Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Till von Wrights förfäran påpekar läroboken ifråga att så inte är fallet: regnbågen syns i en viss riktning, men den har ingen bestämd position. Hon förklarar harmset: ”När författarna uttalar sig förringande om regnbågen, och endast godkänner ett ‘objektivt vetande’ om den, förringar man [...] sagan och tusenårig levnadsvisdom.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till von Wrights förfäran påpekar läroboken ifråga att så inte är fallet: regnbågen syns i en viss riktning, men den har ingen bestämd position. Hon förklarar harmset: ”När författarna uttalar sig förringande om regnbågen, och endast godkänner ett ‘objektivt vetande’ om den, förringar man [...] sagan och tusenårig levnadsvisdom.”

 

Briljant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många verkar vilja ha ett samhälle som inte skiljer på män och kvinnor. Oftast verkar det vara kvinnor och oftast verkar det själva vilja bestämma inom vilka områden man ska använda den policyn. Hur skulle det se ut om kvinnor och män hade gemensamma duschutrymmen som användes samtidigt i fängelsen?

 

Med hennes resonerande i länken skulle man kunna argumentera för att vi borde ändra lagarna i Sverige för att män är överrepresenterade i fängelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många verkar vilja ha ett samhälle som inte skiljer på män och kvinnor. Oftast verkar det vara kvinnor och oftast verkar det själva vilja bestämma inom vilka områden man ska använda den policyn. Hur skulle det se ut om kvinnor och män hade gemensamma duschutrymmen som användes samtidigt i fängelsen?

 

Med hennes resonerande i länken skulle man kunna argumentera för att vi borde ändra lagarna i Sverige för att män är överrepresenterade i fängelser.

 

du har nog missförstått det. även om vita män diskrimineras är det fortfarande jämställt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varvade dragon age. tog sin tid, imo var det värt besväret.

 

var rätt klantig i mina vägval och min karaktär blev lite cp. köpte hor, dödade barn och var allmänt dryg vilket hans kompanjoner inte uppskattade. hade lite småbråttom med att springa igenom spelet så hamnade lite och blev rätt jävla svårt ibland innan jag fattade att jag kanske borde tagit något enklare uppdrag först.

 

gör sig nog bäst på pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående avatar:

http://edition.cnn.com/2010/SHOWBIZ/Movies/01/11/avatar.movie.blues/index.html

 

från forumet:

http://www.avatar-forums.com/forumdisplay.php?f=21

 

lite roliga citat finns här:

http://forumserver.twoplustwo.com/34/other-other-topics/james-camerons-avatar-564566/index11.html#post16019554

 

t ex

The past 7 nights in a row my wife has asked me to have sex with her, and I just havent been in the mood. Scratch that. I’m incredibly horny most of the time, but I dont feel attracted to her anymore. The sight of her naked literally does nothing for me, and I’m frightened by that. Instead I imagine Neytiri. Her majestic grace and boundless beauty as well as the alien mystery about her. I want to fly off to pandora and live with her, to be with her always. I would worship her as she deserves. I’d do anything to just to touch her, to smell her.

 

She’s the perfect woman, and i feel like this life here has lost its spark. Where is the magic in humanity. Just a few days ago, my son asked me some question about what happened in Avatar. I dont even remember what it was, but after I told him, I started crying. Right in front of him. All I can think about is how depressing it is that I will never reach pandora. I almost vomited while I cried. It was the most pathetic thing I have ever done. Im in my 30’s for god’s sake. I have to remain strong for my son. Right?

 

:shock:

 

 

tycker detta sammanfattar det hela bra:

While I am not an AVATAR fan, I sympathize with those who are experiencing profound emotional responses to the film. AVATAR critics are not recognizing that, in 3-D, AVATAR is not a film - it is the most realistic sensory experience most people have ever had in a movie theater. You may find it encouraging to know this is not the first film to elicit such emotional reactions. When cinema was first invented at the turn of the century, movies were just short silent films shown in Nickelodeons. Many people did not know how to process the images they were seeing because the experience was so revolutionary their mind was caught off guard. The most famous example was a short film loop of a train approaching the camera. The more the train grew in size on the screen as it approached, the more anxious some audience members became. Many literally ran from the building, fearing they were going to get hit by a train. As a clinical psychologist, one thing I can recommend is to see AVATAR once in 2-D. For some, it allows the mind to subconsciously re-associate AVATAR with the experience and feelings of watching a regular film on a flat screen. It can help reduce the affect 3-D screenings have on certain audience members - a perceived real window into a fictional world. Fans should be able to appreciate AVATAR as inspirational and freeing experience. This may help.

 

kände igen mig lite, kände också "Emotional Withdrawal Symptoms" efter att ha sett avatar. ville tillbaka till filmen, ville leva på pandora etc. förstår om vissa emos med extra grå vardag känner mkt stark EWS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående avatar:

http://edition.cnn.com/2010/SHOWBIZ/Movies/01/11/avatar.movie.blues/index.html

 

från forumet:

http://www.avatar-forums.com/forumdisplay.php?f=21

 

lite roliga citat finns här:

http://forumserver.twoplustwo.com/34/other-other-topics/james-camerons-avatar-564566/index11.html#post16019554

 

t ex

 

 

:shock:

 

 

tycker detta sammanfattar det hela bra:

 

 

kände igen mig lite, kände också "Emotional Withdrawal Symptoms" efter att ha sett avatar. ville tillbaka till filmen, ville leva på pandora etc. förstår om vissa emos med extra grå vardag känner mkt stark EWS.

