Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tyckte The Following slutade riktigt fint. Många bra avsnittet på slutet. Ni som övergav serien kan typ hoppa in s03e10 och se till slutet så slipper ni all kass transportsträcka.

 

Ledig idag eller :) Har sista två kvar tills i afton. Ska bli fint...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gillade mest med Ex Machina var att CEO:n för ett av världens största företag levde mitt ute i ingenstans utan kontakt med omvärlden. Det märktes tidigt att realism var något som premierades i denna film.

 

Det kändes också väldigt trovärdigt att en suput som mest verkar intresserad av MMA skulle lyckas bygga dels en perfekt AI och dels verklighetstrogna robotar att installera den i helt själv och allt i syftet att ha något att knulla med (vilket förstås var HEMSKT, man förstår verkligen att den andre killen blev upprörd att han använder maskiner på det sättet).

 

Den gymnasiala dialogen om AI var också den mycket välgjord.

 

 

OBS! det ovanstående innehåller spoilers!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"|" representerar vart ett tal börjar och slutar. Två minuter samt korrekt tal istället för frågetecknet för godkänt. Som vanligt finns såklart olika bra/utförliga svar om man har tid över och vill vara pretentiös.

 

 

|3| |3| |9| |15| |33| |63| |?|

 

Den där var väl inte ens svår?

Spoiler!
x(k) = x(k-1)+2*x(k-2), x(0)=0 x(1) = 3<-- markera bara om ni har knäckt den
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där var väl inte ens svår?

Spoiler!
x(k) = x(k-1)+2*x(k-2), x(0)=0 x(1) = 3<-- markera bara om ni har knäckt den

 

Ja nog tog det längre än 2 minuter att komma på iaf :-)

 

Vad använde du för strategi?

 

EDIT: mitt svar var lite annorlunda

 

 

 

Code_Cogs_Eqn_1.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nog tog det längre än 2 minuter att komma på iaf :-)

 

Vad använde du för strategi?

 

Typ såhär:

 

Spoiler!
började skriva upp skillnaderna mellan talen så min stickies såg ut såhär:

567eR8Om.png

 

Sedan råkade min hjärna se en likhet mellan raderna:

3 3 9 15

6 6 18 30

 

---

 

15årig pojke blir anklagad för våldtäkt. För att rentvå sig sprider han filmen på samlaget där det framgår att han inte våldtog. Han döms för förtal, tjejen som anklagar honom går fri:

http://www.dagensjuridik.se/2015/05/filmat-samlag-undanrojde-misstanke-om-valdakt-men-faller-15-arig-pojke-fortal

 

 

---

 

Göteborgsvarv på lördag. Vilka springer? Funderar på hur jag ska göra med träningen imon, hur många dagar vila behöver man? Är 1.5 dag vila i underkant? Hur mycket mer vinner man på 2.5dagar vila?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag glömde att det inte riktigt är meningen att man ska ha penna/papper.

Den där var väl inte ens svår?

Spoiler!
x(k) = x(k-1)+2*x(k-2), x(0)=0 x(1) = 3<-- markera bara om ni har knäckt den

Om du hade ekvationen på 2 minuter tycker åtminstone jag att det är >godkänt. Men då är jag å andra sidan inte så pretentiös. :-P

 

Du kan även göra alternerande serie, dvs som motsvarighet till dina begynnelsevillkor dvs

n = 1,2....N

x(n) = [sum{m=1:n-1} (x(m))]+3/2*((-1)^(n+1) + 1)).

 

Jag hade en svag förhoppning om att någon skulle hitta ovanstående att skriva på ett snyggare sätt.

 

Det var så jag löste den intuitivt. Jag misstänker att detta blev intuitivt för dig för att du är så förstörd av reglerteknik. :-)

 

Edit: luskans programmeringsvänliga mod-funktion får anses snygg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blev jag underkänd på tiden, men detta är lösningen jag kom fram till.

 

Spoiler!
(2^x-(-1)^x)

 

jag började som heltok att röra runt med 0 6 6 18 30, innan jag löst det fick jag en annan idé, alla tal är dividerbara med 3, dividerar vi alla tal med 3 får vi serien 1 1 3 5 11 21 och denna serie känns igen som Jacobsthal.

 

Nästa tal är alltså 129

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blev jag underkänd på tiden, men detta är lösningen jag kom fram till.

 

Spoiler!
(2^x-(-1)^x)

 

jag började som heltok att röra runt med 0 6 6 18 30, innan jag löst det fick jag en annan idé, alla tal är dividerbara med 3, dividerar vi alla tal med 3 får vi serien 1 1 3 5 11 21 och denna serie känns igen som Jacobsthal.

 

Nästa tal är alltså 129

 

Mycket snyggt - jag visste inte ens vad Jacobsthal var.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göteborgsvarv på lördag. Vilka springer? Funderar på hur jag ska göra med träningen imon, hur många dagar vila behöver man? Är 1.5 dag vila i underkant? Hur mycket mer vinner man på 2.5dagar vila?

