Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Även jag ser en stor risk med detta, om vi ser på arbetsmarknaden som den ser ut idag kan vi väl konstatera att vi är alldeles på tok för dåliga på att skapa jobb som det är.

 

(Alternativt att vi inte vill skapa jobb som är "förödmjukande för individen", tänk gatusopning, dikesrensning osv.)

 

Skulle säga att all form av tvingad dödande av tid är "förödmjukande för individen". Jag tror att om en grupp människor som idag tvingades döda tid (och energi) 8h om dagen istället kunde få en robot-kompis som tog ner den tiden till 2h/dagen, så skulle en stor andel av gruppen använda tiden åt att uppfylla sina sina drömmar och en liten andel skulle sedan kunna gå ännu längre o försöka förlora sina drömmar.

 

Känns verkligen himla pessimistiskt att gissa ingen av dagens löneslavar skulle komma på något bättre att göra med sin tid än att försöka bli så tjock som möjligt om denne fick tid över :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att all form av tvingad dödande av tid är "förödmjukande för individen". Jag tror att om en grupp människor som idag tvingades döda tid (och energi) 8h om dagen istället kunde få en robot-kompis som tog ner den tiden till 2h/dagen, så skulle en stor andel av gruppen använda tiden åt att uppfylla sina sina drömmar och en liten andel skulle sedan kunna gå ännu längre o försöka förlora sina drömmar.

 

Känns verkligen himla pessimistiskt att gissa ingen av dagens löneslavar skulle komma på något bättre att göra med sin tid än att försöka bli så tjock som möjligt om denne fick tid över :rolleyes:

 

Vem ska betala för personens leverne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inte ser det minsta negativa i detta? Att människor inte ska behöva använda 8h om dagen åt att blanda betong, bära brädor, trycka start/stop på tunnelbane-tåg eller köra samma busslinje dag ut dag in kan väl inte vara något annat är positivt?

 

Väldigt många människor som idag har kan får en marknadsmässig lön för sitt värdeskapande kommer få konkurrens av datorer som gör samma eller bättre jobb extremt billigt. Vilket kommer göra att deras marknadsvärde på arbetsmarknaden blir mycket lägre. Från att tjäna 100kr/h på att köra buss till att tjäna 1kr/h på att köra buss. Dessa personer kommer eventuellt få råd med färre iPhones.

 

Vad som kommer hända är att klyftor mellan de som har ett hög marknadsvärde på arbetsmarknanden och dem kommer totalt skena iväg. Istället för att vi ha 1-5% uteliggare i san francisco som lever på foodstamps kanske vi får 5-95% uteliggare i san francisco vilket kan medföra att Obama vinner val genom att på till val på "change".

 

Många säga att vi kan lösa detta genom att t ex ha basinkomst och hög skatt. Problemet med det är att de med högt marknadsvärde eller kapital kan flytta. Så isåfall får vi köra soviet2.0 med hinder att fly landet, vilket antagligen kan vara svårt att driva igenom igen nu när folket på gott och ont vant sig vid frihet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt många människor som idag har kan får en marknadsmässig lön för sitt värdeskapande kommer få konkurrens av datorer som gör samma eller bättre jobb extremt billigt. Vilket kommer göra att deras marknadsvärde på arbetsmarknaden blir mycket lägre. Från att tjäna 100kr/h på att köra buss till att tjäna 1kr/h på att köra buss. Dessa personer kommer eventuellt få råd med färre iPhones.

 

Vad som kommer hända är att klyftor mellan de som har ett hög marknadsvärde på arbetsmarknanden och dem kommer totalt skena iväg. Istället för att vi ha 1-5% uteliggare i san francisco som lever på foodstamps kanske vi får 5-95% uteliggare i san francisco vilket kan medföra att Obama vinner val genom att på till val på "change".

 

Man får ju inte glömma att allt som robotarna tillverkar kommer bli sjukt mycket billigare (beroende på hur stor andel av tillverkningskostanden som var arbetskraftskostnad). Många kommer tjäna betydligt mindre, men saker kommer bli mycket billigare.

