Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Älskar hur apple inte lägger all fokus på att presentera tramsiga fakta alla kunder lätt kan googla fram om de är intresserade, utan bara fokuserar på att skapa ett ha-begär.

Ja, men som vanligt handlar det om vad konsumenten värdesätter. Jag sätter tex attraktionskraft väldigt, väldigt långt ned på prioriteringslistan när det kommer till en datorpryl jag inte ämnar att ligga med. Många sätter det väldigt högt, inte för att de tänkt ligga med den men eftersom många (de flesta?) har ett stort gapande hål av bekräftelsebehov som får en tillfällig liten kick även av en datorpryl som blänker.

 

Så medan jag håller med om att den där videon är bra för att sälja in många människor, så är den helt värdelös för dem som saknar det där bekräftelsebehovet. Vi vill veta hur prylen hjälper oss i vår utveckling.

 

Det är sorligt att Microsoft verkar känna sig så hotade av Apple att de hamnar i sämre efterapning. Apple är kungarna av skapa ytligt "bullshit" och kan göra det åtminstone utan att förstöra användbarheten, så fort Microsoft går den vägen blir det ett jävla helvete.

 

EDIT: Also, har jag missuppfattat något i all hast eller finns det en enda port på datorn och denna går antingen till ström eller typ mus eller typ extern skärm? Om detta är fallet är det ju bara direkt retard-varning. Laptop my ass. Kan få ta tillbaka det där med bullshit som inte förstör användbarheten.

 

------------------

 

Ethereum har kommit långt och är fortfarande väldigt ambitiöst.

https://blog.ethereum.org/2015/03/03/ethereum-launch-process/

 

Blir ett spännande ethereum-år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Also, har jag missuppfattat något i all hast eller finns det en enda port på datorn och denna går antingen till ström eller typ mus eller typ extern skärm? Om detta är fallet är det ju bara direkt retard-varning.

 

Det finns totalt 2 portar på den, 1st ljudutgång och 1st kombinerad ström, usb, skärm etc. Vilket för mig skulle vara fullt tillräckligt. Jag använder externa tillbehör på min laptop på ett enda ställe och det är på Chalmers, där skulle en adapter passa skitbra. Plugga in en enda kabel, få tillgång till ström, skärm, extern HDD, extern SSD etc. Och denna datorn är inte ens anpassad för mig, jag är ju en pro-användare som faktiskt gör saker på min bärbara.

 

Vi vill veta hur prylen hjälper oss i vår utveckling.

Det vet man bäst själv, en multikulti familj som visar bider för mormor lär ju inte övertyga dig, och hur mycket bryr du dig om hur många rpm din disk har eller hur många mhz ditt grafikkort har? Ok, du kasnke faktiskt gör det och lär inte bli jätteimpad av datorns 1.2GHz så vetefan om sådan info hade sålt datorn till dig ändå. Om du undrar om prylen är rätt för dig frågar du en vän eller läser tester på prisjakt. Reklamfilmer lär inte övertyga dig ändå? Apple är dessutom i en sådan position att alla andra kommer jämföra produkten åt dem, om några dagar kommer det finns tusen sidor som säger exakt samma sak, folk som vill veta vad andra tycker om datorn kommer behöva läsa samma info som står på Apples hemsida 10x i jakten på att få reda om datorn verkar vara välbyggd, inte så att de behöver få höra det 5x till...

 

Det är sorligt att Microsoft verkar känna sig så hotade av Apple att de hamnar i sämre efterapning.

Microsoft gör nog helt rätt i att känna sig hotade. Enda marknaden de går bra på är persondator och office typ. Och persondatorn är döende och så mycket kan man inte förbättra office och gratisalternativen är inte långt efter. Deras satsning på tablets har ju totalt failat, när senast såg ni en Surface eller en Zune? Marknaden typ enbart Android och iOS. Dessutom har de Apple som kan släppa samma saker som Microsoft tjänar pengar på gratis för att de tjänar pengarna på hårdvaran och Google för att de tjänar pengarna på reklam. Så Microsoft måste utmärka sig rejält för att kunna betalt för något konkurrenterna gör gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du är lite snabb att räkna ut Microsoft. I de flesta organisationer är pc-miljön standard, till och med när det är helt ofrivilligt. Är bara att kolla hur många som håller sig till .Net, en miljö som förövrigt ser extremt lovande ut inför 2015/16 IMO.

