Gå till innehåll

Skatt på Stars?


Poperick

Recommended Posts

Fråga:

Min fråga är: Om jag vinner en pokervinst på en ej EU-baserad pokersida den 22/12-08, men jag gör ett uttag till mitt konto den 13/1-09. Ska jag då deklarera vinsten för 2008 års deklaration eller 2009?

 

Hej

 

Du ska deklarera vinsten i årets deklaration.

 

Vänligen

Helen Wahlgren

Skatteverket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 190
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du vann år 2008. Det har ingen betydelse om du plockar ut detta 2009 eller ej. ("Skatteverket bryr sig inte om du plockar ut eller ej.")

 

EDIT: Sen..

Njae. SKV har ingen koll alls och har i alla fall tills nu endast beskattat för uttag. Men visst stämmer det som du skriver, så ska det egentligen vara. Men teori och praktik är inte Skatteverkets starka sida. :lol:
Låt säga att man vinner en lite större turnering på stars under år 2008 men inte cashar ut pengarna förrän år 2009, vilket år ska man ta upp vinsten i deklarationen?
I deklarationen 2009, för inkomståret 2008. Alltså 2009 års taxering.

Om du vinner pengar på Stars i början av 2008, före deklarationen i början av maj ska lämnas in, så ska du ändå deklarera vinsterna nästa år.

Påpeka gärna direkta fel eller kom med egna upplysta svar. Vad är för övrigt skillnaden mellan beskattningsrätt och skatterätt?
Beskattningsrätt är ekonomernas term på ämnet och skatterätt är juristernas. På Stockholms Universitet finns Skatterätt 15 hp som ingår i juristernas program och Beskattningsrätt 15 hp läses som "handelsrätt" och den läser mestadels ekomerna. Jag har gjort bägge och det är exakt samma böcker som ingår i kurslitteraturen. Skillnaden är att juristerna rabblar paragrafer, men i ekonomernas kurs är det mer praktiska övningar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med $T på stars då?

Om jag spelar massa satelliter och vinner $T så är det ju inte riktiga pengar, det är pokerstars egen valuta och inte riktiga dollar.

Ska man behöva skatta för man vunnit en låtsas valuta?

Tänkte om man bara lirar satelliter sen säljer sina $T för $ på 2+2 forum så har man ju inte vunnit riktiga stålar i spel, utan bara gjort ett byte med sina låtsaspengar för riktiga med en annan spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med $T på stars då?

Om jag spelar massa satelliter och vinner $T så är det ju inte riktiga pengar, det är pokerstars egen valuta och inte riktiga dollar.

Ska man behöva skatta för man vunnit en låtsas valuta?

Tänkte om man bara lirar satelliter sen säljer sina $T för $ på 2+2 forum så har man ju inte vunnit riktiga stålar i spel, utan bara gjort ett byte med sina låtsaspengar för riktiga med en annan spelare.

 

 

Det borde vara så att man måste skatta på all vinst, inte på pokerstars egen valuta men när du byter emot vanliga $ eftersom att du då gör en vinst. Men mycket bra fråga, skatteverket får ta o fixa en representant in på poker.se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Pokerstars site står följande i About us:

"PokerStars is a registered legal business located in the Isle of Man, in the British Isles. We abide by the laws and regulations where we do business."

 

Isle Of Man är likt Alderney and Isle Of Wight brittiska självstyrande kanalöar. Innebär inte detta att Pokerstars faktiskt räknas som inom EU? Det är i alla fall den tolkning som gjort att jag till slut börjat spela på Poker Stars. Vill ha det till att det inte för allt för länge sedan faktiskt kom en dom där något spelbolag från dessa öar inte skulle beskattas för att det bedömdes vara inom EU. Minns dock inte vilket bolag det rörde sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Isle of man <> EU, vilket slagtíts fast flera gånger (bland annat i den dom du är ute och far efter (Nordicbet) där skv hävdar att Nordicbet låg på IoM och därför ska beskattas, försvaret hävdade Malta/Cypern och därmed skattefritt, och rätten gick på försvarets linje).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med $T på stars då?

Om jag spelar massa satelliter och vinner $T så är det ju inte riktiga pengar, det är pokerstars egen valuta och inte riktiga dollar.

Ska man behöva skatta för man vunnit en låtsas valuta?

