Gå till innehåll

Vad betyder olika pokertermer?


gdaily

Recommended Posts

"donkbetta" eller "donka på river" gissar på att gå allin ???

 

rathola = att man lämnar bordet vid CG så fort man fått en liten vinst ???

Man gör detta för att långsamt bygga bankrulle eller ???

Donka tror jag snarare betyder att du bettar ut en gata efter att ha varit passiv på tidigare gator. Tex du chexksynar flop o turn, o sen bettar du ut på rivern, då har du donkat rivern. Tror jag.

 

Rathola vet jag inte, men om det betyder det som du säger så skulle jag säga att anledningen du föreslår inte är korrekt. Antagligen gör man det därför att man är en mindre bra spelare som tror att han på så sätt "säkrar" sina vinster. Det enda du gör egentligen är att försäkra dig om att bara kunna vinna lite samtidigt som du kan förlora mycket. Detta behöver iofs inte i sig sänka ditt EV, iom att du då torde plussa (lillplus) fler gånger. Men du lämnar ofta bra bord för att gå till sämre bord. Vinner du ska du ju stanna kvar o vinna mer... Lite hårddraget, men ungefär så..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 430
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"donkbetta" eller "donka på river" gissar på att gå allin ???

 

rathola = att man lämnar bordet vid CG så fort man fått en liten vinst ???

Man gör detta för att långsamt bygga bankrulle eller ???

Donka tror jag snarare betyder att du bettar ut en gata efter att ha varit passiv på tidigare gator. Tex du chexksynar flop o turn, o sen bettar du ut på rivern, då har du donkat rivern. Tror jag.

 

Rathola vet jag inte, men om det betyder det som du säger så skulle jag säga att anledningen du föreslår inte är korrekt. Antagligen gör man det därför att man är en mindre bra spelare som tror att han på så sätt "säkrar" sina vinster. Det enda du gör egentligen är att försäkra dig om att bara kunna vinna lite samtidigt som du kan förlora mycket. Detta behöver iofs inte i sig sänka ditt EV, iom att du då torde plussa (lillplus) fler gånger. Men du lämnar ofta bra bord för att gå till sämre bord. Vinner du ska du ju stanna kvar o vinna mer... Lite hårddraget, men ungefär så..

 

 

är det inte en partypokergrej? man kan lämna bordet med vinst och sen sätta sig igen med miniinköp?

 

på alla andra sidor måste man ju siitta ner med det man hade sist(ett visst antal timmar efter iaf).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder ICM? Jag har inte spelat speciellt mycket SNG:s men jag har sett att det omnämns som nåt sorts utvärderingstal. Jag såg på ett ställe att man multiplicerade ICM vid all in-vinst med sannolikheten att vinna samma all in och jämförde det med ICM vid fold.

Men vad står ICM för och hur räknar man ut talet? Behöver man program för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl bidra med en distinktion. Det finns två olika sorters bluffsyner: Man kan syna ett bet från fi på floppen utan att man har något som helst drag bara för att på turn vinna potten. Det kallas även att floata. Sedan kan man syna på river med ex Q-högt om man tror att man har bästa handen.

 

 

bluffsyn

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=27692&highlight=bluffsyn

 

Bluffsyn. Syna tom på floppen för att bluffa turn?!

 

men det finns nog bättre bluffsyner som inte kan spöa någon hand öht

 

på bordet

88883

 

o snubben synar med 22

 

(o för o slippa påhopp så blir det delning i några fall...när få ni lista ut själva)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder ICM? Jag har inte spelat speciellt mycket SNG:s men jag har sett att det omnämns som nåt sorts utvärderingstal. Jag såg på ett ställe att man multiplicerade ICM vid all in-vinst med sannolikheten att vinna samma all in och jämförde det med ICM vid fold.

Men vad står ICM för och hur räknar man ut talet? Behöver man program för det?

ICM = Independent Chip Model, ett sätt att värdera de relativa stackstorlekarna i en turnering.

