Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vad är framtidens "bajspall"? Vad bör jag efterforska redan nu för att inte anses efterbliven alternativt ovillig att "ta in information"?

 

Räcker det att följa wellboken?

 

Ps: Äger varken bitcoins eller starbreeze aktier.

Grejen är ju inte "bajspall", grejen är att det är hälsoskadligt att skita i dålig vinkel d.v.s. västerländsk toalettdesign är horribel över hela marknaden. "Bajspall" är bara en hetsig konsekvens med minimal time-to-market.

 

Varför ska du efterforska redan nu/i förväg när du enligt denna godtyckliga diskussion har tre år på dig när det lanseras/slår igenom?

 

Tycker även det är efterblivet att inte veta vad Bitcoin är, men det betyder inte att alla vet vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju inte "bajspall", grejen är att det är hälsoskadligt att skita i dålig vinkel d.v.s. västerländsk toalettdesign är horribel över hela marknaden. "Bajspall" är bara en hetsig konsekvens med minimal time-to-market.

För all del, men var bör jag införskaffat denna info?

 

Varför ska du efterforska redan nu/i förväg när du enligt denna godtyckliga diskussion har tre år på dig när det lanseras?

Anledningen är att jag först det senaste halvåret läst diskussioner kring "bajspallar". Tydligen är det 2.5 år försent för att inte uppfattas som efterbliven enligt ursprungsinlägget.

 

Tycker även det är efterblivet att inte veta vad Bitcoin är, men det betyder inte att alla vet vad det är.

Gissar att begreppet bitcoin är vida spritt jämfört med bajspallar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Däremot kan jag betta en ganska stor summa på att det du kallar bajspall, och en normalare beskrivning mer skulle ha med vinklar att göra, är standard inom 10 år.

.

 

Definera standard i procent av befolkningen eller annat definierbart och ge en summa. Jag vill betta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns spontant som syn. Vad hade du tänkt dig för definitioner, summor och escrow?
Jag tänker mig en märkbart förändrad vinkel för användaren (designad snarare än någon liten avvikelse), så det är väl då att enas om en vinkel/deltavinkel. Exempelvis: delta > (sittvinkel i den mest köpta "skitstolen" 2015) - (sittvinkel i den mest köpta 2025). Jag bjuder på signed delta; skulle vinkeln gå åt andra hållet kan vi säga att jag har fel.

 

Summor var väl lite mindre genomtänkt eftersom jag inte har rimliga summor att låsa i 10 år idag och rimligen har mer om 10 år. Kanske något procentuellt av typ inkomst? Men då blir escrow svårare. Men kontrakt är ju kontrakt liksom.

 

EDIT: Såklart måste vi enas om typ av marknad också, men jag tänker mig alltså vanliga hem- samt kontorstoaletter. Snarare än utedass, för båtar, tåg, etc.

 

För all del, men var bör jag införskaffat denna info?

Överallt. Grejen är ju "överallt utom källor som endast innehåller skräp". Om folk sedan läser expressen och aftonbladet istället har jag full förståelse för att de tror att de samlat information om dagarna, men jag förstår inte hur det inte kan kallas efterblivet. Vi talar alltså om folk som spenderar en hyfsad del av dagen på att lära sig absolut ingenting och samtidigt tror att de samlar information. Om det är en majoritet eller inte tycker inte jag hör dit.

 

Anledningen är att jag först det senaste halvåret läst diskussioner kring "bajspallar". Tydligen är det 2.5 år försent för att inte uppfattas som efterbliven enligt ursprungsinlägget.

Ja det blev ju lite fel. Jag tycker snarare att det är skumt att ha missat det nu, inte för 2.5 år sedan.

 

Gissar att begreppet bitcoin är vida spritt jämfört med bajspallar.

För att följa den godtyckliga tidsplanen, låt säga Bitcoin 2014 (med genomslag 2011).

 

Det är många, även i Sverige, som inte hört talas om Bitcoin idag, ännu fler som hört talas om det men inte vet vad det är. Kan vi ändå enas om att det är efterblivet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är framtidens "bajspall"? Vad bör jag efterforska redan nu för att inte anses efterbliven alternativt ovillig att "ta in information"?

