Gå till innehåll

Skatt på Stars?


Poperick

Recommended Posts

Men då leder ju det automatiskt till frågan, hur skattar man 'korrekt' som CG-spelare?

 

Enligt teorin från skatteverket redovisar du alla potter du vunnit med ett värde över 100kr och betalar 30% skatt för dem.

 

Det kan mycket väl bli mångdubbelt det totala beloppet du har på pokersiten, eftersom du inte får räkna bort förlustpotter. Ja det är helt vettlöst men så är egentligen lagarna.

 

Det är därför man inte skall spela på siter som inte är skattebefriade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svars 190
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Läst hela tråden men blir inte mkt klokare tyvärr.

 

Jag tror/misstänker det är så här, det är din bank som rapporterar till SKV om du har stora transaktioner på ditt konto och sen är det upp till dig att bevisa var dom kommer ifrån.

 

Det jag verkligen vill veta är, OM jag plockar ut 5000$ från stars till mitt visa direkt, kommer banken anmäla den summan?

 

Hur stor summa anmäler dom garanterat?

 

Sen vet jag att jag kan ju inte hämta ut säg 5000$ 1-2 ggr per månad under ett år för då lär dom säkert oxå anmäla.

 

Är ju ett minus att det står på bankuttaget att pengarna kommer från pstars.com vilket det gör har jag sett.

 

Så hur ska man göra nu om man vill ta ut femsiffriga belopp från stars och vill slinka risken att få skatta för dem, om jag fattat det rätt så är det bästa/säkraste sättet att ta ut dem till neteller och sen in på en EU-sajt, spela där nån månad eller så och sen göra en insättning från dem direkt till mitt VISA eller bankkont? Har jag fattat rätt då?

 

Sen till ett annat problem, om man nu ska göra som ovan men ALDRIG satt in pengar på stars med neteller, hur lyckas man få ut såna summor till just neteller? Räcker det med att man sätter in ex 1000$ med neteller, kan man sen plocka ut 11000 med neteller, eller går bara 1000$ tillbaka och dom andra nån annan väg?

 

Tacksam för svar från nån som vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst hela tråden men blir inte mkt klokare tyvärr.

 

Jag tror/misstänker det är så här, det är din bank som rapporterar till SKV om du har stora transaktioner på ditt konto och sen är det upp till dig att bevisa var dom kommer ifrån.

 

Det jag verkligen vill veta är, OM jag plockar ut 5000$ från stars till mitt visa direkt, kommer banken anmäla den summan?

 

Hur stor summa anmäler dom garanterat?

 

Sen vet jag att jag kan ju inte hämta ut säg 5000$ 1-2 ggr per månad under ett år för då lär dom säkert oxå anmäla.

 

Är ju ett minus att det står på bankuttaget att pengarna kommer från pstars.com vilket det gör har jag sett.

 

Så hur ska man göra nu om man vill ta ut femsiffriga belopp från stars och vill slinka risken att få skatta för dem, om jag fattat det rätt så är det bästa/säkraste sättet att ta ut dem till neteller och sen in på en EU-sajt, spela där nån månad eller så och sen göra en insättning från dem direkt till mitt VISA eller bankkont? Har jag fattat rätt då?

 

Sen till ett annat problem, om man nu ska göra som ovan men ALDRIG satt in pengar på stars med neteller, hur lyckas man få ut såna summor till just neteller? Räcker det med att man sätter in ex 1000$ med neteller, kan man sen plocka ut 11000 med neteller, eller går bara 1000$ tillbaka och dom andra nån annan väg?

 

Tacksam för svar från nån som vet.

 

Det lär inte vara större risk att skatteverket hör av sig om du spelar på pokerstars eller någon EU-sajt. Många säger väl att gränsen är 150 000 innan banken rapporterar. Ditt problem är om skatteverket av någon anledninge kollar upp dig och tycker du har fått in mycket pengar från utlandet som du inte deklarerat, då kommer de fråga var pengarna kommer ifrån och du måste visa var de kommer ifrån och som du säger så står det pokerstars på utbetalningen.

Skatteverket kommer nog vilja ha någontin från din pokersite som visar alla in- och utbealningar, då kommer det ju visa sig att du bara för över pengar till eusajten för att sen ta över samma summa till ditt bankkonto så jag skulle inte försöka mig på det. Men det kanske fungerar, vem vet.

 

Skulle försöka spela på EUsajter så mycket det går, om du nu har chansen att spela skattefritt varför itne göra det? Men som sagt det är inte större chans att nån kollar upp dig bara för du spelar på pokerstars som vissa verkar tro. Om du tar ut 5000 dollar kommer det inte hända någonting iaf

Du kan nog hämta ut 5000 dollar varje månad också för banken bryr sig inte och har ingen aning om vad som är skattefritt eller inte. Och de rapporterar inte såna små summor, iaf inte vad jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen till ett annat problem, om man nu ska göra som ovan men ALDRIG satt in pengar på stars med neteller, hur lyckas man få ut såna summor till just neteller? Räcker det med att man sätter in ex 1000$ med neteller, kan man sen plocka ut 11000 med neteller, eller går bara 1000$ tillbaka och dom andra nån annan väg?

 

Tacksam för svar från nån som vet.

 

Räcker med att sätta in 10$ på pokerstars med neteller. Sen kan du ta ut hur mycket vunna pengar du vill med den metoden.

