Gå till innehåll

Vad betyder olika pokertermer?


gdaily

Recommended Posts

Jag har under en tid undrat över begreppet "effektiv stack" eller "effektivt stackdjup", som många pratar om. Spontant tycker jag de pratar om stack eller stackdjup och att ordet "effektiv" inte tillför någonting. Är det ordbajseri eller betyder "effektiv stack" något annat än "stack"? Någon som kan förklara för en oinvigd?

Det är det relevanta stackdjupet för handen. Om du har 250BB i stacken är det ganska ointressant om fi bara har 120BB, och vice versa. Det effektiva stackdjupet är alltså 120BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 430
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nääää...

det här får du rätta.

 

Chris Ferguson visste inte heller var "Fold Equity" var. Det var i samband med 2006 års Main Event och han blev intervjuad av de här två tjommarna som brukar kommentera WSOP. Kommentatorerna pratade om Fold Equity och undrade hur Ferguson såg på den och dens Fold Equity i samband med någon intressant hand som nyss hade spelats. Ferguson var tvungen att fråga vad de menade med Fold Equity. Det var lite överraskande och rörande, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Multitablar, vad menas med det ?

 

Är det nåt med att man flerdubblar inköpet eller nåt sånt ?

 

Det ar nar man kor flera bord sammtidigt. Man tjanar ju mer om man spelar fler bord sammtidigt an att bara spela ett bord i taget. Sedan kan man ju hoppas pa att svingsen blir lite mindre ocksa.

 

sag inte att Juggler79 redan hade svarat:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
tror det kommer från militärlingo

 

Alla militärer världen över verkar vilja säga så lite som möjligt, så de förkortar alla ord så långt det bara går. Därav nedförkortningen av FIende till just FI.

Svenska militäriska förkortningen av ordet u-båt är ubt. Kan ju kännas lite onödigt tycker man :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag hade en liten diskussion idag med en kollega rörande vad man egentligen menar när man säger att man har nötterna eller "the nuts".

 

Säg att jag floppar en stege på Holdem och det är den bästa tänkbara pokerhanden man kan få på den floppen. Som exempel kanske jag har J9 och floppen kommer 78T rainbow.

Kan man då säga att jag har nötterna eller "the nuts" ?

Eller krävs det att jag har en hand som garanterat kommer att förbli den bästa handen fram till rivern för att jag ska kunna säga att jag har the nuts på floppen ?

 

hälsningar

Bisam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...