andpet Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Ingen read på fienden som har spelat solid poker. Själv har jag en syningsfrekvens på 19 % och har spelat aggresiv och bra poker. Synar fiendens re-raise preflopp då syn-reraise endast kan innebära AA/KK/Bluff vilket gör fienden väldigt transparent. Hur agerar ni på floppen? Är det någon som tror att fienden kan pottbetta sina AA på en flopp som denna? Inledande spel 726024285. dav1821 sitter vid 0 med $492,62. rodro sitter vid 1 med $1.131,96. Anchorman sitter vid 2 med $787,36. bauersackman sitter vid 3 med $395. Puhi2006 sitter vid 4 med $620,44. koendb sitter vid 5 med $384. Dealern sitter vid 2. Puhi2006 lägger en blind på $2. koendb lägger en blind på $4. (Anchorman ges Qk 10k.) Före floppen: dav1821 synar med $4. rodro foldar. Anchorman höjer med $14. Puhi2006 foldar. koendb foldar. dav1821 höjer med $42. Anchorman synar med $42. Floppen kommer upp Ar 8h Jh. dav1821 satsar $126. Anchorman ??? Citera
PaleRider Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Är det första gången jag ser fi göra en limp-reraise kan jag nog folda preflop. På floppen när han potbetar kan han mycket väl ha monster som han försöker skydda mot färg och stegdraget. Citera
Big Less Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Vik pre. Han har dig ägd i 99 % av fallen. Vik på flop. Visst kan du ställa om du tror att han viker KK, men det är en rätt stor risk att ta med tanke på att han redan har en stor del av sin stack inne och du drar väldigt tunt om han synar. Citera
gnurfen Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Jag förmodar att det du är ute efter är hur ofta du kan bluffa hem potten genom att ställa/höja med 300. Egentligen har ju ett ställ/höja med 300 exakt samma funtion, man spelar om hela stacken, och pengarna lär väl åka in på turn (om inte Fi reraisar dig allin redan på floppen). Frågan är ju vilket som har mest FE. är tveksam till om det finns nån skillnad. Jag tror absolut Fi kan betta ut där med AA, eftersom det är både steg och färgmöjligheter ute. Å andra sidan tror jag att många Fi kan vika KK mot en allin. Å andra sidan, du lirar om hela stacken med dubbelt hålstegedrag, om han synar med AA/KK. Ett spel med hög varians, som kan ge kul image, är ju att ställa, och sedan visa bluffen när man tagit hem potten... Nu spelar jag på lägre nivåer, och oftast hade jag foldat, men nog känns det attraktivt att ställa och försöka bluffa hem potten. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Förstår verkligen inte dem som säger att man ska vika pre här. Jag tycker det är ett finfint resonemang om hans hands transperens och i position känns synen rätt självklar faktiskt. Klart intressant läge faktiskt. Och jag tror han jävligt ofta sitter på KK, alltså fler än hälften av gångerna givet spelet på floppen. Vi "vet" ju innan att han har AA/KK, men jag tror alltså att KK kommer att vara överreppad iom hans floppbett. Orkar inte räkna, men om han foldar alla sina KK för en push (vilket väl är väldigt sannolikt - du reppar ju JJ) och vi kan hitta ett positivt väntvärde om KK är typ 60-65% av hans HD givet floppspelet, så go for it. Personligen skulle jag också vilja lägga till metagame här - det är ju så SJUKT mycket värde att klonka hålpipan/backdoorfärgen mot hans AAA här att det är värt en push bara därför. Edit: WTF, du har ju en dubbel belly, det missade jag förut. Då är det ju GIVET att vi degar in. Citera
brut Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Vik pre. Enligt din read är det bara att dega in. Kan han ha AK så tror jag att du ska folda. Hålpipa? Citera
PaleRider Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 WTF, du har ju en dubbel belly, det missade jag förut. Då är det ju GIVET att vi degar in. Sätter du fi på KK så ryker ju en del outs tyvärr. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 WTF, du har ju en dubbel belly, det missade jag förut. Då är det ju GIVET att vi degar in. Sätter du fi på KK så ryker ju en del outs tyvärr. Jo, men KK kommer vi "aldrig" få syn av här. Annars har du förstås rätt. Citera
