Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Heltok?

 

 

Fanns en youtube med hela klippet. Inte riktigt lika imponerande som hon amerikanska tjejen, men han ser ut att ha potential. Gillar att han går allin med livsstilen :)

 

På tal om att gå allin, Pokereum verkar rätt seriöst:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=964510.0;all

P2P poker för riktiga pengar. Whitepaper:

https://docs.google.com/document/d/1vxjxE-7QMAvo95UzhWftWJ3Ke_gAoNLTQQEudNeUQeY/edit

8-)

 

 

---

 

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3070673

Debatt i Sverige 2015 :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#vitabolag "kampanjen" som SVT driver är rätt lustig.

 

Det har framkommit i undersökningar att SR/SVT har en ganska kraftig överrepresentation av vänsterfolk och framförallt miljöpartister mot hur samhället ser ut. Nu väljer de att granska andra bolag med grundfrågan kring hur många i styrelsen som ser ickesvenska ut. Det är alltså i deras värld inte ett problem med mångfald om alla tycker lika utan endast om alla ser lika ut. Det i mina ögon är verklig rasism.

 

Fakeedit: Jag har inga problem med arbetsplatser som inte lever upp till mångfalden.

 

Fakeedit 2: Jag tycker också resultatet visar att det är fantastiskt stor andel ickesvenska i styrelser, jag menar de flesta har ju ett handkapp åtminstone första åren då de inte talar språket, förstår kulturen och kan läsa av våra sociala koder lika bra som de som växt upp i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#vitabolag "kampanjen" som SVT driver är rätt lustig.

 

Det har framkommit i undersökningar att SR/SVT har en ganska kraftig överrepresentation av vänsterfolk och framförallt miljöpartister mot hur samhället ser ut. Nu väljer de att granska andra bolag med grundfrågan kring hur många i styrelsen som ser ickesvenska ut. Det är alltså i deras värld inte ett problem med mångfald om alla tycker lika utan endast om alla ser lika ut. Det i mina ögon är verklig rasism.

 

Fakeedit: Jag har inga problem med arbetsplatser som inte lever upp till mångfalden.

 

Fakeedit 2: Jag tycker också resultatet visar att det är fantastiskt stor andel ickesvenska i styrelser, jag menar de flesta har ju ett handkapp åtminstone första åren då de inte talar språket, förstår kulturen och kan läsa av våra sociala koder lika bra som de som växt upp i landet.

Framför allt ska politiker och journalister fullständigt skita i hur privata bolag väljer att organisera sig - oavsett om det gäller andelen kvinnor i styrelsen eller antalet pigmenterade.

 

Kvotera görna civilsamhället i stort, men privata bolag är just det - privata, oavsett om de är på börsen eller ej. Det är en ägarfråga, ingenting annat. Vill ägarna att bolaget ska styras innefektivt pga bristen på kvinnor/pigmenterade, så ska ägarna kunna välja detta.

 

Vad blir nästa steg, att staten tvingar oss att gifta oss enligt givna regler? Sorry Kalle, men det har varit alldeles för många vita hetrosexuella äktenskap den senaste tiden, du får vänta alternativt ta Kim från Kina.

 

Oh by the way, Kim är kille...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvotera görna civilsamhället i stort, men privata bolag är just det - privata, oavsett om de är på börsen eller ej. Det är en ägarfråga, ingenting annat. Vill ägarna att bolaget ska styras innefektivt pga bristen på kvinnor/pigmenterade, så ska ägarna kunna välja detta.

 

Kan du ge exempel på kvotering som du tycker är okej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framför allt ska politiker och journalister fullständigt skita i hur privata bolag väljer att organisera sig - oavsett om det gäller andelen kvinnor i styrelsen eller antalet pigmenterade.

 

Kvotera görna civilsamhället i stort, men privata bolag är just det - privata, oavsett om de är på börsen eller ej. Det är en ägarfråga, ingenting annat. Vill ägarna att bolaget ska styras innefektivt pga bristen på kvinnor/pigmenterade, så ska ägarna kunna välja detta.

 

Vad blir nästa steg, att staten tvingar oss att gifta oss enligt givna regler? Sorry Kalle, men det har varit alldeles för många vita hetrosexuella äktenskap den senaste tiden, du får vänta alternativt ta Kim från Kina.

 

Oh by the way, Kim är kille...

 

Haha, allt blir så jävla fel varje gång politiker ska in och peta i varje detalj av folk/företags liv. Blir så trött... :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge exempel på kvotering som du tycker är okej?

Nej, det kan jag inte, men det är för att jag fullständigt skiter i om politikerna kvoterar politikerområden. Jag bryr mig helt enkelt inte om det, vill de leka så får de väl göra det. Det är helt enkelt en icke-fråga. Däremot ska de inte in i den privata äganderätten och rota.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fwiw anser jag att enfärgade, enkönade (hmm) och ensidigt medelåldrade arbetsplatser är själslig ond bråd död. Förstås är det först vid tillverkande industrin jag bekantat mig med en del sådana miljöer, och det är i min mening verkligen direkt deprimerande.

