Gå till innehåll

Pokersajt kräver tillbaka felaktig utbetalning

Malasp_05

Recommended Posts

• Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker ni, att det är helt ok, att stjäla pengar eller? Om du verkligen använde pengar i god tro kan jag förstå det, men annars tycker jag, att du ska så klart betala tillbaka.

jag stjäl pengar varje dag från pokerspelare, och svar JA det känns helt ok .

Vi spelar homegame hos dig. Jag tappar min plånbok innehållandes 9 lax där. Dagen efter ringer jag dig och säger att jag tappat/glömt min plånbok hos dig och ber dig kolla upp det och ge tillbaka pengarna.

Ger du tillbaka pengarna, eller kommer du komma med "förklaringar" om vad som kan ha hänt min plånbok?

Är ju i praktiken samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullt möjlig situation :

Vår hjälte tar regelbundet ut slumpmässiga summor från pokersajter inom ramarna 1kkr - 20kkr och kontrollerar inte dessa allt för hårt.

Vår hjälte har inte full koll (+-några kkr) på hur mkt pengar han har på det aktuella kontot.

Vår hjälte tar ut ett kontoutdrag och ser att han råkar ha 7kkr mer än han väntat sig(räknade fel från början), blir glad och bränner dessa på lite kläder.

edit!: (glömde skriva hit) När han sedan får reda på detta av sajten så är det pengar han inte hade råd att bränna som han spenderat.

Vad är det som är helt åt helvete med detta exempel?

Sluta anklaga killen när han kommer hit och frågar om hjälp, det är inte alls säkert att han försökte "sno" pengarna.

Länk till kommentar

Jag har iaf inte anklagat den som startade tråden. Som jag ser det, är det bara så solklart, att han ska betala tillbaka (nu när han vet vad som har hänt) och har därför svårt, att förstå dom som säger, att han ska stjäla pengarna. Stöld är stöld, även när man inte stjälar från mamma/vän.

Länk till kommentar

Tack för era tankar och svar kring det här. Som påpekats så flyttar jag runt pengar väldigt mycket och har då inte koll på alla utbetalningar och dess storlekar så därför har det blivit en tråkig situation då jag inte haft koll. Ska definitivt ha bättre koll i fortsättningen.

Jag har svarat på pokeriums mail och hoppas att det löser sig och med lite god vilja från båda parter så är jag säker på att det gör det. Nu är det som tur är inga jättesummor det handlar om och jag tänker varken riskera mitt samvete eller vidare spel på B2B. Samtidigt hoppas jag att pokerium inser att jag inte har gjort nåt fel och att jag har hamnat i en olustig sits p.g.a. ett fel som gjordes av dom och som påpekades först tio dagar efter att det begicks.

I mailet jag fick så står det att jag skulle höra av mig till dom inom 24 timmar, annars skulle dom kontakta min bank och vidta åtgärder. Dom kunde alltså vänta tio dagar med att kontakta mig, medan jag fick 24h på mig från att dom skickade ett mail som jag med stor sannolikhet kanske inte kunde läsa förrän flera dagar efteråt. Det känns inte speciellt schysst då jag inte har gjort nåt fel. Men som sagt, det löser sig. Man kan ju bara hoppas att dom agerar lite smidigare i fortsatta kontakterna.

Som en parentes kan jag berätta att jag hittade pokeriums mail bland skräpposten av en ren slump. Brukar aldrig kolla där i vanliga fall. Min första tanke var att det var nån som försökte blåsa mig, men allt stämmer med dom transaktioner som gjort och e-mailadressen stämmer också så det är inga såna sattyg.

Eller så är jag jäkligt kylig och skiter i allt och gör en prima då bara för othellos skull.. Men då ska jag bli rikligt belönad av hela pf.nu då jag inte själv har nån personlig vendetta med pokeretablissemanget! ;)

Länk till kommentar

Vi spelar homegame hos dig. Jag tappar min plånbok innehållandes 9 lax där. Dagen efter ringer jag dig och säger att jag tappat/glömt min plånbok hos dig och ber dig kolla upp det och ge tillbaka pengarna.

A) Det är mycket orealistiskt att du skulle ha 9 lax kvar.

B) Då har man ju också alternativet att helt enkelt be dig komma förbi och hämta plånboken. Erbjuda en öl och lite vänskaplig HU och sen har man de nio laxen minus ölkostnad ändå. Så där finns det ju inget incitamente att vara oärlig och behålla pengarna.

C) Det är välkänt att balter saknar själ och att brott mot dem därför inte räknas.

Länk till kommentar

A) Det är mycket orealistiskt att du skulle ha 9 lax kvar.

B) Då har man ju också alternativet att helt enkelt be dig komma förbi och hämta plånboken. Erbjuda en öl och lite vänskaplig HU och sen har man de nio laxen minus ölkostnad ändå. Så där finns det ju inget incitamente att vara oärlig och behålla pengarna.

