Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Någon här som pysslat med queries/sql?

 

 

Tidigare nämnda situation med att jag är något ensam om lokal access till saker och ting har ju den logiska bristen att hjälpen är något knapp. Det mesta löser jag på egen hand men något jag inte riktigt känner mig komma framåt på är att förstå komplexitet när det kommer till queries.

 

Databasen är såklart enorm, med massvis av fysiska filer proppfulla med data på central server. Riktigt klantiga queries kan här sno rätt jävla mycket serverkraft varvid arga samtal kan väntas från tyskar, engelsmän eller andra propra personer (italienare tar bara en kaffe såklart). Det vill man alltså undvika.

 

Min förståelse för detta är så låg att jag inte ens kan analysera komplexiteten bakom en select eller tex select distinct mot en enstaka fil. När jag kör en select distinct på en stor databasfil och landar med ett tiotal träffar är ju intuitionen att det inte ens är ett myggbett - men till och med det är bara intuition, jag saknat helt förmågan att analysera det - beror det på vilka språk som används eller är det samma metoder bakom alla?

 

Nu är det förstås inte enkla select som är problemet utan problemet är att jag vill joina information, och jag vill göra detta i standardiserade program ämnade för andra än mig. Därför behöver jag också kunna göra någon form av komplexitetsanalys på det jag kodar - samt att vid sortering och liknande förstå vart gränsen går för vad som belastar servern och vad som i värsta fall bara kraschar min egna dator/program.

 

 

Någon som vet hur jag kan närma mig detta?

 

Vilken typ av sql kör ni. Oracle, SQL server ?

Om det är oracle använd explain plan för att se hur din query skulle exekverats utan att du kör den. Då belastar du inte maskinen men får reda på vilka full tablescans, index som används, hur många rader som kommer att läsas mm.

Du får granta lite för att kunna köra den.

 

explain plan for select bla, bla, bla;

sen gör du

select * from table(dbms_xplan.display); -- kräver oacle9i och uppåt

 

Liknande verktyg finns även i SQL server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bråkat med att försöka få ett c++ program att kompilera i snart två dagar. Kört varenda kombo av homebrew cmake macports etc så nu tror jag snart min dator är helt körd. Problemet är att pcl som jag vill köra kräver gammal vtk, diverse eigen, flann, openni, qhull etc och jag får massa error när jag kör g++ i bash. Helloworld funkar, men inte lite mer fancy stuff. Försök köra både homebrew pcl, homebrew tap diverse andra pcl. Funderar seriöst på att ominstallera hela osx bara för att underlätta mitt felsökande...

 

Såhär ser en enkel kod ut:

Spoiler!
#include <iostream>
#include <pcl/io/pcd_io.h>
#include <pcl/point_types.h>

int
 main (int argc, char** argv)
{
 pcl::PointCloud<pcl::PointXYZ> cloud;

 // Fill in the cloud data
 cloud.width    = 5;
 cloud.height   = 1;
 cloud.is_dense = false;
 cloud.points.resize (cloud.width * cloud.height);

 for (size_t i = 0; i < cloud.points.size (); ++i)
 {
   cloud.points[i].x = 1024 * rand () / (RAND_MAX + 1.0f);
   cloud.points[i].y = 1024 * rand () / (RAND_MAX + 1.0f);
   cloud.points[i].z = 1024 * rand () / (RAND_MAX + 1.0f);
 }

 pcl::io::savePCDFileASCII ("test_pcd.pcd", cloud);
 std::cerr << "Saved " << cloud.points.size () << " data points to test_pcd.pcd." << std::endl;

 for (size_t i = 0; i < cloud.points.size (); ++i)
   std::cerr << "    " << cloud.points[i].x << " " << cloud.points[i].y << " " << cloud.points[i].z << std::endl;

 return (0);
}

Här är output:

Spoiler!
$ g++ pcd_write.cpp 
Undefined symbols for architecture x86_64:
 "pcl::console::print(pcl::console::VERBOSITY_LEVEL, char const*, ...)", referenced from:
     int pcl::PCDWriter::writeBinary<pcl::PointXYZ>(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PointCloud<pcl::PointXYZ> const&) in pcd_write-a46c9e.o
     int pcl::PCDWriter::writeASCII<pcl::PointXYZ>(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PointCloud<pcl::PointXYZ> const&, int) in pcd_write-a46c9e.o
 "pcl::PCDWriter::writeASCII(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PCLPointCloud2 const&, Eigen::Matrix<float, 4, 1, 0, 4, 1> const&, Eigen::Quaternion<float, 0> const&, int)", referenced from:
     pcl::PCDWriter::write(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PCLPointCloud2 const&, Eigen::Matrix<float, 4, 1, 0, 4, 1> const&, Eigen::Quaternion<float, 0> const&, bool) in pcd_write-a46c9e.o
 "pcl::PCDWriter::writeBinary(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PCLPointCloud2 const&, Eigen::Matrix<float, 4, 1, 0, 4, 1> const&, Eigen::Quaternion<float, 0> const&)", referenced from:
     pcl::PCDWriter::write(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PCLPointCloud2 const&, Eigen::Matrix<float, 4, 1, 0, 4, 1> const&, Eigen::Quaternion<float, 0> const&, bool) in pcd_write-a46c9e.o
 "pcl::PCDWriter::setLockingPermissions(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, boost::interprocess::file_lock&)", referenced from:
     int pcl::PCDWriter::writeBinary<pcl::PointXYZ>(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PointCloud<pcl::PointXYZ> const&) in pcd_write-a46c9e.o
     int pcl::PCDWriter::writeASCII<pcl::PointXYZ>(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PointCloud<pcl::PointXYZ> const&, int) in pcd_write-a46c9e.o
 "pcl::PCDWriter::resetLockingPermissions(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, boost::interprocess::file_lock&)", referenced from:
     int pcl::PCDWriter::writeBinary<pcl::PointXYZ>(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PointCloud<pcl::PointXYZ> const&) in pcd_write-a46c9e.o
     int pcl::PCDWriter::writeASCII<pcl::PointXYZ>(std::__1::basic_string<char, std::__1::char_traits<char>, std::__1::allocator<char> > const&, pcl::PointCloud<pcl::PointXYZ> const&, int) in pcd_write-a46c9e.o
 "boost::system::system_category()", referenced from:
     ___cxx_global_var_init2 in pcd_write-a46c9e.o
 "boost::system::generic_category()", referenced from:
     ___cxx_global_var_init in pcd_write-a46c9e.o
     ___cxx_global_var_init1 in pcd_write-a46c9e.o
ld: symbol(s) not found for architecture x86_64
clang: error: linker command failed with exit code 1 (use -v to see invocation)

 

Hur installerar ni era märkliga paket som krånglar på bästa sätt?

 

Och hur utvecklar man små smidiga c++ program i osx bäst? Testat x-code, codelite etc men det verkar så osmidigt att göra hela projekt, jag vill bara göra några små command-line tools jag kan anropa från Matlab. Finns det ingen lite-version typ som man kodade arduino?

 

 

---

 

TMm0TfQ.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag iofs lyckligtvis inte Matlab, men när jag tänker "små command-line tools" och "smidigt" är inte direkt c++ min nästa tanke. :) Snarare något klassiskt scriptspråk, typ Python, Ruby, Perl, Bash, eller i värsta fall PHP.

 

Med det sagt, arkitekturfel/linker errors i OSX är satan. Och av min begränsade erfarenhet brukar det vara att något standardlib inte vill spela med. Du felsöker kompilatorn lika mycket som din kod, typ... jag hade också varit allvarligt sugen på att installera om allt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser rätt uppenbart ut i output att den klagar på arkitekturen? C++ och jag tycker att du använder en leksak.

 

Iaf håller jag helt med om Python. Ruby är kul också, men det är även mer än lite "konstigt" jämfört med andra språk så jag själv tycker du ska vänta lite med det.

 

C++ är coolt på så vis att det fortfarande är väldigt relevant (det var mitt första språk som tidig tonåring när IT var litet). Men det är rätt jävla "tungt" jämfört med andra saker idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inget annat val än att köra c++ då hela biblioteket jag behöver är i c++. Är bara massa funktioner för att manipulera punktmoln vi behöver för att de ska funka väl. Tar och tankar ner en hel ubuntu-virtualbox och testar det sålänge, men matlab-integreringen blir ju lidande :P

 

Funderar seriöst på att dualboota windows, men det känns så overkill att göra en hel windowsinstallation bara för detta. Kommer väl antagligen få en dell-dator av företaget jag hamnar på förr eller senare ändå...