 

Det inte mediaelit och andra helt godtyckligt privilegierade parasiter inte fattar är att detta om något är en indikation på att den vite medelålders mannen inte är en rimlig target för deras rasistiska påhopp. Den medelvite medelmedelålders medelmannen är kort sagt inte privilegierad.

 

Sen är ju kvotering så som den ofta föreslås helt efterbliven, men vet inte om det kräver någon diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fwiw anser jag att enfärgade, enkönade (hmm) och ensidigt medelåldrade arbetsplatser är själslig ond bråd död. Förstås är det först vid tillverkande industrin jag bekantat mig med en del sådana miljöer, och det är i min mening verkligen direkt deprimerande.

 

Helt klart, jag är övertygad om att en arbetsplats mår bäst av en stor mix. Jag driver själv ett litet bolag med mestadels timanställda, mellan 5-10 per kampanj, och det är mer än 50% invandrartjejer (och i viss mån invandrarkillar) som får sitt första insteg i arbetsmarknaden via oss. Utan dom hade företaget inte varit så lyckat.

 

Styrelsen däremot är "helvit manlig 40-50 ish". Ägarna till bolaget vill ha det så. Deras beslut, ingen annans. Tappar dom några affärer på detta så är det enbart deras egna problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Malmö till hela 3st michelinstjärnor!

 

Min personliga skånefavvo Vollmers var välförtjänt och Bloom är ju okej, dock inte ätit på Ambiance à Vindåkra än... Någon som vart där?

 

Göteborg fick några nya, KOKA är ett riktigt trevligt koncept, prisvärt och trevligt. Inte varit på SK Mat & Människor, ska bli spännande att testa. Tycker dock att ge Bhoga en stjärna är lite i överkant, speciellt mtp att vi har Upperhouse, Linnéa Art Gallery och Swedish Taste som måste anses vara högre klass!

 

---

 

Fin bild:

Spoiler!
17m9HH0.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som pysslat med queries/sql?

 

 

Tidigare nämnda situation med att jag är något ensam om lokal access till saker och ting har ju den logiska bristen att hjälpen är något knapp. Det mesta löser jag på egen hand men något jag inte riktigt känner mig komma framåt på är att förstå komplexitet när det kommer till queries.

 

Databasen är såklart enorm, med massvis av fysiska filer proppfulla med data på central server. Riktigt klantiga queries kan här sno rätt jävla mycket serverkraft varvid arga samtal kan väntas från tyskar, engelsmän eller andra propra personer (italienare tar bara en kaffe såklart). Det vill man alltså undvika.

 

Min förståelse för detta är så låg att jag inte ens kan analysera komplexiteten bakom en select eller tex select distinct mot en enstaka fil. När jag kör en select distinct på en stor databasfil och landar med ett tiotal träffar är ju intuitionen att det inte ens är ett myggbett - men till och med det är bara intuition, jag saknat helt förmågan att analysera det - beror det på vilka språk som används eller är det samma metoder bakom alla?

 

Nu är det förstås inte enkla select som är problemet utan problemet är att jag vill joina information, och jag vill göra detta i standardiserade program ämnade för andra än mig. Därför behöver jag också kunna göra någon form av komplexitetsanalys på det jag kodar - samt att vid sortering och liknande förstå vart gränsen går för vad som belastar servern och vad som i värsta fall bara kraschar min egna dator/program.

 

 

Någon som vet hur jag kan närma mig detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardlösningen är att inte göra queries på livedata utan på ex. backups eller stagingservrar, åtminstone tills du vet att vad du försöker skriva fungerar, men det låter som att det inte är ett alternativ?

 

Sedan kräver förstås klantigt indexerade tabeller också väldigt mycket kraft. Och vill du joina väldigt mycket data, ja, då kan vad som helst gå på knäna om du har otur eller feloptimerar. Du kan vilja titta på vyer som ett eventuellt alternativ också om du behöver göra samma queries regelbundet.

 

Edit: Och, förstås, nästan aldrig använda SELECT * :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag får eventuellt tänka om lite. Vi har en lokal server samt möjligheten att batcha, så man skulle kunna kompromissa med att köra det som kräver joins enbart bat samt fightas om att rätt filer ska uppdateras dagligen lokalt.

 

Om man backar ambitionen till enstaka filer på live - kan vi vara lite kaxigare då?

 

Låt säga att vi kör en SELECT 1, 2, ..., 6 FROM x WHERE 2=y AND 5<z.

 

Detta plockar data från en fysisk fil med 10 års transaktioner (rätt mycket data) och hittar <200 rader.

 

Kan vi här närma oss något som på ett generellt plan liknar O(n)?

Det vill kan vi nå ganska marginell påverkan beroende på om vi väljer 4 eller 8 kolumner, har 3 eller 6 villkor, kopierar 10 eller 80 träffar, etc...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ordningen betydelse ur prestandasynpunkt?

Annars föredrar jag, som gammal C kodare, att ha konstanter till vänster vid jämförelser.

Detta är för att minska risken till fel när man har en tilldelning i stället för jämförelse.

 

Nej men ur en semantisk.

 

Att säga att något ska vara lika med värdet i databasen är skevt.

 

Värdet i databasen ska vara lika med något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...