annonsörer. En tänkbar konsekvens är, menar hon, mer "reklamjournalistik" — annonser som liknar redaktionellt innehåll.

 

Tidigare har exempelvis Wall Street Journal beskrivit annonsblockeringen i mobila enheter som ett slag inte bara mot mediebranschen, utan även mot Apples rival Google, det bolag i världen som tjänar mest pengar på mobil annonsering.

 

Apple har i vanlig ordning varit hemlighetsfullt inför lanseringsspektaklet, som äger rum i arenan Bill Graham Auditorium i San Francisco med plats för cirka 7 000 åskådare. Trots detta föregås presentationen, i vanlig ordning, av omfattande spekulationer i både traditionella och sociala medier.

 

IT-jätten brukar lansera nya versioner av Iphone i september, och så väntas det bli även denna gång. Enligt nyhetsbyrån AFP väntas presentationen därutöver till stor del handla om mediaspelaren Apple TV, som ryktas få en egen appaffär och eventuellt en version av röststyrningstjänsten Siri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, vad är detta?

 

http://zeronet.io/

 

(Safe att klicka)

 

Tyvärr ingen vidare koll på det. Tror mycket på storj-liknande tekniker och detta verkar liknande. Men gissar Ethereum är lämpligare för det. Och tyvärr tror jag det blir rätt svårt att tjäna pengar på P2P-decentralisering av marknader. Snarare bör man minska sin exponering mot branscherna P2P kan ersätta.

 

Usch vad det regnar idag.

 

3 papper jag tror man ska äga på 5-7 års sikt.

 

Bitcoin

Paypal

Tesla

 

För mig är detta en betydelsefull nyhet.

http://qz.com/491548/barclays-just-became-the-first-uk-bank-to-support-bitcoin/

Bitcoin borde kosta mer än den gör idag.

Troligtvis kommer jag tanka fler. Magkänslan är där igen.

 

Utveckla Paypal. Jag tror inte alls på Paypal, speciellt inte efter att ha läst Musks biografi.

 

Medieoro inför Apple-spektakel

 

APPLE Bland alla rykten inför Apples presentation på onsdag finns det ett som torde göra många mediechefer oroliga — det om annonsblockering på Iphone och Ipad.

 

På tiden. Väldigt intressant hur detta kommer påverka gammelmedia vars affärsmodell inte funkar. Jag kommer inte sakna dem iaf.

 

Är det någon här som gjort ett gentest?

 

Antar du menar 23andme etc?

https://www.23andme.com/en-eu/

 

Inte gjort något än, men kanske skulle göra ett och återkomma med review?

 

Några nackdelar? Sparar de en i någon databas?

 

 

---

 

I våras byggdes ett utomhusgym i Slottskogen(största naturområdet hyfsat central där Way Out West etc hålls för er som inte bor i stan) här i Göteborg De har lite bars och annat ovanpå lite bark strax ovanför en lekpark för barnen.

St%C3%A4llningar1-656x437.jpg

Då jag bor i närheten har jag passerat många gånger och som movnat:are är jag inte helt främmande för lite lek och kroppsviktövningar så har givetvis lekt lite där. Iaf gymet har verkligen ändrats senaste månaderna. I maj var det nästan enbart crossfitare där, ungefär samma i juni, i juli började parkourfolk ta över stället och nu har barstarzz börjat dyka upp. Och det är verkligen jätteskön stämning, alla pratar med alla, pensionärer dyker upp och är med, riktiga biffar gör flagga med folk som står på dem, slackline-ing och romerska ringar etc. Förutom crossfitarna då, de är totalt anti-sociala, har iPhonehörlurar från armiPhonehållaren i och ligger på marken och gör situps...

 

Men iaf tänkte jag kanske skulle ta och investera i ett par romerska ringar, de verkar vara användbara. Så vilka gillar ni? Vad ska man tänka på osv? Svart plast, vs slipad trä, vs grov trä osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Herr Musk säger och inte säger om Paypal skulle jag ta med en rejäl nypa salt med tanke på historiken.

