Gå till innehåll

Vad betyder olika pokertermer?


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 430
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur menar du, jag är inte riktigt säker på att förstår?

 

QoS>> Tack för pillet... :roll:

 

Vad skall man säga. I en turnering riskerad du ju att åka ut om ni går all in. Mao det är alltid en större risk att battla mot någon som täcker dig.

 

Det finns också en större potentiell förtjänst då du maximerar din vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Söker en exakt definition av "Live cards". Har hört uttrycket, hes got 2 live cards i all-in situationer.

Är inne på att det kan betyda att tex QJ möter AK och QJ då har två "levande kort" som han kan träffa för att ändå vinna.. till skillnad om det hade varit KQ mot AK där KQ är låst på K och måste träffa Q för att vinna (eller stege osv). lite luddigt men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inne på att det kan betyda att tex QJ möter AK och QJ då har två "levande kort" som han kan träffa för att ändå vinna.. till skillnad om det hade varit KQ mot AK där KQ är låst på K och måste träffa Q för att vinna (eller stege osv). lite luddigt men...

Det betyder i stort sett kort som du antagligen vinner med om du träffar. 54s vs 77 är ju inte så superlevande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
har läst mycket här på forumet nu och ser orden "Pot Commited" med jämna mellanrum, men vad betyder det uttrycket??

 

Jag gör ett försök. Det betyder att du lagt in så mycket av din stack i potten att ingen fortsättning på handen kan ge dig korrekta odds att lägga dig. Om du t.ex lagt in 90% av din stack i en pott så kan det aldrig vara korrekt att folda för dina sista 10%.

 

Kan tillägga att många mindre bra spelare brukar använda uttrycket som en ursäkt för att göra dåliga syner. "Jag var committed" kan man få höra efter nån vansinnig syn, medan det egentligen bara var dåligt spel. Det har med odds att göra, och inte med att man är så nyfiken att man bara måste syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du t.ex lagt in 90% av din stack i en pott så kan det aldrig vara korrekt att folda för dina sista 10%.

 

Många gånger då man bluffat är det rätt att folda handen för att spara sina sista 10% av stacken. Inte preflop dock. (bortsett från extrema turneringssituationer, exempelvis på sb i en satellit när bubblan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Det betyder att du lagt in så mycket av din stack i potten att ingen fortsättning på handen kan ge dig korrekta odds att lägga dig.

 

Kan det verkligen stämma? I turnering håller jag delvis med, där kan din stack-storlek spela in i sådana beslut, men knappast i cash game (förutsatt att du har en BR bakom dig).

 

Snarare skulle jag säga att det är när potten är så stor att du inte får odds mot att syna. Dvs helt enkelt att du blivit involverad i en tillräckligt stor pott med tillräckligt höga odds.

 

Just detta att oddsen för att vinna handen finns med i beräkningen är viktigt - ingen skulle säga sig vara pot-committed om man är 100% säker på att man är slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...