Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Mp/V är väl lika stora som förut? Det är väl framför allt mittenväljare från S som bytt trodde jag. Löfven har ju inte direkt gjort något vidare intryck.

 

MP tappar också i de flesta mätningar nu på slutet. Sedan kan det ju vara så att de som är på gränsen och vill rösta på S inte gör det pga de radikala vänsterpartierna. En del av de som röstar på MP är ju faktiskt borgerliga personer med miljöfokus oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MP tappar också i de flesta mätningar nu på slutet. Sedan kan det ju vara så att de som är på gränsen och vill rösta på S inte gör det pga de radikala vänsterpartierna. En del av de som röstar på MP är ju faktiskt borgerliga personer med miljöfokus oxå.

 

Jag kommer att rösta på MP i landstingsvalet, inte för miljöfokus generellt utan för att ha en chans att stoppa Förbifart Stockholm, ett hål-i-huvudetprojekt IMO.

 

Om någon undrar vem som skrev "annat" i pollen var det jag, olika tänk i olika valen. Ideologiskt har MP ju tyvärr alltför mycket knäppgökeri kvar i sig som ju verkar ha tagit fart igen men uppblandat med det finns vettiga ideer. Exempel är trängselavgifter som ju drevs igenom av MP, med de flesta partier mot sig men i stort sett all expertis med sig. Vid det här laget verkar de flesta ha fattat att det är en bra ide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbifart Stockhol

Har du pendlat Essingeleden någon gång? Stockholm har den mest efterblivna lösning jag hittat internationellt hittills.

 

Sen skulle jag påstå att klimatproblem bekämpas via ny teknik, inte att lönlöst försöka forcera mänskligheten bakåt i utvecklingen (decentraliserat 》centraliserat). Det kommer ändå inte hända bortom armageddon-scenarion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lyckligt bilfri, men visst är det jobbigt att sitta fast i bilkö. Problemet är dock att den här typen av stadsmotorvägar minskar inte trängseln utan ökar den.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inducerad_trafik

 

Redan namnet, "Förbifart Stockholm" är en stor bluff. För de som ska förbi Stockholm finns betydligt bättre vägar, riksväg 55 är kortare från Norrköping till Uppsala och kan rustas upp för en bråkdel. Initiala effekten blir istället att det blir lättare att ta sig med bil i Stockholms utkant vilket leder till ökad sprawl, vilket leder till att trafiken ökar.

 

Rekommenderad läsning:

 

http://betanksamma.wordpress.com/

 

En godbit därifrån:

 

Det är rentav så att finansieringen av Förbifart Stockholm är ömsesidigt uteslutande med att trängseln försvinner. Finansieringskalkylen bygger på att trafiken över tullsnitten för trängselavgift ökar med 0,5 procent per år (Stockholmsförhandlingen, 2009). Antalet betalande passager ska enligt plan öka med 2 % årligen fram till år 2020, vilket inbegriper både trafikökningar och omdefinition av trafik som tidigare räknades som avgiftsbefriad. 0,5 procent kan förefalla vara en liten siffra men är återigen en kvantitet som växer exponentiellt, d.v.s. att det totala antalet bilar har en tillväxttakt som är en konstant andel av en växande absolut mängd. Det är oundvikligt att trängseln ökar i innerstaden när trafiken enligt plan ökar med 34,5 % mellan 2007 och 2035. Essingeleden kommer enligt Vägverkets beräkning från 2009 ha en trafikmängd på knappt 135000 bilar (vardagsmedeldygn) 10 år efter vägens öppnande. När trängseln i innerstaden ökar är också risken stor att dessa köer sprider sig upp på Essingeleden vilket gör att trafiken kommer vara stillastående i vissa körfält oavsett om möjligheten att köra förbi staden på Essingeleden förbättrats genom en något lägre total trafikvolym. Flaskhalsarna som är orsaken till köbildningen på infarterna finns nämligen i eller nära innerstaden i sig (Transek, 2004).

http://www.yimby.se/2012/12/tunnelseende_1346.html

 

http://web.archive.org/web/20100818031041/http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/Remisser/re_20070529.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är mycket mer insatt i projektet så om du menar att det finns mycket bättre sätt att lösa saker på säger jag inte emot. Däremot tycker jag detta är en bra (och i minsta fall naturlig) sak:

Initiala effekten blir istället att det blir lättare att ta sig med bil i Stockholms utkant vilket leder till ökad sprawl, vilket leder till att trafiken ökar.

Inte minst i Stockholm är det viktigt att utvecklas då det idag på alla sätt och vis är en ihoptryckt extremt ömtålig liten kärna - både sett till ekonomi och sett till geografi. Faller en faller alla, både vad gäller belåningsgraden eller som i det här fallet om något händer med regionen rent fysiskt.