 

det där beskrev rätt bra hur man kände sig. Inte i samma utsträckning men ja...Fast jag vill inte se den i 2d. Känns som jag kommer förstöra upplevelsen jag hade på nåt sätt. Kommer iaf se den åtminstonde en gång till i 3d innan isf. Och för att inte tappa den där "jag hälsar på i denna världen" känslan ska man nog inte heller se den mer än ett par gånger. Känslan kommer ju avta mer och mer för varje gång. Om 5 år(då jag antar att dom flesta filmer ses i 3d) så kommer man ju inte ha samma känsla som när man såg avatar första gången. Vet inte om detta kan kopplas med stimuli(?) och sånt men. Kanske lite för mycket flummande här.

 

BTW: Killen med pizzakartongen på biografen. lol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu kommer en spelteoripost:

 

spelade lite "vem där" på krogen idag.

 

MB_Games,_VEM_D%C4R

 

funderar över ett spelteoretiskt scenario

 

(man får inte gissa namn förrän det är ens tur igen)

 

vi har 4st kvar. vi skulle kunna eliminera (1 alternativt 3) eller 2 med olika frågor alternativt gissa direkt. eliminera (1 alternativt 3) är dominerad av att gissa direkt vilket inses lätt.

 

bör man gå direkt på namn eller bör man ställa frågan som eliminerar 2?

 

man kan ju inte bara räkna på medelvärde på hur många frågor som krävs, man måste ju också ta i hänsyn till att motståndarlaget kan hinna före än och man därför inte hinner säga namn. alltså var min tanke att det borde vara ev+ att vid 4 kvar börja gissa namn direkt.

 

scenario1: vi 4 fi 4

scenario2: vi 5 fi 4

scenario3: vi 4 fi 5

 

kör ni på namn eller (eliminera 2 alternativt eliminera alla utom 2)

 

hur ser en allmän lösning ut? en GTO borde väl ta hänsyn till om vår motståndare spelar jättekasst i början och avvika, men om vi antar att vi möter vår egen strategi:

 

vi 24 fi 24:

här tänker jag mig

1. halvera till 12

2. halvera till 6

3. halvera till 3

4. gissa namn

5. gissa namn

6. gissa namn

 

vi 24 fi 12:

här tänker jag mig

1. halvera till 12

2. halvera till 6

3. gissa namn

4. gissa namn

5. gissa namn

6. gissa namn (hit kommer vi aldrig)

7. gissa namn

 

era tankar?

 

-----

 

idag gick jag på löpträning för första gången. folk tyckte givetvis mina skor var lite märkliga, fick tom kommentaren att de tyckte jag skulle köpa ett par riktiga skor så jag slapp frysa om tårna. noterade hur mkt tystare man springer i vff jämfört med vanliga skor. min kondition är mkt mkt bättre än den var för 1år sedan. imo hade jag edge mot resten av gruppen i löpning vilket kändes mkt bra, var längesedan jag kände mig bättre än andra på någon form av fysisk tävlingsform. sprang ca 1.20h varav intervallträning typ 6km. lite träningsvärk i knäna, men inte pga belastning av lederna utan mer vanlig träningvärk vilket känns helt underbart. hon som höll i passet hade skadat sig som löpare, jag är rätt övertygad om att det beror på hennes skor. kändes dock kallt att påpeka detta, folk har en tendens att skjuta budbäraren :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur som sover du?

 

förstår inte frågan. men just nu sover jag inget vidare. igår gick jag och la mig kring 3 trött som en gris efter att ha varit vaken sedan 8, sprungit långt och sedan festat. klockan 8 börjar de riva lägenheten ovanför mig, därav att jag vaknade så tidigt dagen innan när jag också gick och la mig sent. sovit runt 16h på 3nätter nu, normalt brukar jag sova 9h/natt. börjar tära på min energi :(

 

idag ahde jag en skön pokerdag. börjar första 10händerna att torska 2st allins 88 vs 99 och JJ vs QQ. 1k euro back, trött och grinig. kör på och turar in lite set och vips är jag +2k dollar, allt från nl400-nl1k. 700händer fick jag pressat in innan jag gav upp för tröttheten. blir nog en kombo av dragon age, american idol och pianospelade och sedan ska jag försöka somna hyfsat tidigt.

 

angående american idol. victoria beckham ser lite skum ut i ansiktet efter alla hennes operationer men hon verkar sjukt sympatisk. får en lite småsöt karaktär som växer på en, börjar nästan gilla henne som person :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte mer vilket underlag du sover på, en koppling till skorna du springer runt med. misstänker att dyra (mjuka) sängar är dåliga och hårda enkla underlag är bättre för kroppen.

 

ikea standard. dock har jag en tempur ögonbindel, funderat på att investera i lite mer produkter från tempur. är det kudde eller madrass som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...