-PK- Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 En push skulle dock vara betydligt bättre på en rainbowflopp.. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 En push skulle dock vara betydligt bättre på en rainbowflopp.. Förvisso. Men jag tror inte det har SÅ stor betydelse, om man inte räknar in att man får syn av KK här rätt ofta. Jag menar, antingen har han det (AAA) eller så har han det inte (KK) och de gånger han har det har vi alltid iaf hyffsat många levande outs. Jag vet inte, jag kanske är vek, men jag kan inte se hur han kan syna med KK nånsin här faktiskt. Tror du att han kommer göra det en hel del av tiden eller? Och om han nu skulle börja tänka med KK så kommer han ju de gånger han har K att känna att det är mindre troligt att vi sitter på färgdraget och borde bli ännu mer tveksam till att syna pga det. Citera
daNteMan Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Personligen skulle jag också vilja lägga till metagame här Någon som vill förklara uttrycket metagame för mig? tack på förhand. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Personligen skulle jag också vilja lägga till metagame här Någon som vill förklara uttrycket metagame för mig? tack på förhand. Finns förklarat på andra ställen, använd sökfunktionen om du vill läsa mer om det. Men rent kort så är det ju "spelet utöver spelet" eller hur man nu ska uttrycka det. Att jobba på ens image t.ex, och att försöka få fi's på tilt / spela sämre och dra nytta av det. Jämför med metadata, som är "data om data". Citera
brut Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Hur motiveras synerna pre annat än metagame? Vad är det för floppar vi vill ha? Ser några typer. -Ett A på floppen sedan får man hoppas att kunna bluffa ut fi, tveksamt om det är EV+. Eftersom fi lägger sig om man höjer så vinner man i bästa fall bara en bet till men förlorar stacken om man har fel. -Ett drag med A på floppen, som här en bra flopp förstås. -Ett monsterdrag utan A på floppen en bra flopp. -2 par+ -Ett drag utan A på floppen är ingen bra flopp då man kan tänka sig att fi inte lägger tillräckligt ofta. Att syna 42 för att vinna fis 490 tror jag inte är rätt . Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Hur motiveras synerna pre annat än metagame? Vad är det för floppar vi vill ha? Tycker du glömmer två väldigt viktiga, och sammanlänkade aspekter: 1, vi har position 2, han har berättat vilken hand han har Vårt värde ökar en hel del med de två parametrarna tycker jag, förutom att vi kan träffa hårt. Angående floppar letar vi självklart efter hårda träffar eller bra drag / läskiga brädor emot en transparent AA/KK-hand. Citera
brut Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Att vi vet handen är ju det resonemanget bygger på. Vi kommer att spela mot ett monster som blir svår att bluffa ut. Positionen har en viss betydelse ja till fördel för synen det beror ju lite på om fi läcker något på floppen. Eller ex om man träffar ett drag utan A och fi checkar så kan man i och för sig ta ett frikort. Eller om han inte bettar ut sina set på A floppen så kan man ju dra slutsatsen att han foldar mot ett ställ mm. Tveksamt om positionen räcker till för att motivera synen. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Att vi vet handen är ju det resonemanget bygger på. Vi kommer att spela mot ett monster som blir svår att bluffa ut. Vänta nu, om du omintetgör mitt ena argument med att det på nåt sätt skulle vara DÅLIGT att han spelar sin hand (eller en väldigt snäv HD) öppet, då förstår jag ingenting? Vi kommer ju ofta ha ganska lätta beslut postflop om vi vet hans hand, menar jag. Det ser jag som en väldigt stor fördel. Citera
brut Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Att vi vet handen är ju det resonemanget bygger på. Vi kommer att spela mot ett monster som blir svår att bluffa ut. Vänta nu, om du omintetgör mitt ena argument med att det på nåt sätt skulle vara DÅLIGT att han spelar sin hand (eller en väldigt snäv HD) öppet, då förstår jag ingenting? Vi kommer ju ofta ha ganska lätta beslut postflop om vi vet hans hand, menar jag. Det ser jag som en väldigt stor fördel. Bara för att vi vet hans hand kan vi ju inte automatiskt spela vidare. Här kommer han nästan aldrig att vika så varför stoppa in mer pengar i potten då de implicita oddsen inte räcker till? Vi måste ju träffa 2-par+, monsterdrag eller drag med ett A-på floppen för att situationen ska bli bra för oss. Träffar vi 2-par så stackar vi honom om inte bordet parar, träffar vi drag med A så vinner vi sannolikt en bet om fi har KK och förlorar stacken 2/3 av gångerna han har AA, träffar vi monster draget är det en coinflip.... osv.. Detta kan vi säga pga att vi vet att han har AA/KK. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Att man bör vika preflop, och varför. OK, fair enough. Dina och mina diskussioner känns som att de sällan kommer så mycket längre än till att "vi tycker helt olika". Och eftersom jag varken orkar (om jag ens kan) räkna på antalet gynsamma floppar för oss och tänkbara utfall på dessa, så är det lika bra att jag lägger ner skulle jag tro, eftersom jag aldrig kan övertyga dig med annat än direkta uträknade siffror iaf. Min tanke var iaf att hans hands transparens + vår position + en hand med väldigt många möjligheter + bra bluffchanser på läskiga floppar som inte träffar våran hand + metagame + hans iaf dugligt stora stack (125BB) gör det gynsamt att syna i det här läget. Du tycker annorlunda och jag respekterar det, och vi kan antagligen låta det stanna där. Citera
brut Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Att man bör vika preflop, och varför. OK, fair enough. Dina och mina diskussioner känns som att de sällan kommer så mycket längre än till att "vi tycker helt olika". Och eftersom jag varken orkar (om jag ens kan) räkna på antalet gynsamma floppar för oss och tänkbara utfall på dessa, så är det lika bra att jag lägger ner skulle jag tro, eftersom jag aldrig kan övertyga dig med annat än direkta uträknade siffror iaf. Min tanke var iaf att hans hands transparens + vår position + en hand med väldigt många möjligheter + bra bluffchanser på läskiga floppar som inte träffar våran hand + metagame + hans iaf dugligt stora stack (125BB) gör det gynsamt att syna i det här läget. Du tycker annorlunda och jag respekterar det, och vi kan antagligen låta det stanna där. Ok vi avslutar orka räkna mer typ. Gillar dina poster så vi kanske kan fortsätta i någon annan tråd. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Ok vi avslutar orka räkna mer typ. Gillar dina poster så vi kanske kan fortsätta i någon annan tråd. Nä, nu är det fan slutkommenterat på jävla PF.nu för min del! Citera
FiSherman63 Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Tveksam syn pre. Jag synar hellre med . Flopp lutar jag nästan mer åt syn än push. Om han har ett ess på handen synar han vår push, och vi har runt 25% vinstchans. Har han inte ett ess så sätter han oss på ett ess, och vi kan ta potten av han på turn. Push ser imo mer ut som bluff/drag än vad syn gör. Ni som vill pusha: vilka färdiga händer pushar ni här? Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Flopp lutar jag nästan mer åt syn än push. Klart rimliga resonemang, men jag gillar nog push/raise bättre eftersom turn kan dels förstöra en del action och att han kanske kan tro att en KK är bäst och betta turn in i oss (och därmed committa sig) om den blankar, och vi har inte alls samma equity där. Dessutom kan en floppush/raise få honom att ibland folda AK, det kommer inte hända på turn om vi bara synar. Jag skulle kunna tänka mig att pusha JJ/88/AK här, just för att kunna göra samma sak med drag. Citera
hazeelnut Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Ingen read på fienden som har spelat solid poker. Synar fiendens re-raise preflopp då syn-reraise endast kan innebära AA/KK/Bluff vilket gör fienden väldigt transparent. ehhrm. AK? Min tanke var iaf att hans hands transparens + vår position + en hand med väldigt många möjligheter + bra bluffchanser på läskiga floppar som inte träffar våran hand + metagame + hans iaf dugligt stora stack (125BB) gör det gynsamt att syna i det här läget. Du tycker annorlunda och jag respekterar det, och vi kan antagligen låta det stanna där. Vi kommer ju ofta ha ganska lätta beslut postflop om vi vet hans hand, menar jag. Det ser jag som en väldigt stor fördel. Tänkte rycka in och ta bruts parti här. Vi har INTE bra bluffchanser mot en AA/KK som fått in 10% av sin stack pre. Att vi har position betyder heller inte speciellt mycket när så mycket gått in preflop. Det känns också som du räknar bort bluffar helt ur