 

De rapporter jag sett (och tolkar denna som) baseras på ren historik. Detta blir missvisande i ett system som har förändrats fundamentalt. Det må vara en logisk snarare än vetenskapligt underbyggd tes, men jag tror att effekten av spridning idag medför just fysisk decentralisering snarare än dåtidens transport till den lilla centraliserade kärnan. Väldigt, väldigt mycket "borde" idag skötas på avstånd och även om fler och fler tex jobbar hemifrån är de flesta konfunderade över varför inte den utvecklingen går snabbare. Jag tror det är för att vi motarbetar det. Mer optimalt vore om kringliggande regioner tilläts utnyttja dagens möjligheter att samarbeta på avstånd.

 

Angående bil vs inte bil så är det tråkigt nog en sån där grej man oftast inte vet om man inte kör (därmed en konstig debatt): det var i princip framtiden som skapades först i det här fallet, d.v.s. i jämförelse med bil är kommunaltrafiken (dagens) ett extremt föråldrat koncept. Det är att backa utvecklingen rejält.

 

Så imo är enda vägen till att minska tex CO2 och trängsel framåt, inte bakåt - inte via restriktion. Självstyrande bilar/enheter blir en del i att få kommunaltrafiken att fungera under samma typ av frihet som bilen gör, och övergången till el får bort fossila bränslen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte minst i Stockholm är det viktigt att utvecklas då det idag på alla sätt och vis är en ihoptryckt extremt ömtålig liten kärna - både sett till ekonomi och sett till geografi. Faller en faller alla, både vad gäller belåningsgraden eller som i det här fallet om något händer med regionen rent fysiskt.

 

Absolut, att inte bygga någonting är ingen bra ide alls och redundans är viktigt.

 

Här en skiss där man istället för att bygga en tunnel bygger flera broar (bland mycket annat).

 

http://www.yimby.se/2012/09/lindhagenplanen-2.0_1310.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att rösta på MP i landstingsvalet, inte för miljöfokus generellt utan för att ha en chans att stoppa Förbifart Stockholm, ett hål-i-huvudetprojekt IMO.

 

Om någon undrar vem som skrev "annat" i pollen var det jag, olika tänk i olika valen. Ideologiskt har MP ju tyvärr alltför mycket knäppgökeri kvar i sig som ju verkar ha tagit fart igen men uppblandat med det finns vettiga ideer. Exempel är trängselavgifter som ju drevs igenom av MP, med de flesta partier mot sig men i stort sett all expertis med sig. Vid det här laget verkar de flesta ha fattat att det är en bra ide.

 

Ok... ingen förbifart alltså. Givetvis helt galet att inte bygga den. Borde ha byggts för 25 år sen dessutom (Dennispaketet). Stockholms vägnät är sjukt underdimensionerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så imo är enda vägen till att minska tex CO2 och trängsel framåt, inte bakåt - inte via restriktion. Självstyrande bilar/enheter blir en del i att få kommunaltrafiken att fungera under samma typ av frihet som bilen gör, och övergången till el får bort fossila bränslen.

 

Sverige tillsammans med 160 andra länder står för 2 % av världens samlade CO2-utsläpp. Så vad vi gör i Sverige har ingen som helst påverkan. USA och Kina står för typ 40 % var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en skiss där man istället för att bygga en tunnel bygger flera broar (bland mycket annat).

Ja om något bättre görs istället är jag helt med på noterna.

 

Sverige tillsammans med 160 andra länder står för 2 % av världens samlade CO2-utsläpp. Så vad vi gör i Sverige har ingen som helst påverkan. USA och Kina står för typ 40 % var.

Spelar ingen roll när man har utsatta politiska mål etc, det måste ju då genomföras ändå. Jag själv är inte speciellt rädd för miljöutvecklingen, tekniken går så mycket snabbare. Möjligt att vi kan råka/råkat få naturen att reagera med lite mer volatilitet som resultat, men för det första drunknar det lite i att det finns mycket otäckt som kan hända i livet, och för det andra blir vi även bättre och bättre på att möta temperaturomställningar, jordbävning, tsunamis etc.

 

Förövrigt på miljö-topic så är engångspåsen numera olaglig i CA.

 

--------------------------------------------

Grin-film: the fault in our stars. Det finns en viss inneboende meningslöshet i gråta-filmer men den är riktigt bra. Förutom att Amsterdam verkar så mysigt och icke-stelt på film, falsk marknadsföring.