 

Många säga att vi kan lösa detta genom att t ex ha basinkomst och hög skatt. Problemet med det är att de med högt marknadsvärde eller kapital kan flytta. Så isåfall får vi köra soviet2.0 med hinder att fly landet, vilket antagligen kan vara svårt att driva igenom igen nu när folket på gott och ont vant sig vid frihet....

 

USA har ju redan börjat med inkomstskatt för medborgare som jobbar i utlandet. De har även satt en avgift (storleksordning ~$500) för att säga upp medborgarskapet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att all form av tvingad dödande av tid är "förödmjukande för individen". Jag tror att om en grupp människor som idag tvingades döda tid (och energi) 8h om dagen istället kunde få en robot-kompis som tog ner den tiden till 2h/dagen, så skulle en stor andel av gruppen använda tiden åt att uppfylla sina sina drömmar och en liten andel skulle sedan kunna gå ännu längre o försöka förlora sina drömmar.

 

Känns verkligen himla pessimistiskt att gissa ingen av dagens löneslavar skulle komma på något bättre att göra med sin tid än att försöka bli så tjock som möjligt om denne fick tid över :rolleyes:

 

Så du menar alltså att de på grund av sina nuvarande drömjobb saknar incitament för att jaga sina drömmar den tiden som de inte är på drömjobbet?

 

Sen vet jag inte på vilket sett någon svensk invånare kan känna sig tvingad till att utföra något arbete som de själva verkligen inte vill. Det är på sätt och vis det som gör att vi har massvis med socialbidragstagare men fortfarande grus och skräp på gatorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sen vet jag inte på vilket sett någon svensk invånare kan känna sig tvingad till att utföra något arbete som de själva verkligen inte vill. Det är på sätt och vis det som gör att vi har massvis med socialbidragstagare men fortfarande grus och skräp på gatorna.

 

Finns ju nivåer på allt, skulle säga att de flesta hellre hade gjort annat än att jobba men kanske endast en bråkdel av dem tycker det är riktigt hemskt att gå till jobbet. Men tvingade till arbete är vi väl allesammans?

 

I for once njöt som satan av att vara ofrivilligt hemma ett år i letande efter jobb, men det håller ju inte i längden.

 

Sen har du ju rätt i teoring att ingen är tvingad att jobba, likväl att "ingen" är tvingad att knarka, hora eller bli mobbad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det du skriver är typ

"Med IP kommer kineser ändå bara kopiera, alltså IP gjorde ingen nytta" vilket är ungefär det Elon Musk sa när han gjorde sina patent fria.

 

Om ett argument kan användas helt identiskt för att motivera motståndaråsikten är det antagligen inte ett bra argument.

 

Bah, du skriver typ " Eftersom poliser ändå inte kan haffa alla brottslingar är det ingen ide vi har lagar". Jag säger nog snarare att fler poliser krävs för om patenten hade upprätthålls hade ju systemet funkat, hårdare kontroll kanske för första gången kan vara svaret?

 

Att Elon Musk släpper patent har ju inget med detta att göra, han är bara kåt att få ut sin produkt och sitt system för att sätta en standard och bli ensam om en marknad. Inbilla inte mig att han är Jesus som kommit för att frälsa oss utan krav på vinster eller avkastning. Han har bara hittat ett system att ta betalt i en ny tidsålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju nivåer på allt, skulle säga att de flesta hellre hade gjort annat än att jobba men kanske endast en bråkdel av dem tycker det är riktigt hemskt att gå till jobbet. Men tvingade till arbete är vi väl allesammans?

 

I for once njöt som satan av att vara ofrivilligt hemma ett år i letande efter jobb, men det håller ju inte i längden.

 

Sen har du ju rätt i teoring att ingen är tvingad att jobba, likväl att "ingen" är tvingad att knarka, hora eller bli mobbad

 

Beror helt på hur man ser på det, man är inte tvingad till att ha dator, telefon eller annan "lyxkonsumption". Jag tror de allra flesta skulle klara av att ÖVERLEVA utan att jobba (socialbidrag, a-kassa, annan typ av bidrag som jag inte känner till).