Däremot måste antagligen den ursprungliga insättningen tas ut samma väg som man har satt in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.poker.se/nyheter/81029/skatteverket-bestammer-sig-om-natpoker.html

 

Det antar jag: Folk är idioter. Stars ligger på IoM och är skattebelagt.

 

Tack. Trodde han menade nån renodlad nyhetssida eller aftonbladet eller nått.

 

Varför flyttar inte Stars till ett EU-land?

 

Min gissning är att den eventuella vinsten som det skulle ge i form av nya europeiska spelare inte skulle överväga kostnaderna.

 

Dessutom är de redan världens största site, så de har ju en del spelare i alla fall. Sen kanske det blir meck med de amerikanska spelarna om de skulle flytta till EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför flyttar inte Stars till ett EU-land?
Varje land har olika skattelagar. Varför skulle Stars flytta bara för att tillgodose 250k potentiella svenska pokerspelare (där det kanske är 1k som bryr sig).

 

Bara som exempel: Svenska skatteverket skiter i vart bolaget har sin licens (licensen är bara en indikation). Det verkar (om jag fattat det rätt) som att danska skatteverket däremot tittar väldigt noga på licensbiten.

 

Om nu två så pass lika länder som Danmark och Sverige inte har samma beskattning så kan man inse att det nog kvittar var spelbolagen har sitt säte, det ena eller det andra landet blir gynnat eller missgynnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
det här med att om man inte tar ut mer än 150 000kr så märker inte sv det tror jag inte på säg att man tar ut 70 000kr 10 gånger på ett år så kommer sv väll se det ochy man kommer att få skatta eller har jag fel?

 

Finns ingen magisk gräns, tyvärr. Folk vill gärna tro det dock.

 

Det är BS att man skulle kunna sätta in i omgångar för att dölja för SkV. Om något så borde hellre fler flaggor utlösas om man gör på¨det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket får reda på dina transaktioner till svenska banker på två olika sätt. Antingen genom att de av någon anledning begär ut utdrag från din bank och då ser de naturligtvis alla insättningar du gjort från pokersiter och de kan kolla bakåt i tiden också.

 

Alternativ två är att banken självmant anmäler dina transaktioner till skatteverket. Det är de skyldiga att göra för alla transaktioner över 150k samt andra transaktioner som är "skumma" av någon anledning.

 

Dock ska man komma ihåg att den lagstiftningens syfte inte är att få svenska pokerspelare att skatta för sina vinster utan att komma åt penningtvätt och liknande. Banken vet ju inte om spelarna skattar för sina pengar i slutändan och borde därför inte anmäla till skatteverket bara för att en spelare har gjort många uttag under ett år, så länge de faktiskt inte överstiger beloppsgränsen som gör att de måste anmäla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej som jag undrar är hur ni som spelar på pokerstars på helltid resonerar med det här med skatten utgår ni från att ni kommer att få betala skatt men att det är värt det pågrund av trafiken osv? Finns det inte några mtt och 24 bord CG grinders här på forumet. Hur är det med RB/bonusar är det skatt på det med? Är det 30% det är?

 

och varför håller personer på forumet sina PS nick hemliga pågrund av skatte situationen? När dom ändå kommer att få skatta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Men hur gör ni som spelar på Stars då? Deklarerar ni pokern eller försöker ni slingra er?

Jag fattar nog ändå inte hur jag ska göra.. Om jag plockar ut $10000 så skattar jag väl 30% av det dvs $3000 ?

I vissa inlägg verkar det som att man måste skatta mera beroende på hur man vann det, är inte det skitsamma ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur gör ni som spelar på Stars då? Deklarerar ni pokern eller försöker ni slingra er?

Jag fattar nog ändå inte hur jag ska göra.. Om jag plockar ut $10000 så skattar jag väl 30% av det dvs $3000 ?

I vissa inlägg verkar det som att man måste skatta mera beroende på hur man vann det, är inte det skitsamma ?

Ska man vara ärligska man precis som du skriver skatta $3000. Gör man inte det och skatteverket granskar dig så blir smällen än värre.

 

Det jag tror du menar med att skatta mera är att ska man vara ännu mer "korrekt" så snackas det om att man ska skatta på samtliga vinster på siten och inte enbart uttaget. Det skulle innebära ofattbara summor för framför allt cash games spelare då de vinner typ $1000 under en kväll och 30% av det ska skattas. Vet dock inte om man ens i teorin kan tänka sig att Skatteverket anser att man ska beskatta för varje pott man vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hmm, jag vann nyss 7000$ i en turnering på Stars, om jag tar ut de till neteller som sen skickar in de till en europeisk skattefri sida som sedan skickar till mitt bankkonto, borde inte de gå ? Eller om man sitter in de på Neteller och använder deras kontokort, då kan man väl inte åka dit för fusk inom sverige ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag vann nyss 7000$ i en turnering på Stars, om jag tar ut de till neteller som sen skickar in de till en europeisk skattefri sida som sedan skickar till mitt bankkonto, borde inte de gå ? Eller om man sitter in de på Neteller och använder deras kontokort, då kan man väl inte åka dit för fusk inom sverige ?

 

Tror inte det finns ngn site som tillåter uttag annat än till ursprungsdeposit på hela ursprungsdep summan. Ta ut med netellerkort funkar utmärkt, rent praktiskt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kan alltså bara skicka tillbaka till neteller accet inte till banken ? Men någon som testat Netellers bankkort ? Prepaid MasterCard®, är de som att ha ett vanligt handelsbanken Visa ? Hade ju vart smidigt att ha om man slipper skatta 30%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...