 

Kort om Paypal

 

Långsiktigt vill jag äga något bolag inom "betalningar"

Paypal är det bolag idag som jag tycker är mest intressant av flera anledningar.

 

-Stark positionerade på en marknad (betal) som står inför stora förändringar. Crypto kommer, kreditkorten i mobilen, osv,,

 

-Väldigt fina tillväxtsiffror som jag tror kommer bestå eller tom öka.

 

-Kan dra stora fördelar av att inte längre ingå i Ebay. Med en kontantkassa på 6 miljarder dollar samt sin egna aktie som betalmedel har dom möjlighet att vara mkt aggressiva inom förvärv. Detta är oxå är en uttalad strategi från Paypal. Detta gör att dom kan köpa upp nya intressanta spelare som dyker upp och kan tänkas konkurrera eller ha modell som Paypal vill åt. Således är möjligheterna mkt goda för Paypal att både växa starkt organiskt samt genom förvärv.

 

-Paypal har en unik nivå på antalet aktiva kunder i princip över hela världen. Detta kommer andra bolag vilja dra nytta av då dom vill etablera sig där. Paypal kommer i det läget kunna ta rejält betalt för sin position.

 

Jag tror inte Paypal har samma potential som tex Tesla men inte heller samma höga risk. Att Paypal kommer att dubblas på 3 års sikt är jag nästan helt säker på givet dagens relativt rimliga värdering.

 

Som sagt, denna aktie vill jag ha i min långa portfölj. Just nu äger jag varken Tesla eller Paypal då jag hoppas på ett litet mysigt ras på börserna.

 

-Jag skulle älska att få tanka Paypal på 30 dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för den mkt intressanta länken. Påminner mycket om min ide, vilken fortfarande är väldigt oklar och luddig. Har iallafall beslutat att gå vidare med iden och skall träffa en "incubator" som min aktiemäklare känner bara för att bolla lite idéer i veckan.

 

Vad anser du om att möta nya vänner på detta sätt? Deras app är troligtvis i dagsläget mer kommersiell än min ide då jag pratade om att rikta mig till mer ensamma människor än vad dom gör.

 

Men samtidigt bryter dom barriärer och gör vänsökandet mer "legitimt"

 

Jag är lite luddig som vanligt när jag yrar,, har stora problem att få fram vad jag vill säga ibland. Att uttrycka sig kort och koncist är en egenskap jag ej besitter. Därav mina långa och många gånger tröttsamma inlägg.

 

Kommer man rätt har iden troligtvis mkt stor potential. Jag tror dessutom att jag relativt enkelt kan hitta investerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte intressant att "dejta vänner". Vad du vill ha är en plattform som är ett substitut för den där sköna prestigelösa snubben alla hakar på för att man vet att man till dessa aktiviteter kan ta med sig själv som man är och träffa andra som tagit med sig själva som de är, och sedan har man trevligt en eftermiddag och det blir vad det blir (ofta ytterligare/framtida planer).

 

Jag blev mer sådan när jag bodde i USA (i sverige är jag tyvärr mer snubben som hakar på). Man märkte snabbt att många, kanske rent av de flesta, människor längtar efter sådana tillfällen till aktiviteter.

 

Vad gör man då på din portal? Förslagsvis är det mest logiska lokala aktiviteter. Man kanske är ny i stan, man kanske är turist, man kanske är nyskild. Oavsett så kanske man är sugen på en cykeltur eller parkhäng eller kanske göra en improv på torget. Det speciella med att uppsöka dessa aktiviteter från din portal är att det är förväntat att du tar dig dit på egen hand, det normala är att ni möts på den nivån. Sen kanske folk har polare med sig, men även de gängen kommer med samma förväntan.

 

Detta kan man till och med uppnå via grupper och dylikt på Facebook, vilket jag själv gjort. Vad som gör det intressant är att Facebook är en helt groteskt dålig plattform för det här ändamålet (Facebook bygger för bövelen fundamentalt på "friends"). Ändå fungerar det hyfsat.