C) Det är välkänt att balter saknar själ och att brott mot dem därför inte räknas.

LOL

Länk till kommentar

Gör en Prima. Säg att deras pengar har låsts medan du utreder vad som inträffat och att det just nu ser mörkt ut för dem att få tillbaka sina pengar.
:D Klockren kommentar!

Dock bör man själv givetvis ha sån koll att man vet hur mycket pengar som ska komma in, och när. Personligen anser jag inte att det är rätt att på detta sätt utnyttja andras misstag. Jag skulle i alla fall inte göra det pga mitt samvete. Nästa gång är det du själv som slinter på tangenterna när du ska betala räkningar via din internetbank, och det blir en nolla för mycket. Skulle du uppskatta om det mottagande företaget/personen behöll degen?

Länk till kommentar

Jag hade betalat tillbaka återstoden, om det nu finns någen...

Har du verkligen handlat i god tro så tycker jag inte att du skall behöva ta hela smällen för att de har så dålig koll att de slänger iväg 9 laxar till höger och vänster.

Tycker de handlar orimligt som steker i två veckor innan de hör av sig för att sedan ge dig en tidsfrist på 24h. Du har också rättigheter. De bör så att säga be om ursäkt, inte du.

Länk till kommentar

Jag hade betalat min skuld till dem. Att man inte har koll på sina pengar är ingen ursäkt, utan en orsak. Är man skyldig nån 9k så är man. Att man handlat upp en del av den summan beror på ens egen klantighet.

En liknande sak hände mig med akassan när jag var arbetslös... Efter ett tag fick jag veta att de hade gjort en utnetalning för mycket. Jag hade eg inte rätt till den utbetalningen jag fick i början och det visade sig stämma. Så jag var skyldig de 4620. De pengarna var ju borta för länge sen. men det ändrade inte faktumet att jag var skyldig de pengar. Vi löste det, de fick sina pengar och jag var skuldfri :)

Länk till kommentar

Jag hade tatt pengarna och börjat lira poker på annan sida. Förstår helt varför du inte hade koll på pengarna, gör själv väldigt mycket transaktioner, flera i veckan och skulle aldrig märka om det fanns några 1000 extra på kontot.

De får lära sig av sina missar. De lär inte gå i konkurs för detta, och att en anställd skulle få sparken för detta är ju befängt. Tror du verkligen det funkar så i världen?

Länk till kommentar

• 1 month later...

Så här säger skolboken om condictio indebiti:

Någon lagregel härom finns emellertid inte... Först kan dock fastslås att huvudregeln är att betalningen skall gå åter.

Enda aktuella undantaget här är:

Den mottagande kan få behålla betalningen om han i god tro inrättat sig efter betalningen.

Det som borde spela roll borde vara tiden det tog för dem att upptäcka felet. Samtidigt så bör du för att kunna hävda god tro kunna visa att överföringar på 10k inte är ovanliga till och från ditt konto. Och om de nu inte är ovanliga så blir det kanske lite svårt att hävda att du inrättat dig efter betalningen då den som inte upptäcker tio lax för mycket antagligen har för mycket pengar att röra sig med och då har man väl kanske inte inrättat sig efter betalningen.

Har även jag som någon annan varit med om något liknande, och valde lösningen att försöka förhandla och det slutade även för mig med att jag fick behålla en inte obetydlig summa pengar.

Nu va ju det här ett tag sen, så ja vet inte hur det hela löste sig för dig, men att börja bråka med rika människor som har en jävla massa uppgifter om en såsom address och kontokortsnr kanske, kanske inte är så jättekul. Men jag hoppas du fick behålla pengarna.

Men ja tvivlar på att du har rätten på din sida

Länk till kommentar

Gör en Prima. Säg att deras pengar har låsts medan du utreder vad som inträffat och att det just nu ser mörkt ut för dem att få tillbaka sina pengar.

Du är i princip skyldig varenda nätpokerspelande människa i hela världen att göra just detta. Posta gärna den resulterande korrespondensen här.

Länk till kommentar

För alla nyfikna så kan jag berätta att jag betalade tillbaka allt. Ledsen att göra alla primahatare besvikna, men dom gav mig ett bud jag inte kunde tacka nej till.. Fick hela €20 i kompensation!

Jag hade varken ork eller lust att ge mig in i nån process för 10 000 kr så det var inget svårt val och inget jag ångrar. Hade jag blivit avstängd från B2B så hade det blivit en rejäl minusaffär i längden för mig.

Jag är så jäkla mesig att ett gott samvete är värt en hel del också.. :oops:

Ingen rolig situation att hamna i och det som skapade problemet för mig var att dom inte hörde av sig direkt. Så kan man sammanfatta det hela! :)

Länk till kommentar