Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vadå för input?

 

alltså varje beslut av en motståndare är input hjärnan behöver sortera. typ som att gå genom korsningen i shibuya, är ju bara att gå framåt, men så sjukt mycket input att man blir lite förvirrad första gångerna man gör det.

 

Hur då, varje hand är ny?

precis, men hjärnan är inte van vid det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

medborgarskap "säljs" redan. Tycker vi kan experimentera vidare och sälja röster i val* och vi skulle kunna skapa en internationell marknad för att köpa/sälja fängelsekunder(och sjukvård etc etc). Sen är ju förstås hela systemet skevt från början. varför ska folk som kommer i vuxen ålder och vill arbeta motarbetas medans nyfödda får gratis sjukvård skolgång + social bidrag i vuxen ålder om dom inte vill arbeta få automatiskt medborgarskap?

 

*thai style dom har roliga saker för sig i sydöstasien:)http://www.nytimes.com/2007/11/25/world/asia/25iht-thai.3.8469725.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

medborgarskap "säljs" redan. Tycker vi kan experimentera vidare och tex sälja röster i val sälja människor/fängelsekunder till andra länder etc. Sen är ju förstås hela systemet skevt från början. varför ska folk som kommer i vuxen ålder och vill arbeta motarbetas medans nyfödda får gratis sjukvård skolgång + social bidrag i vuxen ålder om dom inte vill arbeta få automatiskt medborgarskap?

 

vi säljer ju redan röster idag. vänstern lovar pengar till arbetlösa, miljöpartiet pengar till miljövänner, moderaterna höginkomstagare pengar, centern bönderna pengar.

 

tycker gott vi kan privatisera våra fängelser och tillåta utländska aktörer vara med och bjuda. ett fängelse som återanpassar interner bra borde få någon form av bonus. blir ju givetvis risk för vissa märkliga incentiv, som i USA skulle det inte förvåna mig om de privata fängelserna ger pengar till regeringen för dess war on drugs som gjort att flera miljoner sitter fängslade för offerlösa ickevåldsamma brott. därför det är viktigt att en statsmakt(oavsett om den är demokratisk eller ej) inte har rätt att göra den formen av kränkningar.

 

håller med om att systemet om medborgarskap idag är sjukt. råkar man födas här har man vips massa rättigheter som någon som råkade födas några mil här ifrån inte har. jag är för fri invandring rent moraliskt, löser moralproblematiken iaf. har svårt att se hållbar argumentation för ofri invandring rent moraliskt. ni som är för ofri invandring rent moraliskt, hur resonerar ni?

 

om vi accepterar att vi ska ha omoralisk ofri invandring av konsekvensmässiga skäl ser jag många argument för att ge högstbjudande medlemskap, tycker youtubeklippet beskriver det bra. skulle gärna vilja höra några intelligenta icke-självmotsägande argument för dagens system vi har i sverige. exempelvis om ni ser det som välgörenhet, varför vi gör mer välgörenhet med dagens system jämfört med att t ex sälja medborgarskap för högstbjudande och ge alla pengarna vi får av det in till UNICEF.

 

ser hela klippet nu, ogillar hur han hintar att kapitalismen är skyldig till finanskrisen. kollade upp honom, tydligen är han Communitarian. inte så bra koll på dem men det lilla jag läser så gillar jag inte alls deras kritik av liberalismen. känns som att hur man än försöker "forma" medborgarna att bli moraliska tvingas man vara omoralisk vilket blir lite som att skjuta sig själv i foten för att undvika att bli skjuten i foten. era tankar om Communitarianister?

 

bonusfråga:

vad är plural av community på svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

runt 50min in i filmen börjar han kritisera marknaden. tycker det var lite intressant. egentligen är det väl att skapa en marknad genom att införa ekonomiska incentiv som kritiseras men jäjä.

 

iaf anekdoten går såhär:

problem: föräldrar är sena till läraren

lösning: läraren börjar ta betalt för sena föräldrar

konsekvens: föräldrar börjar komma senare ännu oftare för de slipper få dåligt samvete och tänker att det kanske är värt pengarna ibland.

 

slutsats: marknader funkar inte alltid bra, marknader korrumperar andra värden.

 

men tycker han slarvar lite här med slutsatsen. vilka förlorade på införandet av avgift? läraren får den summa pengar för sin tid som han vill ha. föräldrar får den chans att planera och betala för tid som de vill ha, win win.

 

slutsats: marknad funkade bra här med

 

missar jag något?

