Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Finns det någon 15" med 1920*1200 upplösning att hitta?

På dell kunde man ju anpassa innehållet förut men det verkar inte gå lika bra längre.

 

Dell har det, lättast att ringa supporten, tror de tar bort så att man inte kan anpassa ibland, har fått för mig det iaf. Men Studio 15 har den upplösningen, tror det kan finnas ngn annan med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat länge efter en laptop som passar mig. Vill inte lägga för mycket pengar. Kommer mestadels att användas för att kolla på film, lyssna på musik, surfa och spela poker. Skärmupplösning på minst 1680 gånger 1050 har varit ett krav för mig.

 

Funderar starkt på denna. 7000 Kr är nog så högt jag vill sträcka mig. Är det någon mer kunnig som hittar något fel på denna? Är den prisvärd? Kan jag hitta bättre? Har någon koll på om HP Compaq låter mycket?

 

Tacksam för snabba svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan tänka mig att sälja min MBP om någon är intresserad, inköpt 2008 via apple.se, tog det bästa i allt, är nog fortfarande det bästa.. 17",2.6ghz,4gb ram,160gb, 7200rpm hårddisk, 1920*1200 reflexfri skärm, som ny, har kartong och allt kvar. 27 800 nypris.. vet inte vad man kan ta för den..runt 20? bor i gbg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ar valdigt datorokunnig. Hur kommer det bli annorlunda jamfort med en vanlig laptop?

Beror helt på vad man ska använda datorn till.

 

Inget du märker om du bara ska surfa, kolla film, lagra media...

 

När de kommer till databas användning så är disken den enskilt viktigaste delen tillsammans med minne...

Då är hastighet att föredra framför storlek, eller kanske dubbla diskar om man kan konfigurera dom så att dom delar belastningen, behöver inte nödvändigtvis vara gjort med Raid.

 

I pokerspråk: ska du använda HM/PO/PT eller liknande och/eller ska du spela med stats enabled på klienter som lagrar händerna i databaser(tex ongame) så ska du åtminstone undvika 5400rpm diskar vilket verkar vara rätt vanligt i laptops. 7200rpm är minimum rekommendation från postgresql, men även den är lätt att få på knä.

 

ssd, 10000rpm, scsi(15000/10000rpm) diskar är att föredra om databas prestandan är viktig, dock får man flera 7200rpm:are till samma pris som dom dyrare och kan köra flera diskar för att dela belastningen(förstås mer lämpat för stationära).

 

Där en guide hur man undersöker om man misstänker disken är flaskhals i systmet: http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/Windows-Server-2003-Performance-Tuning.html (kolla Disk Related Counters)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Själv sitter jag med en Asus G2K, 17 tums skräm, intern 160Gb disc samt att en extern 160Gb disk ingick.

 

Ni kan läsa mer om denna dator här

 

Är väldigt nöjd med den. Enda nackdelen, om någon, är värmen. Kan bli väldigt varmt att sitta med den i knät. Batteritiden ligger på strax över 2 tim med "batterysaving" inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt köpa en laptop för att sätta igång grindandet som legat på is ett bra tag. MIn stationära jag har nu är långsam och tilt-framkallande vilket inte duger! :-)

 

Det jag har tänkt att använda min laptop till är att jag ska främst kunna spela 4bord SvS utan någon större överlappning.

 

Vad jag har förstått är det 17'tum jag ungefär ska behöva, dock har jag inte fått klarspråk vilken upplösning som gäller ?

 

HDMI ingång är ett måste också då jag förmodligen kommer koppla laptopen till min tv med.

 

Har kollat lite på HP datorerna, och kanske finns någon som har en åsikt om dom ? alla kommetarer är välkomna.

 

Kortfattat:

 

* Behöver en laptop som ska funka att spela 4bord svs utan överlapp.

 

* Ska kunna koppla till tv'n och även ha den som grinding skärm och kolla filmer igenom.

 

* Prisklass är väl under 15k. Vill inte heller ha ngn skitdator för 6-7k

 

Ge mig alla tips ni har på olika datorer. Tack på förhand !

 

Edit: http://www.pricerunner.se/pi/27-1168646/Baerbara-datorer/HP-Pavilion-dv7-1199eo-produktinformation

 

den här datorn har jag kollat lite på nu, tankar om den ? är främst upplösningen jag vill ha bekräftad om den klarar av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer alltid ha lite överlapp på höjden om du kör svs på en bärbar. Vad jag vet finns det inget bättre än 1920 1200 idag, och isf är det sjukt mycket dyrare än din gräns.

 

Fanns en najs på webhallen för typ 9k, men den verkar vara borta :/ Här är vad du har att välja på typ:

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s34019593

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för erat input, vad jag har kommit fram till nu är det här.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=355310 16 Tum ~12,700:-

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=355308 18,4 Tum ~15.000:-

 

2 bröder som är i stort sett lika bra. Ända skillnaden är priset och storleken på skärmen. Hårddisken är lite större på den större versionen iofs, men den spelar ingen roll tycker jag.

 

Frågan är om man ska kosta på sig den dyrare versionen eller om det är pengar i sjön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Dell inspiron 9400 och den funkar utmärkt som pokerdator med 1920x1200 upplösning.

 

Även fast jag är jättenöjd med den så är den ju lite klumpig, dvs mer släpbar än bärbar hehe. Funderar därför på att plocka ut en sk "minidator" för att kunna ha med mig då jag far nånstans. För att typ kunna se film, surfa osv. Sedan lira några händer poker på den vore inte heller så dumt :-)

 

Någon som har en Asus EEE eller liknande här? Isf får ni gärna dela med er av era tankar kring den :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...