Gå till innehåll

Vad betyder olika pokertermer?


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 430
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

JAg undrar vad uttrycken QFT eller nåt liknande betyder. Också A (åsså två bikstäver som jag inte komma på, men fattat som att uttrycket betyder nåt i stil med att pusha oavsett hand, osäker dock).

 

Jag antar att du menar ATC, dvs any two cards.

Alltså inget som nödvändigtvis måste vara en push, man kan syna atc, eller anta att utg som höjde "är på atc", dvs kan ha vilka kort som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big blind är en bet/satsning. Alla spelare har möjligheten att först in höja. Spelare efter en höjare kan då trebeta. Agerar man efter trebetaren kan man fyrbeta, och så vidare.

 

Återhöjning är ett samlingsnamn för trebet och fyrbet (och fembet, sexbet osv, som borde vara logiska ord i NL men aldrig används eller sällan behöver användas).

 

Det är väldigt frustrerande att höra folk som säger "jag reraisade på floppen", eftersom man inte vet om de inte kan använda uttrycket (vanligast), eller har utelämnat information om tidigare satsningar och höjningar.

 

På floppen satsar/betar man alltså först in. Näste man kan höja, och först därefter kommer återhöjningen.

 

 

Ofta används också reraise/rereraise/rerereraise (som oftast sägs med glimten i ögat) av TV-kommentatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
T6 är ett vida känt begrepp på en poker scam, med andra ord en bluff. Vanligtvis använt som pyramidspel

 

Ehh, nej!? "T6 poker" är namnet på ett specifikt pyramidspel som handlar om poker. Det är inget "begrepp", "vanligtvis använt" som något, det är ett varumärke precis som t.ex. PokerStars, bara lite "solkigare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...