Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tycker vi kan optimera det hela ännu mer. Lärarna kan spendera sin tid på att hjälpa eleverna, undervisningen kan ske via färdiginspelat material. Inte många elever blir mycket klokare av att läraren liv står och slösar vit krita på en svart tavla, jämfört med att bara se en välgjord video där läraren förtydligar koncept eleverna har bekymmer med. Föräldrarna kan gott begäras se någon lektion i veckan också för de är ju inblandade i sina barns utbildning också och skadar ju inte att de får friska upp sina kunskaper.

Tänker du dig att detta är optimalt för just dig eller för Sverige och dess befolkning i stort? Vid vilken ålder ska man övergå från lärare i kött och blod till youtube?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du dig att detta är optimalt för just dig eller för Sverige och dess befolkning i stort? Vid vilken ålder ska man övergå från lärare i kött och blod till youtube?

 

Alltså vi måste ju inte ha en one size fits all lösning. Men de studier som gjorts säger typ:

Other major findings from all nine sites include:

 

71% of students liked Khan Academy; 32% liked math more as a result of using it;

85% of teachers believe it had a positive impact on student's understanding of math; 86% would recommend it to other teachers;

The majority of use cases was supplemental: Just 20% of teachers say Khan Academy played a role in introducing new concepts.

Källa

Vet inte direkt vilka slutsatser vi kan dra av det hela, men om 85% av lärarna tycker det är bättre kan vi nog misstänka det iaf.

 

Tycker du att lärare på tavla är optimalt för alla eller för dig?

 

Angående ålder, så säg 10år? Jag anser mig inte vara expert så jag tycker inte att jag ska bestämma detta, bättre är att vi låter en fri marknad avgöra vad som är rätt och fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att lärare på tavla är optimalt för alla eller för dig?

Jag vet inte, jag är kluven. Beror naturligtvis mycket på lärarens kompetens. Hade under i stort sett hela högstadietiden fullständigt urusla lärare i alla ämnen, och då hade det förstås varit bättre att glo på någon video.

 

Samtidigt tror jag det är svårt att överträffa en engagerad och kompetent lärare i kött och blod. Och under gymnasie- och högskoletiden tror jag faktiskt jag hade sådana lärare till en väldigt stor del, åtminstone till den grad att det gav bättre resultat än vad filmer skulle ge. Men de kan jag ju inte veta förstås.

 

Men en mix kanske är bra? Ersätta våra fina Pogo Pedagog-diabilder med lite filmade föreläsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började gymnasiet (friskola) fick alla elever göra tester för att ta reda på vilka inlärningsmetoder som var mest optimalt för en. Under lektioner kunde vi sedan delas upp i grupper som "de som vill se läraren gå igenom på tavlan" vs t ex. "de som läser boken själv, frågar lärare / googlar vid problem." Tror inte det var direkt skadligt för någon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började gymnasiet (friskola) fick alla elever göra tester för att ta reda på vilka inlärningsmetoder som var mest optimalt för en. Under lektioner kunde vi sedan delas upp i grupper som "de som vill se läraren gå igenom på tavlan" vs t ex. "de som läser boken själv, frågar lärare / googlar vid problem." Tror inte det var direkt skadligt för någon :)

 

bara av ren nyfikenhet, hur tror du det skulle gå vid t.ex. årskurs 4-6? Mig personligen skulle det nog ha gå rätt dåligt mtp att jag hade tagit varenda chans jag kunnat för att smita ut från "grupprummet"/springa ut och spela fotboll eller utebandy :)

 

 

högstadiet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är vår andraderivata av exponenten av normalfördelningen(den blev D11) lika med inversen på vår conditional covariance?

 

Orkar inte kontrollräkna, men jämför med hur du tar fram medelvärde och varians ur en normalfördelning i en dimension. Med normaldistributionen f(x) erhålls medelvärdet som lösning till f'(x) = 0 och lösningar till (dvs inflexionpoints) f''(x) = 0 lägger sig symmetriskt på avståndet sigma på varje sida om medelvärdet. Nu räknar du istället multivariat, på ett fast värde och en kovarians. Likheter, skillnader?

 

Förövrigt bör du med dina beteckningar få något i stil med

 

33kvyoy.jpg

 

Där x_2 mu_2 uppenbarligen är fast y med dina beteckningar, för lat att fixa :)

 

-----------

 

 

Tänker du dig att detta är optimalt för just dig eller för Sverige och dess befolkning i stort? Vid vilken ålder ska man övergå från lärare i kött och blod till youtube?