 

Om jag går till mig själv, hade jag haft ett jobb som var av den sorten som dödade mig själsligt skulle en stor del av min tid gå till att fundera på vad jag hellre ville göra. Det skulle jag troligtvis klara av att göra på de 15-16 timmar som inte upptogs av att vara "löneslav".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah, du skriver typ " Eftersom poliser ändå inte kan

haffa alla brottslingar är det ingen ide vi har lagar". Jag säger nog snarare att fler poliser krävs för om patenten hade upprätthålls hade ju systemet funkat, hårdare kontroll kanske för första gången kan vara svaret?

 

Problemet är här inte att att vi inte kan haffa alla brottslingar i landet, problemet är att oavsett om vi vill eller ej kan vi inte bestämma över andra länder. Det är problemet med många möjliga via positiva clusterfuck av lagar för att förhindra att folk försöker gå runt vårt sovietharvardsystem; de kan alltid fly.

 

 

Att Elon Musk släpper patent har ju inget med detta att göra, han är bara kåt att få ut sin produkt och sitt system för att sätta en standard och bli ensam om en marknad. Inbilla inte mig att han är Jesus som kommit för att frälsa oss utan krav på vinster eller avkastning. Han har bara hittat ett system att ta betalt i en ny tidsålder.

I frågan om att bruka våld mot andra som vill använda delar av hans utveckling är han Jesus och du och resten av samhället är Stalin.

 

Man får ju inte glömma att allt som robotarna tillverkar kommer bli sjukt mycket billigare (beroende på hur stor andel av tillverkningskostanden som var arbetskraftskostnad). Många kommer tjäna betydligt mindre, men saker kommer bli mycket billigare.

Sant. Men klyftorna kommer bli gigantiska. Om du har råd med 1 oxfile för 100kr idag kanske du kommer ha råd med 1 3dskriven oxfile för 1kr i framtiden, men robotägaren kommer ha råd med 1000. Vilket kan leda till protester och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt på hur man ser på det, man är inte tvingad till att ha dator, telefon eller annan "lyxkonsumption". Jag tror de allra flesta skulle klara av att ÖVERLEVA utan att jobba (socialbidrag, a-kassa, annan typ av bidrag som jag inte känner till).

 

Om jag går till mig själv, hade jag haft ett jobb som var av den sorten som dödade mig själsligt skulle en stor del av min tid gå till att fundera på vad jag hellre ville göra. Det skulle jag troligtvis klara av att göra på de 15-16 timmar som inte upptogs av att vara "löneslav".

 

Problemet är att 99,9% av iländernas befolkning inklusive jag skulle ha rätt svårt att gå tillbaka till ett samhälle där du skulle behöva slåss för vilken grotta du ska få sova i ikväll. Och när hela din stadsdel i stockholm vill leta efter rötter i skogen på "ditt" ställe för att mätta kvällens hunger blir livet rätt tufft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt många människor som idag har kan får en marknadsmässig lön för sitt värdeskapande kommer få konkurrens av datorer som gör samma eller bättre jobb extremt billigt. Vilket kommer göra att deras marknadsvärde på arbetsmarknaden blir mycket lägre. Från att tjäna 100kr/h på att köra buss till att tjäna 1kr/h på att köra buss. Dessa personer kommer eventuellt få råd med färre iPhones.

 

Vad som kommer hända är att klyftor mellan de som har ett hög marknadsvärde på arbetsmarknanden och dem kommer totalt skena iväg. Istället för att vi ha 1-5% uteliggare i san francisco som lever på foodstamps kanske vi får 5-95% uteliggare i san francisco vilket kan medföra att Obama vinner val genom att på till val på "change".

 

Många säga att vi kan lösa detta genom att t ex ha basinkomst och hög skatt. Problemet med det är att de med högt marknadsvärde eller kapital kan flytta. Så isåfall får vi köra soviet2.0 med hinder att fly landet, vilket antagligen kan vara svårt att driva igenom igen nu när folket på gott och ont vant sig vid frihet....