 

Räcker det att följa wellboken?

 

Ps: Äger varken bitcoins eller starbreeze aktier.

 

Framtiden är väl en toalett som inte ens behöver pall för att få bra höjd. Lutningen på fötterna är rätt valfri, viktiga är att rumpan hamnar lite längre ner än den gör på vanliga mördartoaletter.

 

Finns en lista på saker du omedelbart måste testa i första posten i tråden:

http://pokerforum.nu/forum/1763245-post25463.htm

 

Kom ihåg att n=1 >> alla vetenskapliga studier tillsammans.

 

Sand snakes :h:

Som någon beskrev det på reddit:

That was the most gratuitous titty shot I think I've ever seen

Men imo lätt värt. Hade helt missat hur snygg hon är.

 

Lite bokspoilers:

Spoiler!
Det var väl inte Kevan som LF syftade på utan samma handsome young man som lite random nämndes innan?

 

Lite lolwp hur serien divergerat från böckerna nu, vissa saker gillar jag som Sansa, andra som stories som Tyrion vetefan. Tycker det är lite synd att serien blivit så utspridd, hade gärna sett lite färre och längre sidestories per avsnitt.

 

9sw5ZyS.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mig en märkbart förändrad vinkel för användaren (designad snarare än någon liten avvikelse), så det är väl då att enas om en vinkel/deltavinkel. Exempelvis: delta > (sittvinkel i den mest köpta "skitstolen" 2015) - (sittvinkel i den mest köpta 2025). Jag bjuder på signed delta; skulle vinkeln gå åt andra hållet kan vi säga att jag har fel.

 

De två största bajsaktörerna på den svenska marknaden är IFÖ och Gustavsberg, den mest sålda modellen 2014 var en av IFÖs modeller "SIGN". Vi kan inte studera tecknet på förändringen utan måste enas om ett ordentligt delta i bajspalls-led samt hur vi ska välja en representationsmängd. T.ex. de två största aktörernas fem mest sålda modeller, dvs ett viktat snitt över 10 stolar.

 

Min personliga reflektion är följande; även om nybyggnationen förhoppningsvis ökar framöver kommer en mycket stor del av toalettförsäljningen fortsatt vara ersättningsstolar och framförallt stolar till miljonprogrammens stambyten / renoveringar, där hyresvärdar i första hand väljer att behålla layout / utseende av ekonomiska skäl. Uppskattningsvis är kostnaden för renovering av miljonprogrammet cirka 1280 miljarder de närmsta 10 åren och gäller åtminstone 847 000 lägenheter. Det är inte helt självklart att allmännyttan hoppar på bajspallstrenden. Framförallt är man mer är intresserad av hur mycket vatten som går åt vid spolning och om rörvinklar på befintliga installationer tillåter vattenbesparande toaletter snarare än att hyresgästen ska ha en anatomiskt korrekt skitupplevelse. Så oavsett om alla hipsters köper hukbajsande med hull och hår kommer det inte räcka för att rädda situationen till din fördel.

 

Jag är inte intresserad av att spekulera i din framtida inkomst. Däremot kan jag tänka mig att vi låser upp ett antal btc i ett lämpligt kontrakt. Tror det här kan bli episkt :)

 

Edit: vid närmare kontroll har IDO oväntat många toalettstolar i miljonprogrammet.

Edit2: Vid närmare undersökning av försäljningsstatistiken inser jag att vi måste hitta ett mer genomtänkt mått eftersom de mest sålda modellerna utgör en alltför liten del av den totala försäljningsvolymen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket möjligt på. Beroende på datum. Spikar ni något så ser jag om jag kan.

 

Trevligt!