 

Tror varje undervisningsform har sin plats. En av de saker som gav mig allra mest under min grundutbildning var när vi i små väl pålästa grupper hade livliga, upplyftande och ibland hätska diskussioner med lärare / professorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara av ren nyfikenhet, hur tror du det skulle gå vid t.ex. årskurs 4-6? Mig personligen skulle det nog ha gå rätt dåligt mtp att jag hade tagit varenda chans jag kunnat för att smita ut från "grupprummet"/springa ut och spela fotboll eller utebandy :)

 

 

högstadiet?

 

vet inte. nu var testet inte utformat med frågor som "när lär du dig bäst?", utan snarare, "du tar alltid på dig kläderna i samma ordning", "i grupp så tar du ofta en ledande roll" och så fick vi svara skala 1-5 på hur bra beskrivningen passa in. sedan om sådana frågor praktiskt hade gått att tillämpa på sjuåringar är inget som jag har kunskap kring.

 

och kanske lite otydligt. men inte ens oss gymnasieelever vågade de släppa iväg själva, var ju övervakat oavsett vilken grupp du delades in i. sedan var inte heller alla ämnen/lektioner utformade med sådan gruppindelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som nog skulle gå fortare skulle vara att sköta all examinering statligt, genom stenhårda prov, och låta skolorna sköta undervisningen helt självständigt. På så vis finns det ju incitament för båda skolor, elever och föräldrar att välja effektiv undervisning framför snäll betygsättning och bra lärare skulle kunna lockas över från t.ex. Finland medan den äldre, dåliga lärarkåren förpassas till de lågkvalitativa skolorna för elever som inte har några ambitioner där de kan fortsätta surfa på lektionerna med sina gratispaddor och hålla på med känsloflum istället för korvstoppning och 60-timmars veckor.

 

Som du själv säger, det skulle skapas en elitism värre än den vi redan har idag.

 

Skolorna skulle ges ett incitament att ta in högpresterande elever (för att höja sin egen status och därmed efterfrågan) vilket skulle resultera i att unga människor som skulle kunna ha enormt stor potential senare i livet skulle gallras bort redan vid tidig ålder.

 

Men, det är ju bara spekulationer, kanske är ditt förslag bra, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte kontrollräkna, men jämför med hur du tar fram medelvärde och varians ur en normalfördelning i en dimension. Med normaldistributionen f(x) erhålls medelvärdet som lösning till f'(x) = 0 och lösningar till (dvs inflexionpoints) f''(x) = 0 lägger sig symmetriskt på avståndet sigma på varje sida om medelvärdet. Nu räknar du istället multivariat, på ett fast värde och en kovarians. Likheter, skillnader?

 

Förövrigt bör du med dina beteckningar få något i stil med

 

33kvyoy.jpg

 

Där x_2 mu_2 uppenbarligen är fast y med dina beteckningar, för lat att fixa :)

 

Kanon! Tack så mycket! Vill du att jag skickar bitcoins någonstans så posta address!

 

---

 

EDIT: spoke too soon :(

 

---

 

ZgOD6K8l.pngBxgHDvoIgAAzvHJ.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte. nu var testet inte utformat med frågor som "när lär du dig bäst?", utan snarare, "du tar alltid på dig kläderna i samma ordning", "i grupp så tar du ofta en ledande roll" och så fick vi svara skala 1-5 på hur bra beskrivningen passa in. sedan om sådana frågor praktiskt hade gått att tillämpa på sjuåringar är inget som jag har kunskap kring.

och kanske lite otydligt. men inte ens oss gymnasieelever vågade de släppa iväg själva, var ju övervakat oavsett vilken grupp du delades in i. sedan var inte heller alla ämnen/lektioner utformade med sådan gruppindelning.

 

Ok, nä jag uppfattade det som att ni styrde över inlärningen själva och kom till läraren på eget bevåg när ni hade kör fast :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2014 - året då massa stora företag börjar acceptera bitcoin, men priset faller.