 

edit:

 

åhh äntligen. kring 60min in i filmen börjar sägar han vad han faktiskt tycker. framkom att han

1. tycker att kapitalismen är ansvarig för ekonomiska krisen idag

2. tycker att det krävs nya regleringar för att lösa krisen

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

runt 50min in i filmen börjar han kritisera marknaden. tycker det var lite intressant. egentligen är det väl att skapa en marknad genom att införa ekonomiska incentiv som kritiseras men jäjä.

 

iaf anekdoten går såhär:

problem: föräldrar är sena till läraren

lösning: läraren börjar ta betalt för sena föräldrar

konsekvens: föräldrar börjar komma senare ännu oftare för de slipper få dåligt samvete och tänker att det kanske är värt pengarna ibland.

 

slutsats: marknader funkar inte alltid bra, marknader korrumperar andra värden.

 

men tycker han slarvar lite här med slutsatsen. vilka förlorade på införandet av avgift? läraren får den summa pengar för sin tid som han vill ha. föräldrar får den chans att planera och betala för tid som de vill ha, win win.

 

slutsats: marknad funkade bra här med

 

missar jag något?

 

edit:

 

åhh äntligen. kring 60min in i filmen börjar sägar han vad han faktiskt tycker. framkom att han

1. tycker att kapitalismen är ansvarig för ekonomiska krisen idag

2. tycker att det krävs nya regleringar för att lösa krisen

 

:(

 

om målet var att minska förseningarna så är resultatet av denna "lösning" ett problem. antar att timlön är en stor anledning till varför de flesta lärare arbetar så att han får pengar för förseningar är väl win-win. annat vore det om det är bill gates som jobbar ideellt. tycker det får en att tänka lite kring olika sorters incentiv och vilka resultat dom kan få.

 

edit: kanske tänker lite fel här..bill gates kan ju ta betalt så mycket att ingen längre kommer komma försent hmm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

runt 50min in i filmen

iaf anekdoten går såhär:

problem: föräldrar är sena till läraren

lösning: läraren börjar ta betalt för sena föräldrar

konsekvens: föräldrar börjar komma senare ännu oftare för de slipper få dåligt samvete och tänker att det kanske är värt pengarna ibland.

 

slutsats: marknader funkar inte alltid bra, marknader korrumperar andra värden.

Införande av straffavgift != skapande av marknad

 

Fail från början alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/knepigt-hitta-egen-bostad_1811747.e24

 

Vid årsskiftet stod 287 000 hyresspekulanter i kö hos Stockholms stads bostadsförmedling. Att ha framförhållning framstår därför lätt som en underdrift – väntetidssnittet är 16 år för en etta i Vasa*stan och 20 år för en trea på Kungsholmen. För en etta utanför innerstaden krävs mindre tålmodighet – efter 3,8 år i kö kan förstahandskontraktet bli ditt.

 

För Elisabet Holborn gick det över förväntan. Två dagar innan jul kom telefonsamtalet hon väntat på i 8,5 år – erbjudandet om en nybyggd tvårummare på 60 kvadratmeder med balkong vid Vasaparken.

 

– Självklart ville jag ha den, jag tänkte efter i ungefär en sekund.

 

Den nya tvårummaren har en hyra på 9 000 kronor/månad, nyproduktioner ger generellt kortare kötid eftersom hyrorna är högre än de i äldre fastigheter. Och årsavgiften för att stå i bostadskön är ingen större utgift i sammanhanget, tycker Elisabet Holborn.

 

– Det kostar runt 200 kronor om året, det tycker jag är ganska billigt när man till slut får en lägenhet.

 

 

betala 200kr/år för att stå i en kö i 20år för att få en bostad.

 

fatta vad vi kommer skratta åt detta i framtiden. "när jag växte upp fick man vänta 20år på att få en bostad och du klagar över att det tar 1h att flyga din bostad från new york till bora bora". kommer användas i läroböckerna som skräckexempel över varför man inte ska reglera marknader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gah. börjar bli riktigt sugen på att bara dra iväg. runt 2 gick jag och la mig, vaknar 8 av att de borrar. hittar inga nya serier och blir deppig. surfar efter något att se och hamnar på mona sahlin i svt

och får lyssna på hur hon vägrar ge raka svar. känns tragiskt att hon ska bli stadminister till den graden att jag seriöst funderar att utvandra.