 

qShH5re.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar seriöst på att dualboota windows, men det känns så overkill att göra en hel windowsinstallation bara för detta. Kommer väl antagligen få en dell-dator av företaget jag hamnar på förr eller senare ändå...

Vilket även är ett argument för att också äga en dylik (bredvid mediadatorn du redan har). Företagsdatorer är väldigt låsta till företagets tilltänkta miljö, och min erfarenhet är att de direktiven blir hårdare och hårdare (inte bara upp till företaget - finns lagar och regler också). Det vill säga vill du utveckla och utvecklas kan det vara trevligt att äga saker så du kan göra det på egen hand också.

 

Alternativt att du ordnar den där dualbooten då, hur det nu än känns att göra en specifik installation av det enda pc idag gör riktigt dåligt - ännu lite sämre i fel hårdvarumiljö.

 

Kompabilitetsproblemen kommer knappast stanna vid ditt nuvarande problem. Jag får inte huvudet kring hur det fortfarande är på det sättet med tanke på hur mycket iprylar det finns nu för tiden, men så är det. Samtidigt har mycket som jag själv arbetar med sin arkitekturella grund från 80 och 90-talen, så kanske inte helt konstigt att utvecklingen är trög.

 

EDIT: Med tanke på ovanstående så kanske du till och med klarar dig på XP?

De äldre versionerna av Windows suger inte speciellt mycket, många är tvärt om rätt fina. Det är egentligen Metro och mycket andra "fördummande" designval i som pajar 8.1. Det har rent av visat sig svårare att modda-bort de efterblivnare valen i 8.1 än det var i 8.0. Uppgiven funderar jag på att övergå till Linux som standardboot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bubblade feministartikeln, mycket fin. Tycker hela konceptet att hänga ut andra är väldigt beta och mellanstadiemobbning. Imo bättre att bara ta cykeln om man nu störs så på hur andra sitter. Varje gång man läser sådant via positiva att hänga ut andra blir man ju sugen på att breda ut sig lite extra bara för att jävlas tillbaka.

 

På tal om ämnet. Något jag tycker är synd är att det diskuteras så lite vad som är skillnaderna mellan t ex:

- jämlikhet

- jämställdhet

 

Många gillar intuitivt jämlikhet. Sedan associerar dessa feminism men jämlikhet, när det snarare är jämställdhet modern feminism handlar om. Obs därmed inte sagt att många faktiskt är för jämställdhet, denna debatten handlar inte om dessa. För de som är för jämlikhet borde det naturliga valet vara via negativa och för de som är för jämställdhet via positiva. Problemet är att många som egentligen är för jämlikhet felaktigt associerar sig med via positiva pga förenklad och dålig samhällsdebatt.

 

---

 

Ser ut som jag får ge upp OSX för projektet :( Funkar iaf ok med ubuntu i virtualbox. Tips på okej utvecklingsmiljö/textredigerare med fancy färger för att koda lite c++ som finns till ubuntu?

 

---

 

Tankar om HoC s03? Tyckte denna säsongen var lite meh, serien är fortfarande bra och välgjord, men handlingen var lite tamare än andra säsonger. Putin-kopian var välgjord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser feministerna i tokboken på manspreading? Hot or not?

Handlar inte så mycket om ställningstaganden, snarare så att feminister saknar ett paket. Jag ser det absolut inte som någon värdesmätning. Det är varken bra eller dåligt att sakna ett paket - om du är kvinna är det inte ens avvikande.

 

Förövrigt: när jag kliver ut ur tunnelbanan och folk pressar sig in samtidigt så söker jag visserligen inte kontakt, men hamnar de i vägen smäller vi ihop. Hårt. Självklart undantaget gamla människor, barn eller liknande fysiskt och möjligen mentalt svagare grupper som antingen kan ta skada vid kollissionen eller inte förstår hur man bör bete sig. På samma vis bör de människor som har ett paket ursäktas särade ben.

 

Kuriosa: absolut vanligaste ta upp två platser-trafikanten är utan tvekan ovanligt tjocka medelålders kvinnor, åtminstone i Sverige (stockholm). När vi nu generaliserar är det nämligen så att den motsvarande tjocka mannen oftast skäms tillräckligt för att undvika problemet. Till skillnad från feministen tycker jag dock folk får vara tjocka, och till skillnad från feministen tycker jag de naturligt tar upp mer uttrymme och inte ska klandras för det - de är faktiskt större. Jag tycker inte att det är kul att sitta inklämd bredvid en tjockis, men jag biter ihop och håller käften.