 

Tror du tänker alldeles för mycket inuti boxen bara, självklart kommer inte världen automatiseras o allt annat stå still. "Arbetsmarknaden" kommer ju inte finnas kvar alls i dagens variant, värdet på konst, personlig service, kärleksfullt lagad, uppvuxen, hanterad, slaktad mat lär ju gå upp, folk som vill ägna sig åt konst eller meditation kommer behöva mindre pengar för att överleva eftersom alla livsnödvändiga ting kan tillverkas utan dyra man-timmar.

 

Matindustrin är ju för övrigt oändligt automatiserad i nuläget med gigantiska matfabriker, slaktfabriker, kycklingfabriker etc. Om man automatiserar buss-körande, ica-jobben så....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp. han har alltså hittat ett sätt att få betalt utan att hindra innovation mha IP. problem solved.

 

Helt klart, klokt av han. Har du ideer om hur man gör nya betalninslösningar inom traditionella affärsområden som inte revolutionerats av ny teknik? Pluspoäng om branschen har extremt tunga utvecklingskostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att 99,9% av iländernas befolkning inklusive jag skulle ha rätt svårt att gå tillbaka till ett samhälle där du skulle behöva slåss för vilken grotta du ska få sova i ikväll. Och när hela din stadsdel i stockholm vill leta efter rötter i skogen på "ditt" ställe för att mätta kvällens hunger blir livet rätt tufft.

Jag verkar vara otydlig. Jag tror fortsatt inte att man behöver bosätta sig under en rotvälta för att klara av att överleva på socialbidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är här inte att att vi inte kan haffa alla brottslingar i landet, problemet är att oavsett om vi vill eller ej kan vi inte bestämma över andra länder. Det är problemet med många möjliga via positiva clusterfuck av lagar för att förhindra att folk försöker gå runt vårt sovietharvardsystem; de kan alltid fly.

 

Nja, patentsystemet finns ju worldwide och i princip alla länder har anammat lösningen även om den såklart inte är global, men vissa länder är slappare på att beivra de som bryter mot den. Korrektion: Du argumenterar istället för att droppa polismakten nationellt för att poliseni jämtland inte orkar gripa brottslingar.

 

I frågan om att bruka våld mot andra som vill använda delar av hans utveckling är han Jesus och du och resten av samhället är Stalin.

Ok, tack...

Jag tycker äganderätten är rätt viktig och självklart är det nobelt att bjuda på den även om han har lömska baktankar. Vad är problemet med att ha valet att dela med sig av sin intelligens och pengar om man vill och inte genom tvång?

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar vara otydlig. Jag tror fortsatt inte att man behöver bosätta sig under en rotvälta för att klara av att överleva på socialbidrag.

 

Tror du på riktigt ersättningen för diverse bidrag kommer se ut som idag i den eventuella framtid som diskuteras? När vi har 50-70% arbetslöshet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah, du skriver typ " Eftersom poliser ändå inte kan haffa alla brottslingar är det ingen ide vi har lagar". Jag säger nog snarare att fler poliser krävs för om patenten hade upprätthålls hade ju systemet funkat, hårdare kontroll kanske för första gången kan vara svaret?

 

Att Elon Musk släpper patent har ju inget med detta att göra, han är bara kåt att få ut sin produkt och sitt system för att sätta en standard och bli ensam om en marknad. Inbilla inte mig att han är Jesus som kommit för att frälsa oss utan krav på vinster eller avkastning. Han har bara hittat ett system att ta betalt i en ny tidsålder.

Det där med patent-fetishism är en europeisk, inte minst nordeuropeisk, grej. Entreprenörsskap på skandinaviskt/tyskt vis vs CA:

- Sverige eller tyskland: någon tror att den får en lysande ide, biter ihop och tänker att den inte ska säga något så ingen tar patentet. 100% av gångerna stannar det där.

