Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vad säger vi om detta?

 

Svensk polis mejar ner folkmassa. Skyller på Volvo. Slutar skylla på Volvo. Pepparsprejar student som är upprörda över att deras vänner blir påkörda. Åtal mot dem läggs ner. Kidnappar snubbe som filmar det hela, kör ut honom i skogen och hotar honom. Etc etc. Sanningshalt oklar.

 

 

Satirikern Abdishakour Mohamed Ali.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger vi om detta?

 

Svensk polis mejar ner folkmassa. Skyller på Volvo. Slutar skylla på Volvo. Pepparsprejar student som är upprörda över att deras vänner blir påkörda. Åtal mot dem läggs ner. Kidnappar snubbe som filmar det hela, kör ut honom i skogen och hotar honom. Etc etc. Sanningshalt oklar.

 

 

 

Är det konstigt att SD växer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur menar du nu ? Vad exakt har civila gjort fel där tycker du ?

 

Har vi någon bakgrund?

 

Känns som det har hänt nåt innan idioten rammar de med bilen. Ingen rök utan eld sas. Med det sagt är ju polisens agerande (bilåkandet) självklart idiotiskt. Och SD kommer, tyvärr, bara att öka till de andra partierna vågar ta i migrationsfrågan :-( .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur menar du nu ? Vad exakt har civila gjort fel där tycker du ?

 

Är inte det ganska enkelt att se, det finns ett par jeppar som trots tillsägelser från Polis tränger sig fram och dessutom viftar de bort polisens armar när hon motar dem. Vad händer om nån sträcker sig efter hennes vapen eller ens vill henne illa? Är inte superlätt att vid paniksituation enkelt se att de bara vill hjälpa offret, om det nu är det de vill?

 

Like it or not så har polisen våldsmonopol och lyssnar man inte så brukar det leda till konsekvenser.

 

Sen tror jag också (tyvärr) återigen har att göra med att tjejen som är kan vi gissa 1,65 vs 2-3 killar som är ca 1,80 känner sig hotad och vet att om de kommer nära henne så är hon chanslös. Jämför en manlig polis på 1,95 som ryter till ordentligt så tror jag knappast tårgasen kommer fram, like it or not.

 

 

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/797272-sabina-valdtogs-drinken-kostade-mig-nastan-mitt-liv

Denna går ju runt på nätet just nu och självklart är det för jävligt vilka jävla as det finns. Man blir fan förbannad. Men hakade upp mig på en sak som egentligen inte spelar nån roll, men hur kommer det sig att hon kan ha 4 promille som det sägs i texten. Dels är det jävligt mycket och dels är det svårt att bli "lurad" i. Om det sveps är det väl typ 50 cl 40% och troligen mer än så eftersom detta uppmättes först på sjukhuset troligen flera timmar efter. Känns som overkill att droga nån som troligen är helt väck redan. Hon lär väl knappt kunna gå vid det laget? I texten låter det ju som den klassiska tog en drink och blev väck, men det kan ju aldrig varit fallet här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar du/vi/jag gissar på SD's % 2018 och 2022?

2014: 12,9%

2018: 18,3%

2022: 23,4%

Tyvärr.

Nej, jag röstar inte på SD själv.

 

Siffrorna känns rimliga.

 

Jag röstar inte heller på SD och kommer aldrig att göra det. Dock är jag förvånad över att de andra partierna vägrar inse att man måste våga ta diskussioner kring ämnen som en stor del av sveriges befolkning tycker är viktiga (så pass viktiga att man väljer ett parti på mer eller mindre en fråga).

 

dont_wanna_see_or_hear.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar du/vi/jag gissar på SD's % 2018 och 2022?

2014: 12,9%

2018: 18,3%

2022: 23,4%

Tyvärr.

Nej, jag röstar inte på SD själv.

 

Väldigt svårt att gissa, allt beror på vad övriga partier hittar på. Om dom håller fast vid sin socialliberala linje fram till nästa val kan SD få upp mot 30% utan problem. Men övriga partier, framförallt S kommer vara mer eller mindre tvungna att ändra sig ganska rejält i migrationsfrågor om dom inte vill se sig sjunka som en sten. SD är det nya S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar du/vi/jag gissar på SD's % 2018 och 2022?

2014: 12,9%

2018: 18,3%

2022: 23,4%

Tyvärr.

Nej, jag röstar inte på SD själv.

 

De har redan runt 18% av rösterna enligt:

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

 

Ska vi gissa runt 25% innan allian(s)en börjar bli självkritiska? Tycker detta var en väldigt bra ledare:

http://www.di.se/artiklar/2015/5/10/ledare-tre-battre-alternativ-an-do/

Att överdriva riskerna med ett extraval tillhör kampanjen för decemberöverenskommelsen. Faktum är att Sverige klarar sig alldeles utmärkt med det man kallar "politiskt kaos". Den tid som förflutit sedan valet 2014 har kallats den mest turbulenta i svensk modern historia.