 

Sen håller jag med att de är efter för kichiga tablets och annan slösurf/likes-mainstream. Men det är lite där jag också menar att de lika bra kan ge fan i löjligare grejer, senaste årens fullständiga OS-slakt är en konsekvens av att de ville bli gullpluttar som farmor och barnbarnet spelar wordfeud på. Apple lyckas göra det utan att paja precis allt annat i processen, microsoft not so much...

 

Fortfarande fundersam på hur du menar att "it just works"-kulturen ska förhålla dig till situationen när de ska presentera något och batteriet är slut.

 

It just works - så länge du bär med dig en ryggsäck med massa tillbehör?

 

Ok, du kasnke faktiskt gör det och lär inte bli jätteimpad av datorns 1.2GHz så vetefan om sådan info hade sålt datorn till dig ändå.
Klockfrekvens känns ju lite 90-tal, men det är ju däremot intressant att veta varför man ska köpa en dyr pryl. Man kan ju inte sitta och detaljstudera varje sak som varje företag lanserar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft gör nog helt rätt i att känna sig hotade. Enda marknaden de går bra på är persondator och office typ. Och persondatorn är döende och så mycket kan man inte förbättra office och gratisalternativen är inte långt efter. Deras satsning på tablets har ju totalt failat, när senast såg ni en Surface eller en Zune? Marknaden typ enbart Android och iOS. Dessutom har de Apple som kan släppa samma saker som Microsoft tjänar pengar på gratis för att de tjänar pengarna på hårdvaran och Google för att de tjänar pengarna på reklam. Så Microsoft måste utmärka sig rejält för att kunna betalt för något konkurrenterna gör gratis.

 

Du har nog missuppfattat hur stora Microsoft faktiskt är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It just works - så länge du bär med dig en ryggsäck med massa tillbehör?

 

This, det var inne här ett tag att alla konstruktörer skulle ha Macbook Pros, men det försvann lika snabbt igen. USB-hub, nätverksadapter, adapter till bildskärm, och vga-adapter till projektor, adapter för dubbla skärmar etc.

 

PC, dockningsstation, sen är det klart.

 

Jag hatar inte Mac, jag har det själv hemma men speciellt smidigt är det inte i kontorsmiljö tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This, det var inne här ett tag att alla konstruktörer skulle ha Macbook Pros, men det försvann lika snabbt igen. USB-hub, nätverksadapter, adapter till bildskärm, och vga-adapter till projektor, adapter för dubbla skärmar etc.

 

PC, dockningsstation, sen är det klart.

 

Jag hatar inte Mac, jag har det själv hemma men speciellt smidigt är det inte i kontorsmiljö tycker jag.

 

man måste ju förstås ha ett redigt skrivbord, som kan förvara allt samtidigt som det är råcoolt.

 

min våta dröm:

 

https://vimeo.com/117341260

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade visst lite fel om MS revenue stream. Men tycker de andra delarna bör vara hotade de med i takt med att vi går över till molnet.

 

 

http://blog.caranddriver.com/dispatch-from-the-future-driving-the-2020-apple-car/

Accelerator pedal. I catch myself using antiquated terms like that one all the time. In the Apple Car it’s a speed pedal. Squeeze through 10 percent of the pedal’s travel and the car hums to 10 mph. Push it to the floor and you’re soon floating down the freeway at 100 mph. Lift off and the car comes to a stop. It’s amazing that in 150 years the old-tech automakers never figured out something so obvious.

 

Ok, kanske överdrivet, kanske inte. Men de har en poäng. Varför ska man styra throttle angle med pedalen, varför inte bara styra hastigheten? Makes more sense imo. Föraren ska sätta referensen. s är lite otymligt, a för ojämnt, jerk ska vi inte tala om, men v skulle ju kunna vara mer lämpligt än någon olinjär funktion av v och a?

