Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

Dells Vostro 1500 beställd!

 

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7300-processor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache) redigera

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Business - svenska redigera

SINNESRO 4 års nästa arbetsdags service på plats redigera

LCD-SKÄRM 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA-skärm (1 680x1050) TFT-skärm med TrueLife™ redigera

INTEGRERAD WEBBKAMERA Kolsvart med matt yta utan kamera redigera

MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera

GRAFIKKORT 256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet redigera

PRIMÄRT BATTERI Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sveriges IT-incidentcentrum - Post- och telestyrelsen 2007-06-29

Varningar utfärdas för Intels Core 2 processor

Theo de Raadt (OpenBSD) kallar Intels Core 2 processor "buggy as hell" - han avråder samtidigt ifrån att köpa hårdvara som är baserad på "Core 2"-tekniken innan problemen är åtgärdade. Ett antal brister är identifierade, vilka kan utnyttjas av någon person med onda avsikter.

För mer information:

http://download.intel.com/design/mobile/SPECUPDT/30922212.pdf

http://marc.info/?l=openbsd-misc&m=118296441702631&w=2

http://www.geek.com/update-cores-duosolo-my-god-theyre-full-of-flaws/

http://www.matasano.com/log/894/theo...from-userland/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dells Vostro 1500 beställd!

 

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7300-processor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache) redigera

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Business - svenska redigera

SINNESRO 4 års nästa arbetsdags service på plats redigera

LCD-SKÄRM 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA-skärm (1 680x1050) TFT-skärm med TrueLife™ redigera

INTEGRERAD WEBBKAMERA Kolsvart med matt yta utan kamera redigera

MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera

GRAFIKKORT 256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet redigera

PRIMÄRT BATTERI Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

 

Semitilt på upplösningen, jobbigt att borden överlappar på höjden. Ser bra ut annars, vad gick den på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försökt läsa det mesta i tråden men ögonen börjar tröttna, så frågar rent ut istället.

Hur många bord får du plats med på en 17tum 1920x1200 skärm?

Spelar ingen roll vilket nätverk, vill bara ha nått o jämföra med.

Tacksam för svar.

 

se:

 

http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/37727-skaermupploesningar-och-olika-pokerklienter-en-guide.html

 

och återkom med ev frågor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet med extrabatterier är ju att du inte kan byta dom on-the-fly utan nätadaptern inkopplad. Och då sitter man ju oftast inte på batteri till att börja med.

 

kanske OT, men finns lite färdiga lösningar för att göra det halvsmidigt iaf som en del tillverkare har implementerat.

 

http://video.macworld.com/2006/10/downloads/deepsleep_voice2.mov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semitilt på upplösningen, jobbigt att borden överlappar på höjden. Ser bra ut annars, vad gick den på?

 

Fanns ej med högre 15,4" skärm. Isf vore jag tvungen att välja 1700 med en 17" och det skulle göra den mindre portabel. Ibland gäller det att prioritera =)

 

13,5K (exkl.moms) med 4 års teknisk support och olycksfallsförsäkring utan självrisk.

 

Återkommer med mer info när jag får den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns ej med högre 15,4" skärm. Isf vore jag tvungen att välja 1700 med en 17" och det skulle göra den mindre portabel. Ibland gäller det att prioritera =)

 

13,5K (exkl.moms) med 4 års teknisk support och olycksfallsförsäkring utan självrisk.

 

Återkommer med mer info när jag får den.

 

ehhh JO det finns det! kolla under företagsmodeller så finner du minst 2 st olika med bättre skärmupplösning och typ till bättre pris, så har du möjlighet kanske du ska avbeställa och ändra order?

ex: Dell Latitude D830 för 10711 kr ex moms (mao billigare än du valt)

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7100 (1.8GHz/2MB/800MHz) with nVidia Quadro NVS 135M redigera

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Professional, SP2 (NTFS) (+ medier) - Svenska redigera

FÖRETAGSSUPPORT Ingen företagssupport behövs redigera

COMPLETECARE-FÖRSÄKRING Ingen Complete Care redigera

LCD-SKÄRM 15.4" WUXGA (1920 x 1200) UltraSharp Wide Aspect Ratio TFT display redigera vilket man som pokergridare vill ha!!! :lol:

MINNE 1,0 GB, 667 MHz DDR2 SDRAM-minne (2 x 512 MB) redigera

HÅRDDISK 120GB serial ATA HDD 5400RPM redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) 8x DVD+/- RW Drive with Windows XP, Vista Home, Vista Business compatible software

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehhh JO det finns det! kolla under företagsmodeller så finner du minst 2 st olika med bättre skärmupplösning och typ till bättre pris, så har du möjlighet kanske du ska avbeställa och ändra order?

ex: Dell Latitude D830 för 10711 kr ex moms (mao billigare än du valt)

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7100 (1.8GHz/2MB/800MHz) with nVidia Quadro NVS 135M redigera

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Professional, SP2 (NTFS) (+ medier) - Svenska redigera

FÖRETAGSSUPPORT Ingen företagssupport behövs redigera

COMPLETECARE-FÖRSÄKRING Ingen Complete Care redigera

LCD-SKÄRM 15.4" WUXGA (1920 x 1200) UltraSharp Wide Aspect Ratio TFT display redigera vilket man som pokergridare vill ha!!! :lol:

MINNE 1,0 GB, 667 MHz DDR2 SDRAM-minne (2 x 512 MB) redigera

HÅRDDISK 120GB serial ATA HDD 5400RPM redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) 8x DVD+/- RW Drive with Windows XP, Vista Home, Vista Business compatible software

 

Nej, Vostro 1500 finns ej i 1920 x 1200. En del övriga Dell modeller har det, ja. Om du kollar en gång till så ser du att det är en del skillnader i övrigt vilket gör Vostron mer prisvärd.

Sitter för tillfället med 1024x768 och störs inte speciellt av överlappningen. Ska dock bli skönt med något bättre upplösning i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en lite gullig macbook blir nog perfa. du frå 10% rabatt som student hos apple. sedan fixar du windows gratis av skolan.

 

Pris: SEK 7.516,00

Moms: SEK 1.879,00

Summa: SEK 9.395,00

 

Färdig att skickas efter:

24hrs

Gratis frakt

 

Specifikationer

 

1 GB 667 DDR2 - 2x512 MB SO-DIMMs

80 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)

Tangentbord (svenskt) & Mac OS (svenska)

2,0GHz Intel Core 2 Duo

Kombinationsenhet

AirPort Extreme-kort och Bluetooth

Nätadapter

Batteri

 

sedan kan du köpa till ramminne från komplett om det skulle behövs. macbook är avtiltande fin.

 

 

vad är det för upplösnig på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sebsdt1&kc=NRSD8301&l=sv&oc=L06832XP&rbc=L06832XP&s=bsd

 

Ta bort alla försäkringar och ta den bättre skärmen.

 

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7300 (2.0GHz/4MB/800MHz) with Intel GMA X3100 redigera

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Professional, SP2 (NTFS) (+ medier) - Svenska redigera

FÖRETAGSSUPPORT Ingen företagssupport behövs redigera

COMPLETECARE-FÖRSÄKRING Ingen Complete Care redigera

LCD-SKÄRM 15.4" WUXGA (1920 x 1200) DellSharp Wide Aspect Ratio TFT display redigera

MINNE 2,0 GB, 667 MHz DDR2 SDRAM-minne (2 x 1024 MB) redigera

HÅRDDISK 120 GB hårddisk (5 400 rpm) redigera

OPTISK(A) ENHET(ER) 8x DVD+/- RW-enhet med programdekoder

 

12143,00 kr

 

Notera 15,4" skärm, men det tycker jag nästan är bättre än 17, smidigare.

 

 

vad heter den? (läken funkar inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad heter den? (läken funkar inte)

 

tror det var Precison M4300 (den hade iaf förr möjlighet att ha 1920x1200 i upplösning, vilket man även kan se om man kollar under dess detaljer) men dell ändrar ganska så ofta sina specs. kollat inde Latitude D830?