 

Det utgår från antagandet att dina chanser att vinna turneringen är lika med din andel av de totala markerna. Därifrån går man vidare till att bedöma dina chanser att komma 2:a, 3:a etc.

 

Sedan multipliceras dina chanser att komma på respektive placering med de pengar du vinner om du kommer på den placeringen, och du har ditt väntevärde i turneringen.

 

Metoden tar inte hänsyn till vissa faktorer, tex relativa positioner, blinds etc.

 

Ett bra sätt att få en känsla för detta är att ladda ned programmet SNGPT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för svaret. Jag är på jobbet nu och kan/vill inte ladda ner SNGP här men skall göra det ikväll. Men jag hittade en länk

http://www.bol.ucla.edu/~sharnett/ICM/ICM.html

som räknar ut ICM. Men jag skulle också vilja känna till det exakta beräkningsförfarandet för inte är det % av totala markermängden multiplicerat med totala prissumman. Det är nära men inte riktigt samma. Stora stackar verkar ge litet lägre ICM och små stackar litet högre ICM än % x total vinstpott. Nu har ingen sagt att beräkningen är precis så heller men jag har märkt att det är ungefär så. Och nu har jag hamnat lite på sidan av tråden. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, en lite utveckling av metoden för att räkna ut ICM:

 

Låt oss anta att det är en turnering med prisfördelningen 50/30/20. Det är tre spelare kvar med dessa stackar:

 

1) 3000

2) 2000

3) 5000

 

Vad är ICM för spelare 1 (snubben med 3000)?

 

Vi börjar med sanolikheten att han vinner. Den är 3000/10000 = 30%.

 

Sen antar vi att spelare (2) vinner ist (20% chans för detta). För att räkna ut sannolikheten att Hero kommer 2:a respektive 3:a givet detta scenario så tänker vi oss sannolikheten att han vinner/förlorar en hypotetisk turnering mellan honom själv och spelare (3). Tillsammans har de 8000 marker, varav Hero har 3000, dvs 3000/8000 = 37.5% chans att vinna. Följaktligen 62.5% risk att förlora.

 

Sen antar vi att spelare (3) vinner (50% chans för detta). I det scenariot räknar vi på en hypotetisk turnering mellan spelare (1) och (2). Totalt antal marker 5000, 3000/5000 = 60% vinstchans, dvs 40% förlustchans.

 

Sen summerar vi ihop sannolikheterna:

 

1:a plats: 30%

 

2:a plats: 20% (spelare 2 vinner) * 37.5% + 50% (spelare 3 vinner) * 60% = 7.5% + 30% = 37.5%

 

3:e plats: 20% * 62.5% + 50% * 40% = 12.5% + 20% = 32.5%

 

Alltså:

 

1:a plats: 30%

2:a plats: 37.5%

3:e plats: 32.5%

Summa: 100%

 

Multiplicera sannolikheten med prispengarna för respektive placering:

 

1:a plats: 30% * 50 = 15

2:a plats: 37.5% * 30 = 11,25

3:e plats: 32.5% * 20 = 6,5

Summa: 32,75

 

Detta är ICM för spelare (1), eller annorlunda uttryckt, hans uppskattade EV enligt modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har sett termen "steka" användas lite överallt.

I min (föredetta) bransch, musikbranschen, är detta ett vedertaget uttryck som betyder ungefär: "skita i", "lägga ner", "låta bli att använda"...

 

Vad betyder det för er?

 

Kan inte få in det med den betydelsen i de meningar jag sett det i här på PF...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag har under en tid undrat över begreppet "effektiv stack" eller "effektivt stackdjup", som många pratar om. Spontant tycker jag de pratar om stack eller stackdjup och att ordet "effektiv" inte tillför någonting. Är det ordbajseri eller betyder "effektiv stack" något annat än "stack"? Någon som kan förklara för en oinvigd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...