 

käkar en torftig frukost och sätter mig och grindar. svårt att få plats på de få borden som är igång men sliter. så brakar helvetet lös. ca 1h kör de tigersåg hela rummet vibrerar. sätter i öronproppar och försöker grinda vidare men ljudet är bedövande och tom skärmen vibrerar. inser att det går verkligen inte att rationalisera för sig själv när vid höga ljudnivåer, man hör inte vad man tänker. spelar på ren rutin och har ingen koll på vad som händer. funderar på vad det kostat mig att de byggt om lägenheten ovanför egentligen.

 

fördelen med att vara iq-befriad för en stund är iaf att tiden går snabbare, helt plötsligt har jag fått in 1000händer vilket är över snittet på sistone och detta innan lunch. dessutom hunnit med att spamma diverse forum. kanske låtit lite dryg på forumen idag, detta är en av förklaringarna isåfall. sorry :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant men lång artikel:

 

http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/johann-hari/the-dark-side-of-dubai-1664368.html

 

Nästan ett år gammal men det har väl snarare blivit värre sen dess. Vad tror du om Dubais framtid (om du orkar dra igenom den dvs)?

 

läst den tidigare. orkar inte läsa den igen, sorry, men iaf kan prata lite om dubai. enligt min inside information av en polare som var där i ett halvår så är en viktig aspekt man missar att när de lånar stora summor av abu dhabi så följer det med en del krav på att följa sharia och allt vad det innebär. så det är lite med vemod de tar sina stödlån, de vet att de behöver dem för att överleva men de vet också att med hårdare reglerade nöjen så blir de mindre attraktiva för den type den sätter sitt hopp till.

 

jag är lite sugen på att åka dit, gillar modern arkitektur. tycker om att strolla runt i västra hamnen etc. när jag lirade FLT 2/4 satte jag som mål att plussa $50k sedan ta flyget till dubai och bo 1 natt på burj al arab. gjorde aldrig detta, men nu när kalifa är färdigbyggt så kanske man borde titta förbi. men är inte övertygad om att jag skulle ha trevligt där och är rätt anti mycket av vad dubai står för(moraliserande, förtryck, religion) och desssutom i rejäla doser. önskar sverige kunde sluta var så anti förändring.

 

Du vet åt vilket håll då din teorifisk.

du borde bli affiliate åt sydafrika, man blir riktigt sugen på att dra ner. skulle inte förvåna mig om det blir massa svenska degens där om några år mkt tack vare din dagbok. men blir nog inte denna resan, varit någon på msn som ville dra dit, men ska jag våga mig dit vill jag nog ha lite fler jag känner att hänga med.

 

 

diskuterade ju skjortor i din dagbok så idag tänkte jag gå och köpa lite Stenströms. gick till ströms på kungsgatan och fick prövat ett gäng, dock hade de inga Stenströms i rätt passform men blev en Eton iaf. sedan gick jag till Herr Karl men de hade helt slutsålt typ :(

 

käkade assyriskt på husargatan, tog en 9rätter meze mkt trevligt för 199kr. riktigt gullig blond servetris också, rekommenderar helt klart ställe om man gillar eller vill pröva assyrisk mat.

 

lite besviken på att magnus carlsen förlorade idag.

 

kass säsong av 24 och heroes. being human däremot fortsätter leverera. sherlock holmes var inget vidare, men inte så dålig som jag var inställd på. vampire diaries har fortsätt vara medioker. caprica kan bli spännande, på tal om den, sjukt många BSG-skådespelare med i varenda serie iår. dollhouse, burn notice och i nästan alla serier jag nämnde innan kryllar det av dem. lite jobbigt med all inavel jag har svårt att släppa deras tidigare roller.

 

usch vad jag rabblar, skyller på de ca 5ölen jag har druckit innan, dricker så sällan nu så tål inte lika mkt. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en total serietorka för tillfället jag med :( Bara ett par humorserier, men det är ju 20 minuter i veckan liksom. Har sett det mesta vid det här laget, du råkra inte ha några rekommendationer? För närvarande är det att se om Heroes som gäller som nödhjälp liksom...

 

BTW, har du sett Ross Kemp In Iraq? Väldigt bra reportageserie från Irak, brittisk journalist och 2 kameramän/ljudtekniker som åker ner och blir inbedded med b la Royal Marines i dom värsta områdena. Dom åker i strid i mer eller mindre varje avsnitt, ger en väldigt intressant bild på kriget. (och dom är nära att dö regelbundet :P) Bra grinsserie imo imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en total serietorka för tillfället jag med :( Bara ett par humorserier, men det är ju 20 minuter i veckan liksom. Har sett det mesta vid det här laget, du råkra inte ha några rekommendationer? För närvarande är det att se om Heroes som gäller som nödhjälp liksom...