 

Något som slog mig igår var att om Apple producerar bilar kan de antagligen bli rätt slimmade till den grad att de kan få dagens bilar att se lika bulkiga ut som gårdagens PC. Liquid metal, ingen ICE, ingen ratt, lite nytänk med dörrar, säten etc så vem vet, kanske bilen är lika mycket mer slimmad som deras nya macbook är jämfört med konkurrenterna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som slog mig igår var att om Apple producerar bilar kan de antagligen bli rätt slimmade till den grad att de kan få dagens bilar att se lika bulkiga ut som gårdagens PC. Liquid metal, ingen ICE, ingen ratt, lite nytänk med dörrar, säten etc så vem vet, kanske bilen är lika mycket mer slimmad som deras nya macbook är jämfört med konkurrenterna...

 

Känner jag Apple rätt kommer Icar vara slimmad och snygg som satan och göra ca 50km/h och kosta 12 miljoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man styra throttle angle med pedalen, varför inte bara styra hastigheten? Makes more sense imo. Föraren ska sätta referensen. s är lite otymligt, a för ojämnt, jerk ska vi inte tala om, men v skulle ju kunna vara mer lämpligt än någon olinjär funktion av v och a?

Förstår inte riktigt fördelen med att ta bort en frihetsgrad. Idag är det ju i princip pedalläget som styr v när man kommit upp marschfart, men man kan reglera hur fort man vill komma dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner jag Apple rätt kommer Icar vara slimmad och snygg som satan och göra ca 50km/h och kosta 12 miljoner.

Fasta lägen: 5km/h, 20km/h, 30km/h, 40km/h (*iCar S), 50km/h, 55km/h (**iCar pro). Och tänk alla jävlar som kommer köra runt med en sprucken framruta de knappt ser igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt fördelen med att ta bort en frihetsgrad. Idag är det ju i princip pedalläget som styr v när man kommit upp marschfart, men man kan reglera hur fort man vill komma dit.

 

Ser inte problemet, är väl bara att höja referensen långsamt/fort? Vilken frihetsgrad är det som försvinner?

 

Men till frågan, självklart är det bra om bilen hindrar föraren från att begå mänskliga misstag och ha ihjäl sig?!Som artikeln säger, använda LIDAR/kamera för att göra en bild om givningen, läsa skyltar/karta vilka hastigheter som gäller, machine learning för att gissa vilken referens föraren vill hålla, anpassa något inom vad som är säkert, möjligt och vad som är bekvämt, andra gradens filter för referens, MPC för att räkna ut begärt moment. Med constraint på vilken jerk vi tillåter(med olika inställningar) kan bilen sedan accelerera upp till vad den tror föraren requestar.

 

Jag skulle iaf inte ha något problem att bilen hjälper mig välja hastighet åt mig. Helst vill jag ha en playknapp som kör mig hela vägen, kan spela NFS på en popupdisplay under tiden om jag inte hellre läser reddit under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åherregud om bilparken ska uppdateras en gång om året och förra årets modell ska skrotas/gömmas bak på tomten. Bilarna finns bara i en färg och de går bara att tanka på vissa mackar eftersom man måste ha ett specialdesignat ickestandardmunstycke för att få i bränslet/ladda.

Sätta i en barnstol från Biltema kan du ju såklart fetglömma eftersom du bara kan hänga i en iBarnstol av senaste modellen (köp för guds skull inte tredjepartstillbehör för då kan den börja brinna!)

 

Operativsystemsparallelen? Såklart gör dom världens bästa bil. Och världens bästa bil i deras värld råkar vara 5 meter bred (vilket alla inbitna ser som självklaraste saken i världen medan de fnyser lite arrogant åt dig) så fanskapet går inte att köra på vanliga vägar...

 

Nä, men dom kommer säker att tjäna en slant på den också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte problemet, är väl bara att höja referensen långsamt/fort? Vilken frihetsgrad är det som försvinner?

Du menar att man ska styra hela accelerationsrörelsen med foten/näven/tankekraft? Tror spontant att derivatan av den rörelsen i praktiken ger en betydligt ryckigare körupplevelse än med dagens metod. Och även om de får bukt med det med lite smart styrning av utmatad kraft, så låter det som ett jobbigare sätt att köra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...