 

Fortfarande inte förstått hur strategen bakom M tänkte när de gav sitt platt. De hade ju kunna föreslå sina nuvarande förslag för SD och fått deras stöd i allt annat bara på det. Är det så jäkla dåligt att få igenom sin egen politik med stöd av folk man ogillar? Så illa att man hellre låter sina andra fiender får fria händer att avskaffa allt deras tidigare arbete? :roll:

 

Även om jag är emot (s)verigedemokraterna kan jag se lite skadeglädje i att de snart kanske blir sveriges näst största parti, mest för att de andra är så jäkla dåliga. Partiledar-debatten igår var sanslöst dålig. Alla bara pratar om ansvar som om det vore något konkret och sjöstedt tror att tittarna är får som gillar oneliner-adhominem-skämt och så vice statsminister som först jämför med "au-swish" och sedan kallar romer för zigenare och sedan inte ber om ursäkt för det första men efter att media huggit på det över natten ber om ursäkt för det första men inte det andra som hennes kollega löfven tvingades be om ursäkt för. Så jäkla dåliga politiker vi har :(

 

---

 

Vad tycker vi österrikare om att Gavin vill öka tiden mellan blocken med en faktor 10x

 

Bör väl bli 10x mer inflation, under en 10x kortare tid. Å ena sidan når vi deflation mycket snabbare, å andra sidan vetefan om transaction fee hinner göra nätverket robust tills dess?! Tummen upp eller ner?

 

---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har redan runt 18% av rösterna enligt:

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

 

Ska vi gissa runt 25% innan allian(s)en börjar bli självkritiska? Tycker detta var en väldigt bra ledare:

http://www.di.se/artiklar/2015/5/10/ledare-tre-battre-alternativ-an-do/

 

 

Fortfarande inte förstått hur strategen bakom M tänkte när de gav sitt platt. De hade ju kunna föreslå sina nuvarande förslag för SD och fått deras stöd i allt annat bara på det. Är det så jäkla dåligt att få igenom sin egen politik med stöd av folk man ogillar? Så illa att man hellre låter sina andra fiender får fria händer att avskaffa allt deras tidigare arbete? :roll:

 

Även om jag är emot (s)verigedemokraterna kan jag se lite skadeglädje i att de snart kanske blir sveriges näst största parti, mest för att de andra är så jäkla dåliga. Partiledar-debatten igår var sanslöst dålig. Alla bara pratar om ansvar som om det vore något konkret och sjöstedt tror att tittarna är får som gillar oneliner-adhominem-skämt och så vice statsminister som först jämför med "au-swish" och sedan kallar romer för zigenare och sedan inte ber om ursäkt för det första men efter att media huggit på det över natten ber om ursäkt för det första men inte det andra som hennes kollega löfven tvingades be om ursäkt för. Så jäkla dåliga politiker vi har :(

Jag tror många/de flesta som kan tänkas rösta på SD tänker och tycker att SD egentligen är ett pajasparti, men alternativet är lika mycket eller mer pajas också. Det finns liksom inga bra alternativ. För ca 3 veckor sedan besökte jag min gamla far och vad jag vet har han hela livet röstat på Centerpartiet eller möjligen Folkpartiet. Nu var han tvärsäker, det blir SD nästa gång. Hans argument var:

1. Det råder bostadsbrist, bör vi inte först lösa bostadsbristen åt den befintliga befolkningen som redan finns här före vi ökar befolkningen ännu mer?

2. Decemberöverenskommelsen är en jävla skitpakt. Dagens politiker binder alltså upp de politiker som vi väljer 2018. Hur blir det om SD får 49%, S+MP+V 26% och Alliansen 25%? Hur ska Alliansen släppa fram S+V+MP då? (starkt överdrivet och förenklat, men ni förstår min frågeställning. Hur långt kan "De sju" frysa ute SD med överenskommelser som binder politiker framåt i tiden.

 

Jag hade mycket hellre sett en regering med M+S+FP+C än dagens pajaser med MP.

 

"De sju" säger att invandring är bra för Sverige. Hur stor invandring är bra? När blir den skadlig? Om 50000/år är bra så är 50001 bättre? 100000 är bra för Sverige? Om invandring nu är så himla bra varför öppnar vi inte gränserna mer? 1 miljon per år? För tusen, invandring är jättebra, vad stoppar oss från 10 miljoner per år? Ja! :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var han tvärsäker, det blir SD nästa gång. Hans argument var:

1. Det råder bostadsbrist, bör vi inte först lösa bostadsbristen åt den befintliga befolkningen som redan finns här före vi ökar befolkningen ännu mer?

 

Björklund skrattade raljerande åt det när SD tog upp det i partiledardebatten i söndags så uppenbarligen är han så efterbliven att han inte förstår kopplingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björklund skrattade raljerande åt det när SD tog upp det i partiledardebatten i söndags så uppenbarligen är han så efterbliven att han inte förstår kopplingen.