 

Vad jag egentligen skulle rekommendera var dock en konstig film jag hade glömt rekommendera: her. Snubbe som blir kär i typ Siri. Jag gillar framtidstolkningen och tycker även den illustrerar varför datorer inte dödar mänsklig arbetskraft så länge just människor är konsumenter. Det är en annan sak när datorer är konsumenter, vilket antagligen kommer bli vanligare än idag - men själva grundantagandet när vi diskuterar mänsklig arbetskraft bör ju vara mänsklighetens överlevnad. D.v.s. bara för att vi överlåter binärt logik-arbete till datorn innebär det inte att vi inte har något mer att ersätta det med även denna gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miljöpartiets partiprogram vareja.

 

 

Kärnkraften hör därför inte hemma i ett hållbart samhälle. Vi motsätter oss byggandet av nya reaktorer i Sverige, eller effekthöjning i befintliga, och vill i stället avveckla kärnkraften omedelbart.

 

Men skulle inte det skapa en hel del problem med vår tillväxt, elpriset skulle ju skjuta i höjden ganska snabbt, särskilt om ni dessutom återställer en hel del av våra älvar för att säkra miljön för kommande generationer?

 

Vattenkraften är enligt vårt sätt att se det färdigutbyggd och därför ska de sista orörda älvarna och strömmande vattnen skyddas. Däremot vill vi främja ombyggnad och effektivisering av befintliga vattenkraftverk samtidigt som ökade miljökrav säkrar fiskens möjlighet till vandring.

 

Kommer inte ökade miljökrav på den lilla vattenkraft ni vill ha kvar dessutom ytterligare höja priserna på el? Hur ska det gå för vår elintensiva basindustri?

 

Politik behövs för att främja den gröna energiomställningen. Med en framtidsinriktad energipolitik är det möjligt att klara energiförsörjningen helt utan fossila bränslen och kärnkraft.

 

Eh, jaha, hur menar du nudå?

 

I grunden behöver vårt sätt att mäta ekonomin och värdera framsteg förändras. Vi behöver andra mått på vad som är en god utveckling än traditionell BNP-tillväxt

 

Du menar att vi ska försöka tvärnita svensk industri?

 

Vi har i vårt land en tradition av att prioritera reformer som ger en annan utveckling än den som kortsiktigt kan mätas i växande bruttonationalprodukt.

 

Vi är övertygade om att ett hållbart samhälle för både människor och miljö även framöver kräver att vi har modet att fatta politiska beslut, även om värdet av dem inte enkelt kan räknas hem genom traditionell tillväxt.

 

Ja, men du menar att vi på ett väldigt radikalt sätt ska omstrukturera samhället. Att vi ska sänka vår levnadsstandard och ge upp vår frihet?

 

Livsstilsförändringar krävs för att miljövinsterna av teknisk utveckling inte ska omintetgöras av ökad konsumtion. En ständig jakt på ekonomisk tillväxt utan hänsyn till vad den består av riskerar att leda till långsiktiga miljömässiga och sociala problem.

 

Men kommer vi inte sätta de fattiga i skiten när vi kraftigt sänker vår levnadsstandard?

 

Vi kommer sannolikt behöva nya skattebaser och är beredda att genom skatt öka den offentliga konsumtionen på bekostnad av den privata när det är nödvändigt för att trygga välfärden och samhällstryggheten.

 

Men det låter ju som socialism?

 

Vi vill se nya företagsformer inom den sociala ekonomin. Kooperativ och lokala företagsfonder är ett sätt att låta närsamhället ta del i den framväxande ekonomin.

 

Som en sorts lokala löntagarfonder? Sweet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll när man har utsatta politiska mål etc, det måste ju då genomföras ändå. Jag själv är inte speciellt rädd för miljöutvecklingen, tekniken går så mycket snabbare. Möjligt att vi kan råka/råkat få naturen att reagera med lite mer volatilitet som resultat, men för det första drunknar det lite i att det finns mycket otäckt som kan hända i livet, och för det andra blir vi även bättre och bättre på att möta temperaturomställningar, jordbävning, tsunamis etc.

 

Skiter i dom politiska målen. Man lär få bättre hävstång om man satsar på ngt helt annat imo. Vi är nog rätt eniga här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix men du vill bygga en förbifart men inte just den lösningen eller? Det köper jag givetvis dock inte den från Norrköping eftersom det behövs lösningar närmare Stockholm.

 

Nja, inte en "förbifart" utan flera broar och större gatunät. Handlar om flera alternativ att ta sig A till B utan att sprida ut Stockholm i onödan ännu mer än det redan är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi belasta folk idag för saker som gjorts tidigare generationer kommer ingen undan, möjligen inuiter kanske.
Jag tror inte inuiterna kommer undan. I vart fall tolkar jag "genetisk diskontinuitet" som en rätt så betydande sannolikhet att man slog ihjäl folk utav bara helvete.