 

Snubbe äter enbart rått kött i 6år, mår kanon:

 

Meet Derek Nance. Five years ago, Derek had some mystery illness that killed his appetite and brought up anything he ate. The doctors suspected it was an allergy thing so Derek changed his diet. First he cut the wheat and dairy, but he still continued losing weight. Getting desperate, he was soon online, chatting to people pushing all manner of lifesaving diets. Derek tried a Mediterranean diet (fish and vegetables) before ditching the fish and eventually becoming a vegan but nothing worked. Finally a guy who'd had similar symptoms recommended a carnivorous version of the Palaeolithic diet. With nothing to lose, Derek gave raw meat a try. That was five years ago and he now goes so far as to brush his teeth with animal fat. For reasons I don't properly understand I wanted to watch Derek eat a meal and he obliged. I found him in Lexington, Kentucky and we talked about vital organs, rotten meat, and health, which is the main point of this according to Derek. He's never been healthier.

 

But don't you get sick of eating the same thing all the time?

 

No, there's something that happens during the adaption process. About three weeks in I noticed this real strong blood-like taste in the back of my throat and then all of a sudden I started getting strong cravings for it. The idea of cooked meat no longer appeals. It just tastes burned. And herbs and spices too, I used to season the meat and those just no longer appeal either.

 

Video på när han äter:

 

Erkänn ni blir lite sugna på att äta rått kött i 3veckor och se vad som händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rått kött samt allmänt ekologisk mat, bajsvinkel, träna 15 min / dag 5-6 dagar i veckan, grönsaker, sova +7 timmar om dagen.

 

Det är inte jättesvårt att fullständigt krossa nyttighetsgamet, problemet är ju att det är lite meningslöst att leva för att fortsätta leva. Så det blir naturligare att göra ansträngande (kontraproduktiva) saker; du kämpar du ju för något.

 

Är tämligen säker på att det finns en teoretisk punkt där man är så till freds att man tar livet av sig.

Min personliga reflektion är följande; även om nybyggnationen förhoppningsvis ökar framöver kommer en mycket stor del av toalettförsäljningen fortsatt vara ersättningsstolar och framförallt stolar till miljonprogrammens stambyten / renoveringar, där hyresvärdar i första hand väljer att behålla layout / utseende av ekonomiska skäl. Uppskattningsvis är kostnaden för renovering av miljonprogrammet cirka 1280 miljarder de närmsta 10 åren och gäller åtminstone 847 000 lägenheter. Det är inte helt självklart att allmännyttan hoppar på bajspallstrenden. Framförallt är man mer är intresserad av hur mycket vatten som går åt vid spolning och om rörvinklar på befintliga installationer tillåter vattenbesparande toaletter snarare än att hyresgästen ska ha en anatomiskt korrekt skitupplevelse. Så oavsett om alla hipsters köper hukbajsande med hull och hår kommer det inte räcka för att rädda situationen till din fördel.

Fast vi är inte intresserade av ett snitt på 10 år utan på vad folk köper/säljer om 10 år. Dvs allmännyttan skulle kunna vara allmänonyttig i flera år men år 2024 förhandlar man ett nytt ramavtal där bajsvinkeln är förändrad, antingen för att man är trendigt intresserad av en sådan modell eller för att det numer är standardmodellen hos leverantören (jag gissar sistnämnda).

 

Edit: vid närmare kontroll har IDO oväntat många toalettstolar i miljonprogrammet.

Edit2: Vid närmare undersökning av försäljningsstatistiken inser jag att vi måste hitta ett mer genomtänkt mått eftersom de mest sålda modellerna utgör en alltför liten del av den totala försäljningsvolymen.

Med tanke på hur lite jag brukar reagera på konstiga toaletter kan jag tänka mig att det finns något eller några fundament för själva sitt-designen som är populära, sedan kan material och annat variera. Förhoppningsvis beror ditt fynd på att en mycket liten förändring innebär en ny modell (alla obetydliga justeringar brukar ge nytt artikelnummer).

 

Överhuvudtaget reagerar jag på hur lite Google hjälper mig i detta. Även om dignitären förstås inte bajsar borde det finnas tillräckligt med människor som bajsar för att göra det till en jätteintressant marknad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snubbe äter enbart rått kött i 6år, mår kanon:

 

Erkänn ni blir lite sugna på att äta rått kött i 3veckor och se vad som händer?

Steg 1 om man ska försöka göra någon sugen att äta rått kött är att sköta hygienen när man slaktar/styckar/krossar. Det där såg bara tragiskt ut..

