Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Ang. fostervattensprov: Första steget är rimligen att göra en screening med ultraljud (CUB/NUP eller vad det heter) för att se om det är förhöjd risk för mongofoster. Detta har vi gjort, och vi "behövde" inte gå vidare med fostervattenprov. Vi gjorde detta utan att egentligen ha en färdig plan vid besked. Vet fortfarande inte om det är rätt eller inte.

 

 

Och om risken < 1/300. Rekommenderas man inte fostervattenprov. Vilket gäller en stor majoritet. Typ 95% (saknar källa). Känns också som en lustig rekommendation. Om risken är 1/300 på downs tar man en risk på 1-2% att döda fostret + ev bieffektsrisker för qtt reda ut set hela. Lustig matematik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om risken < 1/300. Rekommenderas man inte fostervattenprov. Vilket gäller en stor majoritet. Typ 95% (saknar källa). Känns också som en lustig rekommendation. Om risken är 1/300 på downs tar man en risk på 1-2% att döda fostret + ev bieffektsrisker för qtt reda ut set hela. Lustig matematik

Ja, jag blev också lite konfunderad när jag hörde det där. Trodde först att förhöjd risk innebar en på tjugo eller något sånt och blev mäkta förvånad när det var en på flera hundra. Nu slapp vi som sagt ta något beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en liten kommentar från heltoken vore på sin plats ang bitcoin lillfall atm :)

 

Trist med priset. Mitt nettovärde är ju ner en del. Men är inte så bekymrad, räknar iskallt med ett gäng till sådana här nedgångar tills Bitcoin antingen failat eller ersatt fiat. Vet inte exakt vad som hänt exakt denna gången, antingen så är det roliga över och vi borde börja fundera på exitstrategier eller så är det riktigt bra köpläge.

 

Skummat ett gäng intetsägande artiklar om "why the price is falling" som jag inte kan rekommedera som läsning. Iaf tänkte bidra med något eget istället. Jag tog och följde mtgox-plånboken, den som en gång var 500k+ och klickade på den transaktionen som såg mest mänsklig ut(som inte var växel), var jag osäker på öppnade jag alla och ville se hur långt jag kunde komma. Kom iaf efter ett gäng klick fram till någon känd adress som tillhörde någon bloggare och någon bitcointalk-adress. Ingen aning om vad de innebär, men misstänker att det kan innebär att mtgoxpengar på vift och kanske är påväg ut.

 

Diverse statistik är ju rätt positiv:

https://blockchain.info/charts/n-transactions-excluding-popular?timespan=all&showDataPoints=false&daysAverageString=30&show_header=true&scale=0&address=

 

Och railar man t ex flashback så verkar omsättningen vara rätt stor:

https://www.flashback.org/p50411678#p50411678

Så den branschen lär inte dö än på ett tag...

 

Vi har nästan 2år kvar till nästa halvering:

http://bitcoinclock.com/

Om Bitcoin överlever tills dess finns kommer säljtrycket minska med 1800BTC/dag= 657000BTC/år, utspritt på en större penningmängd dessutom. Tycker man som investerare ska sitta lugn i båten tills dess och en stund efter, tills dess lär det vara bergodalbana.

 

Imo var det helt sjukt hur Bitcoin kunde stiga till $1300 trots den enorma inflationen, trots stula FBI-pengar till salu, trots Mtgox. Att vi idag har svårt att klara av säljtrycket på en högre kurs än $400 är inget jättenederlag imo. Det är ett av många steg på vägen mot en potentiell disruption av hela vår ekonomi.

 

Cliffs: Håll utkik efter existrategi vs ha is i magen till 2016.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag är övertygad om att bitcoin teknologin kommer ta över, läste att de jobbas på ett decentraliserat Twitter(inga källor på de dock :)) men de låter ju inte helt osannolikt.

 

De jag mest lurar på är hur stor chansen är att bitcoin ersätts av en altcoin. Har typ ingen aning just nu vilket är lite oroande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns i princip ingen praktisk fördel hos någon altcoin gentemot bitcoin, vilket efter alla år av decentraliserad utveckling såklart innebär att vi i sådanna fall letar en ny black swan/satoshi. Vilket såklart är ganska kallt ev att räkna med.

 

Sedan har vi scenariot att bitcoin typ slutar användas vilket skulle ta bort nätverksfördelen och ställa det jämte vilken klon som helst och därmed samma extremt låga värdering. Men det är svårt att se. Varför liksom?

 

Min syn på det hela är som varje gång vi haft det här raset: om stora händer säljer är det inte bara bra, det är snarare nödvändigt om bitcoin ska bli en stark säker rättvis global valuta. Desto bättre spridning desto sarkare nätverk.