- CA: lanserar idén, lär sig att det inte var något speciellt bra (det är det för det mesta inte), lär sig något nytt av det, repeat

 

Detta var något av det mest ögonöppnande med att studera entreprenörsskap i en väldigt internationell miljö med en amerikansk entreprenör som ledare. När det kommer fram att amerikanen tycker patent är värdelösa för entreprenörsskap (tar för lång tid, går alltid att kringå, etc) är det ett stort wtf för europeiska elever (även undertecknad). Det tog en stund innan polletten trillade ned.

 

Patent är i sådanna fall till för: 1) troll och 2) gigantiska organisationer. Där även de sistnämnda kan ha en helt annan strategi med sina patent än att de egentligen bryr sig om att patentera teknik (image etc; gigantiska juridiska fighter är inte nödvändigtvis av ondo).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med patent-fetishism är en europeisk, inte minst nordeuropeisk, grej. Entreprenörsskap på skandinaviskt/tyskt vis vs CA:

- Sverige eller tyskland: någon tror att den får en lysande ide, biter ihop och tänker att den inte ska säga något så ingen tar patentet. 100% av gångerna stannar det där.

- CA: lanserar idén, lär sig att det inte var något speciellt bra (det är det för det mesta inte), lär sig något nytt av det, repeat

 

Detta var något av det mest ögonöppnande med att studera entreprenörsskap i en väldigt internationell miljö med en amerikansk entreprenör som ledare. När det kommer fram att amerikanen tycker patent är värdelösa för entreprenörsskap (tar för lång tid, går alltid att kringå, etc) är det ett stort wtf för europeiska elever (även undertecknad). Det tog en stund innan polletten trillade ned.

 

Patent är i sådanna fall till för: 1) troll och 2) gigantiska organisationer. Där även de sistnämnda kan ha en helt annan strategi med sina patent än att de egentligen bryr sig om att patentera teknik (image etc; gigantiska juridiska fighter är inte nödvändigtvis av ondo).

 

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Intellectual_Property_Indicators

 

förklara gärna varför det du skriver inte verkar stämma med wikipedia som presenterar källor och inte anekdoter eller saker dragna ur röven. två vänner till mig jobbar på awapatent och när vi har pratat ip så har jag inte heller fått bilden du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du argumenterar istället för att droppa polismakten nationellt för att poliseni jämtland inte orkar gripa brottslingar.

 

Det är en viss skillnad på att vilja droppa polisen och att avkriminalisera några icke-våldsamma brott. Poängen är att ett via-positiva-system eventuellt kan fungera OM alla är med på det, men prisoners dilemma med rationella agenter kommer tyvärr alltid få någon att defekta. Vilket är fallet med IP.

 

Jag tycker äganderätten är rätt viktig och självklart är det nobelt att bjuda på den även om han har lömska baktankar.

Gör du verkligen det? Om äganderätten är så viktig, äger jag mina upplevelser? Har jag rätt att dela med mig av dem? T ex om jag har en kamera på mina linser med mig in i biosalongen? Eller måste kameran sitta på retina? Eller räcker det att man kan läsa av den från en scan av min hjärna? Exakt var tycker du copyright ska börja och sluta i frågan?

 

Känns det rimligt att gå in med våld mot en av våra mest talangfulla entrepenörer för att denne delat ut lite publika dokument till den grad att han tar livet av sig?

 

För det är sådana liv lagen har på sitt samvete.

 

Jag tror det är rätt sannolikt att vi om 20-100år kommer se tillbaka på tiden nu som vi ser tillbaka på hur Alan Turing blev kemiskt kastrerad för homosexualitet och undra hur fan vi kunde bruka sådant våld och ondska mot dessa fredliga individer vars enda brott var något som framtiden kommit att acceptera.

 

---

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2015/02/23/marijuana-may-be-even-safer-than-previously-thought-researchers-say/

Compared to other recreational drugs -- including alcohol -- marijuana may be even safer than previously thought. And researchers may be systematically underestimating risks associated with alcohol use.