 

Edit: Inser när jag kollar på filmen att du nog var ironisk.. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg 1 om man ska försöka göra någon sugen att äta rått kött är att sköta hygienen när man slaktar/styckar/krossar. Det där såg bara tragiskt ut..

 

Kanske, kanske inte. Kollar man på evolutionen så har det ju faktiskt hänt att människan och våra tidigare släktingar har ätit mindre hygienisk mat än SLVs rekommendationer. Finns ju en del som tyder på att vår OCD-hygien är kopplat till allergier, dålig tarmflora och därmed immunförsvar.

 

Har själv inte testat att äta allt för ohygieniskt än, men de flesta som jag vet som gjort det ser rätt hälsosamma ut jämfört med kontrollgruppen. Han här t ex:

 

Ser en potential att status quo är subopti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor (jag är uppriktigt nyfiken och dåligt påläst, så ta dem inte som förolämpningar, please):

Kanske, kanske inte. Kollar man på evolutionen så har det ju faktiskt hänt att människan och våra tidigare släktingar har ätit mindre hygienisk mat än SLVs rekommendationer.

Hur väger man ovanstående mot att snittåldern var ungefär hälften (?) på stenåldern?

Har själv inte testat att äta allt för ohygieniskt än, men de flesta som jag vet som gjort det ser rätt hälsosamma ut jämfört med kontrollgruppen. Han här t ex:

Tror du inte korrelationen mellan "hälsosam" och "intresserad av att äta rå mat" är starkare än "hälsosam" och "äter rå mat"?

Ser en potential att status quo är subopti.

Kan jag köpa, men det känns som att trenden går/har gått mot att äta varsamt tillagat mat, typ rare/medium rare-stekta burgare/köttbitar, sushi med mera. Kommer man så mycket längre genom att peta i sig rå kyckling och liknande? För det finns väl ändå riskfaktorer med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur väger man ovanstående mot att snittåldern var ungefär hälften (?) på stenåldern?

 

Det är ju inte intressant om vi inte analyserar varför folk dog.

 

Jag skulle ställa upp hypotesen att vår längre överlevnad tex de senaste 100 åren inte har något alls att göra med kostmedvetenhet. Eller överhuvudtaget kost förutom just tillgången.

 

Vad gäller stenåldern dog nog väldigt många vid födseln redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rå kyckling må vara hälsosamt (eller?), men är det gott? Jag avundas folk som enbart kan äta för näring. Själv går jag mycket efter smak också.

 

 

passade på att byta topic. vad är alla galna saker vi har prövat genom åren?

  1. fivefingers
  2. barfotalöpning
  3. 24h fasta
  4. periodisk fasta
  5. LCHF
  6. Paleo
  7. rått kött
  8. stenåldersträning
  9. D-vitamin
  10. Biotin
  11. No poo
  12. squatskita
  13. sova utan kudde
  14. lucid dreaming
  15. hypnos(sphinx of imagination)
  16. ingen artificiell belysning kvällstid
  17. f.lux
  18. avjoniserad luft
  19. nofap
  20. isbad

Vore kul med en mini-review från folk som testat detta. Vad har ni fortsatt med och vad var trams eller inte för er?

 

Ska testa periodisk fasta, paleo, nofap och squatskita inom en snar framtid. :)

 

Ang bajspallar..

Duger det med att slänga upp fötterna på en stol eller blir det för aggressiv vinkel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte intressant om vi inte analyserar varför folk dog.

 

Jag skulle ställa upp hypotesen att vår längre överlevnad tex de senaste 100 åren inte har något alls att göra med kostmedvetenhet. Eller överhuvudtaget kost förutom just tillgången.

 

Vad gäller stenåldern dog nog väldigt många vid födseln redan.

Men det kan väl vara typ så här:

 

"Äter ohygieniskt" -> "Dör av spundialbrockscancer vid 52"

 

Men oj, du dog vid 33, för att du fick öroninflammation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kan väl vara typ så här:

 

"Äter ohygieniskt" -> "Dör av spundialbrockscancer vid 52"

 

Men oj, du dog vid 33, för att du fick öroninflammation.