 

Sen vart eventuell botten ligger är ju svårare att veta. Sjukt höga odds på att det ska under 266, det vore total bitcoin kapitulation. Motsvarande ökning vore 534. Det vill säga om man inte ser 534 som väldigt orimligt kan det snarare vara köpläge än säljläge. I svansarna har vi ju mer topp än botten (0).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toket - Jag fattar inte Anka-Mink-grejen. Förklara????!!!! :shock::-D:mrgreen::shock:

 

anka = anarkokapitalist

mink = minarkiskt ~nattväktare

 

Normal utveckling bland liberaler att man blir övertygad om att våld är fel, sedan börjar man blir övertygad om att inte staten behövs för att göra fler och fler delar av det den gör idag. Tillslut hamnar man som nattväktare och brukar oftast stanna där några månader innan man nått ändstationen på tankens logiska slutsats att staten inte alls behövs.

 

 

 

---

 

Råkade snubbla över Kiesza igår, mycket potential?

 

As a thought experiment, imagine there was a base metal as scarce as gold but with the following properties: boring grey in colour, not a good conductor of electricity,not particularly strong, but not ductile or easily malleable either, not useful for any practical or ornamental purpose, and one special, magical property: can be transported over a communications channel. If it somehow acquired any value at all for whatever reason, then anyone wanting to transfer wealth over a long distance could buy some, transmit it, and have the recipient sell it. Maybe it could get an initial value circularly as you've suggested, by people foreseeing its potential usefulness for exchange. (I would definitely want some) Maybe collectors, any random reason could spark it.

-satoshi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What!

Deras analys rör deras egna åsikter, men de försöker få den till att gälla väljarkåren generellt.

http://www.dn.se/debatt/en-markant-vanstervind-gick-s-fullstandigt-forbi/

Vi hoppas Stefan Löfven inser faran om S nu väljer mittenspåret och samarbetar med en borgerlighet som aldrig varit mindre.

Aldrig? hmm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla moderaterna kunde iaf debattera flyktingfrågan:

 

---

 

Snubbe blir frisk från diabetes genom att gå mot läkarens råd, läkaren får diabetes och får amputera sitt ben:

http://fethalsa.wordpress.com/

 

---

 

Organiserade scalpers köar för iPhones:

Borde Apple börja göra samma sak som Broadway med flera och anpassa priserna efter svarta marknaden?

 

http://www.ebay.com/itm/Apple-iPhone-6-Plus-128GB-Gold-Unlocked-Free-Overnight-Shipping-in-US-/151414488816?pt=Cell_Phones&hash=item234101bef0&autorefresh=true

 

FUP från en av de största svenska nätsäljarna:

https://www.flashback.org/sp49871445

 

Fint första omdöme de klippte in på sidan 22 i första länken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vettig artikel om svenska skolans dåliga resultat:

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/ledarsidan/grovt-felaktig-bild-av-svensk-utbildning_3938610.svd

 

 

Bitcoins enda hopp:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19570109.ab

 

Krävs ett storskaligt dåd mot USA för att folk ska börja fly dollarn.

 

Ptja bitcoin klarade en tillväxt på 1000000x utan storskaliga dåd mot USA, 1000x till ska nog gå också. Antagligen något annat som avgör, t ex fördelar, momentum, eller teknisk utveckling som kommer avgöra imo.

 

General people don't understand the mechanics behind monetary system, yet they are very familiar on how to use cash. Likewise, people will be able to use bitcoin without having to understand the complexity of blockchain, mining etc. So, I am not sure why we (bitcoin community and bitcoin companies) are for fixated on trying to explain to the world how bitcoin works. Instead of saying, "Bitcoin is digital cryptocurrency, consensus network, decentralized peer-to-peer payment network, that is powered by its users with no central authority or middlemen", wouldn't a better marketing pitch be as simple as like:"Bitcoin is like paypal, only cheaper, faster and much better."

 

yzcuxUq.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

General people don't understand the mechanics behind monetary system, yet they are very familiar on how to use cash. Likewise, people will be able to use bitcoin without having to understand the complexity of blockchain, mining etc. So, I am not sure why we (bitcoin community and bitcoin companies) are for fixated on trying to explain to the world how bitcoin works.
Håller med i den här biten. Det blir intuitivt att försöka förklara hur det fungerar eftersom de flesta intuitivt tror att det är osäkert när det redan idag går att argumentera för att det är säkrare. Men saken är den att typ ingen vet hur fiat fungerar (inklusive ekomomi-utbildade!). Så det handlar inte om att veta hur det fungerar, det handlar om att någon annan ska säga att det fungerar och så vill folk luta sig mot det.

 

Kombinationen av att andra säger att det fungerar och att det går en viss tid utan att det visar sig att det inte fungerar är nog allt som krävs vad gäller information om säkerhet till mainstream. Law of large numbers sitter trots allt i ryggmärgen hos mänskligheten (till skillnad från turkey problem).

 

När folk inte fattar bitcoin brukar jag försöka få dem att tänka på att de absolut inte fattar fiat heller. Men det är en svår väg - många har aldrig tänkt på att de inte har en aning om hur fiat fungerar. Lite krasst så var det ju fiat som mamma och pappa sa att det fungerade, så det är ju en referensram man föds in i.