 

Those are the topline findings of recent research published in the journal Scientific Reports, a subsidiary of Nature. Researchers sought to quantify the risk of death associated with the use of a variety of commonly-used substances. They found that at the level of individual use, alcohol was the deadliest substance, followed by heroin and cocaine.

 

Given the relative risks associated with marijuana and alcohol, the authors recommend "risk management prioritization towards alcohol and tobacco rather than illicit drugs." And they say that when it comes to marijuana, the low amounts of risk associated with the drug "suggest a strict legal regulatory approach rather than the current prohibition approach."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en viss skillnad på att vilja droppa polisen och att avkriminalisera några icke-våldsamma brott. Poängen är att ett via-positiva-system eventuellt kan fungera OM alla är med på det, men prisoners dilemma med rationella agenter kommer tyvärr alltid få någon att defekta. Vilket är fallet med IP.

 

Nej, få inte detta att låta som lagar om offerlösa brott. Patent är i teorin lika bra som att ha lagar om mord, upprätthålls dem, vilket de ska. Så gynnar de samhället.

 

Gör du verkligen det? Om äganderätten är så viktig, äger jag mina upplevelser? Har jag rätt att dela med mig av dem? T ex om jag har en kamera på mina linser med mig in i biosalongen? Eller måste kameran sitta på retina? Eller räcker det att man kan läsa av den från en scan av min hjärna? Exakt var tycker du copyright ska börja och sluta i frågan? Det är ju en svår fråga, tanken får såklart alla ta del av, även den geniala affärsideen. Men det måste finnas sätt att säkra återbetalningen och idag är patent det enda vi känner till, jag välkomnar nya sätt att betala den som kläckt tanken.

 

Känns det rimligt att gå in med våld mot en av våra mest talangfulla entrepenörer för att denne delat ut lite publika dokument till den grad att han tar livet av sig?

 

Nej, varför skulle jag vara för det?

 

För det är sådana liv lagen har på sitt samvete.

 

Vilken lag? Patentlagen?

 

Jag tror det är rätt sannolikt att vi om 20-100år kommer se tillbaka på tiden nu som vi ser tillbaka på hur Alan Turing blev kemiskt kastrerad för homosexualitet och undra hur fan vi kunde bruka sådant våld och ondska mot dessa fredliga individer vars enda brott var något som framtiden kommit att acceptera.

 

Håller helt med

 

---

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2015/02/23/marijuana-may-be-even-safer-than-previously-thought-researchers-say/

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med patent-fetishism är en europeisk, inte minst nordeuropeisk, grej. Entreprenörsskap på skandinaviskt/tyskt vis vs CA:

- Sverige eller tyskland: någon tror att den får en lysande ide, biter ihop och tänker att den inte ska säga något så ingen tar patentet. 100% av gångerna stannar det där.

- CA: lanserar idén, lär sig att det inte var något speciellt bra (det är det för det mesta inte), lär sig något nytt av det, repeat

 

Detta var något av det mest ögonöppnande med att studera entreprenörsskap i en väldigt internationell miljö med en amerikansk entreprenör som ledare. När det kommer fram att amerikanen tycker patent är värdelösa för entreprenörsskap (tar för lång tid, går alltid att kringå, etc) är det ett stort wtf för europeiska elever (även undertecknad). Det tog en stund innan polletten trillade ned.

 

Patent är i sådanna fall till för: 1) troll och 2) gigantiska organisationer. Där även de sistnämnda kan ha en helt annan strategi med sina patent än att de egentligen bryr sig om att patentera teknik (image etc; gigantiska juridiska fighter är inte nödvändigtvis av ondo).

 

Berätta mer om ditt liv i CA!

 

giphy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på riktigt ersättningen för diverse bidrag kommer se ut som idag i den eventuella framtid som diskuteras? När vi har 50-70% arbetslöshet?

 

arbetsfrihet menar du? Om vi automatiserar till den nivån att arbete inte behövs kommer arbeare bli "aha, du arbetar, med vad?" Inte "vad arbetar du med?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Q: What's the best way to make NSA spying an issue in the 2016 Presidential Election?

 

Snowden: This is a good question, and there are some good traditional answers here. Organizing is important. Activism is important.