Mjo, men standardkosten även i Sverige är ju katastrofal. Är bara att titta vad mataffärerna köper in. Alla affärer har exempelvis gigantisk yta till att lagra fryst micromat av extremt hälsoskadlig typ.

 

Om vi generellt dog av dålig kost (snarare än tex brist på näring) skulle vi nog dö lika mycket fortfarande.

 

Ingen källa men jag tror mycket av senare tids överlevnad har mer att göra med att bota åkommor snarare än förhindra att de uppkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vi är inte intresserade av ett snitt på 10 år utan på vad folk köper/säljer om 10 år. Dvs allmännyttan skulle kunna vara allmänonyttig i flera år men år 2024 förhandlar man ett nytt ramavtal där bajsvinkeln är förändrad, antingen för att man är trendigt intresserad av en sådan modell eller för att det numer är standardmodellen hos leverantören (jag gissar sistnämnda).

 

Ja, du har säkert helt rätt. Det verkar fullt rimligt att de 100 000 lägenheter som får ny toalettstol i miljonprogrammet just det året ska utrustas med hukbajsanpassade mördartoaletter till Sveriges åldrande befolkning enligt ramavtal.

 

Hursomhelst är det dags att komma till skott. Det är ju svårt att avgöra vad som är "betydande" summor i Trillskevärlden, 50 BTC? Kriteriet för Trillskewin är att 85% av alla sålda toaletter i Sverige under 2024 ska ha en sitvinkel större än pensionärsdödarvinkeln? Vi deponerar båda till samma adress, 2 oberoende konsensusarbs delad multikrypterad nyckel till adressen som skapats av tredje oberoende part (typ heltok som på scouts honor själv förstör den privata nyckeln efter multkrypteringen)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kan jag betta en ganska stor summa på att det du kallar bajspall, och en normalare beskrivning mer skulle ha med vinklar att göra, är standard inom 10 år.

 

Känns spontant som syn. Vad hade du tänkt dig för definitioner, summor och escrow?

 

Given autosyn. Sannolikhet=0 att det är standard inom tio år. Därmed inte sagt att du har fel ur hälsosynpunkt etc för det har du inte.

 

Att Svenne Banan tar till sig detta är dock beyond sannolikt inom min livstid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur väger man ovanstående mot att snittåldern var ungefär hälften (?) på stenåldern?

 

Riktigt så låg var den inte om man tar bort barnadödlighet. Se t ex:

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy#Human_life_expectancy_patterns

 

Alltså medellivslängden var längre för 200000år sedan än för 100år sedan. Trots en hel del förbättringar i t ex spädbarnsdödlighet. Så antagligen fick vi med ett gäng försämringar också. Idag är den som du påpekar ännu högre, så en del vi gör idag funkar bra. Men en skeptiker bör inse att en del av det vi gör idag antagligen överlappar med det vi gjorde på 1800talet som antagligen inte var så bra.

 

Tror du inte korrelationen mellan "hälsosam" och "intresserad av att äta rå mat" är starkare än "hälsosam" och "äter rå mat"?

Kanske. Men många av de där folket jag refererar till har ju varit på gränsen till döende av vanlig kost och sedan gått över till råkost. Så för dem har ju skillnaden varit rätt stor. Men om man ser ett mönster att 10/10 som äter enbart rått är bisarra outliers åt hälsohållet så bör det iaf indikera att det antagligen inte är jätteskadligt.

 

 

trenden går/har gått mot att äta varsamt tillagat mat, typ rare/medium rare-stekta burgare/köttbitar, sushi med mera. Kommer man så mycket längre genom att peta i sig rå kyckling och liknande? För det finns väl ändå riskfaktorer med detta?

Vad som händer i framtiden blir intressant, men helt klart är trenden åt det hållet. Rå kyckling är för övrigt ganska vanligt i Japan, heter toriwasa. Riskfaktorer finns kanske, men dessa går kanske att hantera t ex genom att välja produkter av något högre kvalité och genom att vara proaktiv och ha en frisk tarmflora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...