Tänkte om man bara lirar satelliter sen säljer sina $T för $ på 2+2 forum så har man ju inte vunnit riktiga stålar i spel, utan bara gjort ett byte med sina låtsaspengar för riktiga med en annan spelare.

 

 

Om det skulle dras till domstol och du hävdar det så åker du ändå på skatt, och troligtvis ännu högre - du har ju nu sålt saker precis som vilken näringsidkare som helst, dvs det är ingen större skillnad om du säljer hamburgare eller T-dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med $T på stars då?

Om jag spelar massa satelliter och vinner $T så är det ju inte riktiga pengar, det är pokerstars egen valuta och inte riktiga dollar.

Ska man behöva skatta för man vunnit en låtsas valuta?

Tänkte om man bara lirar satelliter sen säljer sina $T för $ på 2+2 forum så har man ju inte vunnit riktiga stålar i spel, utan bara gjort ett byte med sina låtsaspengar för riktiga med en annan spelare.

 

Med samma resonemang skulle man ju kunna hävda att $ inte är riktiga $, utan det är låtsaspengar som Pokerstars sedan köper av dig.

 

Dessutom kommer den inkomst du gör på att sälja dina $T förmodligen fortfarande att räknas som inkomst av kapital vilket gör att du kommer få skatta på samma sätt ändå.

 

På Pokerstars site står följande i About us:

"PokerStars is a registered legal business located in the Isle of Man, in the British Isles. We abide by the laws and regulations where we do business."

 

Isle Of Man är likt Alderney and Isle Of Wight brittiska självstyrande kanalöar. Innebär inte detta att Pokerstars faktiskt räknas som inom EU? Det är i alla fall den tolkning som gjort att jag till slut börjat spela på Poker Stars. Vill ha det till att det inte för allt för länge sedan faktiskt kom en dom där något spelbolag från dessa öar inte skulle beskattas för att det bedömdes vara inom EU. Minns dock inte vilket bolag det rörde sig om.

 

Från EU-upplysningen:

 

Storbritannien

 

De brittiska kanalöarna (Jersey och Guernsey) och ön Isle of Man är varken medlemmar i eller associerade till EU. För dessa öar gäller bara EG-fördraget i den utsträckning som är nödvändig för att uppfylla de krav som anges i Storbritanniens medlemsavtal från 1972. Öarna ingår i EU:s tullunion. Kanalöarna tillämpar reglerna om fri rörlighet för EES-ländernas medborgare, dock inte bestämmelserna om fri etablering och social trygghet. Isle of Man deltar inte i EU:s samarbete om fri rörlighet för personer.

 

Jag skulle tolka detta som att siter med bas på Isle of Man räknas som utanför EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så låt säga jag vunnit 90k $T på pokerstars, det räknas inte som en vinst i pengar tills jag byter in dom för riktiga pengar, eller hur?

 

Och nej man kan inte med samma argument säga att $ är låtsas $ som pokerstars senare köper av mig.

$T är vad pokerstars säger att det är, turnerings pengar, inte riktiga dollar, man kan inte ta ut dom eller be pokerstars byta dom för riktiga pengar, för enligt pokerstars så är det inte riktiga pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så låt säga jag vunnit 90k $T på pokerstars, det räknas inte som en vinst i pengar tills jag byter in dom för riktiga pengar, eller hur?

 

Och nej man kan inte med samma argument säga att $ är låtsas $ som pokerstars senare köper av mig.

$T är vad pokerstars säger att det är, turnerings pengar, inte riktiga dollar, man kan inte ta ut dom eller be pokerstars byta dom för riktiga pengar, för enligt pokerstars så är det inte riktiga pengar.

 

Du skattar för resor, hotell, biljetter och annat som inte är pengar men som du vinner på poker. $T har ett värde. Du ska skatta för det värdet (i teorin, svårt att bevisa kanske).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna länken: http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/skatterdeklarationer/artikel_870181.e24

 

Är det något som är fel i den? Enligt den har nyss en pokerspelare vunnit i länsrätten gällande bolag på Isle Of Man precis som Poker Stars. Eller är det feltolkning?

 

Det är en felcitering av domen. Jag har läst domen (och kommenterat den i ekonomiforumet)

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/51609-blandade-skattedomar.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så låt säga jag vunnit 90k $T på pokerstars, det räknas inte som en vinst i pengar tills jag byter in dom för riktiga pengar, eller hur?