 

Som vanligt blir alltså feministens godtyckliga propagande plötsligt högst problematisk när vi plockar in ord som konsekvens, rättvisa, jämlikhet, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vim eller Sublime Text 3 om du inte behöver IDE.

 

Tyvm, precis vad jag letade efter. Skrivit cmake .. make många gånger idag :)

 

---

 

Bitcoin är mycket lustigt nu. Helt stilla, sedan bam stor säljorder, turbulens, helt stilla, bam stor köporder...

https://bitcoinwisdom.com/markets/bitfinex/btcusd

Om och om igen... Kul med turbulens iaf, tror fortfarande detta är något bra för bitcoin, många obalanser måste redas ut, desto tidigare desto bättre.

 

Men tycker det ser ljust ut, t ex i Sverige har volymen bland icketekniska/suspekta ökat fint:

http://bitcoincharts.com/charts/localbtcSEK#igWeeklyzm1g10zm2g25zv

Liknande trend syns i de flesta valutorna som rubel, usd etc. Mtp på avgifterna för att göra affärer via localbtc misstänker jag mycket av denna handeln, på gott eller ont, antingen är pengatvätt, droghandel och liknande. Handel som antagligen inte kommer återgå till fiat framöver..

 

---

 

RIP SealsWitchClubs, hello SwCPoker. Inga spelares pengar borta, gg statists.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo: krypto växer snabbare än fan allt vi sett förut (inklusive själva internet i sig) och bitcoin blir den naturliga valutan om man inte har väldigt specifika intentioner. Mest pengar går rimligen in i företag snarare än själva valutan, men tycker inte att det är konstigt att det åker in pengar där också, trots över ett års bear market.

 

Vore såklart trevligt om vi kunde svänga mildare men ser inte det på horisonten. Har också svårt att se någon annan lösning ordna detta på ett rimligt sett.

 

Mitt huvudscenario idag: bitcoin som värderbevarare och en myriad lösningar kring bitcoin. Utmanaren till huvudscenariot ser jag som saker som konkurrerar med bitcoin, dvs nya plattformar (tex ethereum).

 

Då är frågan, har vi någon möjlighet att pegga andra lösningar mot bitcoin för att undvika att de blir extremt dyra att använda?

 

Bitcoin, huvudkedjan, kan rent av komma att godkännas som legal tender när polletten trillar ner hos centrala instanser och kursen uppvisar någon form av konvergens. Det är en så extremt logisk kompromiss mellan spårbarhet och decentraliserat empowerment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt med Bitcoin-turbulens. Året änsålänge är typ -50%, +100%, -33%, +50% ≈ +-0%. Och knappt två månader har gått :) Och nu har vi fått:

http://finance.yahoo.com/q?s=gbtc vilket borde vara lite bull. Samtidigt passar transactions på att ta nytt ATH:

https://blockchain.info/charts/n-transactions?timespan=all&showDataPoints=false&daysAverageString=30&show_header=true&scale=0&address=

 

Undrar om folk kommer skratta åt 2014 när stora mängder bitcoin såldes tokbilligt, när det hela med 20/20 hindsight var rätt obv att allt pekade uppåt :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja satan vilket spontanrally, det var ju meningen att bitcoin skulle gå sideways ett bra tag innan hoppsastegen.

 

Det är meningen att bitcoin ska göra mycket som det inte gör.

 

Tål att upprepas förövrigt: skulle vi senare under året nå någon form av rally till $1000+ visar bitcoins sammanlagda historik plötsligt en mer eller mindre unikt bra - och rätt säker/hållbar - investering/värdesbärare. Vad händer då?

 

Eftersom det blivit en kul grej att jämföra bitcoin med valutor (bitcoin är och blir ingen valuta; bitcoin är inte nationsbegränsat) kan vi här påpeka att just nu för året är vi -10% gentemot en stark dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hello SwCPoker.
Klienten känns episk. Å ena sidan går det väl undan med spelförstörande moment när det blir lättare med handhistory etc - å andra sidan blev jag plötsligt jättesugen på att koda en egen databas.