 

BTW, har du sett Ross Kemp In Iraq? Väldigt bra reportageserie från Irak, brittisk journalist och 2 kameramän/ljudtekniker som åker ner och blir inbedded med b la Royal Marines i dom värsta områdena. Dom åker i strid i mer eller mindre varje avsnitt, ger en väldigt intressant bild på kriget. (och dom är nära att dö regelbundet :P) Bra grinsserie imo imo.

 

inte sett Ross Kemp In Iraq. just nu ser jag Beyond the Limit om några som bestiger Mount Everest. lite småsugen på att ge mig på något sådant men känns rätt rejält EV-.

 

har du inte sett heroes kan du gott ge dig på serien, påkostad och välgjord serie med bra handling första säsongen, sedan barkar den lite men jäjä. jag har inte torka längre, nu äntligen börjar det ju komma lite serier igen. har du sett det mesta så blir det ju svårt att ge tips, men några serier som förtjänar fler tittare än de verkar ha är:

sons of anarchy

breaking bad

family guy

big bang theory

 

gillar du humor så antar jag att du redan ser the daily show. enda nyhetsprogrammet jag ser :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/knepigt-hitta-egen-bostad_1811747.e24

 

betala 200kr/år för att stå i en kö i 20år för att få en bostad.

 

fatta vad vi kommer skratta åt detta i framtiden. "när jag växte upp fick man vänta 20år på att få en bostad och du klagar över att det tar 1h att flyga din bostad från new york till bora bora". kommer användas i läroböckerna som skräckexempel över varför man inte ska reglera marknader.

 

+1 såtillvida att det åtgärdas, vi ser ju inte precis ljuset i tunneln än. Jag förstår *inte* vad dom håller på med. Varken högern eller vänstern har nån koll öht. Ge ansvaret till nån duktig spelteoretiker så blir det ordning på torpet. Jag kan göra det om ingen annan ids.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

fint.

 

jag blir lite deppig.

 

Election 2010: Winning Coalition

What will be the correct alternative?

Most seats in the Swedish Riksdag.

Win

(v)+(s)+(mp)

1.55

©+(fp)+(kd)+(m)

2.30

 

 

Socialdemokraterna vill

*höja skatterna med 20 miljarder

*återinföra förmögenhetsskatten, fastighetsskatten, samt höja reavinstskatten vid bostadsförsäljning till 23%

*höja miljöskatter med 3,8(2010)+3,2(2011) miljarder samt höja bensinskatten med 15 öre/l

 

Vänsterpartiet vill

*höja skatterna med 55 miljarder

*återinföra, samt höja förmögenhetsskatten

*höja miljöskatter med 2,8(2010)+5,7(2011) miljarder

 

trots att förmögenhetskatten minskar mängden pengar till statskassan ska den återinföras igen. skit samma om hela sverige blir fattigare av omoraliska handlingar, det ska ändå göras för att jämna ut skillnaderna.

 

innan har ju politiken bara missgynnat de flesta andra och inte mig direkt men 2010 kan det börja bli dyrt för mig med. 1.5% på allt över 1.5M. säg att man lagt undan 5M på poker, då ska man alltså betala 50kkr/år... VARJE ÅR!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förmögenhetsskatten och fastighetsskatten är dåliga skämt, ja. får hoppas att mp sätter käppar i hjulen där. och om inte, så ber vi till gud att sossarna, när det väl kommer till kritan, som vanligt inriktar sig mer på att klämma åt de där löntagarna istället för de rika...

 

återinförd förmögenhetsskatt skulle driva mig ur landet, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va varför? underskattar jag hur enkelt det är att flytta pengar ur landet till skatteparadis? (om man nu inte redan har gjort det)

eller är det mer för att det känns fel att bo i ett land med förmögenhetskatt?

de europeiska skatteparadisen med rigorös banksekretess finns väl knappt längre, luxemburg och schweiz har så vitt jag vet skrivit avtal med eu iaf. costa rica är väl det som är mest på tapeten nu, men så som eu och usa går åt de här länderna så är det knappast "säkert". plus dessutom att det är väldigt mycket krångligare med costa rica då man helst ska sätta upp ett företag etc etc. och att landet inte är vidare stabilt, då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...