Håller fortfarande inte med i detta, jag anser att priset har gått sakta uppåt. Tycker att det är rimligt att filrera volatila peakar, även när det som i detta fall innebär att skita i den mesta av informationen. Visserligen klev 2014 in på $750, men det är (imo) helt omöjligt att lista ut vart vi då skulle konvergera eftersom allt är dolt i extrem volatilitet.

 

Före bubblan (förra året): 120-130. Efter bubblan: första stabil punkt kring 440, andra stabil punkt (idag): 470.

 

Visserligen har vi även vid andra punkter sett rätt stabila ut men då tror jag mer på:

Vill man nödvändigtvis modellera med volatilitet och brus inräknat kan det vara intressant att lägga en "bubbel/spekulations-modell" i ett separat layer. Det tillåter att se peakarna som dead cat bounce samt Juni-rallyt som en fortsatt konsekvens av bubblan (spekulations-"minne") utan att för den sakens skull göra misstaget att tro att bitcoin är eller har varit en bubbla snarare än i en bubbla.

 

Självklart försöker jag inte uttala mig tvärsäkert om att vi har stabilitet vid 470 i dagsläget, men det verkar verkligen så.

 

I takt med att siffran stiger borde de väl vilja behålla en högre andel och använda den för att betala sina utgifter och medarbetare i BTC i samma utsträckning? Ungefär lite åt det hållet? Klart det tar lite tid att lära medarbetarna,

Det är nog så pass att en hel del redan idag föredrar att få sin lön i bitcoin, bara att inte arbetsgivaren erbjuder det.

 

Självklart handlar det fortfarande om en liten minoritet, men av vad jag sett så verkar alternativet nyttjas när det erbjuds av arbetsgivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#ovalvaka @ freenode

http://webchat.freenode.net

Härligt med irc-style, känner sig som 14 igen. Den omedelbara diskrepansen är avsaknad av "gladtjej_13" samt öppna emo-quits där någon är sårad och ska ta livet av sig m.m.

 

#Gävle

 

Facebook-updatering av vän som på många vis kan beskrivas som avg. joe (d.v.s. inte utbildad men har jobb, lever väldigt normalt liv i en medelstor stad osv).

 

 

Äntligen snart över [...]

 

Hoppas man slipper se nånting om hur fel det är att tycka olika på minst fyra år nu!!

 

#röstarinteförjagtänkerfel

 

 

Rätt sorgligt politiskt klimat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat tror jag (typ) ingen bryr sig; det verkar vara pest/kolera här.

Möjligen macro är lite småsur? :)

 

Krälande slemrobot, nu börjar det likna något:

http://www.iflscience.com/technology/untethered-soft-robot-keeps-moving-even-after-getting-run-over-car

 

EDIT: Skönt om Fi inte kommer in trots att de tillsammans med SD får mest gratispublicitet hela tiden. Kan kanske polletten någon gång trilla ned att Fi är aggressiva och rent hatiska gentemot människor - rent av på en annan nivå än ett s.k. främlingsfientligt parti - och att det faktiskt inte är ett dugg attraktivt, ens i det något extrema svenska klimatet? Självklart osmakligt att Fi går bra i just Stockholm också - staden vi kastar pengar på. Lätt att vara utopiskt medmänsklig när man får livet på ett silverfat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att bli rödgrönt hörrni, hur känns det?

 

 

 

votering_final1.png

 

SD röstade med Alliansen i 70% av de voteringar där Socialdemokraterna och Moderaterna röstade olika. Om Alliansen fortsätter hålla ihop och står eniga kommer de ha större inflytande i riksdagen än den styrande (röda) regeringen.

För att få en majoritetsregering måste antingen Moderaterna eller två av de övriga Allianspartierna värvas av Löfven.

 

Känns inte som om Socialdemokraterna är helt nöjda med utfallet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat tror jag (typ) ingen bryr sig; det verkar vara pest/kolera här.

Möjligen macro är lite småsur? :)

 

SÅ JÄVLA SUR!! :evil:

 

;-)

 

Nä, det var helt väntat resultat. Enda glädjeämnet var som sagt att FI inte kom in. Intressant också att dom rödgröna fick exakt samma resultat som förra valet (+0,1...). Inte så vasst efter åtta år i opposition. Resultatet visar också rätt tydligt att hanteringen av SD av övriga partier och media inte har varit särskilt lyckad. Om man ska vara diplomatisk...

 

F.ö tror jag nog de flesta här tycker att de rödgröna är ett värre alternativ än Alliansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...