 

Jag har ingen aning om hur de mer avancerade programmen hanterar saker och ting men det lär ju vara superenkelt att ta ett sånt här format:

 

 

Hand #78335: No Limit Holdem - 1/2

2015-03-03 05:26:29

Table 'Teddy KGBs Place' Seat 9 is the button

Seat 1: pokerdanny00 (449.28 in chips)

Seat 5: moondoor (462.46 in chips)

Seat 9: HAL9001 (162.79 in chips)

Total Chips on Table: 1,074.53

pokerdanny00: posts the small blind 100

moondoor: posts the big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to pokerdanny00: [X X]

Dealt to moondoor: [X X]

Dealt to HAL9001: [X X]

HAL9001 raises to 4

pokerdanny00 folds

moondoor raises to 12

HAL9001 calls 12

*** FLOP *** [6d 8d 9c]

moondoor bets 450.46, and is all in

HAL9001 folds

moondoor wins pot (24.38)

*** SUMMARY ***

Seat 1: pokerdanny00 (448.28) -1

Seat 5: moondoor (474.84) +12.38

Seat 9: HAL9001 (150.79) -12

Rake 0.62

Total Chips (Start / End) 1,074.53 / 1,074.53

 

 

Och köra en trival if(spelare finns i databas)->set(blablabla), else->insert(bla blablabla). Resten är ju knappt en sifferlek, speciellt för simpla saker som VPIP etc.

 

I bitcoinvästern blir det väl förr eller senare en botmatch, men det kan ju också vara kul bara premisserna är tydliga. (botar vill inte förlora i rake -> undviker riktigt bra botar -> riktigt bra botar hamnar ensamma -> ingen vill sitta mot ensamma spelare -> bumhunters lolz = serendipity)

 

Angående HUD dock, hur hittar vi huvud-bordsdata? D.v.s. information om bordet vi sitter på, specifikt vilka ID som sitter där. Någon som vet hur det görs på andra klienter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klienten känns episk. Å ena sidan går det väl undan med spelförstörande moment när det blir lättare med handhistory etc - å andra sidan blev jag plötsligt jättesugen på att koda en egen databas.

 

Jag har ingen aning om hur de mer avancerade programmen hanterar saker och ting men det lär ju vara superenkelt att ta ett sånt här format:

 

 

Hand #78335: No Limit Holdem - 1/2

2015-03-03 05:26:29

Table 'Teddy KGBs Place' Seat 9 is the button

Seat 1: pokerdanny00 (449.28 in chips)

Seat 5: moondoor (462.46 in chips)

Seat 9: HAL9001 (162.79 in chips)

Total Chips on Table: 1,074.53

pokerdanny00: posts the small blind 100

moondoor: posts the big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to pokerdanny00: [X X]

Dealt to moondoor: [X X]

Dealt to HAL9001: [X X]

HAL9001 raises to 4

pokerdanny00 folds

moondoor raises to 12

HAL9001 calls 12

*** FLOP *** 6 of Diamonds8 of Diamonds9 of Clubs

moondoor bets 450.46, and is all in

HAL9001 folds

moondoor wins pot (24.38)

*** SUMMARY ***

Seat 1: pokerdanny00 (448.28) -1

Seat 5: moondoor (474.84) +12.38

Seat 9: HAL9001 (150.79) -12

Rake 0.62

Total Chips (Start / End) 1,074.53 / 1,074.53

 

 

Och köra en trival if(spelare finns i databas)->set(blablabla), else->insert(bla blablabla). Resten är ju knappt en sifferlek, speciellt för simpla saker som VPIP etc.

 

I bitcoinvästern blir det väl förr eller senare en botmatch, men det kan ju också vara kul bara premisserna är tydliga. (botar vill inte förlora i rake -> undviker riktigt bra botar -> riktigt bra botar hamnar ensamma -> ingen vill sitta mot ensamma spelare -> bumhunters lolz = serendipity)

 

Angående HUD dock, hur hittar vi huvud-bordsdata? D.v.s. information om bordet vi sitter på, specifikt vilka ID som sitter där. Någon som vet hur det görs på andra klienter?

 

du är nåt på spåren här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Efter att jag läst om detta tänker jag alltid på att sära lite extra på benen i kollektivtrafiken. Med ett rejält paket och stora bollar sker det ju naturligt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...