 

Får se. Har överbelastat knät. Träffat läkare och sjukgymnast. Ger mig själv 5 % att kunna springa just nu. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

15årig pojke blir anklagad för våldtäkt. För att rentvå sig sprider han filmen på samlaget där det framgår att han inte våldtog. Han döms för förtal, tjejen som anklagar honom går fri:

http://www.dagensjuridik.se/2015/05/filmat-samlag-undanrojde-misstanke-om-valdakt-men-faller-15-arig-pojke-fortal

 

 

Herregud, förväntar mig lite bättre läsförståelse från en smart kille som du. Det är knappast för att rentvå sig själv som han visade filmen för sina vänner, och det är för det han blir dömd.

 

Skärpning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud, förväntar mig lite bättre läsförståelse från en smart kille som du. Det är knappast för att rentvå sig själv som han visade filmen för sina vänner, och det är för det han blir dömd.

 

Skärpning!

 

:oops: Skyller på att jag läste diskussionen först och bara skummade artikeln. Han verkar blivit anklagad för våldtäkt efter att tjejen fått reda på att andra sett filmen. Fortfarande lite kasst att man kan anklaga killar för våldtäkt och gå fri sådär.

 

----

 

Coolt med jacobsthal. Fanns visst ett gäng olika sätt att beskriva det:

Spoiler!

3723a958b2be1c70c6ec38ebbb67c306.png

fa75a8b4f614e4ce4fa0741da85fb404.png

8719540c95e07a235e993b7ced3f80d2.png

bd2cb7430ebebeb1e12fe3de408bc208.png

350ef1c652cd953eed6cdd05b11cb90b.png

 

---

 

Alexander Bard:

A Swedish feminist is a person who claims purchasing sex in Thailand is a crime while purchasing sex in The Gambia is a thrilling adventure.
If you pay for a blowjob in Bangkok, expect prison time in Sweden. If you blow up non-Muslims in Syria, expect a luxury flat in Stockholm.

Alexander Bard @Bardissimo · 14 maj

Kajsa Ekis Ekman has built her career on hating men, hating other women, hating even herself and her own nose. So who said men are haters?

 

Kajsa Ekis Ekman is to sexworkers what Adolf Hitler is to Jews, the despicable, lying, hatemongering enemy personified.

 

Alexander Bard @Bardissimo · 13 maj

Excuse me, but could somebody please explain to me how Kajsa Ekis Ekman's dramatic nosejob fits with her self-absorbed "radical feminism"?

 

Kajsa Ekis Ekman, I hate your guts, I hate the venom dripping out of your sick mouth, you despicable lying bitch! http://www.etc.se/ledare/eu-projekt-kuppat-av-prostitutionslobbyn

^^

 

---

 

Terrorkopplingar till MP?

http://gudmundson.blogspot.se/2015/05/ali-berzengi-far-anmalningsplikt-hos.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ en halv minut.

 

 

Hur kommer man från ett tal till nästa?

Börja bakifrån, ungefär fördubbling för varje tal

63=2*33-3

33=2*15+3

15=2*9-3

Funkar!

9=2*3+3

3=2*3-3

Alltså nästa: 2*63+3=129

 

 

Samma här, fast började faktiskt från andra hållet.

under 2 min iaf.

Fick samma svar.

 

"summan av tidigare siffror plus 3 varannan gång"

 

 

Ingen expert problemlösare mao :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Starbreeze på 22.50 nu, tack för tipset! :-)

 

Någon speciell anledning till att du säljer av AZ?

 

Ja jäklar vad den går som tåget nu. Creds till opteron som delade med sig om sin analys. Imo är folk som kritiserar att andra analyserar, och inte analysen, väldigt oansvariga. 8-)

 

Angående AZ, deras innehav:

Hennes & Mauritz AB B 12,10 %

Nordea Bank AB 10,11 %

LM Ericsson Telephone Compa... 7,82 %

Svenska Handelsbanken A 5,76 %

TeliaSonera AB 5,62 %

Atlas Copco AB A 5,56 %

Swedbank AB A 5,53 %

Skandinaviska Enskilda Bank... 5,19 %

Assa Abloy AB B 4,29 %

Övrigt 38,02 %

 

Inga direkt framtidsbolag de där. Ser många svarta svanar och gillar ju inte ens själv något av bolagen. Ska man ändå kasta tärning kan man lika gärna göra det med bolag man gillar. Flera kan ersättas av Bitcoin, tror på någon form av MTailor för alla plagg som tar över klädhandeln och tror inte HM sitter på någon nyckelposition en sådan värld etc.

 

Obs jag har fortfarande lite AZ, men har gått från typ 100% till 15% av min portfölj trots att AZ har rusat rätt bra på sistone. Tycker fortfarande att AZ är ett väldigt bra alternativ för de flesta. Starbreeze är lite söndagsturre när AZ är midstakes cashgame.

 

---

 

Sa ja till ett jobberbjudande på Volvo nyss, ska utveckla självkörande bilar på sensorsidan. Kunde fått högre lön på ÅF, men spela roll, gör ju månadslöner på Starbreeze om dagen nu så hellre det intressantare jobbet ^^. Vetefan om man vill arbeta bara, kanske borde sälja lägenheten, köpa en stuga vid en fin strand, leva hälsosamt och slöläsa om aktier och deep learning hela dagarna. +EV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...