 

Givet rätt funktionalitet så blir din site en portal som lever vidare även när en grupp haft ett skönt parkhäng redan. De bytte inte telefonnummer och "kliver ur", de styr upp fler aktiviteter. Vissa subgrupper börjar göra större saker, typ drar till Thailand en månad, åker iväg på safari, lär sig klättra i berg någonstans, rida, etc. Många har en längtan att lära sig saker men det är jobbigt när man ensam ska gå in som noob.

 

Iaf, jag vet inte hur du ska göra det men det är helt solklart att marknaden finns och att lösningen saknas. Lolzors kommentar är rätt lolzor, typ allt är uppfunnet redan också. :roll:

 

En ganska tydlig brytpunkt är att när folk är ensamma/nästan ensamma på midsommar, nyår etc så beger man sig till din portal. Och man gör det inte i någon slags deppig grupp-kram utan för att det helt enkelt är kul att styra upp något med andra på nyår. Det är inte svårt att tänka sig ett läge där folk gör det trots att de inte behöver vara ensamma annars heller. (Fysik: det är jobbig typ dra någon ur soffan, men det är minst lika jobbigt att stoppa någon som springer)

 

Edit: tåls att påpeka att Sverige är en exemplarisk marknad. Inte bara att gemene svensk är socialt efterbliven, gemene svensk är också medveten om den saken och tycker det är jobbigt. Gemene svensk behöver bara en rejäl knuff upp ur soffan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iaf tänkte jag kanske skulle ta och investera i ett par romerska ringar, de verkar vara användbara. Så vilka gillar ni? Vad ska man tänka på osv? Svart plast, vs slipad trä, vs grov trä osv?

 

Trä alla dar i veckan, obehandlat. Sen kan diametern på greppet vara av intresse att kolla upp innan du köper. 28mm är väl någon form av standardmått, men vissa billigare varianter är tunnare.

 

Hittar du ett bra prisvärt komplett paket som inte är slutsålt så posta gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss som handlat med aktier länge vet att Peter Benson var den som avslöjade "Eplayhärvan" runt 2000. För detta fick han även stora journalistpriset 2001.

 

Nu är han på jakt efter Fingerprint Cards. Kan nog bli svettigt för pojkarna det där. Benson är som en riktigt blodhund när har har vittring.

 

http://www.svd.se/carlstrom-doppar-fingrarna-i-syltburken/om/turerna-i-fingerprint-cards

 

Folk säger, ja men det där berör bara Carlström, men hallå,, skulle väl inte tro det va;-)

 

Heja Benson!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Försäkringsbolagen har ett tak på vad de betalar ut precis som för vilken annan olyckshändelse som helst.

 

Vem blir ansvarig vid olycka? Självkörandebiltillverkare eller självkörandebilägare? Bilägaren lär ju inte vilja betala vid olycka (om han överlever...) om det inte är han som defacto kör bilen. Bilföretagen lär engagera arméer av advokater just för såna situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men iaf tänkte jag kanske skulle ta och investera i ett par romerska ringar, de verkar vara användbara. Så vilka gillar ni? Vad ska man tänka på osv? Svart plast, vs slipad trä, vs grov trä osv?

 

Slipat trä, jag köpte ett par fina med Gimme Kraft-logga när jag var där nere i somras =)

 

 

Och till syryoyo, kolla in Starbreeze, tror också börsen kommer bli skakig i höst men vågar ändå inte ligga utanför vid denna värdering. Mellan fem och femton gånger pengarna på 18mån sikt ;-)

 

Lästips är http://eminentinvestment.com samt min inläggen i min och Chofritz dagbok från maj och framåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slipat trä, jag köpte ett par fina med Gimme Kraft-logga när jag var där nere i somras =)

 

 

Och till syryoyo, kolla in Starbreeze, tror också börsen kommer bli skakig i höst men vågar ändå inte ligga utanför vid denna värdering. Mellan fem och femton gånger pengarna på 18mån sikt ;-)

 

Lästips är http://eminentinvestment.com samt min inläggen i min och Chofritz dagbok från maj och framåt

Tror du verkligen på det själv? Mellan 5 och 15% vore rimligare målsättning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...