 

Jag kommer att rösta på MP i landstingsvalet, inte för miljöfokus generellt utan för att ha en chans att stoppa Förbifart Stockholm, ett hål-i-huvudetprojekt IMO.
Jag kan väl förstå att man tycker något är så in i helvete dumt att man symboliskt vill markera sitt ogillande genom att göra en voodoo-docka, vråla i en kudde, hytta näven åt Gud Fader, rösta i ett allmänt val eller utföra någon liknande ritual av kvasireligiös karaktär, men själva sannolikheten att påverka måste väl ändå vara rätt ointressant? Det blir ju P(påverka mandatfördelningen) * P(miljöpartiets ökade sannolikhet att faktiskt få igenom något).

 

Exempel är trängselavgifter som ju drevs igenom av MP, med de flesta partier mot sig men i stort sett all expertis med sig. Vid det här laget verkar de flesta ha fattat att det är en bra ide.
Möjligen lite relaterat till allt stadsutvecklningssnack är econtalket med Charles Marohn. Åtminstone tyckte jag det var intressant.

 

Sverige tillsammans med 160 andra länder står för 2 % av världens samlade CO2-utsläpp. Så vad vi gör i Sverige har ingen som helst påverkan. USA och Kina står för typ 40 % var.
Frågan är väl snarare hur mycket vi skulle kunna klämma ur oss. Vad jag förstår så ligger Sverige rätt bra till med avseende på höjningar av havsnivåer, klimatförändringar etc så det borde väl vara spelteoretiskt rimligt för oss att idka klimatbaserad utpressning mot mer utsatta länder som Bangladesh, Tuvalu och Nederländerna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åsikter om denna skala som ska ha postats för att förklara partiernas förhållande mot varandra i vetenskapen värld?

 

http://i.imgur.com/QiHiOWX.jpg

 

Riktigt kass, SVT-klass på den...

 

Bättre:

Spoiler!

Z5quLYd.png

 

Enligt tidigare polls här hamnar wellbokens medelbesökare ungefär i mitten av nedre högra rutan:

 

Era tankar?

f1410282822.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åsikter om denna skala som ska ha postats för att förklara partiernas förhållande mot varandra i vetenskapen värld?

 

http://i.imgur.com/QiHiOWX.jpg

 

V och MP borde väl ligga nere på SDs nivå? De vill ju att staten ska detaljstyra det mesta i folks vardagsliv. Så även FI givetvis men de var ju inte med i denna bild. Är SD verkligen så auktoritära? Tveksam om de är mer än V och MP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var faktiskt på vippen att plocka upp en samsung gear idag (priserna ligger nere kring 800-900). Föll till slut på två punkter:

- De där manikerna är faktiskt i jämförelse jävligt, jävligt fula klockor. Stilmässigt kan klockor ge ett enormt utslag för en så liten pryl; LSD-skärmarna har motsatt effekt. Det bästa är om du kan dölja dem under tröjan så du åtminstone inte blir fulare av dem.

- De verkar funktionella till exempelvis mail, vilket kan låta bra i teorin. Jag har stängt av notis-ljud för mail just därför att mail inte ska vara full tillgänglighet, då tappas syftet med just mail. Alla som arbetar i medelstora eller stora företag vet att om man behandlade mail som sms kan man lika gärna stanna hemma vid datorn eftersom du inte kommer göra något annat än att läsa och svara på mail, du kommer vidare vara en extremt oproduktiv människa.

 

Kvar är då en sms- och telefonmottagare samt musikbytare på armen istället för i fickan. Möjligen värt 800 - knappast värt fulheten.

 

 

Verkar vara vanlig VISA fast via NFC. Kommer väl ersätta en del av dagens magnetremsor/chip, men verkar inte vara något större hot mot Bitcoin...

Låter ganska väntat - lite google wallet fast bättre marknadsfört och "funktionellt". Det är väl också Apple i ett nötskal.

 

Tror inget fiatbaserat kommer ha en chans att rå på bitcoin-typer av lösningar på lite sikt, så vid det här laget ställer jag mig väldigt frågande till varför bitcoin-priset går så svagt. Prisnivån är ju såklart baserad i spekulation, men bitcoins potential har ju bara blivit starkare och starkare så det spekulativa värdet borde ha ökat snarare än något annat.

 

Tar vi bort Kina/Gox-racet ligger vi iof mer än dubbelt så högt värderade idag, men det är ju inte så att Kina slutat köpa så då blir frågan hur mycket gox lyckades manipulera egentligen. Var det helt enkelt kombon av att Kina blev maniska och gox inhouse-botade upp stämningen samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...