 

är inte allt för svårt att klicka igenom de modeller dell har (även dem under företag) alt söka via prisjakt på önskad skärmupplösning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar mycket poker. Dock sällan mer än 2-3 bord samtidigt. Ska nu köpa ny laptop. Finns det någon fördel för mej att köpa 1200x1920 uppl? Borden blir ju väldigt små. Är det bättre för mej med 1200-1600?

Priset har inte så stor betydelse. Får dock ibland problem med ögonen när jag spelat väldigt länge. Så jag är ute efter något med bra kvalitet. kan det ha betydelse med upplösningen hur "skonsam" en skärm kan vara?

Ska även köpa en extern skärm. Funderar på 24 el 30 tum? några tips?

Dock viktigt att laptopen funkar bra för sig eftersom jag spelar mycket på resor.

Tacksam för tips.

Köpte den här och är väldigt nöjd. Integrerat grafikkort så den duger inte som speldator men drar mindre ström (poker är inga problem!). Tvivlar på att den orkar 30 tum, kör själv 22 tum (1680x1050) utan problem. Bra värde för pengarna om du inte kräver bättre grafik. Mycket bra skärm, lätt och tyst är den också, batteriet klarar 2-3 timmar beroende på vad man gör. Köpte till 1GB RAM för Vista.

 

http://www.klickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1560207;c:36159;b:34

 

HP Compaq Business Notebook 6710b

Processor Intel Core 2 Duo T7500 / 2.2 GHz ( med dubbelkärna )

Display 15.4" TFT aktiv matris 1680 x 1050 ( WSXGA+ )

Grafikstyrenhet Intel GMA X3100

Hårddisk 120 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm

Optisk lagring DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM

RAM 1 GB (installerad) / 4 GB (max) - DDR II SDRAM - 667 MHz ( 1 x 1 GB )

Vikt 2.6 kg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Läste nånstans att man kan köra windows på macbook. Hur funkar detta i praktiken? Vilken version av windows är bäst att köpa om man bara ska använda "windowsdelen" för poker?

 

Man kan antingen boota windows direkt, då får man välja operativsystem när man startar upp datorn. Detta görs genom att laddan ner en samling drivrutiner som tillsammans heter boot camp. Annars kan man virtualisera och köra båda samtidigt. Finns två lösningar om man vill virtualisera (parallels och WMware), båda får man betala för. Heltok kan säkert utveckla då han kör windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan antingen boota windows direkt, då får man välja operativsystem när man startar upp datorn. Detta görs genom att laddan ner en samling drivrutiner som tillsammans heter boot camp. Annars kan man virtualisera och köra båda samtidigt. Finns två lösningar om man vill virtualisera (parallels och WMware), båda får man betala för. Heltok kan säkert utveckla då han kör windows.

 

Ok, så det är bara att köpa till XP och installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så det är bara att köpa till XP och installera?

 

Precis. Jag kör XP i Parallels och det funkar tillräckligt bra. Ibland har det varit lite småbuggigt i uppstarten precis, men när det väl är igång så flyter det på bra.

 

Alternativet är att boota om helt i windows och då flyter det säkert på bättre. Jag har inte orkat göra det med den datorn jag har nu, men gjorde det alltid med min gamla macbook.

 

Jag är väldigt nöjd att slippa windows så mycket som jag gör. Det är bara de få timmar jag grindar som jag måste ha det äckliga operativsystemet igång. Tyvärr så blir man mer och mer allergisk mot Windows ju mer man slipper använda det, så nu tar det emot ännu mer att grinda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tänkte väcka liv i den här tråden igen, då det är ganska många sidor att läsa igenom samt att viss information som finns i tråden är inaktuell.

 

Tänkt köpa bärbar pc, har stationär idag, som dock börjar harva. Har nollkoll vad det gäller datorer.

 

Brukar lira 3-4 bord samtidigt (främst Svenska Spel), vill ha helst utan överlappning. Är det lite grann spelar ingen roll.

 

Vad jag förstått så bör man ha upplösning 1600x1200 eller liknande utan överlappning har jag rätt/fel??

 

Skall även ha den som vanlig burk, brukar ej ladda ner filmer och annat skit utan bara ren nöjesmaskin kan man säga surf/poker/pcspel.

 

Skulle behöva några exempel om ngn vänlig själ kan hjälpa!

 

Från en icke datakunnig! Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...