 

Sjukt pinsamt att våra politiker inte har bättre svar på sådana resonemang så att de tvingas förlora debatten. Massa tv-tittare sitter där och tänker

"lol sd, men rationaliseringen är okej"

 

och så hör de björklund skratta och tänker

"lolwtf, sd har ju rätt, de andra är idioter"

 

---

 

Nasdaq börjar använda Bitcoin-nätverket för handel:

http://www.nasdaq.com/press-release/nasdaq-launches-enterprisewide-blockchain-technology-initiative-20150511-00485

NEW YORK, May 11, 2015 (GLOBE NEWSWIRE) -- Nasdaq (Nasdaq:NDAQ) today announced plans to leverage blockchain technology as part of an enterprise-wide initiative. Nasdaq will initially leverage the Open Assets Protocol, a colored coin innovation built upon the blockchain. In its first application expected later this year, Nasdaq will launch blockchain-enabled digital ledger technology that will be used to expand and enhance the equity management capabilities offered by its Nasdaq Private Market platform. Nasdaq's blockchain technology will offer efficient, fully-electronic services that facilitate the issuance, transfer, and management of private company securities. Fredrik Voss, Vice President at Nasdaq, has been named the company's Blockchain Technology Evangelist to lead the strategic development of this initiative for Nasdaq.

 

Förhoppningsvis inser de rätt snabbt hur överlägset det blir, t ex kommer ju nertiden minska 50%. Bull?

 

---

 

Bitnation i SVT:

 

Lite skeptisk till just detta projektet men tanken är väldigt god. Bygga upp en identitet på blockchain istället och använda denna identiteten för att göra affärer och för att bevisa att man är en medborgare värdig att få fysisk tillgång till vissa bitländer, tjänster eller events.

 

---

 

För att kalkylera förhållandet mellan den manliga och den totala opinionen använder vi andra opinionsinstituts tal, eftersom YouGov inte publicerade sina.

Då får vi en överrepresenation på 1,316 för SD (SCB Nov2014: 1,364, ST/Inizio Apr2015: 1,344 & Sifo Apr2015 1,24). För M utgår vi ifrån överrepresenation på 1,038 (SCB Nov2014 1,089 & Sifo Apr2015 0,988) och för S en representation på 0,973. (SCB Nov2014 0,967 & Sifo Apr2015 0,978)

Mansformeln applicerad på YouGov April 2015:

SD: 19,5*1,316=25,7

M: 23,5*1,038=24,4

S: 26,2*0,973=25,5

Franz Liszts partimodell[1] får nog anses vara den enskilt bästa opinionsindikatorn för Sverige idag. Franz Liszt[2] s partimodell tar bland annat hänsyn till de enskilda opinionsinstitutens systematiska fel på enskilda partier.

Mansformeln applicerad på Franz Lizsts partimodell 8 maj 2015:

SD: 18,1*1,316=23,8

M: 26,2*1,038=27,2

S: 28,6*0,973=27,8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nasdaq börjar använda Bitcoin-nätverket för handel:

 

---

Ja och äntligen börjar truten täppas på alla "den underliggande blockchain-teknologin"-mongolider. Verkligen det mest störande som finns med människor som hamnar efter, dömer något felaktigt och när de får facit sedan hittar någon slags allmän idiotförklaring till varför de egentligen bara var smartare än andra. "Jamen alltså bitcoin är ponzie men den underliggande blockchain-teknologin <insert någon helt random floskel som inte har ett uns verklighetsförankring>...".

 

Så dumma att de tror på sina rationaliserade åsikter själv också, så IRL är man ju toast här och håller tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det råder bostadsbrist, bör vi inte först lösa bostadsbristen åt den befintliga befolkningen som redan finns här före vi ökar befolkningen ännu mer?

 

Hur man kan ha det som första argument till att rösta på SD fattar jag inte. Finns många bra argument men bostadsbristen är enligt min mening ett av de svagare argumenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar du/vi/jag gissar på SD's % 2018 och 2022?

2014: 12,9%

2018: 18,3%

2022: 23,4%

Tyvärr.

Nej, jag röstar inte på SD själv.

 

Tror på högre siffra 2018 och lägre siffra 2022. Eftersom M redan visat vilja tror jag det gradvis nu kommer dra sig mot SD´s håll för att inte tappa mer. Tiggeriförbud samt ta bort permament asyl är bara starten. Ge M ett par tre år så kommer det se annorlunda ut, går det för fort i förändringen riskerar de att rasiststämplas men de kommer i lugn takt glida över till en mer restriktiv politik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror på högre siffra 2018 och lägre siffra 2022. Eftersom M redan visat vilja tror jag det gradvis nu kommer dra sig mot SD´s håll för att inte tappa mer. Tiggeriförbud samt ta bort permament asyl är bara starten. Ge M ett par tre år så kommer det se annorlunda ut, går det för fort i förändringen riskerar de att rasiststämplas men de kommer i lugn takt glida över till en mer restriktiv politik.

Bra teori, men jag tror du har fel. Den som lever får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...