hans HD vilket försämrar rätt jävla mycket även om han bara har några få sådana. "bluffarna" i det här fallet kan förresten vara en rätt vid range med händer och inte bara rent skräp. That being said så tar jag väl synen pre här ibland också men man ska fan inte intala sig att det är en bra syn. Den är högst tveksam och isolerat är den direkt dålig om man inte har extremt bra koll på hur han spelar postflop vilket OP uppenbarligen inte har här. Och om du börjar leta efter farliga brädor att bluffa bort din stack mot förmodade AA/KK så förstår jag inte hur du kan säga att handen är lättspelad postflop. Givet att han bara har AA/KK/bluff på floppen där bluff inte är AK-AJ så är det förresten en extremt enkel degning. Bra drag OCH A på floppen är väl typ det bästa man kan få här efter floppade quads. Men som sagt förstår jag inte varför han inte kan AK. Citera
parre Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Utan att orka traggla (troglodyta mig?) genom hela jävla tråden så är det fel att passa preflop sålänge man kan spela bra postflop. Som floppen kommer så är det solklar re-raise som gäller. Har han AA har vi outs, har han KK får han passa och vi vinner en skön pott. Har han orkat limpreraisa AK så får vi gratulera och köpa ut. Hur svårt ska det vara? Synar vi pre måste vi trycka på denna flop (kommer floppen t.ex. J92r och han betar in i oss är det lite knepigare - vill vill ju ha FE om vi stller$). Och vi ska syna pre med en suited onegapper för 10% av stacken när vi i praktiken vet Fi:s hand. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 @ hazeelnut Jag hör vad du säger, men jag tycker dels du har viktat ditt inlägg till att det viktigaste i min argumentation är att vi just ska bluffa en hel väldig massa och för mig var en parameter bland andra och dessutom en som inte var i toppen av dem om jag skulle rangordna dem individuellt. Kollade igenom mina egna poster, eftersom jag tyckte det var lite lustigt att du just fäste så stor vikt vid det och tycker i efterhand att jag kanske inte borde använt "bra bluffchanser på läskiga floppar" utan istället skrivit nåt som "vi kommer iaf en del av gångerna kanske kunna bluffa honom postflop" eller nåt. Saken är ju att detta inte var nån jättestor del av handens värde att vi skulle bluffa jättetomma, utan bara att det kan tillföra iaf en del till värde till handen i det stora hela. Anyway. Att vi har position betyder heller inte speciellt mycket när så mycket gått in preflop. Hade varit benägen att hålla med om det var nånstans runt 20% (då hade jag inte förespråkat en syn heller förstås), men här håller jag faktiskt inte med alls. Det känns också som du räknar bort bluffar helt ur hans HD vilket försämrar rätt jävla mycket även om han bara har några få sådana. "bluffarna" i det här fallet kan förresten vara en rätt vid range med händer och inte bara rent skräp. Jag ska villigt erkänna att jag utgick från att han har just AA/KK i mina resonemang och jag vet att det finns en del spelare som gör det här med AK och en vidare HD än så (inkl. bluffar). Men faktum är att det, enligt min erfarenhet givet nivån, nästan uteslutande handlar om just AA/KK. As a sidenote är jag själv inte nån större fantast av limpreraise-"movet", däremot att ibland limpsyna dem om förutsättningarna är de rätta (shorthanded mot en väldigt aggresiv preflop-höjare och/eller bluffare på CO/knappen som vi med stor sannolikhet får spela HU mot postflop). Den är högst tveksam och isolerat är den direkt dålig om man inte har extremt bra koll på hur han spelar postflop vilket OP uppenbarligen inte har här. Som sagt, metagame var en del av argumentationen så jag förstår inte att du drar upp "isolerat" som ett motargument. Och om du börjar leta efter farliga brädor att bluffa bort din stack mot förmodade AA/KK så förstår jag inte hur du kan säga att handen är lättspelad postflop. Och som jag skrev ovan, så var inte bluffandet på nåt sätt mitt viktigaste argument, men jag tyckte det kunde tillföra handen ytterligare lite värde, om ett gynsamt läge skulle uppstå. När jag skrev lättspelad så menade jag förstås att vi "vet" fi's hand och att vi inte kommer att lägga in mer pengar än de vi la in preflop på en hel del av flopparna. Citera
Recommended Posts