 

EDIT: Det implicerar förstås också att vi väljer vilken betallösning vi presenterar för våra barn. För att cementera vilken nätverksfördel bitcoin v 1.x har just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmeringsfråga: hur skapas generellt funktioner som kontinuerligt letar avvikelser dvs inte på vissa rader i koden utan hela tiden medan programmet körs?

 

Jag har en visual basic-kod som jag vill hela tiden ska uppmärksamma om ett viss meddelande dyker upp i affärssystemet. Jag kan lösa detta genom att "manuellt" (rad för rad) läsa av om strängen dyker upp men detta är noobigt och skulle göra koden fruktansvärt hopplös.

 

I annat fall går det såklart att gräva i dokumentationen efter något som lyssnar efter meddelandet men det kan bli ett rejält arbete. Finns det något sätt att få en rad att köras kontinuerligt utan att jag skriver ut den överallt? Har kopiösa mängder resurser i slack så det gör inget att det är lite mer krävande än optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl smisk för att denna postats förr, men gör det ändå ;)

kul

Klart man känner sig träffad. Tycker dock ordet obsessed ofta ska användas för att associera negativt med beteenden. Är Magnus Carlsen besatt av schack? Var jag besatt avatt tjäna pengar under pokerkarriären, ja, lite helt klart. Är jag det nu med självkörande bilar, ja. Ser inget negativt med det förrän det blir problematiskt och man inte omvärderar. Klart med hindsight det kan visa sig vara ett dåligt beslut, men innan det är avgjort tycker jag kan det vara mer rationellt att vara besatt om något viktigt än att inte vara det.

 

Det påstås att en egenskap som förenar många med höga poäng på aspie-tester är att de ofta byter intressen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom#Smala_intensiva_intressen

 

Det intensiva intresset kan nog helt klart ses som att man blir besatt. Rätt trist att så många direkt ska anta att det är fel på en bara för att man är annorlunda. Behöver ju inte vara något negativt, tror snarare det är sundhetstecken och något positivt att kunna gå all in på intressen. Hur kul är det att slötitta på en serie jämfört med att bingetitta från början till slut 100% fokuserat? Ska man göra något kan man lika gärna göra det bra imo. Samma med bitcoin, hur kul är att det i flera år stå i kanterna och titta på men inte ens våga tanka ner electrum och ta emot gratisbitcoins? Imo mycket mer sunt att testa, läsa på, se filmer, diskutera tills man har utrett om detta är det viktigaste någonsin eller en fluga.

 

Cliff: Ja, jag och många andra blir besatt av saker regelbundet. Det är inget fel på oss för det, vi är bara annorlunda. Se det som något kul och vackert, inte som något som förminskar er eller oss.

 

 

---

 

Mer Bitcoin-ATH:

https://blockchain.info/charts/my-wallet-n-tx?timespan=all&showDataPoints=false&daysAverageString=7&show_header=true&scale=0&address=

Är inte de där graferna jättebullish?

 

 

VICE :heart:

Rätt intense typ 30min in när en stor jävla björn kommer på besök

 

Lilla snoken:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mindre viktigt att vara genetiskt stark för att fortplanta sig i dagens samhälle.

 

Kommer människan som ras gå mot ett fördärv?

 

Ja, men jag tror mer det har med överlevnadsselektion än partnerselektion att göra.

 

En av de stora förändringarna som införts på sistone (dvs sen 1900-talets början) är att 50% av de som föds inte längre sorteras ut. Några århundraden tidigare var sannolikheten att överleva 5års-dagen ungefär 20%.

 

Sedan ungefär 3 generationer tillbaka sorterar vi inte längre bort varannan bäbis. I dagsläget ger neonatalavdelningarna siffror lägre än 1 på 1000. Sverige är "bäst" i världen på att bevara svaghet.

 

När det gäller länder utanför EU har Island, Norge, Japan och Kanada lägst barnadödlighet. I dessa länder ligger barnadödligheten mellan 4 och 6 döda per tusen barn. I USA är risken för ett barn att dö före 5 år dubbelt så stor som i Sverige. I Ryssland är dödligheten fyra gånger så hög som här och i Kina är risken tio gånger högre.

 

Programmeringsfråga: hur skapas generellt funktioner som kontinuerligt letar avvikelser dvs inte på vissa rader i koden utan hela tiden medan programmet körs?

 

Poängen med .NET är att du ska kunna integrera program, det kan därför vara en kul övning att få ett fristående program, vars enda uppgift är att bevaka olika händelser / nyckeltal i t.ex. affärssystem att prata med din applikation. Det kan också vara så att ditt affärssystem redan har inbyggd funktionalitet för att fungera i en integrerad miljö (dvs kunna prata med .NET appar, fast antar att det var det du ville undvika).

 

Annars kan du titta på timers, multithreading med t.ex. backgroundworker eller skapa en egen avbrottshanterare och raisa egna events.

 

Om TimerEvents

 

You might sometimes want to create a procedure that runs when a set time interval has elapsed

 

Om Multithreading

Om BackgroundWorker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...