At the same time, we should remember that governments don't often reform themselves. One of the arguments in a book I read recently (Bruce Schneier, "Data and Goliath"), is that perfect enforcement of the law sounds like a good thing, but that may not always be the case. The end of crime sounds pretty compelling, right, so how can that be?

Well, when we look back on history, the progress of Western civilization and human rights is actually founded on the violation of law. America was of course born out of a violent revolution that was an outrageous treason against the crown and established order of the day. History shows that the righting of historical wrongs is often born from acts of unrepentant criminality. Slavery. The protection of persecuted Jews.

But even on less extremist topics, we can find similar examples. How about the prohibition of alcohol? Gay marriage? Marijuana?

Where would we be today if the government, enjoying powers of perfect surveillance and enforcement, had -- entirely within the law -- rounded up, imprisoned, and shamed all of these lawbreakers?

Ultimately, if people lose their willingness to recognize that there are times in our history when legality becomes distinct from morality, we aren't just ceding control of our rights to government, but our agency in determing thour futures.

How does this relate to politics? Well, I suspect that governments today are more concerned with the loss of their ability to control and regulate the behavior of their citizens than they are with their citizens' discontent.

How do we make that work for us? We can devise means, through the application and sophistication of science, to remind governments that if they will not be responsible stewards of our rights, we the people will implement systems that provide for a means of not just enforcing our rights, but removing from governments the ability to interfere with those rights.

You can see the beginnings of this dynamic today in the statements of government officials complaining about the adoption of encryption by major technology providers. The idea here isn't to fling ourselves into anarchy and do away with government, but to remind the government that there must always be a balance of power between the governing and the governed, and that as the progress of science increasingly empowers communities and individuals, there will be more and more areas of our lives where -- if government insists on behaving poorly and with a callous disregard for the citizen -- we can find ways to reduce or remove their powers on a new -- and permanent -- basis.

Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only those which we suffer them to enjoy.

We haven't had to think about that much in the last few decades because quality of life has been increasing across almost all measures in a significant way, and that has led to a comfortable complacency. But here and there throughout history, we'll occasionally come across these periods where governments think more about what they "can" do rather than what they "should" do, and what is lawful will become increasingly distinct from what is moral.

In such times, we'd do well to remember that at the end of the day, the law doesn't defend us; we defend the law. And when it becomes contrary to our morals, we have both the right and the responsibility to rebalance it toward just ends.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart, klokt av han. Har du ideer om hur man gör nya betalninslösningar inom traditionella affärsområden som inte revolutionerats av ny teknik? Pluspoäng om branschen har extremt tunga utvecklingskostnader.

 

nej, det har jag inte. det betyder dock inte att det inte finns.

 

Nej, få inte detta att låta som lagar om offerlösa brott. Patent är i teorin lika bra som att ha lagar om mord, upprätthålls dem, vilket de ska. Så gynnar de samhället.

 

har du någon källa på att ip-lagar gynnar samhället? jag tror inte att det är så självklart som du vill få det att låta. bevisbördan ligger hos via positiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förklara gärna varför det du skriver inte verkar stämma med wikipedia som presenterar källor och inte anekdoter eller saker dragna ur röven. två vänner till mig jobbar på awapatent och när vi har pratat ip så har jag inte heller fått bilden du beskriver.

För det första är det lite intressant att du tycker andra drar saker ur röven när du sedan har "två vänner på ett företag".

 

Du får sedan förklara vad du tycker wikipedia säger. Att USA ligger topp 10 på patent visar inte CA (som mycket väl kan ligga högt dock). Vidare är inte antal patent något jag skrivit något om heller, det handlar ju om anledningar till patent.

 

Jag har på andra sidan spektrumet i princip inte ens hört talas om patent-troll i sverige tex.

 

Förövrigt misstänker jag att dina två vänner kan berätta mer om hur hela systemet är katastrof.

Berätta mer om ditt liv i CA!

 

Bara om du berättar lite mer om din arbetslöshet etc. Jättespännande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...