 

Och nej man kan inte med samma argument säga att $ är låtsas $ som pokerstars senare köper av mig.

$T är vad pokerstars säger att det är, turnerings pengar, inte riktiga dollar, man kan inte ta ut dom eller be pokerstars byta dom för riktiga pengar, för enligt pokerstars så är det inte riktiga pengar.

 

Argumentet bygger på "$T har inget värde". Jag skulle då kunna hävda att mina $ inte heller har något värde, eftersom jag bara kan spela poker på Pokerstars för dem.

 

$T har dessutom fortfarande ett värde, oavsett hur mycket låtsasvaluta det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur säkert är det att ta ut via neteller då? Jag menar, om ni skulle vinna sunday million $200'000, hur skulle ni ta ut det? Skulle ni betala skatt för att slippa åtal etc?

 

Om du klonkar sunday million blir det nog svårt att klara sig undan skatt eftersom att då skrivs de på aftonbladet och över allt att du vunnit så då blir det nog inte så svårt för skatteverkat att få reda på att du vunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ngn kasnke skrivit detta innan men kan man inte låna ett konto av en kompis eller släkting som bor i ngt annat land där dete skattefritt från tex fulltil och stars ( om de finns har noll koll ) eller om du inte har ngn kompis/ släkting skriva avtal med ngn som bor i de land etc och låna deras konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir risken mindre om man t.ex. cashar ut Neteller > skattefri sajt > bankkonto gentemot att ta ut direkt till banken?

 

Man tycker verkligen det. Om risken är minimal att åka fast när man cashar ut från Pokerstars vid uttag av små summor (mindre än 50 000 SEK), bör chansen vara så gott som utesluten att åka fast om man går den väg som du beskrev.

 

Men ni sa ju att det inte spelar någon roll om du cashar ut till NETeller eller ett visa-konto. Varför då gå genom NETeller>skattefri pokersite>kontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerligen. Emellertid så blir det sjukt mycket enklare för en åklagare att bevis uppsåt till (grovt) skattebrott om du väl blir påkommen.

 

Så med andra ord bör man antingen skatta eller ta ut som vanligt? :-P

 

Men då leder ju det automatiskt till frågan, hur skattar man 'korrekt' som CG-spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tycker verkligen det. Om risken är minimal att åka fast när man cashar ut från Pokerstars vid uttag av små summor (mindre än 50 000 SEK), bör chansen vara så gott som utesluten att åka fast om man går den väg som du beskrev.

 

Men ni sa ju att det inte spelar någon roll om du cashar ut till NETeller eller ett visa-konto. Varför då gå genom NETeller>skattefri pokersite>kontot?

 

Vi sa att det inte spelar någon roll hur du cashar ut när det gäller om du är skyldig att skatta eller inte. Du är skatteskyldig i samma stund som du vinner en pengar i en turnering/cash game hand på en skattepliktig site.

 

Det är svårare för skatteverket att upptäcka att du har vunnit på en skattpliktig site ju fler led som finns mellan vinsten och överföring till ditt bankkonto. Som jag sa ovan så gäller ju dock också att om du åker dit så är det väldigt mycket enklare att visa uppsåt till skattebrott om du gör massa försök att tvätta pengarna. Annars åker du kanske endast dit på en del extra skatt, förutom den du egentligen ska betala, samt vårdslös skatteuppgift.

 

Det ska nämnas att som exempel i lagtexten på vad som gör skattebrott till grovt skattebrott bland annat nämns användande av falska handlingar och vilseledande bokföring, vilket nog skulle kunna passa in här. Dock avgörs nog det hela på hur stora summor man undanhåller det allmänna.

 

Så med andra ord bör man antingen skatta eller ta ut som vanligt? :-P

 

Men då leder ju det automatiskt till frågan, hur skattar man 'korrekt' som CG-spelare?

 

Tja, Pokerstars ---> NetTeller ---> Visakort/bankkonto är nog ingen ovanlig väg att gå som inte borde bedömas annorlunda än Pokerstars ---> Viaskort/bankkonto. Men som ovan nämns, ju fler mellanled som finns med, desto troligare är det att det kan användas som bevis för uppsåt till att undanhålla det allmänna pengar.

 

Du agerar "korrekt" som cash game-spelare genom att spela på sidor som säkert eller väldigt troligen är skattefria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...